..: Czech Raildays 2019: Něco tomu chybí :..

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

Bdmtee267 – první dojem dobrý, druhý už moc ne

Za snad největší překvapení veletrhu lze považovat vůz řady Bdmtee267. Ačkoliv i některé premiéry jsou již z provozu poměrně známy, o dalším typu modernizace osobního vozu pro příměstské vlaky z konce osmdesátých let se i ti největší nadšenci dozvěděli až ve chvíli, kdy k veřejnosti začala prosakovat první oznámení o exponátech na letošním veletrhu. Mezi největší neduhy těchto vozů patří téměř neodvětratelný a velmi těsný interiér, přičemž vystavovaná modernizace řeší pouze druhý zmíněný problém. Představené řešení je ale oproti předchůdcům skutečně pokrokové (doposud provedené modernizace těchto vozů, například řada Bdmtee266, mnohem více připomíná původní vůz) a design interiéru je vskutku krásný. Počet sedadel klesl z 96 na 80, použit je nový typ sedadel, Borcad Visio, který se doposud v osobních vozech ČD nevyskytoval. Součástí již zmíněného pokrokového řešení jsou pak například rozkládací stolky, zásuvky 230V s USB konektorem, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a nebo háky pro přepravu jízdních kol. Něco tomu ale přeci jenom chybí…

Bdmtee267_1, foto: Adam VantingBdmtee267_2, foto: Adam VantingBdmtee267_3, foto: Adam Vanting

Jak již bylo zmíněno v předchozím odstavci, ze dvou největších neduhů této řady řeší vystavený prototyp pouze jeden. Zda bude součástí sériových modernizací i klimatizace známo není, nicméně tento vůz nebyl vybaven ani klimatizací, ani novými polospouštěcími okny, která by v horkých letních dnech umožnila vůz lépe odvětrat. Je sice pravda, že klimatizace vozu chyběla pouze v létě, ale prostor na nohy cestující postrádali celoročně, vzhledem k pomalu tropickému počasí, které v Česku panuje obvykle od května do října, je ale chybějící klimatizace stále poměrně nešťastnou skutečností a můžeme pouze doufat, že v sériových vozech bude tento podstatný problém jinak velmi povedené modernizace napraven. Nezmínit pak nelze třeba ani poměrně nekvalitní zpracování interiéru či nedomyšlená řešení kdy například jako zarážka přechodových dveří slouží stolek anebo neprůhledné okno ve služebním oddíle.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

ARmpee829– myšlenka dobrá, provedení ne

Návštěvníkům veletrhu byl představen také nový vůz Českých drah, označovaný řadou ARmpee829. Mezi nadšenci jde o poměrně známý koncept vozu, který má za cíl být co nejefektivnější – má nabízet až čtyřicet pohodlných míst k sezení cestujícím první třídy a zároveň pro celý vlak sloužit jako výdejna tolik oblíbených a populárních pokrmů od společnosti JLV. Optimální vůz by měl na jednom konci kuchyň s výdejním oknem a celý tento prostor by byl oddělen od jednoho velkého oddílu první třídy. To ostatně není žádná novinka, tímto způsobem je kupříkladu řešena gastronomie v italských vlacích FrecciaBianca. V případě vystavovaného vozu je ale zřejmě orientováno na ekonomiku i v případě řešení interiéru, neboť to spočívá pouze v náhradě jídelní a barové částí klasického jídelního vozu dvěma oddíly první třídy, které uprostřed narušuje kuchyně s barovým pultem, který zároveň slouží jako výdejna pokrmů. Nicméně i toto řešení úpravy jídelních vozů z let 2012 – 2013 mohlo být promyšleno lépe.

AR_1, foto: Adam VantingAR_2, foto: Adam VantingAR_3, foto: Adam Vanting

Na jednu stranu je skutečně skvělé, že i luxus rychlovlaků Pendolino bude dostupný cestujícím, jejichž jízda bude probíhat právě v tomto voze, jehož řazení se plánuje primárně na současné expresní spoje přes Valašsko do Žiliny a do Lince – pohodlná sedadla Borcad Comfort a velmi moderně a elegantně působící interiér je v případě těchto vozů bezesporu výhodou. Zmíněné nevýhody se ale po rozjezdu vlaku dostaví skutečně rychle – neoddělené prostory „jídelního koutu“ a první třídy spolu s procházejícími cestujícími skrze první třídu, mezi jejíž hlavní výhody patřilo doposud především ticho a soukromí, mohou řadu cestujících minimálně znepokojit. Zda bude důsledně dodržováno i působení cestujících s jízdenkou do 2. třídy pouze v prostoru „bistra“ a po dobu nezbytně nutnou patří také k vyvstalým otázkám, neboť především menší oddíl 1. třídy v místech bývalé barové části může na kdekoho působit jako jídelní část. V takové situaci jsou pak nedostatky, jako například nešikovně umístěný háček na oblečení, do kterého se při východu z vozu nelze nezaháknout, velmi nešťastně řešené rolety či kde se vlastně proklamovaný bistrooddíl nachází, skutečně druhořadými problémy a bude zajímavé sledovat, jak se bude tato ostrá změna koncepce kolejové gastronimie, která měla ve většině států (např. v Rakousku) pouze velmi krátké a neúspěšné trvání, dále vyvíjet.

Kompletní fotogalerie nového vozu je k nahlédnutí zde.

EffiShunter 1000 pro ČD Cargo

EffiShunter 1000 ČDC, foto: Adam VantingDalší premiérou na letošním ostravském drážním veletrhu bylo představení motorové lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo, pocházející z rodiny zvané EffiShunter, lokomotiv pro posun i pro traťovou službu od českého výrobce lokomotiv CZ LOKO. Objednávka na pět lokomotiv velmi moderního vzhledu je součástí modernizace lokomotivního parku ČD Cargo, přičemž dle smlouvy je možné uplatnit opci na dalších pět strojů. Nová lokomotiva je dlouhá 16,4 metrů, vybavena motorem Catterpilar C32 dokáže vyvinout maximální rychlost 100 km/h, výkon 895 kW a bude možné ji provozovat ve vícečlenném řízení spolu s lokomotivami řady 753.7 anebo 742.71. Lokomotiva je zcela nová, nicméně obstarání mnohem většího množství moderních motorových lokomotiv bude v rámci zmíněné modernizace lokomotivního parku řešeno přestavbou současných strojů řady 742.

HybridShunter 400

HybridShunter 400, foto: Adam VantingV poslední době bývá citelná snaha odklonu od fosilních paliv také na železnici. Hybridní jednotky s akumulátory či na vodík dnes nejsou nic výjimečného, představení prototypu hybridní lokomotivy společnosti CZ LOKO, určené pro posun a lehkou traťovou službu, tak lze chápat jako velmi rozumný krok a snahu jít s dobou a především vstříc požadavkům zákazníků. Lokomotiva je primárně poháněná trakčními bateriemi a spalovací motor pak slouží pouze jako záložní anebo pro dobíjení baterií v průběhu provozu. Jak již bylo zmíněno, jde pouze o prototyp a na základě vyhodnocení testovacího provozu bude pokračovat vývoj větších či odlišně řešených hybridních lokomotiv.

654 pro AŽD

Jednotka 654 AŽD, foto: Adam VantingMotorová jednotka, známější pod označením RegioSprinter, není v Česku ničím neznámým. Poměrně velké množství z původně čtyřiceti vyrobených vozidel dnes operuje na síti SŽDC i jiných správců a další postupně přibývají. Na letošním veletrhu Czech Raildays v Ostravě byl představen kousek, který bude zajišťovat od prosince letošního roku každodenní provoz na trati Lovosice – Třebívlice – Obrnice – Most, tedy na takzvané Švestkové dráze. Na ní byl zmíněný charakter provozu ukončen v roce 2007, o několik let později byl zahájen sezónní turistický provoz a krátce na to trať odkoupila společnost AŽD Praha, která ji výrazně zmodernizovala. Vystavená motorová jednotka, odkoupená od německého dopravce Rurtalbahn, prošla shodnou modernizací, jako stroje společnosti GW Train Regio, provozované na Šumavě. Cestujícím jsou v klimatizovaném vozidle k dispozici posuvná sedadla Borcad Genio, zcela nová bezbariérová buňka WC a například také nově dosazené elektrické zásuvky anebo WiFi připojení k internetu. Oproti jednotkám, provozovaným u GW Train Regio, se ale exponát k dopravci příliš výrazně nehlásí – barevným provedením totiž odpovídá požadavkům objednatele dopravy, kterým je Ústecký kraj. V současné době se má jednotka podrobovat testovacímu provozu u GW Train Regio na Šumavě, v červenci by se pak měla objevit na své nové „domovské“ trati.

Kompletní fotogalerie modernizované jednotky je k nahlédnutí zde.

Další exponáty

NEWAG E6ACT, foto: Adam VantingStejně jako v dřívějších letech byla i letos vystavena elektrická lokomotiva Siemens Vectron, tentokrát v provedení pro společnost AWT (byť zvenčí byla lokomotiva označena společností PKP Cargo International). České dráhy dále vystavily brněnskou elektrickou jednotku řady 650 z roku 2014, jež měla ilustrovat téměř identické soupravy od stejného výrobce, kterých bude v následujících letech dle rámcové smlouvy dodáno až 50. ČD Cargo vystavilo polskou elektrickou lokomotivu E6ACT Dragon, která je využívána polskou divizí, zvanou ČD Cargo Poland. V Polsku je český státní dopravce v oblasti nákladní přepravy úspěšný, podařilo se mu uzavřít několik kontraktů na přepravy v rámci Polska a je plánován pronájem hned tří těchto lokomotiv, které výrobce Newag Gliwice produkuje od roku 2009. Vystaveny byly dále nákladní vozy, historický vůz pro přepravu poštovních zásilek, prostředky městské hromadné dopravy a nespočet moderních vozidel, určených k údržbě infrastruktury.

Slovo závěrem

Pohled na veletrh, foto: Adam VantingVolba charakteristického slovního spojení pro letošní veletrh „něco tomu chybí“ vystihuje nejen vystavená vozidla, ale také veletrh samotný. Laik bude dozajista potěšen mnoha zajímavými exponáty ze všech odvětví železniční dopravy, nicméně nadšenec, udržující si o moderních vozidlech přehled, byl letos přes slibný začátek opět zklamán. Stejně tak je velká škoda, že mezi stánky se z dopravců objevily pouze České dráhy. Přitom vzhledem k blížícímu se nástupu alternativních dopravců na některé dálkové a regionální železniční linky v Česku by byla jejich účast na letošním veletrhu skvělou příležitostí k představení společnosti a provozního konceptu.

Co se otázky vystavovaných vozidel týče, namátkou ZSSK – první zcela nová elektrická jednotka od Škody, známá v Česku pod marketingovým označením RegioPanter, je již hotová, inovovaný motorový vůz řady 861 byl před pár dny slavnostně uveden do provozu a nové či modernizované vozy pro dálkovou dopravu se postupně objevují v soupravách většiny dálkových vlaků. Nic z uvedeného se však na veletrhu nepředstavilo, ačkoliv ještě před pár lety byla vozidla ZSSK nedílnou součástí veletrhu, stejně jako různé osobní vozy či elektrické/motorové jednotky polských výrobců. Letošní ročník veletrhu v žádné případě nelze považovat za nezajímavý, nicméně ve srovnání s rokem 2011 byl letošní ročník skutečně o něco chudší.


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.6.2019 (18:07)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Lesan 
18.06.2019 (18:07)  
Kdo jezdí v letních měsících z Prahy ku Linci, speciálně úsek do Rybníka, ten ví, že ve vybraných spojích pravidelně cestují velké skupiny "vodáků". Tyto skupiny bývají pravidelně posilněny alkoholem už před cestou, vlastní cesta pak slouží ke konzumaci nepřiměřeného množství dalších alkoholických nápojů a tvorbě bordelu. Přestup v Rybníku na Vyšší Brod už někteří nezvládají a nevhodné chování, dokonce i napadání vlakových čet, nejsou ojedinělá. Dokážete si představit, jak to v ARmpee, které má na Ex být řazeno, bude mezi Budějcemi a Rybníkem po návštěvě několika takových skupin vypadat? Vylité pivo na zemi (ve všech vozech, kudy projdou), smrad, hluk, průchoďák, stálá nasranost obsluhy..
Mezi Prahou a ČB si ty vozy cestující najdou, u některých spojů možná ani nebude stačit kapacita, ale přeshraniční úsek bude kromě letního období velmi slabý. Mimo sezónu a špičku jezdí hlavně večer přes čáru jednotky cestujících, v první třídě naprosté minimum. Jako reálné se mi jeví i zavírání bistra u vybraných spojů přes hranice.
18.06.2019 (12:53)  
Pivo? :)) Když dovolíte: Ten prezervativ je tam z jednoho prostého důvodu - odděluje vzduch od piva. Pivo tím pádem neoxiduje a nekazí se. Tlačte sud (bečku) kompresorem a nechte ho (ji) 48 hodin v nedotočeném stavu mimo lednici. Nebude se to dát pít ani z vymraženého půllitru a hospodský bude potřebovat záchody navíc, aby mu hosté nenadělali ...feedback... přímo v lokále. Tudy ne.

Druhá možnost je tlačit do tanku oxid uhličitý (a host bude jak balón - řádně nafouknutý) nebo Biogon (směs CO2 a dusíku). Jenže flaša Biogonu (20 litrů) vyjde na 600 až 700 Kč a vystačí na dva půlkubíkové tanky. Takže prezervativ v ceně dvou, tří lepších piv a kompresor.
Pak je tady ještě jedno hledisko - kampak s vodou a saponátem po sanitaci? Ne vždy je u tanku podlahová vpousť a ne vždy je možné ji zřídit. A ne vždy vám VaK povolí vypouštět takovouhle chemii do kanalizace. Krom toho ta sanitační chemie je z téže ropy, co prezervativ.

Ukazovat prstem na hospodského je ale mnohem jednodušší.
registrovaný užívateľ (gp) 
18.06.2019 (10:05)  
No jo, jenže já pro jednoho dodavatele pívojemů a pívovodů dělal a trochu do toho byznysu vidím. Šprcka je významně levnější, než by byla sanitace celýho tanku. A plastovej pívojem vyrobenej stejnou technologií jako septik hostinský nechtějí, protože vypadá jako septik. Nablejskaná a nasvícená tankovna je součástí marketingu.
dopisovateľ alebo člen ŽP Martin Grill  mail  
18.06.2019 (7:29)  
(gp): Jen poznámka k tomu pivnímu tanku: Nerez tam není na okrasu, ale z praktických důvodů. Stejně, jako bag-iny uvnitř, které rozhodně nejsou žádným ústupkem kvalitě. To, že se ony tanky nabízí pouze k velkopivovarským produktům průměrné kvality a často podprůměrné chuti, je věc druhá.
registrovaný užívateľ chio 
16.06.2019 (18:15)  
Host dostane porcelán a sklo.
No len aby...
registrovaný užívateľ (gp) 
16.06.2019 (17:05)  
743 010: Hospoda se nemusí vtěsnat do gabaritu, nejede, nebrzdí a netopí elektrikou, obtékána větrem o rychlosti orkánu. Metr čtvereční hospody (na Těšnově, to ní dost železničně) se pronajme za tři stovky měsíčně. Jak dlouho se povezou dva lidi za tři stovky?
Ano, uhodils exministra dopravy na hlavičku, dvojka nemá nárok. Samozřejmě, že se můžeš v klidu najíst, ale kup si jedničku. My se s těma jídlama nemazlíme, abyste si je užili, ale abyste zaplatili za to, že si je užijete. A dvojkařům je rádi nabídneme, i když prakticky z toho nebudou nic mít.
chio: Host dostane porcelán a sklo. Plasty vyhodíme a nikomu je neukážeme. Úplně stejně, jako když se v hospodě vystavujou nerezový tanky a pivo je v igelitový šprcce.
16.06.2019 (15:55)  
Dovolím si do bymáku také kopnout. Vůz celkem pěkný, ovšem zmíněnou klimatizaci by to určitě chtělo.
Napadá mě pár praktických dotazů:
1. Opravdu bude služební oddíl v každém z těchto vozů? Není to zbytečné. Nebylo by snazší rozdělit opět dva typy vozů? V kmenové soupravě povětšinou stačí jeden služební oddíl. Samozřejmě příjemná změna, že vypadá líp. Ale zase jen napohled. Nevšiml jsem si žádných věšáků, žádné odkládací skříně a též žádného technického zázemí. Oproti servisním vozům Bbdgmee, kde máte naproti stolku palubní počítač. Proč to zmiňuji. Určitě ne všechny tyto vozy budou jezdit na příměstských vlacích, kde lze ovládat soupravu z lokomotivy/řídícího vozu. Zůstává-li počítač v základní rozvodové skříni, je snadno na dosah nežádoucím osobám.
2. Co ty dveře? Stará babka má problém ty dveře otevřít, u některých kousků i samotná obsluha vlaku. Myslím, že v 21. století by nebyl zas takový problém navrtat tam jeden zelenožlutý čudlík, kterým se spasí svět. I dokonce na starých BautzenHumusVágenech to bylo zkoušeno. Jeden kus vozu AB který jezdil na jižní spojce to měl. Když už se cpou prachy do modernizace, tak to aspoň dotáhněte...
3. Systém zavírání dveří? Za předpokladu, že zmizel černý čudlík na zavření dveří, zmizelo modré mezikruží pro centrální zavírání dveří a není k dispozici SSOD/LAT pro vlakovou četu, tak mi vysvětlete postup, při jakém bude obsluha vlaku zavírat dveře, když by se náhodou některý z těchto vozů vyskytl na soupravě, kde lokomotiva/řídící vůz neumožňuje spojit UIC kabely a zavírat od strojvedoucího nebo když tento systém selže? To se rozjede vlak do 5 km/h, dveře se pak v té rychlosti bloknou a budeme doufat, že do té doby z vlaku nikdo nevypadne? Nebo budeme čekat, dokud se v přednastaveném zavíracím čase dveře nezavřou? (což při pohledu na ty stále mechanické dveře pochybuji, že je reálné).

Samozřejmě stolek, jako zarážedlo a tak dále, to už bylo zmíněno. Tyhle tři body jsem neviděl nikde vyřčené a myslím, že stojí též za zamyšlení.
Celkově bych vůz hodnotil z pohledu kvality cestování na 7/10 oproti původnímu vozu 3/10 a z pohledu obsluhy vozu 2/10 oproti původnímu honeckeru 6/10.
17.06.2019 (15:22)  


Služební oddíl v každém voze asi nebude, toto konkrétně byl původní vůz Bdmtee275, který měl služební oddíl už z předchozí úpravy.

K poslednímu bodu potom asi jen to, že většina těchto vozů je v provozu v soupravách s lokomotivou s WTB a se Syslem, tudíž se asi nepředpokládá, že vozy budou někdy v provozu v soupravě, kde dveře nebude zavírat strojvedoucí.

S prostředním bodem ale souhlasím, ty dveře byly zralé na výměnu už někdy v roce 2005..

Jinak teda prý je to prototyp, možná že něco bude v sériových vozech vychytáno..
registrovaný užívateľ chio 
16.06.2019 (11:39)  
Na Káčku je fotka, ako v novom Bdmtee trčí nejaká krabica spod sedačky až pod stôl :-D

A nová podoba reštaurákov: nePíáRovali nedávno ČD, ako veľmi je ich gastronómia zelená? V bistre budú plastové krabičky a papierovo-fóliové poháre - to je asi nový level ekológie...
registrovaný užívateľ plexi 
16.06.2019 (10:45)  
V případě Czech Raildays platí rovnice "čím vyšší ročník = tím větší h**** tam je". Za mě jsou oba vozy zklamáním. Při svých 185 cm do výšky mám v Honeckeru otlačená kolena, v ARmpee je celkově samo o sobě dost těsno. Bohužel, při konstrukci se myslí jen na to, aby do vozu nacpali co nejvíc lidí, což se sice nakonec povede, ale aby ten vůz byl pohodlný, musí být všichni trpaslíci tak do 160 cm. Buď si nikdo neuvědomuje, nebo to všichni záměrně přehlíží, že populace roste i rozměrově.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko