Praha — Železniční doprava ve Středočeském kraji se v příštím roce opět dočká řady úprav a významného posílení. České dráhy, spolu se zástupci Prahy, Středočeského kraje a integrovaných dopravních systému PID a IDSK, dne 21. listopadu představily kompletní seznam změn, které více či méně zpříjemní cestování vlakem v rámci Prahy a Středočeského kraje. Stejně tak, jako loni, jsou i letošní změny ve znamení posilování dopravy v rámci aglomerace, přičemž většinu změn lze zobecnit do několika okruhů – nová vozidla, nový dopravce, více rychlých regionálních spojů, změna koncepce provozu a posílení současných linek. Kromě rozsáhlejších změn je nastávající jízdní řád bohatý i na různé drobné změny a vylepšení, jež vzejdou v platnost z velké části od 9. prosince letošního roku, v některých případech i o něco později. V následujícím článku se pokusíme na každý okruh hlouběji zaměřit a na závěr zmíníme i ony menší změny, které jsou v pražském S-Bahnu, jak bývá železnice v rámci pražské aglomerace občas nazývána, pomyslným kořením, které celek zdokonaluje a nabízí cestujícím lepší dopravní spojení, ačkoliv takové změny i řadový fanoušek veřejné dopravy často 6 nepostřehne.
Rychlé regionální spoje
Fotka osobního vlaku, taženého lokomotivou řady 363 na trati Praha – České Budějovice, nebyla jako ilustrační obrázek k článku zvolena náhodou. Stále se rozšiřující integrovaný dopravní systém ke svému rozvoji potřebuje rychlé spojení vzdálenějších sídel s centrální lokalitou, což dnes v případě spojení Kutné Hory, Kolína či Benešova u Prahy s Prahou z velké části zajišťují integrované rychlíky. Ty ale vzájemně slouží také pro dálkovou přepravu v rámci Česka a velmi často, převážně v dopravních špičkách, docházelo k přetěžování těchto spojů. Jedním z možných řešení jsou spěšné vlaky v rámci kraje, jejichž realizace v rámci integrovaného dopravního systému Středočeského kraje postoupí v roce 2019 o další významný krok vpřed.
Zatímco dnes České dráhy provozují pět spěšných vlaků v trase Praha – Kolín, resp. Kolín/Nymburk – Praha, od prosince letošního roku se jejich počet zdvojnásobí. Čtyři spoje, tvořené lokomotivou řady 162 a několika vozy řady Bdmtee a A149, budou ráno směřovat z Kutné Hory na pražské Masarykovo nádraží, se zastávkami v Kolíně, na kolínské zastávce, v Pečkách, v Českém Brodě a v Praze-Libni. Zpět do Kutné Hory se budou opět čtyři spoje vracet odpoledne, se stejnou soupravou a se stejnými zastávkami, přičemž pátý pár pojede naopak – ráno z Prahy do Kutné Hory a odpoledne zpět. Oproti zbývajícím vlakům bude tento spoj tvořen soupravou z „benešovských“ spěšných vlaků, tedy lokomotivou řady 362 a pěti vozy řady Bdt280. Spoj do Kutné Hory bude výchozí už z Tábora, Prahou projede skrz hlavní nádraží a po zastávce v Libni zastaví až v Kolíně. Kvůli nesystémovosti bude zrušen současný spěšný vlak 1904 Šembera, spojující jednosměrně v ranní špičce trať 060 s Prahou.
Spěšné vlaky na lince Praha – Benešov u Prahy částečně nahradí současné neintegrované spoje dopravce Arriva, o kterém padne zmínka v dalším odstavci. Dnes na této trati České dráhy provozují jeden pár spěšných vlaků Tábor – Praha, v roce 2019 bude provozováno o čtyři páry vlaků navíc, z nichž jeden bude i nadále veden z Tábora a jeden z Olbramovic. Stejně tak, jako v případě kutnohorské linky, budou i na této lince provozovány čtyři páry vlaků v ranní špičce ve směru do Prahy a v odpolední špičce ve směru z Prahy, a pátý pár bude veden opačně, tedy v ranní špičce ve směru z Prahy a v odpolední špičce ve směru do Prahy. Všechny spoje, vyjma jednoho, pak zastaví v Praze kromě hlavního nádraží také ve Vršovicích, na strašnické zastávce, v Říčanech, Mnichovicích, Senohrabech a v Čerčanech. Soupravu bude tvořit lokomotiva řady 362 a několik vozů řady Bdt280.

Kutnohorské spěšné vlaky, nazývané jednotně Vrchlice, budou v provozu výhradně v pracovní dny, zatímco jeden pár benešovských spěšných vlaků, nesoucích název Sázava, bude provozován i o sobotách. Provozní koncept tohoto spoje bude podobný, jako v letošním roce – zatímco v pracovní dny vlak pojede ráno do Prahy a odpoledne z Prahy, v sobotu se bude po necelých dvou hodinách v Praze vracet zpět do Tábora. Od konce března do konce října pak s sebou navíc poveze přímé vozy do Světlé nad Sázavou. Vlaky budou tvořit přibližný proklad s rychlíky a zajistí tak ve špičce ve směru na Benešov a Kolín, resp. Kutnou Horu, rychlé a integrované spojení každou půlhodinu.
Nový dopravce
Jak již bylo zmíněno v předchozím textu, dopravce ARRIVA skončí s provozem komerčních a nezaintegrovaných spěšných vlaků z Prahy do Benešova. Uchytil se totiž v závazkové dopravě, konkrétně na bývalé lince S41, která se v blížícím se jízdním řádu přeznačí na linku S49 a téměř všechny její spoje budou nově vedeny z, resp. na nádraží Praha-Hostivař. Vyšší komfort v podobě rekonstruovaných motorových souprav řady 845 spolu s možností občerstvení během jízdy, či bezplatnému připojen k internetu pomocí Wi-Fi, někomu může vykompenzovat fakt, že vlaky již nebudou nízkopodlažní. Ani toto řešení linky S49 ale nebude konečné, neboť ROPID plánuje v průběhu let dopravce, zajišťujícího provoz této linky, vybrat formou standardní soutěže. Co ale zatím nikde prozrazeno nebylo, je odpověď na otázku, zda vlaky v případě zpoždění či jiných komplikací nezpůsobí problémy při jízdě z Libně do Hostivaře, kdy je třeba nejen „překřížit“ jednu z nejfrekventovanějších tratí v Česku. Problémy pak mohou nové vlaky způsobit i mnohem častější jízdou po nákladním obchvatu Prahy, který bývá často značně vytížen.
Nová vozidla
Dříve poměrně diskutabilní linka S34 si po letech provozu našla své místo mezi linkami městské a příměstské železnice v Praze. Výhoda v podobě častého a rychlého spojení centra Prahy s okrajovými částmi Satalice, Kbely a Čakovice spolu s návaznými autobusovými linkami nalákalo do vlaků na této trase velké množství cestujících, cestovní komfort ale stále značně pokulhává, neboť téměř všechny spoje této linky jsou zajišťovány motorovými vozy řady 810 v prakticky původním provedení. Již při zahájení provozu této linky byly „osmsetdesítky“ vnímány jako provizorní řešení a dopravce přislíbil brzkou náhradu zastaralých vozidel jejich nízkopodlažní rekonstrukcí, kterou provádí ŽOS Zvolen a označuje ji řadou 813.1. Provozní dny „osmsetdesítek“ na této lince jsou už snad konečně sečteny, neboť na podzim letošního roku vyjela ze zvolenských dílen jejich náhrada, jejíž uvedení do provozu se očekává na začátku roku 2019. V dohledné době bude dodán druhý vůz téže řady a s pravidelným provozem obou relativně moderních nízkopodlažních motorových jednotek se počítá od dubna 2019. Linka S34 se v dlouhodobém horizontu plánuje prodloužit po vlečce čakovického cukrovaru na kraj nově vybudovaného sídliště vedle čakovického zámeckého parku, nicméně v současné době je realizace této myšlenky neznámá.
Změna koncepce provozu a posílení dopravy
Výraznější posílení dopravy, vedoucí k celkové změně provozního konceptu, bude v jízdním řádu 2019 uplatněno na několika regionálních tratích, kde vlaky provozují České dráhy. V rámci integrovaného dopravního systému Středočeského kraje půjde o tratě Olbramovice – Sedlčany, Kutná Hora – Zbraslavice – Zruč nad Sázavou a Čáslav – Třemošnice. Provoz od druhé prosincové neděle na těchto tratích má společné zkrácení intervalů, zlepšení návazností na rychlíky do, resp. z Prahy a zpřehlednění jízdního řádu do stavu, kdy jsou v pracovních dnech v období dopravní špičky provozovány spoje každou hodinu a mimo období dopravní špičky každé dvě hodiny. Významného posílení dopravy se pak dočká také linka S9, kdy bude mezi Prahou a Říčany celodenně zajištěn interval 15 minut, dojde tedy k doplnění chybějících spojů mimo období dopravní špičky. Spoje téže linky, které jsou o víkendech v zimním období dopoledne zkráceny po Strančice, budou nově vedeny z, resp. do Benešova. Na lince S7 bude změněna cílová stanice vlaků, které Prahou projíždějí – nově budou spoje Český Brod – Řevnice a opačně vedeny až do, resp. z Berouna, zatímco spoje do, resp. z Řevnic budou začínat, resp. končit na pražském hlavním nádraží. Téměř všechny spoje v trase Český Brod – Beroun budou navíc nově vedeny dvojicí jednotek řady 471 v celé trase. Změny koncepce dopravy se dočká také trať Rakovník – Kralovice u Rakovníka, kde dojde k celkové změně jízdních řádů, posílení provozu a uzpůsobení jízdních řádů pro přepravní vztah Rakovník – Plzeň, který budou z části zajišťovat právě vlaky na této trati a z části autobusy.
A další drobná vylepšení…
Nové vlaky budou zavedeny na mnoha linkách integrovaného dopravního systému Středočeského kraje. Zmínit lze například nové ranní vlaky z Mníšku pod Brdy a Čerčan do Prahy, prodloužení večerního spoje linky S1 z Českého Brodu přes Poříčany do Nymburka, úpravu časových poloh vlaků na trase Praha – Mladá Boleslav, zavedení nového spěšného vlaku linky v téže a dalšího páru vlaků linky S3 z Prahy do Mělníka ve večerních hodinách, řadu tratí, jež se dočkají menšího (trať 074) či většího (trať 111) posílení provozu a především také doplnění rozjezdu o sobotních či nedělních nocích z pražského hlavního nádraží o spoj linky S6. V rámci Prahy půjde o osmiprocentní nárůst počtu spojů, v rámci Středočeského kraje o 4,8 %.
Zdroj: TZ ČD & ROPID
>>>>>>>>
Pokuty, přirážky, příplatky a podobné věci dneska nejsou v módě. ještě se toho chytí konkurence a co pak.
Hlavním účelem té změny je zjevně právě to, aby mohly být vedeny dvojicí, změna trasy je jen důsledek. Jezdily zejména z Klánovic přeplněné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
