..: Vlaky do Mochova: průměrně 2,5 člověka na spoj :..

Motorový osobní vlak 18323 v Mochově, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMochov – Obyvatelé či návštěvníci středočeského Mochova se mohou již více jak dva roky běžně dostat do své obce také po železnici. Pravidelné osobní vlaky v objednávce kraje začaly mezi Čelákovicemi a Mochovem jezdit v dubnu 2018 po dlouhých dvanácti letech, kdy byl na trati pouze příležitostný nebo sezónní provoz. Poslední dva roky však spoje společnosti KŽC Doprava jezdí po trati 233 každý pracovní den v počtu šesti párů vlaků. Srdce nejednoho železničního nadšence možná při obnovení provozu zaplesalo, nicméně pohled na čísla obsazenosti vyvolává pochyby.

Průměrná obsazenost vlaků S 24 (2019)

Os 18320 - 0,67 osob

Os 18321 - 8,33 osob

Os 18322 - 0,37 osob

Os 18323 - 5,00 osob

Os 18324 - 2,80 osob

Os 18325 - 1,57 osob

Os 18326 - 3,20 osob

Os 18327 - 0,73 osob

Os 18328 - 3,63 osob

Os 18329 - 1,33 osob

Os 18330 - 2,57 osob

Os 18331 - 0,70 osob

Průměr na 1 spoj - 2,57 osob

Průměr za 1 den - 30,89 osob

Zdroj: IDSK

Maximálně 8 lidí ve vlaku

Interiér osobního vlaku linky S 24, foto: Michal Jaroš - ŽelPageRedakce ŽelPage získala přesná data o obsazenosti vlaků na této dráze (jinak také lince S 24 Pražské integrované dopravy) od krajského koordinátora dopravy IDSK na základě žádosti dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Organizace poskytla čísla za rok 2019, která si můžete prohlédnout v informačním rámečku vpravo. Údaje vychází z pravidelných sčítání, která provádí dopravce v určených termínech v průběhu celého roku. Z dat vyplývá, že maximální průměrná obsazenost spoje na této trati byla 8,33 cestujícího na jeden spoj u ranního vlaku 18321, minimální průměr byl pak u úplně prvního a úplně posledního spoje: 0,67, respektive 0,70 osoby. Ačkoliv je logické, že takzvaně protišpičkové vlaky jsou využity méně, i po zprůměrování všech spojů během celého dne vychází obsazenost na 2,57 cestujícího na jeden vlak. Souhrnný průměr za den provozu na trati je necelých 31 přepravených pasažérů, což je zřejmě v rámci kraje i v rámci celé České republiky tak trochu unikát. Při počtu 248 provozních dnů ve sledovaném roce vychází následně roční součet cestujících na 7663 osob.

Odstavený motorový vůz mezi výkony v Čelákovicích, foto: Michal Jaroš - ŽelPageK datům je třeba doplnit, že sčítání cestujících neprobíhá každý den a některé krátkodobé výkyvy v obsazenosti oběma směry tedy nemusí statistika zaznamenat. Organizaci IDSK jsme žádali také o údaje za rok 2018 a první dva měsíce roku 2020, nicméně tato čísla nebyla zaslána.

Ekonomika provozu

Směrová tabule ve vlaku, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZe smlouvy se Středočeským krajem, která je včetně dodatku k dispozici v Registru smluv vyplývá, že v roce 2019 měl dopravce obdržet za provoz svých vlaků kompenzaci ve výši 169,60 Kč za vlakový kilometr. Je třeba dodat, že se jedná o sazbu průměrnou za všechny objednávané vlaky této společnosti v kraji, tedy nejen spoje vedené motorovými vozy řady 810 do Mochova. Smlouva na linku S 24 je totiž společná se sezónními výletními vlaky jako jsou Rakovnický rychlík, Kokořínský rychlík, Podlipanský motoráček, Posázavský motoráček a podobně. Každopádně, pokud vynásobíme odjeté kilometry na trati Čelákovice – Mochov částkou za vlakokilometr, dojdeme k sumě lehce přes 2 miliony Kč. Tolik tedy zřejmě přibližně stojí Středočeský kraj, respektive daňové poplatníky, provoz vlaků do Mochova. Pokud se podíváme, kolik nás stojí jeden přepravený cestující, pak dojdeme k částce přibližně 263 korun. Smlouva mezi krajem a dopravcem je uzavřena na 10 let do konce roku 2027.

Otázka nyní zní: opravdu je efektivní takto obsazené vlaky objednávat a hradit z veřejných peněz? Nedaly by se vynaložené finance použít na vlaky na frekventovanějších tratích, kde by je využilo možná i několikanásobně více cestujících?

Pohled od stanice Mochov na trať směr Čelákovice, foto: Michal Jaroš - ŽelPageKdyž byl provoz v roce 2018 zahajován, představitelé objednatele byli optimističtí: „Nově dojedete z Mochova až do centra Prahy na Masarykovo nádraží za 38 minut,“ popisoval tehdy projekt nové linky František Petrtýl, radní Středočeského kraje pro oblast dopravy za hnutí ANO. „Není o čem diskutovat. Je to rychlejší než cesta autem do centra Prahy a také rychlejší než cesta autobusem a metrem přes Černý Most. Vlaky tady na čas jednoznačně vítězí,“ doplňoval ho v tiskové zprávě tehdejší ředitel IDSK Pavel Procházka. „Zájem je rostoucí, za první týden připadalo na jeden spoj v průměru 16 až 24 lidí,“ uvedl mluvčí organizátora IDSK Oldřich Buchetka pro server Zdopravy.cz přibližně dva týdny poté. Když byla po dvou měsících od začátku provozu zveřejněna první souhrnná čísla ze sčítání cestujících, vycházela průměrná obsazenost přibližně na čtyři cestující na vlak. Kraj to hodnotil jako úspěch a také tehdy ještě mohl být pádný argument, že hodnotit linku po tak krátké době od obnovení provozu je zavádějící, nicméně nyní od dubna 2018 uplynuly nikoliv dva měsíce, ale dva roky, a čísla jsou navíc horší.

Na linku jsou nasazovány motorové vozy řady 810 KŽC, foto: Michal Jaroš - ŽelPageCo nelze lince S 24 upřít je rychlost spojení z Mochova do centra Prahy nebo opačně. Zatímco autobusem a metrem trvá cesta do stanice Náměstí Republiky přibližně 48 minut, vlak dojede na Masarykovo nádraží v letošním jízdním řádu za 39 minut, tedy asi o 10 minut rychleji. Možnost menších zpoždění na cestě vlakem sice vzhledem k výlukovým činnostem na trati Praha – Lysá nad Labem aktuálně je, nicméně pravděpodobnost zdržení je stále zřejmě nižší, než v autobuse na silnici v ranní či odpolední dopravní špičce. Plusem může být také více prostoru ve vlaku, možnost využití toalety a podobně. Autobusu naopak hraje do karet umístění zastávky v centru obce (vlaková stanice Mochov je na jejím okraji), bezbariérovost vozidel a také větší četnost spojů: autobusy jezdí ve špičkách každých 20 až 30 minut, v sedlech po hodině a o víkendech po dvou hodinách. Další alternativou pak je samozřejmě individuální cesta autem. Plánovače trasy hovoří o přibližně 33 minutách cesty z Mochova ke stanici metra Muzeum, nicméně v ideálním čase za malého provozu. Ve špičkách bude čas rovněž zřejmě delší.

Autobus linky PID č. 398 v Mochově, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZdali bude pravidelné vlakové spojení do Mochova zachováno ve světle faktů i v následujících letech, a zdali třeba Středočeský kraj i někteří ostatní objednatelé nezačnou v kontextu aktuální koronavirové krize po letech růstu železniční dopravu mírně omezovat, se dozvíme možná již zanedlouho. Na začátku léta bývají zveřejňovány návrhy jízdních řádů na další období, které mohou leccos napovědět. A ačkoliv si redukci vlakových spojů asi žádný z našich čtenářů nepřeje a veřejné dopravě jako celku by mohla výrazně uškodit, v případě Mochova je to přinejmenším k zamyšlení. Pokud je třeba řešit napojení Mochova na spolehlivou a kapacitní železniční dopravu, nabízí se zřejmě ekonomičtější alternativa v podobě minibusové či autobusové linky vedené z obce k hlavní trati do Čelákovic.

