Praha / Třinec — Přímé vlakové spojení Prahy a Ostravy, to tady… Už dobré tři roky nebylo. Na slavný spoj SuperCity Manažer si vzpomene kdekdo, ale když rychlé spojení severomoravské aglomerace, tak pro všechny! V pátek 12.6. 2009, dva dny před druhou změnou jízdního řádu sítě SŽDC, vyjel na premiérovou jízdu vlak SC 513 Pendolino Sprinter — mezi Prahou hl.n. a Ostravou–Svinovem bez zastavení za rekordních 2:57h. S někdejším SC 503 Manažer jsem jel jedinkrát, měsíc před koncem jeho provozu a proto mne lákalo si podobnou jízdu zopakovat a mít tak šanci porovnat pokrok od roku 2005. Návdavkem přinášíme i pár fotek nejmladší německé strojvůdkyně, která se jízdy zúčastnila. Dojeli jsme včas a bez zastavení mezi Prahou a Ostravou?
Mnou vzpomínaná jízda SC 503 Manažer do Svinova se konala 25.11. 2005, do stanice, kde jsem vystupoval, jsme tehdy dojeli s náskokem 15 minut oproti jízdnímu řádu za cca. 3:30h. Zato škarohlídi asi zajásají, nadšená osádka sprintující jednotky 680.001 i členové tiskového a marketingové oddělení asi ne; odjezd SC 513 z Prahy hl.n. byl skutečně o 8 minut opožděn z důvodu pozdního přistavení soupravy z ONJ. A i když nám pak bylo postaveno volno až do Ostravy s přáním šťastné cesty, šanci zhatilo mimořádné stůj právě v Hranicích na Moravě. Bonusových pět minut jsme si tedy udrželi až do Třince. Pokud jste chtěli sledovat aktuální pohyb, měli jste tentokrát smůlu. Premiéra se konala dřív, než nastala změna JŘ, vlak byl zaveden depeší a jel pod čísly 1.násled 507 (IC 100507), resp. 1. násled 147 (IC 100147). Z Bohumína do Třince navíc souprava zajela tzv. verifikaci jednotky na trati a měla omezenou rychlost na cca 55 km/h. Nedá se nic dělat, příští týden, jako řádně vedený spoj, jistě pojede jak drak a dojede včas. Jestli ano či ne, to uvidíte v přímém přenosu na Poloze vlaků ČD!
Kladete si otázku, jestli má smysl projíždět Pardubice a Olomouc? Jak uvedl ředitel marketingového oddělení ČD Aleš Ondrůj na nedávné tiskové konferenci, Sprinter má nalákat hlavně cestující do Ostravy ze spojů 507 a 509 s tím, že jim nabídne jízdu non–stop. Návdavkem nabídne možnost dojet přímo do Bohumína, Karviné a Třince. Uvolněná místa ve jmenovaných spojích pak mohou využít cestující právě do projížděných stanic. Nehledě na to, zavedení SC 513 navyšuje kapacitu kvalitních spojů, kterými lze v pátek na Ostravsko cestovat. Každý spoj si hledá své cestující, ale již o premiérové jízdě bylo prodáno asi 180 rezervací, přes 30 z nich byly až do cílové stanice. Je tedy pravděpodobné, že v dalších týdnech si i Sprinter své zákazníky najde. Pozn. autora: včetně mě byli na palubě asi pouze 3 železniční nadšenci (aka šotouši), takže statistika je zkreslená jen minimálně. Za to během jízdy bylo kolem tratě a na nádražích lidí více než dost, zejména za Bohumínem.
A že měl Sprinter premiéru, nemohla chybět alespoň malá ceremonie či další bonusy. Předně, všichni cestující dostali pamětní certifikát z první jízdy a mimořádně se servíroval malý snack i v II. vozové třídě.
Na palubě cestoval nejmladší strojvůdce pendolin Českých drah, Tomáš Polášek z PJ Bohumín. Toho můžete potkat no rozličných výkonech od Košic po Zábřeh na Moravě — jezdí peršingy, CityElefant a nejen díky Sprinteru také pendolina. Na první jízdě mu asistovala i jeho zahraniční kolegyně, nejmladší strojvůdkyně DB Schenker. 25letá a sympatická Vera Boden z Kolína nad Rýnem překvapila i mne s Vítkem, a to jak během fotografování na hlavním nádraží, tak při rozhovoru na palubě. Sama se přiznala, že jako malá si hrála s vlaky Märklin svých starších bratrů a splnila si svůj sen. U nákladní divize DB jezdí téměř všemi stroji, které se v kolínských depech nachází. Zkoušky nemá asi jen na bastardy a raguliny. V současnosti ale slouží na linkách S–Bahn. Na osobní dálkovou dopravu nechce, nejvíce jí baví řídit nákladní vlaky. V Česku byla poprvé, v nestřežených chvílích si prohlížela místní vozový park, který ji velmi zaujal a možná ji zde v budoucnu opět potkáte.
Kromě těchto profesních hostí přistoupilo na ostravsku několik starostů měst, kde Sprinter staví. Všechny uvítala v cílové stanici starostka Třince, stejně jako polští krajané. Vítalo se samozřejmě chlebem, solí i místní pálenkou. Nemohly chybět nadšené projevy, kde opět zazněla myšlenka, kterou jsme jako všetečný dotaz položili na výše zmíněné tiskové konferenci: Sprinter do Třince už jezdí, ale kdy pojede nedělní Sprinter do Prahy? Čeká se zřejmě na změnu jízdních řádů v prosinci, případně na dostavbu koridoru Bohumín — Čadca. Pak se naskýtá reálná možnost vozebního ramena Praha — Žilina, nechává se slyšet náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek. Ale to je hudba budoucnosti.
Realitou je, že z premiérové jízdy asi mělo mnoho lidí radost, šťastně dojeli domů a příští týden v 16:23 vyráží na svůj další sprint do Třince.
Partnerem ČD je autopůjčovna Hertz
Zpráva, která by skoro zapadla v rámci premiérového nadšení ze Sprinteru, je navázání spolupráce mezi Českými drahami a mezinárodní sítí autopůjčoven Hertz. Od pondělí 15.6. 2009 si můžete objednat přistavení vozu před nádraží Praha hl.n., Brno hl.n., Olomouc hl.n., Ostrava hl.n. a Ostrava–Svinov. Váš požadavek můžete vyřídit telefonicky (číslo 225 345 000), přes internetové stránky ČD či přímo z kontaktního místa na nádraží. (Např. ve stanici Praha hl.n. se nachází přímo v současné ČD Lounge) Uzavřené partnerství znamená výhodné ceny pro všechny vlakové cestující, při předložení In–karty ČD pak další slevu 7 % z ceny půjčovného. Ale pamatujte, že „pokud si klient objedná auto alespoň tři hodiny předem, garantujeme mu vybranou skupinu vozidla i to, že bude předáno v dohodnutý čas,“ jak potvrzuje ředitelka prodeje autopůjčovny Hertz Hana Jurčová. Podobné služby nabízí svým zákazníkům také Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) ve spolupráci s firmou Lauda Motion, kdy navíc držitelé zákaznické VORTEILScard platí 9 namísto 18 € z ceny 24hodinového půjčovného.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ÖBB; foto: Vítek Voráček a Josef Petrák
Libeň - vyjíždí se max 80km/h;
Libeň - Dolní Počernice (cca 500m před zast.) 100km/h;
D. Počernice - Běchovice 120km/h;
cca od vjezdového v Běchovicích je 100km/h;
kousek za koncem peronů v Běchovicích až do Úval je 120km/h (mimo odb. Blatov, tam je 100km/h);
přes Úvaly 100km/h;
Úvaly - Č. Brod 140km/h;
přes Č. Brod 120km/h;
Č. Brod - Poříčany 130km/h;
přes Poříčany 120km/h.
Z Poříčan na Kolín je pak už 160km/h a na Nymburk 80km/h. Rychlostníky NS jsou první myslím až za Velimí. Kdyžtak mě někdo zkušenější opravte prosím.
Měl bych otázku. Nenašel jsem dle odkazu http://www.k-report.net/koridory/rychlosti1k.htm stanovenou rychlost pro naklápěcí jednotku v úseku Praha Libeň - Poříčany.
Tento odkaz neviděl asi aktualizaci delší dobu, nicméně bych rád znal odpověď. Jedná se zhruba o 33 km dlouhý úsek. Nevíte prosím, jaká je současná situace na popisovaném úseku trati ?
OKD Doprava má v Kladně taky strojvůdcovou "Kateřinu" ...
Jugy : máte pravdu, není to korektní.
Připočtěte si k jízdní době Praha Libeň – Ostrava Vítkovice 6 minut jízdní doby Praha hl.n. - Praha Libeň a odečtěte úsporu času dosaženou zvýšením traťové rychlosti i zkrácením trati mezi ČT a Zábřehem ... (nové tunely Krasíkov I a II, zastávka Tatenice ve druhé polovině roku 2004, pak úsek Hoštejn – Lupěné).
Z Polanky do Svinova je to o 1 km méně než do Vítkovic a taky se v Polance i na odbočce Odra jede do "odbočky" sníženou rychlostí. Jízdní doba přes Malešice je "jen" o 3 minuty delší než přes Libeň, takže když bychom to všechno nějak přepočítali, tak by ten HockeyCity byl patrně stejně rychlý jako "SC Potěmkin Sprinter".
Já si müslím, že jízdní doby "SC Potěmkin Sprinter" by i bez naklápění zvládl "SC Ešus Sprinter" EJ 471.
tak máš utrum, 3-4h čumíš z okna a pak nad prací doma ponocuješ.
Tak tomuhle asi jeden Gregor neuveri:-))
Dalsi vec, co me na pindovi toci, je hluk ... nevim jestli to huci klimatizace nebo co to je, ale v Bmz ani v modernizovanych slovenskych velkoprostorech jsem takovy ramus neslysel - pokud to clovek posloucha pul hodky, nic se nedeje, ale tri hodiny v kuse - po tom zrovna netouzim.
Srovnavat misto pro kolena se mi ale zda ponekud nekorektni - to vice vypovida o (ne)vhodnosti usporadani sedacek v jednotlivem typu vozu. A s ohledem na to, ze u pendolina je docela rozdil s prostorem pokud sedim v "autobuse" nebo u stolecku, asi nema smysl to vice resit.
Naopak musim pochvalit "klopivost" - casem se narovna i usek trate kolem Bezpravi, v soucasnosti je pendolino jedine, u ktereho nemam pocit, ze nekam padam (podle konkretni rychlosti vlaku bud ven nebo dovnitr do zatacky). Otazkou ale zustava, jestli to za "ten pocit" financne stoji a zaroven, zda zrychleni v tomto useku oproti neklopidlum ma nejaky efekt.
Qvído) Za tohle máš ode mne jasné [+]! Za poslední rok jezdím SC častěji a častěji - a to hlavně proto, že mi konečně v Olomouci navazují přípoje a je to pro mě rychlejší než IC/EC do Hranic na Moravě. Občas válčím s místem, když si neuzmu ty "protekční", kde se dá batoh snáze uložit, ale pohodlné to rozhodně je.
TTtrain) Machrování...no možná někdo. Ale já osobně jsem v posledním týdnu víc než vděčný za zásuvky v Bmz241, Ampz143 a CDT680, bo když náhodou jedeš jednu cestu na baterky, pak pracuješ v terénu a pak by se ti hodilo ještě a ještě...a vida, cestou zpět zas bez zásuvek, tak máš utrum, 3-4h čumíš z okna a pak nad prací doma ponocuješ. V případě CDT680 udělám práci cestou a můžu pak doma už jen odpočívat. S klidem říkám, že fotky a texty pro posledních několik textů, co zde vyšly ode mne, jsou téměř výhradně psané ve vlaku.
To je možný, ale ten vlak jel po jiný trase než jezdí dneska Pendolino, takže to srovnání není úplně korektní.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.