Když Martin Grill přišel s nápadem na výběr šotoklubu, tak mě ta myšlenka nadchla. Každý z autorů jednou za čas vybere fotky, které jsou dle jeho názoru nejpovedenější, a představí je svým pohledem ostatním čtenářům ŽelPage. Některé výběry mi přišly inspirativní, některé o ničem a já pomalu sbíral odvahu si o výběr šotoklubu říct. Když jsem byl osloven, neváhal jsem ani chvilku, a vzal si výběr šotoklubu na starosti. Po fázi nadšení se dostavila fáze paniky. Už několik dní se na ŽelPage neobjevila zajímavá fotka, která by stála za výběr. Co s tím? Ještě chvilku počkám, a když se nic zajímavého neobjeví, tak oslovím známé fotografy a poprosím je o nějakou zajímavou fotku, abych měl o čem psát. Panika naštěstí přešla velmi brzy, na ŽelPage se objevilo několik zajímavých fotografií.
Podzim v Alpách
Co to tady zase dává topič za experiment? Bylo první, co mě napadlo, když jsem viděl tuhle fotku a hned ji zavřel. Nedalo mi to a znovu jsem ji otevřel. Když jsem se zahleděl trochu více, úplně jsem si představil to mrazivé podzimní ráno. Slunce stoupá výš a výš a jeho paprsky rychle rozpouštějí jinovatku v údolí. A v tu chvíli kolem projede vlak Rhétské dráhy. Úplně na mě dýchla atmosféra okamžiku.
749.264-8
I z druhé mnou vybrané fotky dýchá atmosféra. Mlhavé ráno v údolí Sázavy, sluneční paprsky postupně rozpouštějí mlhu, když v tu chvíli ranní ticho rozčísne dunění šestiválce Bardoty 749.264. Zachytit vlak v těchto světelných podmínkách chce buď pořádný kus štěstí, nebo se fotka musí takzvaně vychodit. Ve svém železničním fotografování jsem podobné štěstí měl jen párkrát…
475.111
Když jsem dostal za úkol připravit výběr šotoklubu, tak jsem si byl téměř jistý, že mezi vybranými bude fotka Petra Holuba, kterého považuji za nejlepšího českého železničního fotografa. Nemýlil jsem se. Zaujala mě jeho fotka Pětasedmy na Sychrovském viaduktu. Ač fotka stará jen pár dnů, z fotky úplně dýchá atmosféra pravidelného provozu.
A co vy? Jaká fotka se vám nejvíce líbila od 30. května do 12. června? Pište v diskuzi pod článkem, jsem zvědavý na vaše názory.
K odkazu formou "propojení" není souhlasu třeba, protože fotku nepřebíráme, ale je stále zveřejněna na původním webu.
Ale dovedeš si představit článek bez fotek, jen s propojením?
Na druhou stranu - proč to nezkusit, že?
Pokud fotku vložíte do galerie ŽP, není problém ji kdykoliv použít v nějakém článku na ŽP.
U fotek z jiných zdrojů, pokud bychom je chtěli zveřejnit na ŽP, by byl nutný souhlas autora. Z vlastní zkušenosti vím, že autory lze zařadit do tří množin:
* část z nich je pro, někteří zaraegují velmi rychle, někteří odpoví za několik týdnů či dokonce měsíců; zpravidla pak chtějí odkaz na článek, kde fotografie byla použita; ale zažil jsem i připady, kdy autor požadoval za zveřejnění fotky honorář (100 EUR; 400 USD);
* část z nich odpoví negativně;
* část z nich neodpoví ani po několika urgencích.
Takže pokud byste chtěli udělat třeba měsíční přehled toho, co se děje jinde, nebude to z hlediska autorského práva nic jednoduchého a možná ani rychlého. Možná by se podařilo sehnat souhlas se zveřejněním několika fotek, zbytek by mohl být pouze formou "propojení" na web, na kterém byla fotka zveřejněna.
Na ŽP ctíme důsledně autorské právo a nedovolíme si zveřejnit fotku bez souhlasu autora. Proto podobné články asi hned tak na ŽP - v podobě jako vychází "výběr šotoklubu" - nebudou.
Jestli má někdo kapacitu na to, sledovat všechny flikry, no prosím. Docela rád bych se podíval jen na seznam zajímavejch kanálů, který se budou sledovat.
A jestli v tom výběru bude i Railpictures, tak to tady můžeme rovnou zabalit :-D
Protože i průměrná fotka někde z Ameriky bude pro našince zajímavější, než všechny ohraný skály u Pikovic dohromady, možná právě proto.
Taky by mě zajímalo, jestli by ten nový seriál byl zaměřen na fotografickou kvalitu fotek, šotoušskou, nebo volně dle uvážení autora dílu.
A hlavně se nemůžu dočkat na ty pulicerky, protože drtivá většina komentářů a kritiky se doposud týkala doprovodných autorských textů a jejich literárních (ne)kvalit, nikoliv fotek jako takových.
Ze 42 příspěvků - pod mým prvním příspěvkem, pouze 2 (Lenka a Petr Holub) uvedli své výběry. Jinak se až na výjimky řeší, kdo co napsal / nenapsal. Jak to bylo / nebylo míněno....
Ale aby můj komentář nebyl jako těch 40, tak dle výzvy autora uvádím, že místo mnohokrát focené bardotky s patry na známém místě, bych vybral: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/742/742681.html
Myslím, že by bylo přínosnější zařadit do výběru i fotogalerie mimo ŽP. Mohlo by jít o zahraniční weby, osobní stránky, Flickr a další s tím, že by bylo omezení jen časového dvoutýdenního zveřejnění fotky. Recyklovat pouze fotky ŽP pro pravidelné návštěvníky znamená akorát, že se budou rýpat v napsaném textu. Napsaný text moc přínosný není, neboť se jedná vždy o pochvalu v různých podobách podle toho, jak má či nemá daný pisatel blízko k fotografii jako oboru. Jelikož často pisatel neví, jak fotka vznikla, popíše pocity, které fotka vyvolává, jež jsou u většiny lidí srovnatelné. Případá mi, že řada návštěvníků ani jiné fotoweby nezná, o to víc vsázím na pestrost a zajímavost pro čtenáře. Tedy například výběr tří fotek s tím, že minimálně 1 bude vybrána z ŽP a zbylé mimo ŽP, případně poměr 2 a 1, 2 a 2...
Těším se na každý další díl a budu velice rád, pokud se všichni další potenciální autoři nenechají ovlivnit a zvolí si takový styl, který vyhovuje jim, nikoli publiku.
Mnohdy to už ani neotevírám, nicméně dnes mě zaujalo to vysoké svítící číslo počtu komentářů, takže jsem to otevřel a po přečtení článku a komentářů konstatuji, že nemám důvod měnit svůj názor.
Ale třeba jiní po přečtení našli inspiraci pro to: co, kde a jak si vyfotit...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.