Ozimek, Polsko — V pátek 7. dubna 2017 došlo na jednokolejném úseku trati Opole – Czestochowa ke srážce elektrické jednotky ED250-002 Pendolino s nákladním automobilem. Elektrická jednotka Pendolino, která byla nasazena na spoji EIP 6102 Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia, se v 15.12 h střetla v blízkosti železniční stanice Ozimek s kamionem, který uvíznul na přejezdu. V inkriminované chvíli cestovalo ve vlaku cca 250 lidí. Následkem nehody bylo zraněno 18 osob, z toho 7 těžce. Většina zraněných osob cestovala v řídicím voze (označení 93 51 2 370 008-7), který byl při čelním střetu těžce poškozen a vykolejil předním podvozkem. Použitím rychlobrzdy se vlak podařilo zastavit 500 metrů za místem střetu. Rychlost jednotky v době srážky zatím nebyla sdělena, faktem ovšem je, že dálkové vlaky na zdejší trati jezdí běžně 140 km/h. Při srážce došlo rovněž k výraznému poškození kolejového svršku a trolejového vedení.
Nákladní automobil – tahač s návěsem, který převážel ještě další tahač, uvíznul na přejezdu vybaveném světelným a zvukovým výstražným zařízením bez závor. Nízko postavený návěs na nerovném přejezdu zůstal „viset“ a nebyl schopen vlastní silou místo opustit. Řidič, vědom si možného nebezpečí, z automobilu vyskočil a údajně se snažil mobilním telefonem přivolat pomoc. V době srážky se nacházel mimo vozidlo, takže nebyl mezi zraněnými. Informace o zdravotním stavu strojvedoucího po srážce se nepodařilo dohledat.
Provozovatel dráhy – PKP Polskie Linie Kolejowe – již uvedl, že zabezpečovací zařízení bylo v době srážky v činnosti a fungovalo zcela bez problémů. Podle neoficiálních informací ovšem neměl kamion na daném místě co pohledávat, jelikož se jedná o železniční přejezd pro nákladní automobily s max. hmotností 5 tun, výrazně označený zákazem pro vozidla nad hmotnostní limit. Jedenatřicetiletému řidiči již bylo sděleno obvinění z obecného ohrožení.
Důsledkem nehody byly rovněž velké komplikace v regionální i dálkové dopravě. Podle novějších informací byla trať v poškozeném úseku zprovozněna v úterý 11. 4. 2017 ve 20.30 h. Nadále trvá vyšetřování příčin nehody.
Nehoda polského pendolina vyvolala velké emoce podobně jako srážka českého pendolina s nákladním automobilem ve Studénce v roce 2015. Předmětem diskusí je zejména riskantní chování řidičů nákladních automobilů a dále úroveň zabezpečení přejezdů na dálkových železničních tratích.
Zdroje: 24Opole.pl, Rynek Kolejowy, wyborcza.pl
Už aby to bylo.
Řízení automobilu je za současných podmínek (hustý provoz, složitá trasa se spoustou křižovatek a křížení a značek, spousta chodců...) příliš náročná činnost, kterou lidi prostě nezvládají. Leckdo zvládá řídit celkem dobře a bez nehod, ale kdo z nás neudělá za volantem každou chvíli nějakou chybu, která by za nevhodné souhry náhod mohla vést k nehodě, akorát máme většinou štěstí a nic se nestane?
Poláci nepoužívají jednotné inv.číslo pro celou jednotku ve značení vozů dle UIC, ale všechny vozy mají stejnou řadu a každá jednotka použije sedm inventárních čísel, až do čísla 140(ED250-020). 93 51 2 370 008-7 byl tedy na konci této nabourané jednotky.
Navigace si pořizují nejlevnější pro osobní automobily, tak se nelze divit, že je zavedou na takovéhle komunikace.
Osobní auto za 1 bod, traktor a nákladní auto za 3 body, souprava vozidel nad 3,5 tuny a linkový autobus za 5 bodů.
Další body jsou traťová rychlost v km/h na druhou, to celé násobeno počtem kolejí a dělěno deseti. Dělěno deseti proto, aby to neustřelovalo na ekvivalent více než 100.000 osobních aut jen za vliv trati např. ve Studénce.
A ještě nějak obodovat počty a druhy vlaků. Pak by se uvidělo, co z takového nástřelu vyjde. Jsou to jenom hausnumera, muselo by se to přeložit přes statistiky nehodovosti a bodové hodnocení podle toho upravit.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.