..: GVD 2017: spojení na Valašsko a Slovácko čekají změny :..

151.006-4, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: Duhy Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.

Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).

Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18

Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.

Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.

U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.

Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy


RaPa Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Zlínský


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mys 
12.04.2016 (12:16)  
Já bych dopravu na tomto koridoru řešil dvěma linkami v hodinovém taktu, které spolu vzájemně tvořily +/- 30-minutový takt. Zastavení následovně:
EC: Praha hl.n. - Praha Libeň - Pardubice - Olomouc - Ostrava Svinov - Ostrava hl.n. (dále možno větvení směr Polsko a Slovensko)
Ex: Praha hl.n. - Praha Libeň - Kolín - Pardubice - Česká Třebová - Zábřeh n. M. - Olomouc hl.n. -
a dále střídavě směr Přerov - Hulín - Otrokovice - Staré Město - Uh. Hradiště - Uh. Brod - Luhačovice
nebo Hranice n. M. - Val. Meziříčí - Vsetín - Púchov - Žilina.
Obsluhu ostatních zastávek mezi Prahou a Č. Třebovou by obstarala linka R do Brna taktéž v hodinovém taktu. V Mohelnici a Července by zastavovaly rychlíky Šumperk - Brno a mezi Přerovem a Ostravou rychlíky Bohumín - Brno.
registrovaný uživatel VencaM 
12.04.2016 (12:10)  
OK. Koncept v článku stírá hranice mezi R a EX na střední Moravě, ale je otázka proč. Bohužel systém panující v dálkovce mezi Čechami a Moravou je natolik specifický, že neumožňuje idilická dopravně inženýrská řešení.
Jak ovšem označíte Ex, který pásmuje? Třeba ta Ex2 přes Horní Lideč, která do Třebové jede jako Ex a pak už spíš jako R. Nebo R Praha - Ústí - Cheb, který do Ústí jede jako Ex (právem si pak Lovosice stěžují, že jeden R staví a druhý R nestaví). Co potom budoucí expresy do Linze, které zastaví v Táboře, v Budějicích, ve Velešíně, v Kaplici a v Rybníce. "Inflace" kategorie vlaku je nepěkná věc, ale v některých případech nejde o inflaci, ale třeba o změnu počtu vrstev obsluhy na trati nebo o ekonomickou nutnost. Zastupování Ex/R, R/Sp,... není vždy špatné.
V.
12.04.2016 (11:20)  
:D Já bych navrhoval počet kategorií stanovit podle nejvyššího rozdílu v počtu zastavení na konkrétní trati v síti. To by bylo teprve přehledné. :D Ony by ty Ex a R bohatě stačily, kdyby mnohé R nezastupovaly Sp a Sp zase Os a nedocházelo k "inflaci" kategorií (alespoň z pohledu značení). Čím méně kategorií, tím lépe. Možná by v tomto případě postačilo R přeznačit na Ex nebo naopak. Jako přežitek naopak vnímám označení "vlak vyšší kvality", které pochází z doby, kdy vše ostatní bylo koženka. Značení ze strany dopravců je pak již zcela přebujelé a slouží spíše reklamě než orientaci.
registrovaný uživatel Komín  mail  
12.04.2016 (9:12)  
VencaM: samozřejmě, že si dopravce může vlak pojmenovat jak chce, RJ, rj, nebo třeba jr, jde jen o komerční kategorie. Ale jsem přesvědčen o tom, že by měly být dodržovány určité standardy, u EC by to měla být dokonce povinnost - https://cs.m.wikipedia.org/wiki/EuroCity - jednoduše proto, aby to pro cestujícího bylo přehlednější a aby měl cestující představu, čím to vlastně pojede a kam, bohužel domnívám se, že v dnešní době kategorie Ex a R pro dálkovou dopravu nestačí, ideální je podle mě R, Ex a EC/IC/EN. To, že MD má jen dvě kategorie, mě vůbec nevzrušuje, nemálo věcí nejen v dopravě se u nás od Rakouska-Uherska nezměnilo.
12.04.2016 (7:55)  
Ano, kategorie jsou v zásadě dvě, leč v tomto případě bych řekl, že se míchá R s Ex, ba dokonce jsou přímo zaměněny. Také mě fascinuje, jak pro všechny, kteří nejezdí do Prahy, je 15 minut díra OK, zatímco pro ty ostatní je 5 minut děsná tragédie. :-) Jsou vůbec někde nějaké počty, kolik lidí odkud kam jezdí? A kolik z toho dělá třeba Přerov do Prahy? Dokud ne, jsou slova o zanedbatelných a nezanedbatelných počtech jen psychologickou hrou. :-)
registrovaný uživatel VencaM 
12.04.2016 (2:05)  
Jé, to je sranda :D , jak si někteří myslí, že ty kategorie vlaků jsou neměnné a musí se podle toho vše řídit. Pokud se nepletu, tak všechno tohle je jen komerční rozdělení dopravcem a MD objednává jen dvě vrstvy. R a Ex. Všechny Rx, IC, EC, WC,... jsou jen výmysly dopravců a nemá to vliv na zastavovací koncepci. Naopak, zastavovací koncepce částečně ovlivňuje označení, takže bych počkal, co si ČD vymyslí, až bude opravdu definitivní návrh vytvořen. To snad bude brzy, protože dopravci měli snad do včera termín pro podání žádostí o kapacitu u SŽDC.
V.
12.04.2016 (1:05)  
SYN: klidně současný návrh EC přejmenujte na Ex či Rex, alespoň nebude neodborná veřejnost matena tím, že byla zvyklá na vlaky EuroCity které nestavěly každých 10 minut.

Trochu mi to připomíná jeden díl Simpsonů, kdy Bart Simpson jede Hvězdým Expresem za santou: Vítejte ve Hvězdném Expresu se zastávkami na .... a teď průvodce vyjmenuje 10 názvů typu Horn Dolní. Bart na to: "No, tomu fakt řikám expres".

Stavění vlaku EuroCity v obci typu Mohelnice je mimo, nemám nic proti Mohelnici, ale EuroCity není od regionální obsluhy. Pokud někdo na MD bydlí v téhle oblasti, ať to třeba přejmenuje, ale jako zákazník chci jet vlakem z Prahy do Ostravy tak, aby nestavěl každých 15 minut v nějakém úseku.
registrovaný uživatel Komín  mail  
12.04.2016 (0:10)  
Osobně bych systém kategorií řešil trochu odlišně:
SC: Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava (nadstandardní prémiová vrstva)
EC: Praha - Kolín - Pardubice - Čestká Třebová - Olomouc - Ostrava (města nad 50 tisíc a významné uzly - u Kolína a zejména u České Třebové váhám, rozhodně si ale podle mě část EC zaslouží)
IC: osobně považuji za vnitrostátní obdobu EC na prosto stejné hierarchické úrovni
Ex: Praha - Kolín - Pardubice - Česká Třebová - Zábřeh n. M. - Olomouc - Hranice n. M. - Ostrava (města nad 20 tisíc a významné uzly).
Problém je v tom, že Praha - Ostrava v podstatě EC jsou co do zastavování totéž co Ex.

Ještě menší stanice bych ponechal úsekovým rychlíkům jako Praha - ČT - Brno apod. Mě osobně nové stanice EC - Mohelnice, Červenka, Lipník bijí do očí, kromě degradace kategorie je navíc nežádoucí úseková frekvence. Otázkou však je, jak to lépe řešit, podle mě je tento kompromisní stav, kdy se luhačovické rychlíky výrazně urychlí, EC zůstanou stále celkem rychlá a obslouží se i menší stanice, momentálně nejlepší možný. A možná bych po zrychlení rychlíků do Luhačovic uvažoval o změně kategorie na Ex.
11.04.2016 (23:25)  
U té Červenky bude záležet na tom jestli budou přípoje z Litovle. Pokud ano, může to být zlepšení pro Litovel ve spojení s Prahou.
11.04.2016 (17:17)  
Počet obyvatel, jako jediné kritérium pro zastavování určité kategorie vlaků je nesmysl. Záleží přeci na velikosti/lidnatosti, a nebo spíš přepravním proudu ze spádové oblasti, která může mít daleko větší počet obyvatel, než uvažované město samo. Příkladem budiž Kolín, o kterém se diskutovalo ve vztahu k zastavování (tenkrát Ex) ze/na Slovensko už za bolševika. Pamatuju si to, jako včera, jak z Ex140 Detvan vystoupilo v Horní Lidči 5 osob, jiných 5 osob nastoupilo, zatímco v Pardubicích se vyhrnulo 50 hlupáků, kteří pak čekali půl hodiny na R do Kolína. Spádovou oblast Kolína totiž tvoří dost větších měst(K.Hora, Čáslav,Nymburk,Poděbrady, Ml. Boleslav), takže to zastavování Ec si myslím má opodstatnění.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko