..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl III. :..

Výhled z okna vlaku SC 515, foto: Aleš Petrovský Česká republika — Z Plzně vyrážím komfortně vlakem SuperCity ve voze č. 1, který původně sloužil jako první třída, ale nyní je z něj tichý vůz třídy druhé. Po výběru z denního tisku čekám, kdy se zde objeví stevard JLV s vodou a hlavně s minibarem, abych si mohl dát kávu Starbucks třeba právě s karamelovými vaflemi, které když necháte nahřát nad kelímkem horké kávy, tak chutnají výtečně. Bohužel, po celou dobu jízdy z Plzně do Prahy nikdo z personálu JLV neprojevil o vůz č. 1 zájem, a tak jsem alespoň mohl (s vlastní vodou) sledovat bouřlivé počasí panující za okny jednotky.

Den čtvrtý

Gulášová polévka v EC 274, foto: Aleš Petrovský V Praze přestupuji do vlaku EC 177 Slovenská strela, který je jednak velmi plný a jednak také o 20 minut zpožděný na příjezdu. Usazuji se ve voze Ampz, který je zhruba z 85 % obsazen a klimatizace tento nápor zvládá trochu hůř. Z pražského hlavního nádraží odjíždíme se zhruba 40 minutami zpoždění. Pobíhá revize jízdních dokladů, roznos vody a novin, po kterém zamířím do vedlejšího vozu WRmz. V jídelním voze jsou obsazena všechna místa (resp. ne všechna místa, ale všechny stoly), a proto vyčkávám u baru, kde sleduji od pohledu milou stevardku, která zápasí s čepováním piva, protože normálně jezdí jen s minibarem, jak později sama uvádí.

Kuřecí řízek s bramborem v EC 274, foto: Aleš Petrovský Takto plný jídelní vůz by měl být snem každého restauratéra na kolejích, jenže – je nutné být na takovou situaci připravený. Podle dostupných zjištění rozhodně není novinkou, že jede páteční „strela“ takto plná, a na situaci se lze připravit. Když se ptám slečny, jestli si mohu objednat jídlo vedle do první třídy a zdali ještě mají krutí prso, odpovídá, že neví a přivolává na pomoc „vrchního“. Číšník jen neochotně přislíbí, že se podívá, ale zdůrazňuje, že budu dlouho čekat, protože „má plnou hospodu“. Vyčkávám tedy dále a dávám se do řeči s businessmanem, který stojí vedle a popíjí točené pivo. Bavíme se o úrovni služeb, načež opět přichází číšník a oznamuje, že „krutí steak“ má, ale před ním je ještě dalších sedm osm jídel, a prostě si počkám. Businessman se ke mně nakloní a povídá, že „tam také slyšel takové to ,…omlouvám se…‘ od obsluhy“. Před odchodem jsem se tedy zeptal, zdali to stihneme či nestihneme do Pardubic, načež se mně dostalo zamítavé opět s odůvodněním na plnou hospodu. Svoji návštěvu jsem (inspirován od pána u baru) ukončil trochu rýpavě se slovy „takže se tedy omlouváte, že bohužel nestihnete připravit objednávku do Pardubic…“, což ovšem číšníka smrtelně urazilo a s mnoha grimasami, odfrknutími a poznámkou „co jako chcete, tak se vám omlooouvám“, jsme se rozloučili. Pravděpodobně jsem nebyl na konci návštěvy nejpříjemnější, ale není čemu se divit. Základní prvky slušnosti by měly být u personálu pracujícího ve službách samozřejmostí. Zkrátka už není rok 1990, kdy byl největším hitem kuřecí plátek s broskví a sýrem a číšníkovi se většinou omlouval zákazník.

Šlehačkové koule s jahodovou omáčkou v EC 274, foto: Aleš Petrovský Po přestupu v Pardubicích na vlak EC 274 Jaroslav Hašek jsem se rovnou usadil do jídelního vozu, ve kterém mně bylo oznámeno, že nejsou ani žebra, ani krutí prso. Zkrátka takový kolorit jídelních vozů JLV v letní sezóně. Jelikož mám opravdu hlad, volím ze stálého jídelního lístku gulášovou polévku a kuřecí řízek. Polévka je v pořádku, chutná, horká a s chlebem. Nebylo třeba jí jakkoliv dochucovat a také byla servírována s několika krajíčky chleba. Jako další chod byl kuřecí řízek s bramborem, který byl nedávno prohlašován za jedno z nejoblíbenějších jídel zákazníků JLV. Čerstvě usmažený řízek byl šťavnatý, ale poněkud bez chuti, což spravilo trochu soli. Brambory byly nakrájeny z čerstvé brambory (nešlo o vakuovaný „produkt“), ovšem to v kombinaci s nedostatečnou dobou smažení způsobilo, že byly některé kousky brambor uvnitř studené a syrové. Nic naplat, hlad je hlad a protentokrát jsem snědl vše, co bylo na talíři, snad krom citrónu.

Horká čokoláda v EC 274, foto: Aleš Petrovský Šikovná slečna v servisu mi po jídle nabídla ještě kávu a dezert, a tak příjemné a milé nabídce se nedalo odolat. Zvolil jsem tedy opět šlehačkové koule s jahodovou omáčkou a šlehačkou spolu s cappuccinem. Načež se slečna omluvila, že bohužel na cappuccino nezvládne kávovar připravit pěnu. Volím tedy čokoládu. Zanedlouho na stole přistává talíř s dezertem a horká čokoláda. Ochutnávám dezert a kupodivu jahodová omáčka byla studená, oproti prvnímu dnu, kde byla horká. Zvláštní. Stejně jako v prvním případě vám pravděpodobně na talíři zbude většina omáčky, protože spolu se třemi kuličkami ji zkrátka sníst nedokážete. Dopíjím horkou čokoládu a vystupuji v Praze.

Den pátý

Prostírání ve WRmee, foto: Aleš Petrovský Ranní sluníčko, které se opírá do skel vozu první třídy rychlíku 773 Švihov, nabírá na síle a já věřím, že toto je dnešní poslední vůz bez klimatizace. Jelikož RegioJet nenabídl pro letošní léto žádné gastronomické novinky, rozhodl jsem se, že otestuji alespoň jejich snídaně, které si cestující objednává již při nákupu jízdenky přes e-shop. Nejprve tedy mířím do vlaku IC 1005, a poté do vlaku IC 1006. O tom ale více až později.

Mým dnešním hlavním cílem je vlak IC 571 Zdeněk Fibich, který jsem prohlásil za poslední šanci pro JLV naservírovat mi krůtí prso se šťouchaným bramborem a barevnou karotkou. Světe div se, povedlo se! Po nástupu do jídelního vozu WRmee si sedám k nepraktickému a nepohodlnému stolu, který je často terčem kritiky jak cestujících, tak personálu JLV. Zde ale projevila posádka snahu a na kluzké stolky umístila protiskluzové prostírání, za což zaslouží jednoznačně pochvalu, jelikož vám při průjezdy oblouky alespoň nebudou ujíždět nápoje. Dále jsem si všiml špinavých výdechů klimatizace, které působily odpudivě, a o to více v jídelním voze.

Špinavé výdechy klimatizace ve voze WRmee, foto: Aleš Petrovský Po usazení přišel číšník s jídelním lístkem a nabídl prozatím nějaký nápoj. Zvolil jsem oblíbený cider Somersby. A po chvilce si objednávám krutí prso z letní nabídky. Chvilka napětí… ANO! Krůtí prso je k dispozici. Ovšem prvotní nadšení zanedlouho vystřídá údiv. Číšník objednává třetí obsazený stůl, u kterého zaznívá prosba taktéž na krůtí prso. „Bohužel, již je vyprodané…,“ odpovídá číšník. Rozhlídnu se a ne, opravdu zde sedí pán u stolku za mnou (první krutí prso), já (druhé krůtí prso) a zmíněná skupinka. Pokud se na vlak vyjíždějící z Prahy zbrojí opravdu jen dvě porce tohoto jídla, tak není divu, že jsem na něj neměl štěstí za celé mé dosavadní putování. Pokud to tak vypadá i s ostatními produkty, tak tu máme rozuzlení celé situace. Ovšem otázkou zůstává, zdali je problém v zásobování od JLV, anebo jde o snahu frenčízantů o nízké náklady. I na to se vedení JLV zeptáme a jejich vyjádření poté zveřejníme.

Krutí prso se šťouchaným bramborem, foto: Aleš Petrovský A co samotné jídlo? Zde musím konstatovat, že jde opravdu o pokrm, který bych si dal při návštěvě jídelního vozu ihned znovu. Výborně ochucené prsíčko, které si zachovalo díky vaření pomoci metody sous-vide svojí chuť a konzistenci, je potěšením pro mlsné jazýčky cestující po kolejích. Čerstvě připravené šťouchané brambory s jarní cibulkou, výborně dochucené a s chutnou omáčkou. Barevně hrála na talíři karotka s fazolkami. Zkrátka jídlo, které vám jistojistě zachutná. Kdybych opravdu chtěl najít chybku, jako že to obvykle nemám ve zvyku, tak by omáčka mohla být o něco málo hustší a fazolky by mohly zůstat zelené. Ale nejsme v Café Imperial a v jídelním voze se tyto malé nedostatky dají odpustit. Na jídle bylo vidět, že pan kuchař umí vařit, taktéž byl velmi slušivě oblečený v rondonu se státním znakem na rukávu, a dotvářel tak příjemnou atmosféru pro oběd na kolejích. I přes to, že se mě pan číšník nezeptal, jak mi jídlo chutnalo, jsem skrze něj nechal vyřídit do kuchyně pochvalu, jelikož to opravdu stálo za to.

Závěrem

Jídelní vůz, foto: Aleš Petrovský Co říci závěrem? Snad jen, že lze vysledovat velké rozdíly mezi zájmem o klienty na trase Praha – Ostrava a trasách dalších, jako jsou Praha – Brno (- Vídeň), Praha – Plzeň (- Mnichov). Co mě zklamalo nejvíce, byl rychlý úpadek kvality poskytovaných služeb ve vlacích ČD railjet. Vzpomínám si na svoji první cestu asi týden po zahájení provozu, kdy byli zákazníci hýčkáni, personál JLV se snažil a byl stále vidět. Bohužel to však již neplatí stoprocentně a pomyslná laťka míří níž a níž. Spoje SuperCity jsou stále vlajkovou lodí Českých drah, ale platí, že pokud jedete špatnou trasu ve špatném voze (obvykle č. 1), tak se vám také nedostane kvalitního servisu. Naopak musím konstatovat, že palubní personál ČD ve většině případů odvedl dobrou práci, našlo se i několik opravdu excelentních vlakvedoucích a jen velmi málo těch, kteří by měli být uklizeni na lokálku Horní – Dolní.

A pozor, neodcházejte od monitorů vašich počítačů, tabletů, či telefonů, zanedlouho dokončíme tento gastrotest návštěvou u LEO Expressu a RegioJetu!

Autorský text.


Aleš Petrovský | 11.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
15.08.2014 (15:54)  
Tady může být článek prakticky o čemkoliv, ale pokaždé se najde nějaký (omlouvám se za ten termín) pitomec, který do diskuze napíše otřepané fráze: O Jančurových ojetých vagónech, o Jančurových ojetých lokomotivách a o Jančurových chudácích zaměstnancích...
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
15.08.2014 (14:12)  
SYN: Ano, to taky nevím v čem žlutý ohřívaj baštu. I když, co tam tak mohou ohřívat? Napadá mě mražený koláče, snad ještě ty řízky a tím to asi končí, soudě podle jídelního lístku. Na to by mikrovlnka bohatě stačila i když ohřátej řízek z ní není zrovna trhák, to je lepší ho sníst studenej.

Objektivita pana LH je nezpochybnitelná. Obsah jeho komentářů, zhusta prokládáný ztučněnými písmem a kapitálkami, nenechává na pochybách. :-)
registrovaný uživatel SYN 
15.08.2014 (12:22)  
Topič: ano, a taky co u žlutých...

Pokud to ovšem pan Hradecký posuzuje zhruba stejnou mírou objektivity jako ty "staré Rakouské vozy se starými českými lokomotivami" tak to beru jako že to o pravdu zavadilo okrajem...
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
15.08.2014 (11:19)  
SYN: Profi konvektomaty jsou přece jen trochu jiné vehementy než mikrovlnky.
http://www.technologie-stravovani.cz/konvektomaty/elektricke/10x-az-12x-gn-1-1/?gclid=CIOI_Nn3lMACFSEewwodcJQAMQ

Ale samozřejmě nevím, co je zabudováno ve vozech JLV.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
15.08.2014 (11:15)  
Lukáš Hradecký: napsal jsi toto: Já nerozumím jak můžete srovnávat Jídelní vůz ČD, kde vám čerstvě uvaří, máte teplé dobré jídlo, které se počítá na minuty se studenou kuchyní z plastu v Regiojet/LEO, které někde dny leží.

Z předchozích komentářů vysvítá, že jediné co je čerstvě uvařené je smažený řízek. Vše ostatní jsou ohřátá jídla, která jsou skladována několik dní.

Je možné, že u JLV vaří dobří kuchaři, jak tvrdíš, pak je ale s podivem, že jednou dostal autor článku svíčkovou v pořádku a jindy byla omáčka zdrclá do konzistence pudinku. Co je hostu platný, že to klohnil na základně kuchař par excellence (jak tvrdíš), když dostane na talíř místo omáčky kejdu.

Co je hotovka nebo minutka mě školit nemusíš, to jsem věděl už v době, kdy jsi ještě ani nebyl na světě.

dále píšeš:
Jančura koupil staré rakouské vagony a staré české lokomotivy, uvaří jim kávu, kterou má skoro zadarmo, noviny zadarmo, udělá jim pomyšlení komfortní obsluhou

Stejné vozy koupily i ČD a stejné lokomotivy také vlastní. Vozy nejsou dosud v provozu, lokomotivy tahají již desítky let obstarožní vozový park, který se pomalu obměňuje či spíše revitalizuje. Co bránilo ČD, aby podobný vlak jako RJ provozovaly již dávno? Vlak s opraveným interierem, obsluhou a slušnou nabídkou studeného občerstvení a nápojů za nízké ceny.
registrovaný uživatel SYN 
15.08.2014 (11:06)  
kdo chce ČD bít, JLV si najde.

Pane Hradecký, bijete úplně stejně, akorát na jinou stranu. Tak hlavně doufám že si neděláte nějaké iluze o tom že jste lepší.

P.S. Pojem konvektomat jsem si přiznávám musel vygooglit, a ono se zdá že na rozdíl od Jančurovy (prý, podle vás) "cinktrouby" to tedy u JLV dělají... v troubě. Tak hlavně že máte zjištěno že ten jejich model je mnohem vyspělejší... (hlavně tedy asi necinká)
14.08.2014 (20:01)  
Lukáš Hradecký: Pozor, Jančura bagety neprodává a já na Regiojetu vlastně nevidím nic špatného. Když ho totiž srovnám s Pendolinem, které by mělo být podobně luxusní zjistím, že RJ je lepší v několika ohledech:
1. odnos odpadků - přišel jsem do Pendolina a povalovaly se v něm odpadky, v RJ každou chvíli přijde stevard/ka s dotazem "Můžu něco odnést?"
2. noviny - v RJ větší výběr (i časopisy)
3. občerstvení - ano, Regiojet má sice studené jídlo, ale zase ho má téměř vždy kvalitní a ano, i levnější (jenže právě to většina cestujících chce)
4. stevardi/stevardky - v Regiojetu jich je víc (pokud vím, jeden na každý vůz) a většinou jsou příjemní
Na druhou stranu uznávám, že ta teplá jídla a cena jízdenky (Ostrava - Praha při včasném nákupu je Pendolino levnější o 60 Kč) jsou opravdu Jančurovou citelnou slabinou.
14.08.2014 (19:14)  
topič I.
tak jako je nákladní vlak a osobní vlak, oba jsou to vlaky ...
... tak stejně je hotovka (která je hotová) tak minutka (je o tom, že ji připravujeme z čerstvého (masa, brambor prostě sutovin), které teprve tepelně upravujeme - opak hotovky. - jsou to obě jídla

Není o čase, ale o typu jídla.

Jestli peče kuchař žebra ve vlaku, to nevím, protože jsem v kuchyni vagonu nikdy nebyl, vím že se hotová žebra ohřívají v konvektomatu, tak aby to neztratilo šmak, ale ohřívat žebra nebo řízky v cinktroubě by nežral nikdo protože je to hnusné a nepoživatelné.

Topič II.

myslím, že tam budou mít frit,

Topič III.

JLV dělá míchané vejce se šunkou a jmenuje se to HEMENEX, U Jančury dostaneš snídaní studená míchaná vejce v kelímku bez možnosti ohřevu s objednáním do 24 hodin [/b] ... a to je děs ...

kdo chce ČD bít, JLV si najde.

Místo histerie, že JLV jsou tak na nic, si dáme Jančurových 5 slaných koláčů po 55 Kč, však ono nás to zasytí.

Mám kamaráda a ten Jančurovi říká express ČECHÁČEK. Čecháček chce vše nejlepší a nejlépe zadarmo, Čecháčkovský sen je Lamborghini, s motorem TDI, kufrem 500/1500L a tažným zařízením a spotřebou do 5L ... nejlépe STARÉ OJETÉ, za PÁR KORUN.
Jančura koupil staré rakouské vagony a staré české lokomotivy, uvaří jim kávu, kterou má skoro zadarmo, noviny zadarmo, udělá jim pomyšlení komfortní obsluhou, kterou za minimální mzdu a stovky přesčasových hodin dělají zdarma mladí manipulovatelní zaměstnanci... prodá jim smutnou bagetu a lístek za 300Kč a směle na Prahu ...
registrovaný uživatel Sim 
14.08.2014 (16:19)  
arj >­ vsechno je to o uhlu pohledu:
- pokud jedu vlakem pote, co jsem se doma najedl, je pro me jidlo ve vlaku spis zpusob, jak zabit cas, nez nutnost a tedy neco, za co bych byl ochoten dat vic, nez nejnutnejsi mnozstvi penez. V tomhle je "obcerstveni v cene" idealni a prakticky jakekoliv vydaje navic vlastne jen prodrazuji cestu.
- podobne je to v pripade, ze me v cili ceka jidlo (jedu z prace a doma je navareno, nebo jedu na nejakou akci v hospode s jidlem) ... jidlo po ceste je vlastne kontraproduktivni, pokud za nej mam platit.
- jsem-li na sluzebni ceste nebo dovolene, je pomerne bezne za obed s pitim v normalni restauraci nechat sumu mezi stovkou a dvema ... pokud se ve vlaku najim srovnatelne a budu se sluzbami spokojen, je pro me usetreni casu prinosem a tedy nevidim zadny problem nechat behem cesty klidne ty dve kila v jidelnaku ...
- v pripade, ze je alternativou pro jidlo ve vlaku treba jidelna ve fabrice s obedem za radove 50 az 100 korun, jevi se samosebou vlak jako drahy a je na kazdem, jestli mu ta uspora casu za to stoji. A tady opet velmi pravdepodobne zvitezi spis obzerstveni ve stylu bageta z minibaru nebo neco ze studene kuchyne u zlutych ci cernych, minimalne proto, ze uz podle pohledu do jidelniho/napojoveho listku si soukromnici nehrajou na nobl podnik a za cenu srovnatelnou s jidlem ze zavodky covek hlad bez problemu zazene.

Takze ja nevidim v podstate problem v tom, ze by se nenaslo dost lidi, kteri jsou ochotni nechat v jidelnaku vic nez stovku na hlavu za jednu cestu ... ale musi tomu odpovidat nabidka, uroven sluzeb ... a taky stav zasob.
registrovaný uživatel arj 
14.08.2014 (13:46)  
topič: umí odhadnout, kolik toho mají nafasovat
Busman: Na české poměry ... něco přes 200 Kč ... se v jídeláku dá

No, nejsem si jist, jestli 200 Kč za jídlo je pro průměrného českého železničního cestujícího až taková láce (viz i Jančurova oblíbenost díky kafi a navinám zdarma). Takže bych si dovolil tipnout, že "vyjedenost" špajzu na pravidelných vlacích závisí m.j. na počtu zahraničních cestujících (pro které € 8 naopak láce je).
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko