..: Czech Raildays 2019: Něco tomu chybí :..

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

Bdmtee267 – první dojem dobrý, druhý už moc ne

Za snad největší překvapení veletrhu lze považovat vůz řady Bdmtee267. Ačkoliv i některé premiéry jsou již z provozu poměrně známy, o dalším typu modernizace osobního vozu pro příměstské vlaky z konce osmdesátých let se i ti největší nadšenci dozvěděli až ve chvíli, kdy k veřejnosti začala prosakovat první oznámení o exponátech na letošním veletrhu. Mezi největší neduhy těchto vozů patří téměř neodvětratelný a velmi těsný interiér, přičemž vystavovaná modernizace řeší pouze druhý zmíněný problém. Představené řešení je ale oproti předchůdcům skutečně pokrokové (doposud provedené modernizace těchto vozů, například řada Bdmtee266, mnohem více připomíná původní vůz) a design interiéru je vskutku krásný. Počet sedadel klesl z 96 na 80, použit je nový typ sedadel, Borcad Visio, který se doposud v osobních vozech ČD nevyskytoval. Součástí již zmíněného pokrokového řešení jsou pak například rozkládací stolky, zásuvky 230V s USB konektorem, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a nebo háky pro přepravu jízdních kol. Něco tomu ale přeci jenom chybí…

Bdmtee267_1, foto: Adam VantingBdmtee267_2, foto: Adam VantingBdmtee267_3, foto: Adam Vanting

Jak již bylo zmíněno v předchozím odstavci, ze dvou největších neduhů této řady řeší vystavený prototyp pouze jeden. Zda bude součástí sériových modernizací i klimatizace známo není, nicméně tento vůz nebyl vybaven ani klimatizací, ani novými polospouštěcími okny, která by v horkých letních dnech umožnila vůz lépe odvětrat. Je sice pravda, že klimatizace vozu chyběla pouze v létě, ale prostor na nohy cestující postrádali celoročně, vzhledem k pomalu tropickému počasí, které v Česku panuje obvykle od května do října, je ale chybějící klimatizace stále poměrně nešťastnou skutečností a můžeme pouze doufat, že v sériových vozech bude tento podstatný problém jinak velmi povedené modernizace napraven. Nezmínit pak nelze třeba ani poměrně nekvalitní zpracování interiéru či nedomyšlená řešení kdy například jako zarážka přechodových dveří slouží stolek anebo neprůhledné okno ve služebním oddíle.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

ARmpee829– myšlenka dobrá, provedení ne

Návštěvníkům veletrhu byl představen také nový vůz Českých drah, označovaný řadou ARmpee829. Mezi nadšenci jde o poměrně známý koncept vozu, který má za cíl být co nejefektivnější – má nabízet až čtyřicet pohodlných míst k sezení cestujícím první třídy a zároveň pro celý vlak sloužit jako výdejna tolik oblíbených a populárních pokrmů od společnosti JLV. Optimální vůz by měl na jednom konci kuchyň s výdejním oknem a celý tento prostor by byl oddělen od jednoho velkého oddílu první třídy. To ostatně není žádná novinka, tímto způsobem je kupříkladu řešena gastronomie v italských vlacích FrecciaBianca. V případě vystavovaného vozu je ale zřejmě orientováno na ekonomiku i v případě řešení interiéru, neboť to spočívá pouze v náhradě jídelní a barové částí klasického jídelního vozu dvěma oddíly první třídy, které uprostřed narušuje kuchyně s barovým pultem, který zároveň slouží jako výdejna pokrmů. Nicméně i toto řešení úpravy jídelních vozů z let 2012 – 2013 mohlo být promyšleno lépe.

AR_1, foto: Adam VantingAR_2, foto: Adam VantingAR_3, foto: Adam Vanting

Na jednu stranu je skutečně skvělé, že i luxus rychlovlaků Pendolino bude dostupný cestujícím, jejichž jízda bude probíhat právě v tomto voze, jehož řazení se plánuje primárně na současné expresní spoje přes Valašsko do Žiliny a do Lince – pohodlná sedadla Borcad Comfort a velmi moderně a elegantně působící interiér je v případě těchto vozů bezesporu výhodou. Zmíněné nevýhody se ale po rozjezdu vlaku dostaví skutečně rychle – neoddělené prostory „jídelního koutu“ a první třídy spolu s procházejícími cestujícími skrze první třídu, mezi jejíž hlavní výhody patřilo doposud především ticho a soukromí, mohou řadu cestujících minimálně znepokojit. Zda bude důsledně dodržováno i působení cestujících s jízdenkou do 2. třídy pouze v prostoru „bistra“ a po dobu nezbytně nutnou patří také k vyvstalým otázkám, neboť především menší oddíl 1. třídy v místech bývalé barové části může na kdekoho působit jako jídelní část. V takové situaci jsou pak nedostatky, jako například nešikovně umístěný háček na oblečení, do kterého se při východu z vozu nelze nezaháknout, velmi nešťastně řešené rolety či kde se vlastně proklamovaný bistrooddíl nachází, skutečně druhořadými problémy a bude zajímavé sledovat, jak se bude tato ostrá změna koncepce kolejové gastronimie, která měla ve většině států (např. v Rakousku) pouze velmi krátké a neúspěšné trvání, dále vyvíjet.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

EffiShunter 1000 pro ČD Cargo

EffiShunter 1000 ČDC, foto: Adam VantingDalší premiérou na letošním ostravském drážním veletrhu bylo představení motorové lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo, pocházející z rodiny zvané EffiShunter, lokomotiv pro posun i pro traťovou službu od českého výrobce lokomotiv CZ LOKO. Objednávka na pět lokomotiv velmi moderního vzhledu je součástí modernizace lokomotivního parku ČD Cargo, přičemž dle smlouvy je možné uplatnit opci na dalších pět strojů. Nová lokomotiva je dlouhá 16,4 metrů, vybavena motorem Catterpilar C32 dokáže vyvinout maximální rychlost 100 km/h, výkon 895 kW a bude možné ji provozovat ve vícečlenném řízení spolu s lokomotivami řady 753.7 anebo 742.71. Lokomotiva je zcela nová, nicméně obstarání mnohem většího množství moderních motorových lokomotiv bude v rámci zmíněné modernizace lokomotivního parku řešeno přestavbou současných strojů řady 742.

HybridShunter 400

HybridShunter 400, foto: Adam VantingV poslední době bývá citelná snaha odklonu od fosilních paliv také na železnici. Hybridní jednotky s akumulátory či na vodík dnes nejsou nic výjimečného, představení prototypu hybridní lokomotivy společnosti CZ LOKO, určené pro posun a lehkou traťovou službu, tak lze chápat jako velmi rozumný krok a snahu jít s dobou a především vstříc požadavkům zákazníků. Lokomotiva je primárně poháněná trakčními bateriemi a spalovací motor pak slouží pouze jako záložní anebo pro dobíjení baterií v průběhu provozu. Jak již bylo zmíněno, jde pouze o prototyp a na základě vyhodnocení testovacího provozu bude pokračovat vývoj větších či odlišně řešených hybridních lokomotiv.

654 pro AŽD

Jednotka 654 AŽD, foto: Adam VantingMotorová jednotka, známější pod označením RegioSprinter, není v Česku ničím neznámým. Poměrně velké množství z původně čtyřiceti vyrobených vozidel dnes operuje na síti SŽDC i jiných správců a další postupně přibývají. Na letošním veletrhu Czech Raildays v Ostravě byl představen kousek, který bude zajišťovat od prosince letošního roku každodenní provoz na trati Lovosice – Třebívlice – Obrnice – Most, tedy na takzvané Švestkové dráze. Na ní byl zmíněný charakter provozu ukončen v roce 2007, o několik let později byl zahájen sezónní turistický provoz a krátce na to trať odkoupila společnost AŽD Praha, která ji výrazně zmodernizovala. Vystavená motorová jednotka, odkoupená od německého dopravce Rurtalbahn, prošla shodnou modernizací, jako stroje společnosti GW Train Regio, provozované na Šumavě. Cestujícím jsou v klimatizovaném vozidle k dispozici posuvná sedadla Borcad Genio, zcela nová bezbariérová buňka WC a například také nově dosazené elektrické zásuvky anebo WiFi připojení k internetu. Oproti jednotkám, provozovaným u GW Train Regio, se ale exponát k dopravci příliš výrazně nehlásí – barevným provedením totiž odpovídá požadavkům objednatele dopravy, kterým je Ústecký kraj. V současné době se má jednotka podrobovat testovacímu provozu u GW Train Regio na Šumavě, v červenci by se pak měla objevit na své nové „domovské“ trati.

Kompletní fotogalerie modernizované jednotky je k nahlédnutí zde.

Další exponáty

NEWAG E6ACT, foto: Adam VantingStejně jako v dřívějších letech byla i letos vystavena elektrická lokomotiva Siemens Vectron, tentokrát v provedení pro společnost AWT (byť zvenčí byla lokomotiva označena společností PKP Cargo International). České dráhy dále vystavily brněnskou elektrickou jednotku řady 650 z roku 2014, jež měla ilustrovat téměř identické soupravy od stejného výrobce, kterých bude v následujících letech dle rámcové smlouvy dodáno až 50. ČD Cargo vystavilo polskou elektrickou lokomotivu E6ACT Dragon, která je využívána polskou divizí, zvanou ČD Cargo Poland. V Polsku je český státní dopravce v oblasti nákladní přepravy úspěšný, podařilo se mu uzavřít několik kontraktů na přepravy v rámci Polska a je plánován pronájem hned tří těchto lokomotiv, které výrobce Newag Gliwice produkuje od roku 2009. Vystaveny byly dále nákladní vozy, historický vůz pro přepravu poštovních zásilek, prostředky městské hromadné dopravy a nespočet moderních vozidel, určených k údržbě infrastruktury.

Slovo závěrem

Pohled na veletrh, foto: Adam VantingVolba charakteristického slovního spojení pro letošní veletrh „něco tomu chybí“ vystihuje nejen vystavená vozidla, ale také veletrh samotný. Laik bude dozajista potěšen mnoha zajímavými exponáty ze všech odvětví železniční dopravy, nicméně nadšenec, udržující si o moderních vozidlech přehled, byl letos přes slibný začátek opět zklamán. Stejně tak je velká škoda, že mezi stánky se z dopravců objevily pouze České dráhy. Přitom vzhledem k blížícímu se nástupu alternativních dopravců na některé dálkové a regionální železniční linky v Česku by byla jejich účast na letošním veletrhu skvělou příležitostí k představení společnosti a provozního konceptu.

Co se otázky vystavovaných vozidel týče, namátkou ZSSK – první zcela nová elektrická jednotka od Škody, známá v Česku pod marketingovým označením RegioPanter, je již hotová, inovovaný motorový vůz řady 861 byl před pár dny slavnostně uveden do provozu a nové či modernizované vozy pro dálkovou dopravu se postupně objevují v soupravách většiny dálkových vlaků. Nic z uvedeného se však na veletrhu nepředstavilo, ačkoliv ještě před pár lety byla vozidla ZSSK nedílnou součástí veletrhu, stejně jako různé osobní vozy či elektrické/motorové jednotky polských výrobců. Letošní ročník veletrhu v žádné případě nelze považovat za nezajímavý, nicméně ve srovnání s rokem 2011 byl letošní ročník skutečně o něco chudší.


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.6.2019 (18:07)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.06.2019 (9:11)  
Nic proti pokroku. Jen si myslím, že je škoda ty pokrmy, opravdu ne špatné, žrát někde v koutě mezi haldou kufrů, batohů a nohama dalších stojících cestujících. Nebo má od teď na jídlo nárok prakticky jen cestující z jedničky? Prakticky proto, že v některých vlacích se neproboxujete ani ke svému rezervovanému (!) místu, natož někam s jídlem, když jsme chtěli do jídeláku, museli jsme při zastavení ve stanici venkem. Takže s dovolením bych se v klidu najedl, pojmu-li ten nápad a nabízí-li se možnost. Cenu za stůl snesu. Snáším ji i v hospodě.

Špajzy jsou asi celkově na odchodu, což souvisí s kratší jízdní dobou a také kratšími vzdálenostmi.
registrovaný uživatel (gp) 
16.06.2019 (0:57)  
A jste Vy, kteří si rádi dáte jídlo v klidu u pořádného stolu, ochotní zaplatit v ceně toho jídla další jízdenku pro stůl u nějž a židli na níž sedíte?
Díky pokrokům v letecké gastronomii a asymetrické kryptografii je možné z kuchyňky o polovině metru čtverečního vystavovat jídla stejně rychle, jako kasírovat (než se vymyslí DEADBEEFBAB151E210DE1 na EET doklad, tak je krabička s gulášem ohřátá) a pokrmy vyztužené vysokomodulovou vlákninou se zvýšenou odolností vůči turbulencím se osvědčují i na erbovních kolejových spojkách.
15.06.2019 (15:14)  
Ty bistrovozy přijímám s rozpaky. Už tu tiskovou zprávu, která proběhla někdy v zimě, jsem četl s obojakými pocity. Nevím, zda kapacita kuchyně bude zachována jako u klasického WRxxx nebo bude-li menší. Kdyby byla menší, tak nevím nevím, uspokojí-li to poptávku. Kdykoliv jsem navštívil jídení vůz, byl plný a na jídla se i čekalo, obsluha měla frmol a tak tak stíhala donášky ke stolům i do jedničky.

