..: ČD a GWTR si nebudou uznávat jízdenky na trati z Plzně do Mostu :..

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Rychlík ČD na trati z Plzně do Mostu, foto: Radek TheumerSpekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.

Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.

Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.

Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.11.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Ústecký


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
30.11.2016 (14:02)  
konca: Každá jízdenka má/může mít QR kód/Aztécký kód. Průvodčí konkurence ji načte a posléze se seznamy označených jízdenek porovnají a vyúčtují. Mohlo by to fungovat i na jízdenky koupené přes internet i na síťové/IN100 na kartách. Stejný systém by mohl fungovat i na jiných tratích a klidně i v autobusech.
registrovaný uživatel (gp) 
30.11.2016 (13:26)  
stoupa: Jó, jaké to byly krásné časy, když jsme měli elektřinu z Podmokel. Dráty od SČE, elektroměr od SČE, faktura od SČE.

Von se POVED ten integrovanej tarif časem taky naučí. Když to najednou šlo v Ústí, kde to čtvrt století ztuha nešlo, půjde to i v Plzni.

Fakt je, že konkurence na trhu obvykle vede k nižším cenám a lepší kvalitě, což dokázal prakticky i v našich podmínkách Jančura. Fakt je, že volný přístup vedl k tomu, že i MD přišlo na skutečnost, že dvě koleje pražských radiál jsou málo.
30.11.2016 (13:19)  
Tak jste pořád vykřikovali, jak privatizace všechno vyřeší, volný přístup na koleje všechno vyřeší, konkurence všechno vyřeší, neviditelná ruka trhu všechno vyřeší, a teď to máte. V mém okolí si kupují auta už i jejich odpůrci.
registrovaný uživatel konca 
30.11.2016 (13:12)  
Pánové, umíte mi někdo prosím vysvětlit, jak by uznávání jízdenek mělo fungovat v praxi? Je mi jasné, že chceme, aby průvodčí mrknul na jízdenku vystavenou konkurencí a řekl "OK". Ale jak si mám představit to finanční vypořádání v pozadí?
30.11.2016 (12:19)  
VencaM, Laborec425: To je dost zajímavá otázka. Podle mě nelze učinit jednoznačný závěr. Někde jezdí více spojů (až moc), někde méně (nebo nic). Často chybějí návaznosti, někde si spoje těsně ujíždějí i při velmi dlouhém intervalu. Vlaky jsou celkově novější, ale to neznamená vždy lepší. Například tvrdší sezení, silnější osvětlení či přehnaná klimatizace mohou leckomu vadit. Nádraží se někde opravují, jinde dál chátrají anebo byla rovnou zbořena. Ani zatracování, ani chvála do nebes tak nejsou na místě. Možná, že pohodlí cestujících je jedna z věcí, které změna dopravce vylepší. I když si nejsem jist, že je to u veřejné dopravy jediný postačující parametr.
registrovaný uživatel Já 1 
30.11.2016 (11:15)  
Pavel Randák: Na vámi udávané trase jezdí sice více dopravců ale každý na své trati a pak není problém sečíst jednotlivé ceny nebo se použije ceník stanovený Bavorskou vládou kde zase není problém rozpočítat cenu dle kilometrů ujetých u jednotlivých dopravců.

Není pravda že ve Švýcarsku všichni používají tarif SBB, vloni jsme kupovali lístek v Brigu na vlak do Zermatu, jde o soukromou dráhu s vlastním tarifem ale jízdenky se prodávají v pokladně SBB ale za tarif BVZ Zermatt-Bahn který vlastní pokladnu v Brigu vůbec nemá.

U toho Swiss Passu to funguje jako u nás v IREDU, kdy se vybrané jízdné rozděluje paušálně podle nějakého klíče bez ohledu na to s kým jsi opravdu jel protože se to nedá opravdu zjistit.

ČD jízdenky GW Train Regio a opačně uznávají už dnes, např. na trati 045, jízdenku do Svobody n/Ú vám prodá kterýkoli průvodčí ČD a naopak ze Svobody vám prodají jízdenku na tratě ČD ale to jsme zase u toho že si každý jezdí svoji trať a výsledná cena je součinem dvou dílčích.
registrovaný uživatel VencaM 
30.11.2016 (10:40)  
Jak byste napsali do smlouvy mezi dvěma subjekty, že někdo třetí má něco za povinnost. Předpokládám, že ČD by se chtělo, ale za jejich podmínek a s pořádným příplatkem.
Pokud jde o Švýcarsko, tak je to jiný případ. Pokud se nepletu, tak je to tarif dopravce SBB, který uznávají jiní. V našich podmínkách by to bylo tak, že by všichni museli uznávat tarif ČD TR10.
Mnozí si zde představují, že lze něco nařídit a basta. ČD ovšem nejsou vlastněny MD, ale státem. Vlastnická práva tak nevykonává ministr, ale takový veselý spolek, kde jsou zastoupeny i další ministerstva: http://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/organizacni-struktura/ridici-vybor/-834/ 3x MD, MPO, MMR, MO, MF => nutná politická shoda napříč několika ministerstvy = ve vládě. Tento systém disponuje tolika otvory, kam lze vrazit vidle, že se v současné době daří jakýkoliv pokrok velmi dobře zpomalovat.
Cokoliv, co by stát nařídil, by musel dopravcům (nejen ČD) kompenzovat podobně, jako studentské slevy.
V.
registrovaný uživatel Keprt 
30.11.2016 (9:48)  
Pavel Randák: upřesnil bych to - je to chyba výhradne toho, kdo vypisuje soutěž. Obávám se, jak už napsal Pavel Dvořák, že se jedna o jakousi kombinaci nechtěni a neschopnosti provést věc pořádně.
30.11.2016 (9:40)  
Před časem jsem jel v Německu z Deggendorfu do Weidenu. Ačkoliv jsem si koupil jízdenku v pokladně DB a na jízdence bylo jejich logo, všechny 3 spoje, které jsem využil, provozovali soukromí dopravci.
Jde to.
A k tomu Švýcarsku - když si tam koupím Swiss Pass, což je vícedenní síťová jízdenka platná kromě vlaků i v MHD. lanových drahách apod., tak těžko kdo zjistí, které dopravce jsme využil a které ne. A taky to jde.
Nejhorší je, když se nechce :-(
Je to i chyba toho, kdo vyhlašuje soutěže - stačí do podmínek dát povinnost uznávat jízdenky a basta.
30.11.2016 (9:22)  
VencaM: Zhorsilo se to v tom, ze jsme vsichni o 20 let starsi.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko