..: Stanice Łupków se probouzí k životu :..

Szynobus Sa134-022 na konečné v Łupkowě., foto: Petr Jetelina Łupków — Po dlouhých pěti letech se do známé polsko-slovenské pohraniční stanice Łupków opět vrací osobní doprava, a to z polské strany. První spoje vyjely o polském prodlouženém víkendu 30. 4.–3. 5. 2016, další spoj do Łupkowa zamíří 26. května. Jediný pár vlaků vyjíždí v 5.42 ze stanice Rzeszów Główny přes Jasło, Krosno, Sanok a Zagórz, do stanice Łupków přijíždí v 10.21. Zpět z Łupkowa vyjede v 15.58 s příjezdem v 20.16 do Rzeszowa. Spoje se těší velkému zájmu cestujících, hlavním cílem byla stanice Komańcza, kde se nachází známý dřevěný klášter. Vlaky dále pojedou v době letních prázdnin, od 2. července do 25. září každou sobotu a neděli. Odjezd z Rzeszowa je posunut na 6.30, zpáteční vlak vyrazí z Łupkowa v 17.32 (přesný jízdní řád bude ještě zveřejněn). Na zavedení těchto spojů má velký podíl sdružení Kocham Kolej snažící se o návrat vlaků do regionu Bieszczady.

Spoje jsou obsluhovány szynobusem (kolejovým autobusem) Podkarpatského vojvodství, dopravcem jsou Przewozy Regionalne. Co se týče tarifu, na jednorázové jízdenky se vztahuje tzv. Tarifa Podkarpacka, která zaručuje slevu přibližně 20 % z běžného tarifu dopravce PR (tato nabídka platí na celém území vojvodství). Lze rovněž cestovat na oblíbený Bilet turystyczny.

Železniční doprava v regionu Bieszczady, návrat vlaků do Gorlic

SU160-002 s TLK Luna, SA134-022 do Łupkówa, 30.4.2016, foto: Petr Jetelina Současná nabídka osobních vlaků v regionu Bieszczad, tj. na tratích 131 Stróże – Jasło – Zagórz a 134 Zagórz – Łupków, zůstává nadále slabá. Dopravce PKP Intercity zavedl v prosinci 2015 noční dálkový vlak TLK Luna v relaci Warszawa Zachodnia – Zagórz přes Stróże s příjezdem v 8.32 do Zagórza, resp. s odjezdem 20.15 ze Zagórza. Přes den vykoná lokomotiva obrat do Rzeszowa a zpět s vlakem TLK Staszic. Vlaky jezdí pouze o víkendu, v sezóně však denně, a jsou vedeny lokomotivami Gama bydhošťského výrobce Pesa.

Dopravce Przewozy Regionalne provozuje v pracovní dny tři páry vlaků v relaci Jasło – Krosno – Targowiska. Dále v pátek a v neděli vyjíždí v trase Rzeszów – Jasło – Zagórz – Komańcza a zpět studentský vlak Bieszczadzki Żaczek, který umožňuje dopravu studentů z a do Rzeszowa. V sobotu a neděli pak szynobus vykoná jeden obrat Komańcza – Jasło a zpět. Jistou zajímavostí pro železniční projížděče je zcela jistě návrat osobních vlaků do stanice Gorlice, kam poslední pravidelný osobní vlak přijel před deseti lety. Vlaky však jezdí pouze v pátek a neděli od 1. dubna do 10. června a rovněž se starají o návoz a odvoz studentů z a do Rzeszowa. Jedná se o prodloužení stávajících spojů Rezszów – Jasło.

Doprava v poválečné historii

Fungování dopravy okolo Łupkowa vždy silně záviselo na aktuálním technickém stavu tunelu, který byl stejně jako řada dalších strategických dopravních staveb poškozen během první i druhé světové války. Po druhé světové válce a následné pomalé obnově zdejší odlehlé oblasti byla přeshraniční doprava zprovozněna až v roce 1974, kdy vyjely nákladní vlaky. Do roku 1977 zajížděly do zastávky Palota osobní vlaky vedené motorovými vozy. Bohužel, v roce 1988 utichla všekerá doprava úplně. Po roce 1989 se opět začaly navazovat přátelské vztahy se sousedními zeměmi, opuštěný přeshraniční úsek prošel náročnou rekonstrukcí, a v roce 1996 začaly jezdit nákladní vlaky.

Na podobě osobní dopravy se však nemohli shodnout tehdejší správci železnic, ŽSR a PKP. K dohodě došlo v roce 1999, kdy začaly jezdit mezistátní osobní vlaky Humenné – Sanok, bohužel však v nevyhovujících časových polohách. Tento dopravní model vydržel až do roku 2003, kdy do Łupkowa začal ze slovenské strany zajíždět motorový vůz řady 810, z polské strany pak klasický polský osobní vlak, tj. lokomotiva řady SU42, SM42 či SP32 s jedním vozem řady Bh. V této podobě osobní doprava vytrvala až do roku 2010, kdy byla zcela zastavena. Nákladní přeshraniční doprava byla zrušena ještě o rok dříve, 21. 4. 2009. Trať však v letech 2010 a 2014 ožila během odklonů nákladních vlaků v době uzavření hraničního přechodu Plaveč – Muszyna.

Na několika fotografiích se můžete podívat, jak to nyní na polsko-slovenském pomezí vypadá.

Łupków, 30.4.2016, foto: Petr Jetelina Łupków, 30.4.2016, foto: Petr Jetelina Łupków, 30.4.2016, foto: Petr Jetelina Łupków, 30.4.2016, foto: Petr Jetelina

Zdroje: Jízdní řád PKP, Rynek Kolejowy, Facebook Kocham Kolej, Zeleznicny.net, Karpaty.net


Petr Jet (intelpetr) | 10.5.2016 (10:17)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže Jízdní řád

Weitere aus Polsko


19.05.2016 (13:56)  
Švejkova socha je též v Przemyślu.
Registrierter Benutzer kave 
16.05.2016 (12:20)  
Petr Jet (intelpetr):

Kolej je prý vyloučena.
16.05.2016 (14:52)  


Což je divné, protože v den návštěvy jezdila do tunelu drezína s lidma.
15.05.2016 (15:59)  
miskovl1: Svoje cestujici by si to urcite naslo. Klidne i v radu desitek. Za rok :-)
Registrierter Benutzer miskovl1  mail  
13.05.2016 (19:30)  
Podla fotky 3/6 je úsek od stanice Łupków smer Slovensko mimo prevádzky ale prečo tam je tá značka. Škoda, že motorový vozen miesto dlhej prestávky nepokračuje na Slovensko, aspoň do stanice Medzilaborce (pochybujem, že je na Slovensku schválený), kde by bol umožnený prestup na vlak ďalej na Slovensko a poobede spät.
14.05.2016 (1:05)  


Trať je samozřejmě sjízdná, ale proč tam polák dal tu značku, to opravdu netuším.
Registrierter Benutzer Bno 
11.05.2016 (21:09)  
stoupa: Na Švejka je vzpomínáno na více místech na trati na ruskou frontu - socha je i na nádraží v Humenném, v Sátoraljaújhely má zase na nádraží pamětní tabuli.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
10.05.2016 (11:26)  
Ta jmena jsou mi povedoma. Ale jen z "Osudu dobreho vojaka Svejka za svetove valky" od Jaroslava Haska....
10.05.2016 (20:22)  


V Sanoku je i Švejkova socha.

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko