Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.
Spekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.
Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.
Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.
Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes
No... je hodně zvláštní považovat toto za cíl sám o sobě. Já sice mám pochopení pro to, že to považujete za důležitý dílčí úspěch v zápase o to, kdo bude příště velet, ale jestli on se z celé té války tak trochu nevytratil cestující.
Honza 7887: Lomené jízdné se od dvou jízdenek liší jen tím, že jsou vytištěny fyzicky na 1 kusu papíru. Jakékoli garance čehokoliv v místě "zlomení" neplatí. Taky může dojít k situaci nekompatibilních přepravních podmínek (co se smí vozit apod). Prostě lomené jízdné sice řeší problém typu "vybíhání k pokladně", ale zafixuje to dvě různé přepravní smlouvy.
Nehledě na to, že většinou je tarif délkově degresivní a při cestě typu Nová Pec - Praha to rozlomení v CB už může být znát.
Prostě pořád ještě nebylo pochopeno, že není důležitá konkurence mezi drážními dopravci navzájem, ale mezi železnicí (VHD) a ostatními druhy dopravy (IAD).
To ale neřeší situaci, kdy při větším zpoždění ujede i poslední spoj, a já jako cestující si můžu jít akorát stěžovat do lampárny, neboť nebudu mít jízdenku až do cíle své cesty a na taxíka budu moci zapomenout.
A ČD tak trochu spadá pod ministerstvo, ne? Tak to je asi jen neschopnost zkrotit si vlastní firmu.
Pokud vím, tak pro vlaky ČD i GWTR mají být v uzlu Plzeň zpracovány standardní čekací doby včetně večerních prodloužení jako kdekoliv na síti. Vše ostatní lze řešit, kdyby ze strany ČD byla vůle něco řešit. Ty zatím jen vymýšlí absurdní důvody, proč to nejde a ostatním hází klacky pod nohy.
V.
Tomáš_Záruba: Na té Šumavě bude aspoň fungovat lomené jízdné, ale majitelé IN50 a IN100 zapláčou.
Já 1: Je zajímavé, že v takovém Německu problém v souběhu dvou dopravců na stejné trati nemají. Oba dopravci vám uznají tu stejnou jízdenku.
michawel: Ano, bohužel se přibližujeme k Polsku a je to škoda :(
Kdo říkal?
Rozklikněte si tarif (tady:http://www.gwtr.cz/files/editor/files/Tarif-R_GWTR%20%20jednotliv%C3%A9%202t%C5%99%C3%ADda.pdf), není dle ujetých kilometrů (např. Žatec/Žatec západ - Plzeň je stejné jízdné)
Zřejmě tedy neplatí bežný tarif GWTR na regionálních tratích.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.