..: Premiérový sprint SuperCity do Třince :..

Odraz slunce v SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Praha / Třinec — Přímé vlakové spojení Prahy a Ostravy, to tady… Už dobré tři roky nebylo. Na slavný spoj SuperCity Manažer si vzpomene kdekdo, ale když rychlé spojení severomoravské aglomerace, tak pro všechny! V pátek 12.6. 2009, dva dny před druhou změnou jízdního řádu sítě SŽDC, vyjel na premiérovou jízdu vlak SC 513 Pendolino Sprinter — mezi Prahou hl.n. a Ostravou–Svinovem bez zastavení za rekordních 2:57h. S někdejším SC 503 Manažer jsem jel jedinkrát, měsíc před koncem jeho provozu a proto mne lákalo si podobnou jízdu zopakovat a mít tak šanci porovnat pokrok od roku 2005. Návdavkem přinášíme i pár fotek nejmladší německé strojvůdkyně, která se jízdy zúčastnila. Dojeli jsme včas a bez zastavení mezi Prahou a Ostravou?

Mnou vzpomínaná jízda SC 503 Manažer do Svinova se konala 25.11. 2005, do stanice, kde jsem vystupoval, jsme tehdy dojeli s náskokem 15 minut oproti jízdnímu řádu za cca. 3:30h. Zato škarohlídi asi zajásají, nadšená osádka sprintující jednotky 680.001 i členové tiskového a marketingové oddělení asi ne; odjezd SC 513 z Prahy hl.n. byl skutečně o 8 minut opožděn z důvodu pozdního přistavení soupravy z ONJ. A i když nám pak bylo postaveno volno až do Ostravy s přáním šťastné cesty, šanci zhatilo mimořádné stůj právě v Hranicích na Moravě. Bonusových pět minut jsme si tedy udrželi až do Třince. Pokud jste chtěli sledovat aktuální pohyb, měli jste tentokrát smůlu. Premiéra se konala dřív, než nastala změna JŘ, vlak byl zaveden depeší a jel pod čísly 1.násled 507 (IC 100507), resp. 1. násled 147 (IC 100147). Z Bohumína do Třince navíc souprava zajela tzv. verifikaci jednotky na trati a měla omezenou rychlost na cca 55 km/h. Nedá se nic dělat, příští týden, jako řádně vedený spoj, jistě pojede jak drak a dojede včas. Jestli ano či ne, to uvidíte v přímém přenosu na Poloze vlaků ČD!

Kladete si otázku, jestli má smysl projíždět Pardubice a Olomouc? Jak uvedl ředitel marketingového oddělení ČD Aleš Ondrůj na nedávné tiskové konferenci, Sprinter má nalákat hlavně cestující do Ostravy ze spojů 507 a 509 s tím, že jim nabídne jízdu non–stop. Návdavkem nabídne možnost dojet přímo do Bohumína, Karviné a Třince. Uvolněná místa ve jmenovaných spojích pak mohou využít cestující právě do projížděných stanic. Nehledě na to, zavedení SC 513 navyšuje kapacitu kvalitních spojů, kterými lze v pátek na Ostravsko cestovat. Každý spoj si hledá své cestující, ale již o premiérové jízdě bylo prodáno asi 180 rezervací, přes 30 z nich byly až do cílové stanice. Je tedy pravděpodobné, že v dalších týdnech si i Sprinter své zákazníky najde. Pozn. autora: včetně mě byli na palubě asi pouze 3 železniční nadšenci (aka šotouši), takže statistika je zkreslená jen minimálně. Za to během jízdy bylo kolem tratě a na nádražích lidí více než dost, zejména za Bohumínem.

II. třída, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kontrola jízdenek, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Baristka, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Předjíždění Os za Dětmarovicemi, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Cestující v Třinci, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Vítalo se chlebem a solí, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Davy zájemců, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kapela, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák SC 513 Pendolino Sprinter, Třinec, 12.6. 2009, foto: Josef Petrák

A že měl Sprinter premiéru, nemohla chybět alespoň malá ceremonie či další bonusy. Předně, všichni cestující dostali pamětní certifikát z první jízdy a mimořádně se servíroval malý snack i v II. vozové třídě.

Na palubě cestoval nejmladší strojvůdce pendolin Českých drah, Tomáš Polášek z PJ Bohumín. Toho můžete potkat no rozličných výkonech od Košic po Zábřeh na Moravě — jezdí peršingy, CityElefant a nejen díky Sprinteru také pendolina. Na první jízdě mu asistovala i jeho zahraniční kolegyně, nejmladší strojvůdkyně DB Schenker. 25letá a sympatická Vera Boden z Kolína nad Rýnem překvapila i mne s Vítkem, a to jak během fotografování na hlavním nádraží, tak při rozhovoru na palubě. Sama se přiznala, že jako malá si hrála s vlaky Märklin svých starších bratrů a splnila si svůj sen. U nákladní divize DB jezdí téměř všemi stroji, které se v kolínských depech nachází. Zkoušky nemá asi jen na bastardy a raguliny. V současnosti ale slouží na linkách S–Bahn. Na osobní dálkovou dopravu nechce, nejvíce jí baví řídit nákladní vlaky. V Česku byla poprvé, v nestřežených chvílích si prohlížela místní vozový park, který ji velmi zaujal a možná ji zde v budoucnu opět potkáte.

Kromě těchto profesních hostí přistoupilo na ostravsku několik starostů měst, kde Sprinter staví. Všechny uvítala v cílové stanici starostka Třince, stejně jako polští krajané. Vítalo se samozřejmě chlebem, solí i místní pálenkou. Nemohly chybět nadšené projevy, kde opět zazněla myšlenka, kterou jsme jako všetečný dotaz položili na výše zmíněné tiskové konferenci: Sprinter do Třince už jezdí, ale kdy pojede nedělní Sprinter do Prahy? Čeká se zřejmě na změnu jízdních řádů v prosinci, případně na dostavbu koridoru Bohumín — Čadca. Pak se naskýtá reálná možnost vozebního ramena Praha — Žilina, nechává se slyšet náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek. Ale to je hudba budoucnosti.

Realitou je, že z premiérové jízdy asi mělo mnoho lidí radost, šťastně dojeli domů a příští týden v 16:23 vyráží na svůj další sprint do Třince.

Cestující čekající na SC 513 v Praze, foto: Vítek_V odjezd sc 513 po vyřízení veškerých náležitostí, foto: Vítek_V zpozděný odjezd sc 513, foto: Vítek_V společná fotografie nejmladšího strojvůdce ČD Tomáše Poláška a Very Boden, foto: Vítek_V Vera Boden, nejmladší strojvůdce DB, foto: Vítek_V 

Partnerem ČD je autopůjčovna Hertz

Logo ČD RailCar & Hertz na jednotce pendolino, foto: Josef Petrák Zpráva, která by skoro zapadla v rámci premiérového nadšení ze Sprinteru, je navázání spolupráce mezi Českými drahami a mezinárodní sítí autopůjčoven Hertz. Od pondělí 15.6. 2009 si můžete objednat přistavení vozu před nádraží Praha hl.n., Brno hl.n., Olomouc hl.n., Ostrava hl.n. a Ostrava–Svinov. Váš požadavek můžete vyřídit telefonicky (číslo 225 345 000), přes internetové stránky ČD či přímo z kontaktního místa na nádraží. (Např. ve stanici Praha hl.n. se nachází přímo v současné ČD Lounge) Uzavřené partnerství znamená výhodné ceny pro všechny vlakové cestující, při předložení In–karty ČD pak další slevu 7 % z ceny půjčovného. Ale pamatujte, že „pokud si klient objedná auto alespoň tři hodiny předem, garantujeme mu vybranou skupinu vozidla i to, že bude předáno v dohodnutý čas,“ jak potvrzuje ředitelka prodeje autopůjčovny Hertz Hana Jurčová. Podobné služby nabízí svým zákazníkům také Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) ve spolupráci s firmou Lauda Motion, kdy navíc držitelé zákaznické VORTEILScard platí 9 namísto 18 € z ceny 24hodinového půjčovného.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ÖBB; foto: Vítek Voráček a Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.6.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
18.06.2009 (19:29)  
JK ml. : no jo, ale pamatuji si filosofii vašeho váženého pana otce ... v zásadě je nad věcí.
Na druhou stranu, jaký byl časově jeho karierní postup, jak od nástupu do depa a pak jeho postup v poté, co udělal zákonité. A to se v Praze postupovalo proti jiným, zejména moravským, depům téměř raketovým způsobem.

Jugy : máte pravdu ... u nás by strojvedoucí třeba taky rád hlásil, ale mimo 471, 854/914, 843, proklínaných 814/914 (???), 1216.2 (???) nemá čím ...
Nicméně před lety jsem na Waldbahn zažil drobet opak. Na dotaz cestujcího ohledně platnosti jízdenky odpověděl strojvedoucí, že jízdenkový automat je ve vlaku...
Ty infopanely na čele vlaku (DRESDEN HBF) byly již v době soudruha Honeckera. To je věc požadavku na konstrukci vozidla.
18.06.2009 (19:18)  
Nedá mi to, abych se nevrátil k tomu srovnání s letadly. Představte si, že se dokonce dají koupit letenky za euro, tedy za miň než jízdenka pražské MHD. No a co? Zapomínáte, že rozhodně ne celá kapacita letadla se prodává za pakatel, že spotřeba paliva na sedačku je u moderního letadla menší než u auta, že takové Sky Europe jsou s tímhle modelem levných letenek před krachem (a nebudou první), že všichni ti letečtí cestující za babku letí právě jen proto, že je to levné, ne že musí, což je dost podstatný rozdíl proti většině cestujících v pendolinu do Ostravy atd. atd.
registrovaný uživatel Honza215  mail  
18.06.2009 (16:52)  
Tak na zítřejší (19.6.09) Sprinter je zatím 18 rezervací do 1.třídy a 127 rezervací do 2.třídy. Myslím, že to jsou docela pěkná čísla.
18.06.2009 (14:37)  
lbc: V úseku Praha Libeň - Poříčany nejsou zavedeny rychlosti pro Pendolino. Tedy jednotka 680 tam jede max. rychlostí stejnou jako klasické soupravy.
registrovaný uživatel lbc 
18.06.2009 (13:29)  
brqo: Děkuji za informaci. Něco podobného je napsané i na odkaze, který jsem k otázce přiložil. http://www.k-report.net/koridory/rychlosti1k.htm
To jsou rychlosti pro klasické soupravy. Ale jaká je v úseku Praha Libeň - Poříčany rychlost pro jednotku s naklápěním?
18.06.2009 (0:33)  
Tak videokoutek najdete i v obyčejných Bmz na rakouských EC, jeden takový vagon má každé slušnější IC/EC...
18.06.2009 (0:30)  
JK ml.: Tak dvojka Pendolina a RaijJetu je myslím srovnatelná. Není tam žádný velký skok. Ten videokoutek tam je ale dobrá vychytávka.
registrovaný uživatel JK ml. 
17.06.2009 (22:59)  
Ještě by mě zajímalo jen tak orienačně kolik stran má takový průměrný rozkaz na pomalé jízdy a mimořádnosti pro trasu Praha - Třinec. To si asi německá kolegyně početla že ? :-)
registrovaný uživatel JK ml. 
17.06.2009 (22:40)  
K pendolinu: Oproti jiným zejména v tuzemsku renovovaným velkoprostorům je to komfort o tom žádná, kdyby nic jiného je tam větší ticho.Co mi vadí je to zhoupnutí když zaspí naklápění.A absence dětského oddílu.Dneska jsem viděl na vlastní oči RailJet no proti pendolinu je to tak trochu jiný vlak:-) Jinak časovou polohou kvůli dopravě z/na svinov nádr mě vyhovují spíš IC Janáček/Ic Manažer...
sefik,MZ: 900km praha-žilina a zpět jeden fíra šichta cca 12 hod, 900km a nějak drobné, nehádám se že by to byl nebo nebyl rekord...ten smajlík to byl spíš povzdech, na dráze nedělám, ale táta točí v praze rajčákem 39 sezonu,takže dokážu si představit že to dá hodně zabrat a že je člověk po takové šichtě zralý akorát na vanu a postel, to netřeba zdůrazňovat. (Mimo jiné i kvůli věčnému honění vteřinek s rychlíkem na koridoru, odešel ke cargu na letmo, i když papírově zná kromě hliníků kdeco (i 680) a vozí po republice Nic Nikam kdečím, co ještě po 30 - 40letech provozu drží pohromadě a celkem vzato nestěžuje si). Že se s mládými vytírá kde co až je z toho průser je humus s tím souhlasím, ale čerstvé adepty dráha potřebuje, přece nechcete vymřít....
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.06.2009 (22:33)  
Miroslav Zikmund: To nejspíš souvisí s odlišným pojetím strojvůdce u nás a v Německu. Když to hodně zjednoduším, tak u nás je strojvedoucí hlavně kvůli mašině (a pomalu aby si na ní sám opravoval kdejakou závadu), zatímco v Německu mám pocit, že strojvedoucí je tam hlavně kvůli cestujícím. Podle toho taky vypadá, podle toho se chová, v případě potřeby mu není zatěžko promluvit k cestujícím vlakovým rozhlasem a i lokomotivy (alespoň v regionální dopravě) jsou označeny pro cestující srozumitelnou informací o druhu vlaku a cílové stanici (např. IRE DRESDEN HBF). Není to celkově tak anonymní jako u nás. Takže proč by pak takovou práci nemohla dělat žena, když HV jsou nejspíš méně poruchová a jejich servis je zajištěn jiným způsobem.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko