Croydon — Ve středu 9. listopadu 2016 došlo v Croydonu na jihu Londýna k tragické nehodě tramvaje. Následkem vjetí do ostrého oblouku vysokou rychlostí se převrátila na stranu a bylo usmrceno 7 cestujících, 58 dalších bylo zraněno. K nehodě došlo v brzkých ranních hodinách, ještě za tmy a silného deště. Pravděpodobnou příčinou nehody byl mikrospánek řidiče. Ten havárii přežil a je vyšetřován policií. Jedná se o první nehodu tramvaje v Británii s oběťmi na životech od roku 1959.
Nehoda se stala (obdobně jako v Santiagu de Compostela) v ostrém levém oblouku, následujícím po dlouhém přímém úseku s tunely (mapa). Podle záznamů tachografu vjela tramvaj do oblouku, ve kterém je povolená rychlost 20 km/h, rychlostí 70 km/h. Před obloukem stihl řidič snížit rychlost z 80 km/h na 70 km/h, ale to nestačilo k jeho bezpečnému projetí. Vlivem odstředivé síly se překlopila na pravý bok přes sousední kolej a zůstala ležet na boku. Dalším zkoumáním bylo zjištěno, že v tramvaji byl sice instalován kamerový systém včetně kamery sledující trať a stanoviště řidiče, ale v době nehody nebyl v provozu, takže nebude možno získat podrobnější informace o tom, co nehodě předcházelo. První zkoumání ale ukazují, že brzdový systém byl v pořádku a že na trati se před nehodou nenacházelo nic, co by na ni mohlo mít vliv.
Média spekulují o tom, že řidič měl buď mikrospánek, nebo telefonoval. Druhá možnost však zatím nebyla prokázána. Jiný řidič vypověděl, že rozpisy služeb nedovolují řádný odpočinek a že běžně chodí do služeb nevyspaní. Ve vozovně je prý nápojový automat naplněn pouze energetickými drinky. Přitom nedávno, 31. října, došlo údajně k podobnému incidentu, kdy se ale tramvaj v kolejích ještě udržela. Britská drážní inspekce (RAIB) následkem této události doporučila osadit další snížení rychlosti před dotyčný oblouk.
Jednalo se o kloubový dvoučlánkový vůz ev. č. 2551, typu Bombardier CR4000. Vozidla nejsou vybavena zabezpečovačem s kontrolou rychlosti, pouze zařízením „mrtvého muže“. Tramvaje v Croydonu provozuje pro Transport for London společnost FirstGroup.
Zdroj: RAIL, Wikipedia, BBC London News (video)
1 2 | Zpráv na stránku: |
A víte, že ani ne?
možná by stačilo nějaké strojově rozpoznatelné znamení o povolené rychlosti,
Naopak tohle by bylo složitější.
Měli bychom k tomu celkem relevantní zkušenosti s AVV přes MIBy ("strojově rozpoznatelné znamení") a přes GPSku ("digitální mapa tratě") ;-)
(teda, pokud jde o technické, či lépe technicky funkční řešení. Jakmile se do toho začne motat "legislativní" bezpečnost, tak je to v p****i v každým případě)
MIBy by se na vedlejších tratích nezaplatily, digitální mapa jo.
743 010-1: digitální mapa tratě je dobrá, ale je to jako jít s kanónem na brabce, možná by stačilo nějaké strojově rozpoznatelné znamení o povolené rychlosti, tak aby tramvaj normálně nedovolila řidičovi jet rychleji než může.
P.S. 80kmh je na tramvaj docela slušná rychlost... není on to skoro takový S-Bahn?
15. ... Reflexní návěstní deska vyznačuje rychlostní omezení na 20 km/h; je umístěná přibližně 30 metrů před místem, kde došlo k vykolejení.
17. Podmínky dané vyšší mocí: V době nehody byla tma (krátce po 6. hodině ráno, pozn. překladatele) a hustě pršelo.
30. Travaj přijíždjějící k oblasti Sandilands Junction od zastávky Lloyd Park rychlostí 80 km/h muzí začít brzdit plným provozním odrychlením 1,3 m/s^2 přibližně 180 metrů před rychlostním omezením, aby jela rychlostí 20 km/h při míjení návěstní desky.
31. Prvotní analýza OTDR ukazuje, že brzda byla aplikována v ůseku 180 metrů před návěstní deskou s omezením na 20 km/h, ale stačila pouze ke sníření rychlosti tramvaje z 80 km/h na přibližně 70 km/h ve chvíli, kdy tramvaj míjela návěstní desku a poté vjela do oblouku, kde se nehoda stala.
32. Okamžité bezpečnostní doporučení: ... Možnosti ke zvážení by měly zahrnovat umístění vzdálenějšího rychlostní omezení před současným omezením na 20 km/h u oblouku anebo dodatečná provozní označení.
---
S uvedeným bodem 32 naprosto souhlasím. Přijde mi jako chyba návěstit takový rychlostní propad v místě, kde je pozdě cokoliv dělat, když řidič/fíra dané návěstidlo uvidí. Těch uvedených 180 metrů pro zpomalení je příliš daleko, aby za zhoršených podmínek bylo vidět. Umístit "konec traťové rychlosti 80 km/h" do místa, kde je nutno začít brzdit, mi přijde jako adekvátní řešení. Nebo umístit rychlostníky 60 km/h a 40 km/h. Překročení rychlosti to nezabrání, ale očekávatelné zmírnění násleků nehody za ty dvě cedule stojí.
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/569620/IR012016_161116_Sandilands_Jn.pdf
Hlubokou soustrast nad oběťmi a lítost nad zraněnými. Každá taková nehoda je tragédie.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.