Moc si nedovedu představit donášku do dvojky při malých stolcích. Ještě tak třeba sendviče, sušenky a nápoje, ale třeba teplé obědové menu s polévkou? No nechtěl bych pak to místo uklízet (-:

Fakt nevím, já si radši sednu s jídlem ke stolu a v klidu se najím (s ohledem k čekajícím dalším zájemcům se nezdržím déle než je nutné). A právě tenhle aspekt to bistro v dostatečné kapacitě už nezajistí... Škoda, to jídlo je opravdu dost povedené a stojí za to mu věnovat trochu stolovnické kultury.

Uvidíme v provozu, jaké dojmy přinesou cesující z jedničky a jaké strávníci.
registrovaný uživatel (gp) 
15.06.2019 (12:46)  
IC 540: Sto lidí projde nacpanou jedničkou? Kde by se tam ti nacpaní lidé vzali? Si koupí dražší lístek, aby mohli stát na koberečku? Pokud jsem si dobře všimnul, tak většina objednávek je s donáškou, takže tam stokrát kmitne štíhlonohá laňka od JLV. A to Tě vadí? Si kup místenku na dvoják qoknu.
14.06.2019 (13:19)  
Když si prohlížím fotky těch dvou vozů, tak nevím jestli se mám smát nebo brečet. U relativně mladých vozidel chápu modernizaci jako finančně nejméně náročnou cestu ke zlepšení jejich parametrů (ať jde o lokomotivy nebo vagóny), tady ovšem vidím řadu "ale"... Trochu mi to připomíná pohádku o pejskovi a kočičce, kteří spolu vařili dort. Vždyť je to provedení tragické. Cestovat v původním Bdmtee bylo za trest a je dobře, že někoho napadlo vůz zmodernizovat, ale tohle mi hlava nebere. Na pohled to vážně vypadá příjemně a chápu, že by klimatizace posunula cenovou úroveň řádově někam jinam, ale... Jakou životnost ta modernizace má? Jestli 5 let, ještě by šlo přimhouřit oko, ale jestli těch let bude 15 - 20... Koho navíc proboha napadlo před původní vyklápěcí okna namontovat spouštěcí rolety. Vždyť to nedává smysl. Ten stoleček sloužící jako zarážka o přechodové dveře je taky "fajn". ARmpee … V době kdy setrvale roste počet cestujících, snižovat počet míst k sezení? Proč? Na nějaké podřadné rychlíky do Českých Budějovic (přes Písek) nebo do Rakovníka dobrý, ale na hlavní tah? Ponechání kuchyňky na původním místě je sice ekonomicky dobře zdůvodnitelné, ale... Vzhledem k tomu, že u většího oddílu chybí nástupní dveře, tak se všichni cestující budou cpát tou úzkou uličkou okolo barového oddílu? Při větší frekvenci si ten šrumec nechci ani představit. To nemluvím o tom, že se z jedničky stane průchoďák, až si všichni ze dvojky budou chodit pro jídlo. Nedej Bože aby u baru "zakotvila" nějaká žíznivá partička trempů...
13.06.2019 (23:48)  
Ještě jeden podstatný neduh tento vůz z NDR má - zůstaly mu původní dveře, težké na otevření a s žádnými bezpečnostními prvky při zavírání. Tento vůz je v roce 2019 dobrý vtip...
registrovaný uživatel IC540  mail  
13.06.2019 (19:39)  
Zalévat šampaňským Honekrovu pomstu je normální uchylárna. Ať se na mě nikdo nezlobí...
O tom jídeláku ani nemluvím. Když kolem mě projde 100 lidí si něco koupit i když do mě v nacpaném voze nedrcne. Tak díky za ty dary...
No ale může mít někdo i jiný názor...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko