Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.
Spekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.
Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.
Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.
Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes
Von se POVED ten integrovanej tarif časem taky naučí. Když to najednou šlo v Ústí, kde to čtvrt století ztuha nešlo, půjde to i v Plzni.
Fakt je, že konkurence na trhu obvykle vede k nižším cenám a lepší kvalitě, což dokázal prakticky i v našich podmínkách Jančura. Fakt je, že volný přístup vedl k tomu, že i MD přišlo na skutečnost, že dvě koleje pražských radiál jsou málo.
Není pravda že ve Švýcarsku všichni používají tarif SBB, vloni jsme kupovali lístek v Brigu na vlak do Zermatu, jde o soukromou dráhu s vlastním tarifem ale jízdenky se prodávají v pokladně SBB ale za tarif BVZ Zermatt-Bahn který vlastní pokladnu v Brigu vůbec nemá.
U toho Swiss Passu to funguje jako u nás v IREDU, kdy se vybrané jízdné rozděluje paušálně podle nějakého klíče bez ohledu na to s kým jsi opravdu jel protože se to nedá opravdu zjistit.
ČD jízdenky GW Train Regio a opačně uznávají už dnes, např. na trati 045, jízdenku do Svobody n/Ú vám prodá kterýkoli průvodčí ČD a naopak ze Svobody vám prodají jízdenku na tratě ČD ale to jsme zase u toho že si každý jezdí svoji trať a výsledná cena je součinem dvou dílčích.
Pokud jde o Švýcarsko, tak je to jiný případ. Pokud se nepletu, tak je to tarif dopravce SBB, který uznávají jiní. V našich podmínkách by to bylo tak, že by všichni museli uznávat tarif ČD TR10.
Mnozí si zde představují, že lze něco nařídit a basta. ČD ovšem nejsou vlastněny MD, ale státem. Vlastnická práva tak nevykonává ministr, ale takový veselý spolek, kde jsou zastoupeny i další ministerstva: http://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/organizacni-struktura/ridici-vybor/-834/ 3x MD, MPO, MMR, MO, MF => nutná politická shoda napříč několika ministerstvy = ve vládě. Tento systém disponuje tolika otvory, kam lze vrazit vidle, že se v současné době daří jakýkoliv pokrok velmi dobře zpomalovat.
Cokoliv, co by stát nařídil, by musel dopravcům (nejen ČD) kompenzovat podobně, jako studentské slevy.
V.
Jde to.
A k tomu Švýcarsku - když si tam koupím Swiss Pass, což je vícedenní síťová jízdenka platná kromě vlaků i v MHD. lanových drahách apod., tak těžko kdo zjistí, které dopravce jsme využil a které ne. A taky to jde.
Nejhorší je, když se nechce :-(
Je to i chyba toho, kdo vyhlašuje soutěže - stačí do podmínek dát povinnost uznávat jízdenky a basta.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.