Zdroje: Registr smluv, data o obsazenosti vlaků (IDSK), linkové vedení PID (ROPID), zdroje přímo uvedené v textu


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.5.2020 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže Jízdní řád

Ďalšie z regiónu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ SYN 
29.06.2020 (10:01)  
No, a tak se tedy posuňme o krok dál, sice Ž (jen tuším co to je, snad dobře) nemá hlasovací právo, ale přecejen se to většinou nějak ukřičí když je na rozpadnutí, a ty finance se do kolejí nalijí. Jak to začne vypadat s tou ekonomikou potom? Kolik stojí zazáplatování silnice, kolik stojí poopravení kolejí, a kolik nedajbože pořádná reko??
registrovaný užívateľ (gp) 
07.06.2020 (17:02)  
Jistě pravda v situaci, kdy je chodník ze žuly a silnice postavená na provoz těžkých vozidel. Ale ne v případě ,kdy se místo školního autobusu ráno a odpoledne zavede taktová doprava na silnici podokresního významu, kde je asfalt položený na tereziánským štětu. Nemám to objektivně zmeřený, mám to jenom naťapkaný a na kole natřesený, ale ve šluknovským výběžku se začaly horšit právě ty silnice, kde se toto stalo. A nemlich to samý jsem pozoroval okolo Spálenýho Poříčí, kde se významně zlepšilo spojení, když se tamní starosta stal radním pro dopravu. Každopádně, Cebon ve své příručce píše, že opotřebení vozovky roste se čtvercem napravové váhy.
06.06.2020 (6:36)  
(gp): Autobus jedoucí jednou za dvě hodiny má na rozmlácení silnice naprosto zanedbatelný vliv. Asi jako chodec na rozmlácení chodníku.
01.06.2020 (22:34)  
Tato kauza by mohla mít ještě pokračování. Nechtěl by autor získat oficiální reakci od organizace, která tyto vzduchovoziče objednala?
01.06.2020 (12:29)  
Jezdí málo lidí
01.06.2020 (12:28)  
Moje nejoblíbenější vlaky
registrovaný užívateľ (gp) 
28.05.2020 (23:49)  
A postřehnuls, že do Mochova jezděj i lidi, který tam vůbec nebydlí a nemůžou tam volit? A zrovna v pražské aglomeraci je víc míst, kde většinu cestujících tvoří voliči odjinud? Organizování dopravy je dost odbornej problém a proto se nedá řešit volbama.
28.05.2020 (16:15)  
(gp): Ale to je prave ono. Nikdo si nema vybirat. Pan radni se ma zeptat lidi v Mochove kam potrebujou jezdit a s tim operovat.
Jestli jezdi vlak do Mochova je mi fuk, to je vec mistnich. At si to rozhdnou ve volbach.
registrovaný užívateľ (gp) 
27.05.2020 (17:27)  
No, ekonomika provozu. Šukafón má svoje koleje a když si je rozmlátí, je to problém Ž a jenom Ž, protože Ž nemá volební právo do kraje. kdežto autobus jezdí po krajský silnici a když jí rozmlátí, musí to řešit kraj za svoje a urychleně, protože voliči děravý silnice nechtějí.

bartik09: sis nevybral moc dobře, na Smíchov je to od vlaku jen o minutu méně dobré. Na Palmovku je jízdní doba vlakem o tři minuty horší, ale dost záleží na návaznosti. Do Holešovic a na Pankrác je to tak na stejno. Ale když se jezdí do centra, spotřebuje se většinou dopravou míň člověkominut, takže někam to vyjde líp, někam hůř, ale dohromady to vychází líp.

Jsem přesvědčen, že železniční doprava je technicky nejpokročilejší způsob dopravy, zvláště v elektrické trakci a měla by být z veřejných zdrojů podporována, i když je to dražší. I do Mochova.
registrovaný užívateľ JK ml. 
27.05.2020 (13:04)  
Pamatuju v 90´ žst Straškov, to se ještě s čd jezdilo z/do Libochovic. Křižování v "šest večer" znamenalo shromáždění 4 krabiček ze všech směrů na dobu tak 15-20 minut. Vracel jsem se ten letní podvečer z čundru po Středohoří a nechtěl jsem do Roudnice podél Labe bo pak by to bylo přes náměstí do kopce....Ve Straškově se nás na nádraží během té pauzy sešlo 12. Z toho 8 lidí tvořilo vlakové čety krabiček (strovůce a průvodčí), pak paní výprvčí a výhybkářka a nakonec dva cestující, tedy já a a nějaký zaměstnanec dráhy jedoucí kamsi na noční....A to já byl tehdy také prasákem - majitelem průkazky se žlutým pruhem pro děti a dorost drážních zaměstnanců :-) Paní výpravčí čerstvě po svatbě distribuovala zbylé koláče a výslužku, mezi vlakové čety, kafíčko samozřejmostí.....:-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2020 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko