..: Premiérový sprint SuperCity do Třince :..

Odraz slunce v SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Praha / Třinec — Přímé vlakové spojení Prahy a Ostravy, to tady… Už dobré tři roky nebylo. Na slavný spoj SuperCity Manažer si vzpomene kdekdo, ale když rychlé spojení severomoravské aglomerace, tak pro všechny! V pátek 12.6. 2009, dva dny před druhou změnou jízdního řádu sítě SŽDC, vyjel na premiérovou jízdu vlak SC 513 Pendolino Sprinter — mezi Prahou hl.n. a Ostravou–Svinovem bez zastavení za rekordních 2:57h. S někdejším SC 503 Manažer jsem jel jedinkrát, měsíc před koncem jeho provozu a proto mne lákalo si podobnou jízdu zopakovat a mít tak šanci porovnat pokrok od roku 2005. Návdavkem přinášíme i pár fotek nejmladší německé strojvůdkyně, která se jízdy zúčastnila. Dojeli jsme včas a bez zastavení mezi Prahou a Ostravou?

Mnou vzpomínaná jízda SC 503 Manažer do Svinova se konala 25.11. 2005, do stanice, kde jsem vystupoval, jsme tehdy dojeli s náskokem 15 minut oproti jízdnímu řádu za cca. 3:30h. Zato škarohlídi asi zajásají, nadšená osádka sprintující jednotky 680.001 i členové tiskového a marketingové oddělení asi ne; odjezd SC 513 z Prahy hl.n. byl skutečně o 8 minut opožděn z důvodu pozdního přistavení soupravy z ONJ. A i když nám pak bylo postaveno volno až do Ostravy s přáním šťastné cesty, šanci zhatilo mimořádné stůj právě v Hranicích na Moravě. Bonusových pět minut jsme si tedy udrželi až do Třince. Pokud jste chtěli sledovat aktuální pohyb, měli jste tentokrát smůlu. Premiéra se konala dřív, než nastala změna JŘ, vlak byl zaveden depeší a jel pod čísly 1.násled 507 (IC 100507), resp. 1. násled 147 (IC 100147). Z Bohumína do Třince navíc souprava zajela tzv. verifikaci jednotky na trati a měla omezenou rychlost na cca 55 km/h. Nedá se nic dělat, příští týden, jako řádně vedený spoj, jistě pojede jak drak a dojede včas. Jestli ano či ne, to uvidíte v přímém přenosu na Poloze vlaků ČD!

Kladete si otázku, jestli má smysl projíždět Pardubice a Olomouc? Jak uvedl ředitel marketingového oddělení ČD Aleš Ondrůj na nedávné tiskové konferenci, Sprinter má nalákat hlavně cestující do Ostravy ze spojů 507 a 509 s tím, že jim nabídne jízdu non–stop. Návdavkem nabídne možnost dojet přímo do Bohumína, Karviné a Třince. Uvolněná místa ve jmenovaných spojích pak mohou využít cestující právě do projížděných stanic. Nehledě na to, zavedení SC 513 navyšuje kapacitu kvalitních spojů, kterými lze v pátek na Ostravsko cestovat. Každý spoj si hledá své cestující, ale již o premiérové jízdě bylo prodáno asi 180 rezervací, přes 30 z nich byly až do cílové stanice. Je tedy pravděpodobné, že v dalších týdnech si i Sprinter své zákazníky najde. Pozn. autora: včetně mě byli na palubě asi pouze 3 železniční nadšenci (aka šotouši), takže statistika je zkreslená jen minimálně. Za to během jízdy bylo kolem tratě a na nádražích lidí více než dost, zejména za Bohumínem.

II. třída, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kontrola jízdenek, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Baristka, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Předjíždění Os za Dětmarovicemi, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Cestující v Třinci, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Vítalo se chlebem a solí, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Davy zájemců, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kapela, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák SC 513 Pendolino Sprinter, Třinec, 12.6. 2009, foto: Josef Petrák

A že měl Sprinter premiéru, nemohla chybět alespoň malá ceremonie či další bonusy. Předně, všichni cestující dostali pamětní certifikát z první jízdy a mimořádně se servíroval malý snack i v II. vozové třídě.

Na palubě cestoval nejmladší strojvůdce pendolin Českých drah, Tomáš Polášek z PJ Bohumín. Toho můžete potkat no rozličných výkonech od Košic po Zábřeh na Moravě — jezdí peršingy, CityElefant a nejen díky Sprinteru také pendolina. Na první jízdě mu asistovala i jeho zahraniční kolegyně, nejmladší strojvůdkyně DB Schenker. 25letá a sympatická Vera Boden z Kolína nad Rýnem překvapila i mne s Vítkem, a to jak během fotografování na hlavním nádraží, tak při rozhovoru na palubě. Sama se přiznala, že jako malá si hrála s vlaky Märklin svých starších bratrů a splnila si svůj sen. U nákladní divize DB jezdí téměř všemi stroji, které se v kolínských depech nachází. Zkoušky nemá asi jen na bastardy a raguliny. V současnosti ale slouží na linkách S–Bahn. Na osobní dálkovou dopravu nechce, nejvíce jí baví řídit nákladní vlaky. V Česku byla poprvé, v nestřežených chvílích si prohlížela místní vozový park, který ji velmi zaujal a možná ji zde v budoucnu opět potkáte.

Kromě těchto profesních hostí přistoupilo na ostravsku několik starostů měst, kde Sprinter staví. Všechny uvítala v cílové stanici starostka Třince, stejně jako polští krajané. Vítalo se samozřejmě chlebem, solí i místní pálenkou. Nemohly chybět nadšené projevy, kde opět zazněla myšlenka, kterou jsme jako všetečný dotaz položili na výše zmíněné tiskové konferenci: Sprinter do Třince už jezdí, ale kdy pojede nedělní Sprinter do Prahy? Čeká se zřejmě na změnu jízdních řádů v prosinci, případně na dostavbu koridoru Bohumín — Čadca. Pak se naskýtá reálná možnost vozebního ramena Praha — Žilina, nechává se slyšet náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek. Ale to je hudba budoucnosti.

Realitou je, že z premiérové jízdy asi mělo mnoho lidí radost, šťastně dojeli domů a příští týden v 16:23 vyráží na svůj další sprint do Třince.

Cestující čekající na SC 513 v Praze, foto: Vítek_V odjezd sc 513 po vyřízení veškerých náležitostí, foto: Vítek_V zpozděný odjezd sc 513, foto: Vítek_V společná fotografie nejmladšího strojvůdce ČD Tomáše Poláška a Very Boden, foto: Vítek_V Vera Boden, nejmladší strojvůdce DB, foto: Vítek_V 

Partnerem ČD je autopůjčovna Hertz

Logo ČD RailCar & Hertz na jednotce pendolino, foto: Josef Petrák Zpráva, která by skoro zapadla v rámci premiérového nadšení ze Sprinteru, je navázání spolupráce mezi Českými drahami a mezinárodní sítí autopůjčoven Hertz. Od pondělí 15.6. 2009 si můžete objednat přistavení vozu před nádraží Praha hl.n., Brno hl.n., Olomouc hl.n., Ostrava hl.n. a Ostrava–Svinov. Váš požadavek můžete vyřídit telefonicky (číslo 225 345 000), přes internetové stránky ČD či přímo z kontaktního místa na nádraží. (Např. ve stanici Praha hl.n. se nachází přímo v současné ČD Lounge) Uzavřené partnerství znamená výhodné ceny pro všechny vlakové cestující, při předložení In–karty ČD pak další slevu 7 % z ceny půjčovného. Ale pamatujte, že „pokud si klient objedná auto alespoň tři hodiny předem, garantujeme mu vybranou skupinu vozidla i to, že bude předáno v dohodnutý čas,“ jak potvrzuje ředitelka prodeje autopůjčovny Hertz Hana Jurčová. Podobné služby nabízí svým zákazníkům také Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) ve spolupráci s firmou Lauda Motion, kdy navíc držitelé zákaznické VORTEILScard platí 9 namísto 18 € z ceny 24hodinového půjčovného.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ÖBB; foto: Vítek Voráček a Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.6.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
16.06.2009 (23:09)  
Co se týká toho nezastavování:
Otázka: Dokáže páteční odpoledne v nejexponovanějším čase po čtvrté hodině vygenerovat zhruba 300 lidí, kteří mají zájem o hromadnou dopravu do Ostravy a okolí?

Pokud odpověd zní ano, tak není co řešit. Navíc tento atraktivní nonstop spoj přiláká nepochybně další cestující z autobusu a možná i auta. A ti, kteří přejdou z různých IC/EC/SC v okolí času Sprintera uvolní prostor - především v těch IC/EC, která jsou dost natřískaná.

Projekt má rozhodně smysl a věřím, že bude vlak jezdit obsazený na 90% kapacity.
registrovaný uživatel Sefik  mail  
16.06.2009 (22:43)  
JK ml:

Předpokládám, že strojvedoucí nejste určitě a na dráze nepracujete asi taky..

A) Sprinter šichta 900km? No není tomu dávno (pár let zpět?), kdy byla v PJ Bohumín směna přezdívaná "trojitý odpíchnutý Rittberger".
Ta se hravě dostala přes 1000km a sranda to absolutně nebyla - osobně jsem si to tehdy vyzkoušel díky jednomu vstřícnému fírovi...

B) Věk nejmladšího Pendolinového 25 let, dle popisu práce navíc "leťák" s autorizačkama na všechna HV a poznáním na půl Evropy - toť spíše tristní ukázka personální reality nejen u PJ Bohumín.
Byť je to morbidní, bohužel nečekám, že by se takový člověk dožil důchodového věku, pokud se zavčas "nezašije" do nějakého klidnějšího turnusu...
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
16.06.2009 (20:10)  
miroslav zikmund: jakmile jsem videl pendolino poprvne byl jsem trosku zklamany.. jelikoz souhlaism s nazorem ze Ampz ci Bmpz je komfortnejsi... aspon pro me.
registrovaný uživatel JK ml. 
16.06.2009 (19:42)  
Jestli je na téhle akci něco pozitivního pak je to věk nejmladšího pendolinového strojvedoucího a jeho DB kolegyně. Otázka proč nezastavovat se sprinterem ve Studénce (opěvovaný Mošnov, ale hlavně Nový Jičín a Kopřivnice) je na místě!!!
Jen připomínám, že pokud z Prahy do Žiliny s pendolinem s jedním strojvedoucím, pak je to 20 a více let co se tohle jezdilo ve dvou:-) Průměrná rychlost se rapidně zvýšila, počet pomalých jízd poklesl, počet semaforů zhruba na stejno......Nestihne se to náhodou v jednom ještě na otočku do Prahy???? Hodilo by to 900 km za šichtu. Tomu říkám teprve sprinter šichta a né nějakej Třinec jenom tam :-)
registrovaný uživatel aron 
16.06.2009 (19:40)  
MZ: Dovolím si tvrdit, že 2.tř. pendolina je komfortnější než bmz, jestli se tedy dá něčím komfort. Určutě se komfortněji cestuje v plném velkoprostoru, než v kupé po šesti, kde člověk sedí koleno na koleno.
16.06.2009 (19:33)  
Oberleutnant : jaký vlak se vrací v pondělí dopoledne. EJ od 513 se vrací jako 504 v sobotu ...

mates111 : EJ 680 nedosahuje komfortu nabízeném v Ampz / Bmz druhé série jezdících na vlacích "v závazku ...", takže není důvodu, aby vlaky vedené těmito jednotkami nebyly "v závazku ...".

Elias is best : protože na odjezdovém návěstidle byla návěst stůj ... podle toho, co mám k dispozici byla důvodem zastavení vlaku porucha přejezdového zabazpečovacího zařízení na trati Hranice n. M. – Polom, v důsledku snížené rychlosti přes přejezd pak prodloužil vlak jízdní dobu do Polomu o 2 minuty.
registrovaný uživatel M 
16.06.2009 (19:03)  
Na miste ne, ale prej zastavi na vzdalenost mensi nez jine vlaky. 911 ze 130 taky zastavi rychleji nez Fabia. Ackoliv obe auta vazi plusminus stejne...
registrovaný uživatel lbc 
16.06.2009 (18:40)  
Dobrý den.
Musím některé z vás skutečně politovat. Jste skutečně chudáci. Cestovat vlakem ve směru Praha - Ostrava Svinov 351 km těsně pod tři hodiny musí být psychicky strašně vyčerpavající. Nebo vlaky EC na stejné trase o něco déle. Ještě, že na ostatních tratích jako například Praha Liberec jezdí vlaky podstatně rychleji. A navíc na této trase jezdí soupravy skutečně nabízející komfort. Navíc ty služby za jízdy. Je jich tolik , že nevím, kterou mám nyní první napsat. Ale dost bylo chvály.
Také s některými souhlasím, že až opět ,zlevní´´ palivo, bude výhodnější cestovat letadlem na kratší vzdálenosti.
A úplně na závěr naprosto souhlasím s panem Jančurou, že jeho nová nejmenovaná souprava by dokázala zastavit prakticky ze 130 km h na místě.
:-0
registrovaný uživatel M 
16.06.2009 (18:19)  
Piloti - a co teprve rakouske ceny... Wien-Salzburg stoji v Railjetu 44 euro, cili zhruba 1000 korun a to je to BLIZ nez Praha-Ostrava. Neuveritelne - az tohle zjisti Wizzair, tak urcite zacne litat Wien-Salzburg!!!

Na druhe strane, na WizzAir nevidim zbla nic sockovytyto... Ze nedostanu rohlik se salamem a 1.5 deci dzusu? Za usetrenych 1000 korun, coz muze byt rozdil v letence mezi sockaairlines a borecairlines si koupim kilo pomerancu, aji otroka, co mi je vymacka a jeste mi zbyde na lounge...
registrovaný uživatel pepe151  mail  
16.06.2009 (18:09)  
Moc hezky članek a s těmi letatdly je to u nas bohužel tak. jsem z mostu u jablunkova(trat 320) a tak jsem taky eventualně o zajižděni pendolina do Žiliny přemyšlel.(jinak na hlavni fotce aktuality jsem vyfoceny:-)))))) v pravo s flaskou v ruce:-)
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko