..: GVD 2017: ZSSK je nejrychlejší mezi Košicemi a Prahou :..

350.012-1, Jablůnka - Vsetín, foto: Johník Komentář — Kolegové postupně přinášejí sérii článků k připravovanému novému grafikonu. Pod jedním z nich se na chvíli objevil tento komentář, který ale po chvíli autor smazal: „Už o niekoľko týždňov začne platiť zatiaľ najhorší gvd so schválením Ministerstva dopravy ČR. Zk…súčasné vlaky EC premávajúce cez Vsetín a H. Lideč! Zastávky v dierach jako Mohelnice, Červenka a príchody do prestupnej stanice Púchov v 48. minútu, cestujúci smer Turiec, Orava, Liptov, Košice budú mať na prestup iba 5 minút. V tomto gvd je to 13 minút a ani tých 13 minút niekedy nestačí a rýchliky R 6XY musia dispečeri zdržať. Toto je vážnejší problém jako diery v takte na trati 320!“ Když jsem ale na síti zaregistroval rozhovor s generálním ředitelem Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipem Hlubockým, který připravil tým Hospodárskych novín, nedalo mi to, abych neusedl za klávesnici. Nechci tady vypisovat z návrhu JŘ změny – poslechněte si pana generálního.

Vlaky IC se vracejí na slovenské koleje

350.017-0, Štrba - Važec, foto: Tomáš Krajcar Počátkem letošního roku zrušila ZSSK své vlaky IC, které provozovala na vlastní podnikatelské riziko a které nikdy nebyly ziskové (a tedy ztrátu musel uhradit i tak vlastník společnosti, tedy stát). S novým grafikonem je znovu obnovuje. Budou jezdit dva páry mezi Bratislavou a Košicemi s odjezdy z Bratislavy v 9.30 a 15.30, z Košic pak bude ranní spoj odjíždět v pracovní dny v 7.30, o víkendech a svátcích v 9.30, druhý spoj pojede odpoledne. Přesné časy nejsou zatím potvrzeny správcem dopravní cesty. Řazeny budou z klasických vozů – 1. a 2. třída, restaurační vůz a vůz pro děti (dětské kupé). Soupravy budou pětivozové. Cena jízdného bude v průměru o 15 % vyšší, než je cena u rychlíků ZSSK ve stejné relaci, avšak ceny budou rozděleny podle poptávky na „slabé dny“, „standardní dny“ a „silný provoz“. V těchto vlacích nebude platit cestování zdarma pro studenty a důchodce. Podle pana generálního se časem – v horizontu několika let – dostanou do černých čísel, jen si musí najít svou klientelu. Redaktorce se nepodařilo pana ředitele přimět k tomu, aby jí odpověděl na dotaz, jaký je podle něj potenciál cestujících na dané trase.

Nevím, ale pokud bych cestoval do Bratislavy přes celé Slovensko, asi bych měl rád k dispozici rychlý ranní vlak do hlavního města, abych se tam dostal v rozumném čase a stihl případná jednání, konference, školení. Na to mně připadá odjezd v 7.30 příliš pozdě. Jízdní doba bude cca 5 hodin, takže v Bratislavě budu po poledni. A je-li zpáteční odjezd už v 15.30, moc času mně nezbude. Možná jsem „zmlsaný“ dříve provozovanými spoji ČSD resp. Českých drah – Ostravanem a Manažerem – které mi dovolily se z Ostravy dostat do Prahy v rozumném čase a po skončení jednání se zase vrátit. (Podíváte-li se třeba do jízdního řádu pro období 1988/9, zjistíte, že Ostravan odjížděl ve 3.41 z Ostravy a v Praze byl v 8.40. Na zpáteční cestu se vydával v 15.41 h.) Při takto nastavených časech bych na Slovensku musel svá jednání plánovat jako dvoudenní. Co tak odjezd z Košic ve 3.30? A pokud v té době ještě nejezdí místní doprava, tak třeba i se smluvní dopravou na nádraží, kterou bych si mohl objednat společně s jízdenkou. Před devátou bych byl v Bratislavě. Zpátky pak v 15.30, případně i později v 16.30 nebo 17.30 h, když už ty odjezdy musí být v XX.30. Příjezd do Košic v cca 21.30 či 22.30 by byl ještě snesitelný. Ale možná ZSSK cílí na úplně jinou cílovou skupinu, než je ta, do které bych patřil já. Nebo je to záměr přivést cestující do Bratislavy na více dnů a v budoucnu nabídne ZSSK k jízdence IC i slušné ubytování v Bratislavě za rozumnou cenu.

681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar Milovníci a příznivci železnice se mohou těšit na další rozvoj – jak jej pan generální ředitel předestřel ve druhém rozhovoru. Těšte se třeba na „vzdálenou ekonomiku“. Budete si moci třeba zajistit půjčení vozidla v cíli vaší cesty, přistavení taxíku… (Nefunguje to už u některých našich dopravců?) Nevyužil ale možnosti představit novinky nového grafikonu (neznal je, neměl s sebou podklady) a odkázal na samostatnou tiskovou konferenci. Kouzelné mi připadalo jeho tvrzení, že ZSSK je nejrychlejší na trase mezi Košicemi a Prahou. Jezdí tam přece Pendolino! (Na Slovensku v závazku veřejné služby s dotací. Ale nějak na vlajkové lodi Českých drah neumím najít logo Železničnej spoločnosti Slovensko.) Navíc nové spoje IC budou mít přípoje na mezinárodní expresy ze Žiliny přes Púchov do Prahy. Nejsem železniční profesionál, takže si slova pana generální překládám jednoduše – budu mít vždy zajištěn přípoj mezi vlaky IC (či jinými rychlými spoji ZSSK) na trase Košice – Bratislava a mezinárodními rychlíky mezi Žilinou a Prahou, aby byla splněna podmínka nejrychlejšího spojení mezi Košicemi a Prahou. Že tomu rozumíte také tak? A pokud Vám přípoj náhodou před nosem ujede, tak jistě budete pana generálního ředitele obratem kontaktovat (Kancelária generálneho riaditeľa).

Jako potěšující zprávu registruji informaci o zavedení čtyř párů vlaků mezi Banskou Bystricí resp. Zvolenem a Ostravou. Je příjemné, že R 346 Detvan ze Zvolena bude mít v Bohumíně (9.01) přípoj na SC 510 do Prahy (odj. 9.12), R 344 Kysuca z Banské Bystrice bude mít v Ostravě hl. n. (13.10) přípoj na SC 506 do Prahy (odj. 13.21) a R 342 Odra z Banské Bystrice bude mít v Ostravě hl. n. (17.10) přípoj na SC 502 do Prahy, (odj. 17.21). V opačném směru pak budou zajištěny přestupy v Ostravě Svinově mezi SC 507 (14.30) a R 345 Kysuca do Banské Bystrice (14.43) nebo SC 509 (16.30) a R 347 Detvan do Zvolenu (16.43). Pan generální sice neprozradil vše, ale to shrnul jeden ze slovenských komentujících.

Pokud vás zajímá konečný návrh GVD 2017 ŽSR pro osobní dopravu, podívejte se na web našich slovenských kolegů.

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.

Zdroj: Hospodárske noviny (skupina MAFRA Slovakia)


Vlad Poslat mail autorovi | 30.10.2016 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user chio 
04.11.2016 (17:52)  
Pořád to nějak počítá s tím, že všichni dělají od šesti do půl třetí. Na časech odjezdů se za posledních 40 let nezměnilo skoro nic.

Nie je to len o doprave. Podobne "chudáci obchodníci, ktorých utláčajú zlé supermarkety" zatvárajú o 16:30, max. 17:00 a už pol hodinu pred zavretím hádžu na prichádzajúcich nenávistné pohľady. Proste otváracia doba dobrá tak pre nezamestnaných.

Pritom na analýze otváracej doby (Google Maps) vidím až podozrivo často špičku návštevnosti hypersuper medzi 17:00 a 19:00.
04.11.2016 (6:40)  
A v akom stave prosim pride ten clovek co vstaval o 2:00 na to stretnutie? Uz dnes je problem s ludmi co chodia na vlaky po piatej, ze skratka nie su plnohodnotne produktivni, lebo to ide uplne proti ludskemu biorytmu. Ak dnes bezne ludia vstavaju o 7:30 aby boli na deviatu v praci (chodenie na osmu uz naozaj nie je standard), tak chciet po nich aby vstali o 5,5 hodiny skor je uplne sialenstvo. Ak clovek bezne vstava 7:30, chodieva spat najskor o 23:00 (vacsinou aj neskor), co znamena, ze by v tu noc spal 3,5 hodiny. Kto to pouzije?

Dalej Vas ubezpecujem ze top manageri spravidla ziadne "limuziny s vodicom" nemaju. Maju nejake firemne auto, ktore si musia sami odsoferovat. Vodica maju najvyssi manageri v par najvacsich firmach krajiny (a ti spravidla nesidlia v Kosiciach). By ste sa divili kolko "top managerov" vlakmi cestuje, obzvlast teda IC.

IC su v slovenskych podmienkach vlaky cielene na premiovych cestujucich. Ti Vam nebudu vstavat o druhej rano (rovnako ako nepojdu navrhovanymi ZSSK vlakmi v strede dna). Ak by naozaj tak nevyhnutne potrebovali byt v Bratislave na deviatu, tak proste pridu den predtym poslednym vlakom (z Kosic po 17, v Bratislave po 22) a ubytuju sa v hoteli. Zaplatia par eur navyse a mozu byt vo svojom prirodzenom biorytme a teda maximalne produktivni. Neviem preco by malo byt nutne byt v Bratislave najneskor o 19tej.
Registered user M 
03.11.2016 (21:27)  
Genau :-)
Registered user stoupa  mail  
03.11.2016 (20:52)  
pro Vlad:

Slusný manager vyjedná zacátek jednání tak, aby vyhovoval. Moudrý manager urci (velitelsky) i konec jednání.
Vlad  Send him an e-mail
03.11.2016 (23:51)  


Ale u školení to je pevně dáno a nijak to neovlivníš.
Registered user M 
03.11.2016 (13:34)  
Vlad - všechna jednání ale nezačínají v osm ráno, že ne?
Vlad  Send him an e-mail
03.11.2016 (15:02)  


Určitě nezačínají. Ale těch, jejichž začátek naplánovala protistrana po 10. hodině, jsem za svou praxi zažil minimum.
Registered user stoupa  mail  
03.11.2016 (6:17)  
pro Vlad:

Jezdení na otocku opacným smerem, zejména díky nekonstruktivímu jednání VZKG, zpusobilo, ze jsme si válcované profily radeji (a levneji) dovezli z Itálie. A na PZO Ferromet byla jen "dochozí vzdálenost".
Registered user RadoB 
02.11.2016 (22:51)  
Prvý rýchlik odchádza z KE niečo po 4:00 hod, aj MHD ho ako-tak obsluhuje, myslím že tak 3 min. pred ním - podľa možností infraštruktúry - by mohlo odchádzať to ranné ICčko, v Blave by bolo pred deviatou...
Takéto skoré ranné spojenie chýba z Blavy, do KE asi priveľa bratislavčanov na jednanie necestuje. Takže tu by som to nechal po starom...
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail  
02.11.2016 (21:25)  
Error404: Vy jste z východního Slovenska?

Nevím jak na Slovensku, ale tady je běžné, že se na jednání do Prahy jezdí z Ostravska na otočku v průběhu jednoho dne. Jistě, z Ostravy do Prahy je to jen 356 km (KE - BA je 445 km) a Pendolino to zvládne za tři hodiny. Dnes klopidlo, které dorazí do Prahy v 8:15, odjíždí z Ostravy až v 5:14 h.

Ostravan v minulosti jezdíval dřív. Přidejte k tomu ještě další čas, pokud nejste zrovna z Ostravy (přípoj z Opavy odjížděl krátce po třetí hodině ranní). Takto cestovat bylo běžné, a povinně místenkový Ostravan jezdíval plný...

Jako cílovou skupinu ZSSK hledá?

Určitě ne studenty a důchodce - ti jezdí zdarma. Určitě ne TOP management - ti mají limuzínu s řidičem, nedělá jim problém se ubytovat ve 4* nebo 5* hotelu. Nebo použijí letadlo. Odlet z Košic v 8:35, přílet zpět do Košic 19:50, doba letu cca 45 minut, létá 1, 3, 5.

Tak pak mi toho moc nezbývá, kdo by mohl pravidelně cestovat KE - BA - KE a klidně si připlatil. Střední management? Pohodlně v 1. třídě.

Jet o den dřív? Jo, pojedete tak, abyste se rozumně ubytovali, takže v BA byste měli být kolem 19 h. (Pozdě?) Pokud byste ještě chtěli někam večer vyrazit (divadlo, koncert, možná nějaký sport...), když už jste v BA, tak musíte přijet dřív. Cesta zabere cca 5 hodin. Tak v kolik musíte vyjet? Zabitý jeden den, kdy nic neuděláte. Rozumný šéf vás takto nepustí...

Jestli je na příjmu někdo z Košic jezdící do Bratilavy, mohl by se podělit o zkušenosti? A nebo opačně...
Registered user M 
02.11.2016 (13:50)  
Celé je to stále postavené na době minulé. Pořád to nějak počítá s tím, že všichni dělají od šesti do půl třetí. Na časech odjezdů se za posledních 40 let nezměnilo skoro nic.
02.11.2016 (13:16)  
IC o 3:30 je kolosalna sprostost, bez ohladu na to ci k tomu su, alebo nie su pripoje MHD (a mimochodom, nie su: Kosice nemaju system rozjazdov. To ze o 3:00 je odchod zo stanice neznamena ze na 3:00 tam nieco pride - nepride. V pracovny den tam posledny autobus pred 3:30 pride o 1:38, cez vikend o 2:38). IC nie su sockovlaky a ludia ochotni si za kvalitu priplatit nebudu vstavat o druhej rano. To si radsej v Bratislave zaplatia hotel. Nehovoriac o tom, ze pre ludi napr. zo Zemplina by to bolo uplne nepouzitelne, lebo na 3:30 ziaden vlak do Kosic neprichadza (prvy vlak z Humenneho este len odchadza 3:38) a aj keby prichadzal, znamenalo by to neuveritelne skore vstavanie.

Rozsirovat prevadzkovu dobu treba naopak smerom do vecera. Dnes je nemozne stravit v Bratislave plnohodnotny pracovny den a stihnut sa vecer dostat na vychod. Toto je obrovska chyba, ak chceme ludi tahat do vlakov - dnes zial cestujuci ktory ma celodenny biznis v Bratislave musi ist autom, alebo Zemplinom (a teda ten Zemplin nie je velmi atraktivny a ani tak skoro nebude).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko