..: Jak si sám dokoupit In-Gold aplikaci :..

Praha - České dráhy od 1.6.2007 nabízejí dokoupení aplikací In-Gold, In-Zákazník, In-Junior a In-Senior na již existující kartu. U okénka však můžete narazit na problém. "In-Gold? Na týden? Nevím jak se to dělá, musím se jít s někým poradit," uslyšíte u pokladny. Zatímco v zákulisí bude probíhat živá diskuze zdánlivě technického rázu, lidé ve frontě za vámi začnou být nervózní a postupem času až nepříčetní. V takovém případě je nejlehčí cestou podat prodavači pomocnou ruku a říct, já vím jak na to.

Tato zkušenost mne provázela v obou případech koupě týdenní aplikace In-Gold, kterou jsem chtěl, jako nový produkt ČD co nejdříve vyzkoušet. První případ se odehrál na nádraží v Mostě, druhý na hlavním nádraží v Praze. V obou případech jsem musel s prodejem asistovat. Za odměnu se mi dostalo vřelých díků a omluvy, že jsou na pokladně jen krátce.

Nejdříve trocha teorie. Plastová In-Karta obsahuje čip MIFARE DESFire. Je to vlastně procesor, zajišťuje komunikaci ve zvoleném protokolu a bezpečnostní šifrování přenášených dat. Má k dispozici 4 kB paměti, ve které jsou uložena potřebná data. Kromě jiného jde i o informace o zakoupených aplikacích, datu platnosti, atp. Karta má sama o sobě univerzální použití, do paměti lze ukládat data jakéhokoliv typu (například docházkový systém, elektronická peněženka, data platební karty). Energii na svůj provoz čip získává z elektromagnetického pole, indukovaného čtečkou. Čtečka pak přijímá data nebo odesílá příkazy a data čipu. Tak probíhá čtení a zápis dat na kartu. Typická provozní vzdálenost karty a čtečky se udává v rozmezí 0-10 cm. Data se přenášejí omezenou rychlostí (podle výrobce 106-424 kbit/s), proto je potřeba mít trpělivost a kartu u čtečky chvíli v klidu držet.

V paměti na In-kartě se nachází kopie údajů o vašich aplikacích, které mají ČD ve své databázi, a které vidí pokladní při operaci s vaší In-kartou. Průvodčí ve vlaku čte informace uložené na vaší kartě, tedy ne přímo z databáze ČD, proto je nutné mít data (resp. informace o aplikacích) na kartě aktuální.

Jak na to? Pokud se vám podaří získat důvěru na druhé straně okénka, vyzvěte prodavače, aby zvolil typ platby kartou či hotově. S touto operací není nutno pomáhat. Poté si nechte ukázat obrazovku. Naskytne se vám pohled na vcelku přehlednou aplikaci, s hlavním menu v horní liště. Jedna z nabídek se jmenuje "IN-KARTA". Nechte ji vybrat a pokračujte podnabídkou "Dokoupit aplikaci...". Ukáže se malý formulář, do kterého se vyplňují údaje o vaší In-kartě. Není třeba je zadávat ručně, jen přiložte svou In-kartu ke čtečce. Tím se automaticky načtou údaje z karty a proběhne vyhledání karty v databázi ČD. Poté se ukáže okno s vašimi údaji, fotografií, platností karty, koupenými a již expirovanými aplikacemi. Přibližně ve třech čtvrtinách výšky otevřeného okna směrem dolů zahlédnete rolovací nabídku "Dokoupit aplikaci". Zde zvolíte aplikaci kterou požadujete, tedy například týdenní In-Gold. Zvolíte datum platnosti, a potvrdíte. Na dotaz, zda opravdu chcete koupit tuto aplikaci, odpovězte "Ano". Následuje platba, a tím se údaje o koupené aplikaci zanesou do databáze ČD. Jenže to není vše. Informaci o tom, že aplikaci máte koupenou, musíte mít uloženou i na vaší kartě, aby si průvodčí ve vlaku mohl pomocí čtečky přečíst, že ji doopravdy máte.

Proto zbýva ještě In-kartu aktualizovat. V programu na obrazovce jste opět na začátku. Vidíte horní lištu nabídek. Zvolte "IN-KARTA" a podnabídku "Aktualizace In-karty". Zobrazí se výzva k přiložení In-karty ke čtecímu zařízení. Přiložte jí a nechte ji u čtečky tak dlouho, dokud se neobjeví zpráva, že karta byla aktualizována. V případě, že jí oddálíte příliš brzy, objeví se zpráva ve smyslu - operace přerušena. Pak musíte proces aktualizace opakovat.

Netřeba snad zdůrazňovat, že tyto operace můžete provést pouze u pokladny se čtečkou karet (seznam je na webových stránkách ČD). Pro všechny případy ještě dostanete potvrzení o koupi aplikace, které podle pokynů máte předkládat 5 následujících pracovních dnů při kontrole spolu s In-kartou. Tento doklad jsem však nepotřeboval ani jednou. Z principu funkce In-karty se nemusíte obávat, že přijdete o aplikace, které již na In-kartě máte, pouze tam přibude další.

Zdroj: Vlastní zážitky, In-karta


Jik | 31.7.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
31.07.2007 (22:38)  
Já si nemohu pomoct, ale myslím, že POPka opravdu není schopna opravdu přečíst, co na kartě je nahráno. Kdyby to tak bylo, tak mi to nahrajou na kartu, POPka přečte, co tam je a je to. Místo toho mě ČD honí, ať s sebou ještě pár dní nosím kvůli nějaké aktualizaci systému nebo co doklad o zaplacení.
Jik 
01.08.2007 (8:42)  


Viz diskuze níže. Kdyby POPka nedokázala přečíst co je na kartě, pak by stačila obyčejná magnetická karta pro identifikaci. Chceš věřit na online aktualizaci POPek? ;) Na kartu se údaje nahrávají, pokud na to náhodou některý pokladník zapomene (jako se stává), máš ještě papírové potvrzení.
31.07.2007 (20:08)  
Miroslav Zikmund: No, což u té POPky bych to pochopil, ale všude se chvástají, jak se na tu kartu dají dohrávat aplikace. Čili POPka si přečte, co je na kartě a žádnou verifikaci proti nějaký databázi nepotřebuje. Průvodčí vyhodnotí jestli to je v pořádku. V mém případě k nahrání zjevně nedošlo. Trochu mě ale zaráží fakt, že ČD vydávají to potvrzení, kde je vyloženě napsáno, že minimálně pět dnů to musím mít u sebe. Tak fakt nevím.
31.07.2007 (20:05)  
To jste si opravdu mysleli, že v okamžiku, kdy se zapíší data na server se také objevují u průvodčího na POP ????

POP nepracuje na principu ON–LINE (průběžná komunikace se serverem), ale OFF–LINE, čili ten průvodčí pracuje s daty, která byla nahrána při nástupu směny (poslední komunikaci se serverem); vše co se v databázi na serveru změní během směny, ta je taky v řadě případů dvoudenní, to se v POP objeví až při dalším připojení na server. Platí to pochopitelně i pro aktualizovaný IDOS …

O žádnou zastaralost SW nebo nefunkčnost POP nejde
registrovaný uživatel taz 
31.07.2007 (13:58)  
Farkač Karel, no pár jich ještě jezdí, a je dost takových co se rádi svezou, možná je spíš škoda, že jich je tak málo provozuschopných, a stále jich ubývá.
31.07.2007 (9:46)  
To, co jsem si přečetl mne znovu utvrzuje, že ČD jsou ještě v době kamenné. Je škoda, že již nejsou provozovány parní lokomotivy. Kdyby byly, mohly by sloužit také k vysílání kouřových zpráv o novinkách, případně o nebezpečí. FRK
31.07.2007 (0:52)  
Mám také vlastní zkušenost: Paní pokladní v přerovském ČD centru mi dohrála in-gold týdenní na první pokus, ještě si to ověřila znovunačtením inkarty a ukázala na displeji monitoru. Po zaplacení si však rychle někam odskočila a ani mi nevydala potvrzení o dokoupení. A to byl kámen úrazu. Mě samozřejmě nenapadlo něco takového požadovat, když jsem viděl, že je na inkartě nahraná, ale nikoli průvodčí v rychlíku do Olomouce, která viděla na POPce pouze slevu in-junior a dožadovala se jízdenky. Vysvětlila mi, že mám mít i potvrzení, že několik dní trvá, než se aktualizují data v POPce, to mi potvrdil i pracovník ČD centra v Olomouci. Pro potvrzení jsem musel zpátky do Přerova. Trvalo 3 dny, než po mě průvodčí přestali chtít i to potvrzení. Vyvozuji z toho 3 možné závěry:
Data nejsou nahraná na inkartě, ale pouze v databázi na serveru, jež se aktualizuje na POPkách při každém odevzdání v DSVČ; na PC připojených k síti jsou aktuální ihned.
Data jsou nahraná na inkartě (přes PC), avšak POPky je neumějí přečíst vinou: nedokonalé čtečky (čte pouze ID inkarty),
nebo staršího software, který ještě nezvládá zápis a změnu dat.
Jik 
31.07.2007 (8:27)  


Takže pokud někdo ví jistě, zda má POPka také kopii dat z databáze ČD, nechť napíše. Data na In-kartě nahraná jsou.
30.07.2007 (20:49)  
Vlastní zkušenost: Prijdu k pokladně na hlavaku, zavelim tydenní InGold prosím s platnosti ode dneska a podavám INkartu. Chvíli je ticho, pak si ode mne bere InKartu, hleda to v pocitaci, priklada kartu hmm a stoji to tech 810 Kc, ptá se me. Ano stoji. Kartu mi vraci, tiskne mi jizdenku a s tvrzenim tohle musite mit u sebe a predkladejte to pri kontrole, si ode mne bere 810 Kc. Vlezu do vlaku a zpusobne predkladam Inkartu. No ale kde mate jizdenku, pravi pruvodci, podavam potvrzeni o InGoldu. Hm no jo, on to zas nekdo neumel co, pravi. Pry se to tam samo casem nejak objevi. Dalsi prubeh byl taky zajimavy, projel jsem nekolik osobaku a vsude na to pruvodci vzdycky koukal jak tele, jeden si dokonce prinesl TR10 z boudy, ale vzdycky to dopadlo kupodivu dobre a nikdo si netroufnul protestovat. Teprve tady jsem se dozvedel, ze kdyz se tam ta karta podrzi, dojde ke kompletnimu nahrani. Takhle jsem si to predstavoval, ale zamestnanci CD me presvedcovali o opaku. Takze asi tak.
registrovaný uživatel taz 
30.07.2007 (17:23)  
stoupa, no a nebylo by lepší udělat to jako dřív, jak říkáme my, konzervativní zastánci starých pořádků, napřed udělat nějaké seznámení s novinkama? Já, starej vůl, když si něco novýho přece jen koupím, tak si aspoň přečtu návod... vo tom to spíš je,ne?
registrovaný uživatel taz 
30.07.2007 (16:37)  
Takže podporou změny vlastně protestuji proti změnám, hm... tak takhle jsem o tom nepřemýšlel, zajímavé...
Vy jste patrně usoudil, že jsem na síti v pracovní době, místo toho abych vytvářel hodnoty. Mýlíte se, v zaměstnání nemám přístup ani k počítači ani na síť, momentálně jsem mimo pracovní proces z důvodu turnusového volna. Co se týká nádraží v Brně, kde je prostor pro změny ve stávající poloze?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.07.2007 (16:34)  
Waszyn:

Správně to píšete. A dusledek asi před měsícem diskutovaného, že :"... cestující je povinnen se před jízdou seznámit ...", v kumulaci s "objektivně zpruměrovaným" početním obsazením kas "International" na Hl. n. FJI Praha v ranní špičce (několi EC během hoďky) = fronta = přijít v předstihu mají jeden dôsledok:

Sečtu-li dobu na povinnou přípravu s PC a vystání fronty včetně bezpečnostní časové rezervy, tak ačkoli k smrti nerad řídím, jsem holt tím gumokolem, který mi zlý cizácký zaměstnavatel poskytl, (dle zvolené trasy)z Prahy u Litomyšle, nebo v Brně. A pokud neleží sníh, tak už mě 151 do Žiliny nepředjede a nepředjede (a to vím, že bych to vlakem měl levnější na variáblech - kdyby mi někdo byl ochoten odpovědět na prostou a srozumitelnou otázku, tak, jak jsem ji dráze, i tomuto fóru níže, dnes z rána, předložil: "Abonement 1. třída Praha Žilina a zpět, rezervace e-mailem, (jako u éra), platba kartou (nejlépe pruvodčímu pro obě žel. společnosti- to by snad u EC 1. tř. mohlo jít, teda v tomhle tisíciletí).

Přizpusobení: a co takhle:

Přizpusobit chování systému ČD ZÁKAZNÍKOVI a JEHO požadavkum? (Za to opravdu žádná pokladní nemuže)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko