..: Jízdní řád 2019: Středočeský kraj :..

363.086 v Olbramovicích, foto: Tomáš Kubovec Praha — Železniční doprava ve Středočeském kraji se v příštím roce opět dočká řady úprav a významného posílení. České dráhy, spolu se zástupci Prahy, Středočeského kraje a integrovaných dopravních systému PID a IDSK, dne 21. listopadu představily kompletní seznam změn, které více či méně zpříjemní cestování vlakem v rámci Prahy a Středočeského kraje. Stejně tak, jako loni, jsou i letošní změny ve znamení posilování dopravy v rámci aglomerace, přičemž většinu změn lze zobecnit do několika okruhů – nová vozidla, nový dopravce, více rychlých regionálních spojů, změna koncepce provozu a posílení současných linek. Kromě rozsáhlejších změn je nastávající jízdní řád bohatý i na různé drobné změny a vylepšení, jež vzejdou v platnost z velké části od 9. prosince letošního roku, v některých případech i o něco později. V následujícím článku se pokusíme na každý okruh hlouběji zaměřit a na závěr zmíníme i ony menší změny, které jsou v pražském S-Bahnu, jak bývá železnice v rámci pražské aglomerace občas nazývána, pomyslným kořením, které celek zdokonaluje a nabízí cestujícím lepší dopravní spojení, ačkoliv takové změny i řadový fanoušek veřejné dopravy často 6 nepostřehne.

Rychlé regionální spoje

Fotka osobního vlaku, taženého lokomotivou řady 363 na trati Praha – České Budějovice, nebyla jako ilustrační obrázek k článku zvolena náhodou. Stále se rozšiřující integrovaný dopravní systém ke svému rozvoji potřebuje rychlé spojení vzdálenějších sídel s centrální lokalitou, což dnes v případě spojení Kutné Hory, Kolína či Benešova u Prahy s Prahou z velké části zajišťují integrované rychlíky. Ty ale vzájemně slouží také pro dálkovou přepravu v rámci Česka a velmi často, převážně v dopravních špičkách, docházelo k přetěžování těchto spojů. Jedním z možných řešení jsou spěšné vlaky v rámci kraje, jejichž realizace v rámci integrovaného dopravního systému Středočeského kraje postoupí v roce 2019 o další významný krok vpřed.

Kutna_Hora_Praha_2019, foto: České dráhy & ROPIDZatímco dnes České dráhy provozují pět spěšných vlaků v trase Praha – Kolín, resp. Kolín/Nymburk – Praha, od prosince letošního roku se jejich počet zdvojnásobí. Čtyři spoje, tvořené lokomotivou řady 162 a několika vozy řady Bdmtee a A149, budou ráno směřovat z Kutné Hory na pražské Masarykovo nádraží, se zastávkami v Kolíně, na kolínské zastávce, v Pečkách, v Českém Brodě a v Praze-Libni. Zpět do Kutné Hory se budou opět čtyři spoje vracet odpoledne, se stejnou soupravou a se stejnými zastávkami, přičemž pátý pár pojede naopak – ráno z Prahy do Kutné Hory a odpoledne zpět. Oproti zbývajícím vlakům bude tento spoj tvořen soupravou z „benešovských“ spěšných vlaků, tedy lokomotivou řady 362 a pěti vozy řady Bdt280. Spoj do Kutné Hory bude výchozí už z Tábora, Prahou projede skrz hlavní nádraží a po zastávce v Libni zastaví až v Kolíně. Kvůli nesystémovosti bude zrušen současný spěšný vlak 1904 Šembera, spojující jednosměrně v ranní špičce trať 060 s Prahou.

Benesov_Praha_2019, foto: České dráhy & ROPIDSpěšné vlaky na lince Praha – Benešov u Prahy částečně nahradí současné neintegrované spoje dopravce Arriva, o kterém padne zmínka v dalším odstavci. Dnes na této trati České dráhy provozují jeden pár spěšných vlaků Tábor – Praha, v roce 2019 bude provozováno o čtyři páry vlaků navíc, z nichž jeden bude i nadále veden z Tábora a jeden z Olbramovic. Stejně tak, jako v případě kutnohorské linky, budou i na této lince provozovány čtyři páry vlaků v ranní špičce ve směru do Prahy a v odpolední špičce ve směru z Prahy, a pátý pár bude veden opačně, tedy v ranní špičce ve směru z Prahy a v odpolední špičce ve směru do Prahy. Všechny spoje, vyjma jednoho, pak zastaví v Praze kromě hlavního nádraží také ve Vršovicích, na strašnické zastávce, v Říčanech, Mnichovicích, Senohrabech a v Čerčanech. Soupravu bude tvořit lokomotiva řady 362 a několik vozů řady Bdt280.

163.093 u Veltrub, foto: Vítek Voráček

Kutnohorské spěšné vlaky, nazývané jednotně Vrchlice, budou v provozu výhradně v pracovní dny, zatímco jeden pár benešovských spěšných vlaků, nesoucích název Sázava, bude provozován i o sobotách. Provozní koncept tohoto spoje bude podobný, jako v letošním roce – zatímco v pracovní dny vlak pojede ráno do Prahy a odpoledne z Prahy, v sobotu se bude po necelých dvou hodinách v Praze vracet zpět do Tábora. Od konce března do konce října pak s sebou navíc poveze přímé vozy do Světlé nad Sázavou. Vlaky budou tvořit přibližný proklad s rychlíky a zajistí tak ve špičce ve směru na Benešov a Kolín, resp. Kutnou Horu, rychlé a integrované spojení každou půlhodinu.

Nový dopravce

845 v barvách PID, foto: vizualizace ROPID Jak již bylo zmíněno v předchozím textu, dopravce ARRIVA skončí s provozem komerčních a nezaintegrovaných spěšných vlaků z Prahy do Benešova. Uchytil se totiž v závazkové dopravě, konkrétně na bývalé lince S41, která se v blížícím se jízdním řádu přeznačí na linku S49 a téměř všechny její spoje budou nově vedeny z, resp. na nádraží Praha-Hostivař. Vyšší komfort v podobě rekonstruovaných motorových souprav řady 845 spolu s možností občerstvení během jízdy, či bezplatnému připojen k internetu pomocí Wi-Fi, někomu může vykompenzovat fakt, že vlaky již nebudou nízkopodlažní. Ani toto řešení linky S49 ale nebude konečné, neboť ROPID plánuje v průběhu let dopravce, zajišťujícího provoz této linky, vybrat formou standardní soutěže. Co ale zatím nikde prozrazeno nebylo, je odpověď na otázku, zda vlaky v případě zpoždění či jiných komplikací nezpůsobí problémy při jízdě z Libně do Hostivaře, kdy je třeba nejen „překřížit“ jednu z nejfrekventovanějších tratí v Česku. Problémy pak mohou nové vlaky způsobit i mnohem častější jízdou po nákladním obchvatu Prahy, který bývá často značně vytížen.

Nová vozidla

Logo systému PID, foto: ROPID (www.ropid.cz)Dříve poměrně diskutabilní linka S34 si po letech provozu našla své místo mezi linkami městské a příměstské železnice v Praze. Výhoda v podobě častého a rychlého spojení centra Prahy s okrajovými částmi Satalice, Kbely a Čakovice spolu s návaznými autobusovými linkami nalákalo do vlaků na této trase velké množství cestujících, cestovní komfort ale stále značně pokulhává, neboť téměř všechny spoje této linky jsou zajišťovány motorovými vozy řady 810 v prakticky původním provedení. Již při zahájení provozu této linky byly „osmsetdesítky“ vnímány jako provizorní řešení a dopravce přislíbil brzkou náhradu zastaralých vozidel jejich nízkopodlažní rekonstrukcí, kterou provádí ŽOS Zvolen a označuje ji řadou 813.1. Provozní dny „osmsetdesítek“ na této lince jsou už snad konečně sečteny, neboť na podzim letošního roku vyjela ze zvolenských dílen jejich náhrada, jejíž uvedení do provozu se očekává na začátku roku 2019. V dohledné době bude dodán druhý vůz téže řady a s pravidelným provozem obou relativně moderních nízkopodlažních motorových jednotek se počítá od dubna 2019. Linka S34 se v dlouhodobém horizontu plánuje prodloužit po vlečce čakovického cukrovaru na kraj nově vybudovaného sídliště vedle čakovického zámeckého parku, nicméně v současné době je realizace této myšlenky neznámá.

Změna koncepce provozu a posílení dopravy

810+010, foto: CharyVýraznější posílení dopravy, vedoucí k celkové změně provozního konceptu, bude v jízdním řádu 2019 uplatněno na několika regionálních tratích, kde vlaky provozují České dráhy. V rámci integrovaného dopravního systému Středočeského kraje půjde o tratě Olbramovice – Sedlčany, Kutná Hora – Zbraslavice – Zruč nad Sázavou a Čáslav – Třemošnice. Provoz od druhé prosincové neděle na těchto tratích má společné zkrácení intervalů, zlepšení návazností na rychlíky do, resp. z Prahy a zpřehlednění jízdního řádu do stavu, kdy jsou v pracovních dnech v období dopravní špičky provozovány spoje každou hodinu a mimo období dopravní špičky každé dvě hodiny. Významného posílení dopravy se pak dočká také linka S9, kdy bude mezi Prahou a Říčany celodenně zajištěn interval 15 minut, dojde tedy k doplnění chybějících spojů mimo období dopravní špičky. Spoje téže linky, které jsou o víkendech v zimním období dopoledne zkráceny po Strančice, budou nově vedeny z, resp. do Benešova. Na lince S7 bude změněna cílová stanice vlaků, které Prahou projíždějí – nově budou spoje Český Brod – Řevnice a opačně vedeny až do, resp. z Berouna, zatímco spoje do, resp. z Řevnic budou začínat, resp. končit na pražském hlavním nádraží. Téměř všechny spoje v trase Český Brod – Beroun budou navíc nově vedeny dvojicí jednotek řady 471 v celé trase. Změny koncepce dopravy se dočká také trať Rakovník – Kralovice u Rakovníka, kde dojde k celkové změně jízdních řádů, posílení provozu a uzpůsobení jízdních řádů pro přepravní vztah Rakovník – Plzeň, který budou z části zajišťovat právě vlaky na této trati a z části autobusy.

A další drobná vylepšení…

814.017-0, Krásná Lípa město, foto: NIcKONNové vlaky budou zavedeny na mnoha linkách integrovaného dopravního systému Středočeského kraje. Zmínit lze například nové ranní vlaky z Mníšku pod Brdy a Čerčan do Prahy, prodloužení večerního spoje linky S1 z Českého Brodu přes Poříčany do Nymburka, úpravu časových poloh vlaků na trase Praha – Mladá Boleslav, zavedení nového spěšného vlaku linky v téže a dalšího páru vlaků linky S3 z Prahy do Mělníka ve večerních hodinách, řadu tratí, jež se dočkají menšího (trať 074) či většího (trať 111) posílení provozu a především také doplnění rozjezdu o sobotních či nedělních nocích z pražského hlavního nádraží o spoj linky S6. V rámci Prahy půjde o osmiprocentní nárůst počtu spojů, v rámci Středočeského kraje o 4,8 %.

Zdroj: TZ ČD & ROPID


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.11.2018 (13:17)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

Registered user CART 
28.11.2018 (15:21)  
M 474 003 - hypoteticky bude mít dopravce motivaci, aby označovače "nefungovaly", ale troufám si tvrdit, že drtivá většina lidí jezdí na časové jízdenky na tramvajence, takže je nějaké označovače netrápí...
25.11.2018 (19:23)  
Nejmodernějším vozidlem v nezávislo trakci v systému PID budou předělávky řady 810 ze Zvolena - velmi smutné.
25.11.2018 (16:27)  
AD Nejspíš to bude stejné jako teď 1900 a 1902. Přes noc v Kolíně a pře den stojí na Masaryčce. V pondělí ráno se vytáhnou z ONJ a v pátek večer se zatáhnou zpět. Denní proběh je tak malý že údržba není třeba a přinejhorším se na masaryčce vozy vymění.
Registered user IM 
24.11.2018 (19:39)  
Můžete i prosím někdo osvětlit, jak to bude se soupravami spěšných vlaků Praha - Benešov, kdy jedou 4 ráno do Prahy a 4 odpoledne z Prahy? To budou existovat 4 (tedy spíše 3) soupravy, které budou stát přes noc v Benešově a přes den v Praze, nebo se mezitím využijí jinde? Děkuji, nějak mi to hlava nebere ;)
Registered user (gp) 
23.11.2018 (22:23)  
M474: To je i leckde jinde, že integrovaná doprava je levnější než tarif jednoho dopravce. Integrátor umí prodat víc lístků, než vlastní pokladní. Když se rozbijou všechny označovače v tramvaji a jede revizor, taky máš smůlu. Do metra se taky chodí s cvaklým, i když to jede až za deset minut. Ono se to nezdá, ale ten cvakač taky potřebuje servis a protože se s vlakem courá neznámo kde, je ten servis dražší. Vydávat jízdenky ze stanic, kde vlak nezastavuje, je totální kohoutovina, protože cestující šetří korunu a integrátor se musí s dopravcem dlouze dohadovat, co ta jízdenka vlastně znamená a kdo z toho co zaplatí.

Pokuty, přirážky, příplatky a podobné věci dneska nejsou v módě. ještě se toho chytí konkurence a co pak.
23.11.2018 (16:58)  
Tak kromě přidání nějakých spojů došlo také ke zdražení, a to někde až na 1,25 násobek. Takže je výhodnější jezdit za méně nestoudnou cenu a to jsou tarify integrované dopravy. Ne pokaždé se to podaří, protože ČD ná ve svém předpisu zákeřné ustanovení, že když jsou v poruše všechny označovače, cestující musí použít tarif ČD. Takže ČD logicky nebudou mít zájem, aby označovače fungovaly. A nebo je alespoň snaha, aby cestující musel použít dražší jízdenky, třeba ustanovení, že pokud je ve stanici označovač, nesmím si jízdenku označit ve vlaku, i když tam označovač je. Jedna mnou občas podnikaná cesta trvá přesně 30 minut, když si označím jízdenku na nástupišti, jedu za 24, když ve vlaku, hned jak se dá do pohybu, jedu za 18. Další zákeřnost, dvě jízdenky se nesmí na sebe navázat ve stanici, kde vlak nezastavuje. Proč? Protože se předpokládá, že si to cestující neuvědomí a tím se zvýší výběr pokut?
Registered user JB 
23.11.2018 (12:07)  
Jako že i za cenu nárůstu turnusové potřeby o tři 471? Nevěřím. Někdo to objednává a platí. Kdyby to bylo, jak říkáte, prostě by to rameno na hlavním nádraží rozdělili.
23.11.2018 (8:16)  
Hlavní příčinu změny S7 je potřeba hledat asi tak o 100 km západněji. Jejím vlivem došlo k posunutí dálkové dopravy v okolí Prahy a změnily se volné trasy pro courák z Berouna.
Registered user JB 
22.11.2018 (20:19)  
Na lince S7 bude změněna cílová stanice vlaků, které Prahou projíždějí – nově budou spoje Český Brod – Řevnice a opačně vedeny až do, resp. z Berouna, zatímco spoje do, resp. z Řevnic budou začínat, resp. končit na pražském hlavním nádraží. Téměř všechny spoje v trase Český Brod – Beroun budou navíc nově vedeny dvojicí jednotek řady 471 v celé trase.

Hlavním účelem té změny je zjevně právě to, aby mohly být vedeny dvojicí, změna trasy je jen důsledek. Jezdily zejména z Klánovic přeplněné.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko