..: Jak si sám dokoupit In-Gold aplikaci :..

Praha - České dráhy od 1.6.2007 nabízejí dokoupení aplikací In-Gold, In-Zákazník, In-Junior a In-Senior na již existující kartu. U okénka však můžete narazit na problém. "In-Gold? Na týden? Nevím jak se to dělá, musím se jít s někým poradit," uslyšíte u pokladny. Zatímco v zákulisí bude probíhat živá diskuze zdánlivě technického rázu, lidé ve frontě za vámi začnou být nervózní a postupem času až nepříčetní. V takovém případě je nejlehčí cestou podat prodavači pomocnou ruku a říct, já vím jak na to.

Tato zkušenost mne provázela v obou případech koupě týdenní aplikace In-Gold, kterou jsem chtěl, jako nový produkt ČD co nejdříve vyzkoušet. První případ se odehrál na nádraží v Mostě, druhý na hlavním nádraží v Praze. V obou případech jsem musel s prodejem asistovat. Za odměnu se mi dostalo vřelých díků a omluvy, že jsou na pokladně jen krátce.

Nejdříve trocha teorie. Plastová In-Karta obsahuje čip MIFARE DESFire. Je to vlastně procesor, zajišťuje komunikaci ve zvoleném protokolu a bezpečnostní šifrování přenášených dat. Má k dispozici 4 kB paměti, ve které jsou uložena potřebná data. Kromě jiného jde i o informace o zakoupených aplikacích, datu platnosti, atp. Karta má sama o sobě univerzální použití, do paměti lze ukládat data jakéhokoliv typu (například docházkový systém, elektronická peněženka, data platební karty). Energii na svůj provoz čip získává z elektromagnetického pole, indukovaného čtečkou. Čtečka pak přijímá data nebo odesílá příkazy a data čipu. Tak probíhá čtení a zápis dat na kartu. Typická provozní vzdálenost karty a čtečky se udává v rozmezí 0-10 cm. Data se přenášejí omezenou rychlostí (podle výrobce 106-424 kbit/s), proto je potřeba mít trpělivost a kartu u čtečky chvíli v klidu držet.

V paměti na In-kartě se nachází kopie údajů o vašich aplikacích, které mají ČD ve své databázi, a které vidí pokladní při operaci s vaší In-kartou. Průvodčí ve vlaku čte informace uložené na vaší kartě, tedy ne přímo z databáze ČD, proto je nutné mít data (resp. informace o aplikacích) na kartě aktuální.

Jak na to? Pokud se vám podaří získat důvěru na druhé straně okénka, vyzvěte prodavače, aby zvolil typ platby kartou či hotově. S touto operací není nutno pomáhat. Poté si nechte ukázat obrazovku. Naskytne se vám pohled na vcelku přehlednou aplikaci, s hlavním menu v horní liště. Jedna z nabídek se jmenuje "IN-KARTA". Nechte ji vybrat a pokračujte podnabídkou "Dokoupit aplikaci...". Ukáže se malý formulář, do kterého se vyplňují údaje o vaší In-kartě. Není třeba je zadávat ručně, jen přiložte svou In-kartu ke čtečce. Tím se automaticky načtou údaje z karty a proběhne vyhledání karty v databázi ČD. Poté se ukáže okno s vašimi údaji, fotografií, platností karty, koupenými a již expirovanými aplikacemi. Přibližně ve třech čtvrtinách výšky otevřeného okna směrem dolů zahlédnete rolovací nabídku "Dokoupit aplikaci". Zde zvolíte aplikaci kterou požadujete, tedy například týdenní In-Gold. Zvolíte datum platnosti, a potvrdíte. Na dotaz, zda opravdu chcete koupit tuto aplikaci, odpovězte "Ano". Následuje platba, a tím se údaje o koupené aplikaci zanesou do databáze ČD. Jenže to není vše. Informaci o tom, že aplikaci máte koupenou, musíte mít uloženou i na vaší kartě, aby si průvodčí ve vlaku mohl pomocí čtečky přečíst, že ji doopravdy máte.

Proto zbýva ještě In-kartu aktualizovat. V programu na obrazovce jste opět na začátku. Vidíte horní lištu nabídek. Zvolte "IN-KARTA" a podnabídku "Aktualizace In-karty". Zobrazí se výzva k přiložení In-karty ke čtecímu zařízení. Přiložte jí a nechte ji u čtečky tak dlouho, dokud se neobjeví zpráva, že karta byla aktualizována. V případě, že jí oddálíte příliš brzy, objeví se zpráva ve smyslu - operace přerušena. Pak musíte proces aktualizace opakovat.

Netřeba snad zdůrazňovat, že tyto operace můžete provést pouze u pokladny se čtečkou karet (seznam je na webových stránkách ČD). Pro všechny případy ještě dostanete potvrzení o koupi aplikace, které podle pokynů máte předkládat 5 následujících pracovních dnů při kontrole spolu s In-kartou. Tento doklad jsem však nepotřeboval ani jednou. Z principu funkce In-karty se nemusíte obávat, že přijdete o aplikace, které již na In-kartě máte, pouze tam přibude další.

Zdroj: Vlastní zážitky, In-karta


Jik | 31.7.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.07.2007 (10:24)  
Prosba o radu:

Jak ideálně optimalizovat (pravidelné) ježdění Praha - Žilina - Praha, (chcete-li Žilina - Praha - Žilina), kategorie EC, 1. třída, v pátek do Prahy, v neděli či pondělí do Žiliny? Kde se zeptat?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
30.07.2007 (10:03)  
Mno...když jsem loni na podzim kupoval In-Junior ve ValMezu, proběhlo to v pohodě, a během pěti minut. Dal jsem fotku, zaplatil a dostal papírovou kartičku. Při vyřizování oné čipovky jsem taky byl behem pěti minut "vyřízen", stejně jako při jejím přebírání (obojí se dělo v Kopřivnici). Pravdou je, že netuším rozdíly mezi vyřizováním J či Z, oproti Goldu...ale s tím, co jsem si zažil, jsem nadmíru spokojen.
registrovaný uživatel Lukess  mail  
30.07.2007 (9:51)  
Bohužel, někteří u pokladny dokonce nevěděli, jak se prodává dvoudenní síťovka, nebo 24 hodinová jízdenka ODIS.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
30.07.2007 (9:43)  
no v Plzni jsem si týdení In Gold dokupoval již vícekrát a nikdy nebyl problém, jen poprvé to té holčině trvalo trošku déle, neboť podle jejích slov to vydává prvně, za což se i omlouvala. Podruhé už to bylo zcela bez problémů a dlouhého čekání.
registrovaný uživatel DK 
30.07.2007 (9:33)  
Zlepšit celkovou úroveň provozních zaměstnanců může pomoci i "kontrolní jízda" zaměstnance ČD, který se bude chovat jako řadový cestující.
Přijde k pokladně, zaplatí za jízdenku a cestuje jako klasický kaštan. To se k Vám budou chovat jako k cestujícímu a uvidíte dráhu z jiného pohledu.
A jak by dopadla pokladní z příspěvku? Poslala by se na přeškolení :-))
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
30.07.2007 (9:05)  
Já nedávno kupoval KM banku a místenku na Pendolíno, trvalo to 15-20 minut....pokladní to zvládla jen s obtížemi a nakonec mi při placení ještě chtěla vydat zpět o 1000 Korun více. 3x jsem jí upozornil že mi vydává špatně než to pochopila. Stalo se ve středně frekventované stanici na ferdinandce....
30.07.2007 (9:00)  
Zkuste si v Bohumíně na nádraží koupit lístek na AE Praha Holešovice - Praha letiště. Taky se dovíte velmi zajímavé věci, například že Terminály jsou na zastávce Praha-Ruzyně. :o)
registrovaný uživatel taz 
30.07.2007 (8:55)  
Toto je přesně příklad toho, jak je vrcholový management ČD odtržen od reality provozu. Pokud musí zájemce o aplikaci vyškolit pokladní, někde něco není v pořádku. Sám jsem se setkal s tím, že prolongace in karty byla operace na několik desítek minut. A nebylo to neochotou, spíš bezradností nad obsluhou terminálu.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko