Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.
Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).
Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18
Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.
Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.
U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.
Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy
a >A když se tomu najednou začne říkat Ex (Rex?) tak už by to šlo? Abychom nepadali jen na tom jménu... což zase nebylo nějak matematicky vypočtený akorát to někdo od boku nastřílel stylem "tomuhle budem říkat takhle, tomu zase takhle"...
Jinak existuje princip (tuším se tomu říká pásmový systém obsluhy) podle kterého vlaky ve větší vzdálenosti od center (okolo kterých bývá hustota dopravy relativně vysoká) zastavují častěji a v blízkosti ceter to pak berou přímo nonstop... neříkám že existuje jednoznačný postup jak to vytvořit a jestli jít tak daleko že se fakt staví i v té Července (nemám představu co tam může být za frekvenci a přípoje), určitě jako vždy to chce promyslet s rozumem, ale má to něco do sebe... Řeší to taky jakžtakž tu Libeň, v tom systému by mělo (pokud je dobře konstruovaná návaznost) jít sednout v Libni na rychlík a posunout se do Kolína či Pardubic, kde o chvíli později cestující do daleka vyzvedává to EC/Ex/... ztráta jen několik málo minut... tarifní ztráta nulová...
Do Ostravy:
EC (a Pendolino): Praha hl.n., Praha Libeň, Pardubice, Olomouc, Ostrava Svinov, Ostrava hl.n.
IC: totéž co EC a města nad 20 tisíc obyvatel: Praha hl.n., Praha Libeň, Kolín, Pardubice, Olomouc, Ostrava Svinov, Ostrava hl.n.
Ex: totéž co IC a města nad 10 tisíc obyvatel (takže zastávkový courák): Praha hl.n., Praha Libeň, Kolín, Pardubice, Česká Třebová, Zábřeh, Olomouc, Hranice, Ostrava Svinov, Ostrava hl.n.
Varianta:
IC: totéž co EC a města nad 15 tisíc obyvatel: Praha hl.n., Praha Libeň, Kolín, Pardubice, Česká Třebová, Zábřeh, Olomouc, Hranice, Ostrava Svinov, Ostrava hl.n.
Původní myšlenka je ale stále stejná - EC v Července (a České Třebové a Mohelnici) je nesmysl. Pokud to nevidíte, tak nemá smysl další diskuze.
Libeň (Smíchov, Vysočany) mají oproti hlavnímu nádraží jednu nevýhodu - jsou na jiném metru. Což znamená další přestup a odrazování potenciálních cestujících. MImo to, v Libni ještě nejedeme 160 km/h, což v Mohelnici předpokládám ano - neznám tamní traťové poměry přesně.
Tak je to stejná ztráta času jako zastavit kdekoliv jinde, s tím rozdílem že do Libně jede metro každou chvíli kdežto na vesnici zdaleka ne tak...
No a ty kulatý číslíčka to je jistě výsledek nějakého exaktního výpočtu anebo žeby jen nastřílené od boku pro jednoduchost? Realita ale nebývá takhle jednoduchá...
Do Ostravy:
EC (a Pendolino): Praha hl.n., Praha Libeň, Pardubice, Olomouc, Ostrava Svinov, Ostrava hl.n.
IC: totéž co EC + města nad 20 tisíc obyvatel.
Ex: totéž co IC + města nad 10 tisíc obyvatel (takže zastávkový courák)
R: spíš by šlo spíš o takový spěšný vlak co staví v každé větší obci. Vedené Praha - Pardubice, Pardubice - Olomouc, Olomouc - Ostrava
Je to tak těžký mít tři přehledný vrstvy v celé trase, z nichž ta nejvyšší nemixuje denní dojížďku s cestujícími na delší vzdálenost.
Jinak OK, zajímavé, možná, proč EC zastavuje v Kolíně a proč to teda neudělají přímo "jeden jedna půlka, druhý druhá půlka".
Nejpozdnější odjezd po sedmé je ale humorná věc, hlavně že první jede už v půl šesté ráno. Možná to ale mám divně nastavený a republika vstává v pět a ke spánku ulehá v devět večer...
Pokud jde o ČT, tak tam je to o expresech na Brno, nikoliv na Olomouc.
V.
Proto zde házím do pléna nápad, zdali by nebylo lepší obě linky z Olomouce dál na jih/východ vzájemně prohodit. Tedy do Luhačovic ve stejné poloze jako dnes a ze Slovenska takto:
Žilina L:42
Púchov S:31
H. Lideč S:54 - 55
Vsetín L:11 - 13
ValMez L:29 - 31
Hranice L:53 - 57
Lipník S:06
Olomouc S:27
(totéž symetricky v opačném směru)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.