..: GVD 2017: spojení na Valašsko a Slovácko čekají změny :..

151.006-4, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: Duhy Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.

Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).

Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18

Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.

Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.

U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.

Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy


RaPa Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Zlínský


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel VencaM 
22.04.2016 (10:31)  
-> mys, Aleš Liesk.
Pokud by to byl pouhý příděl katalogových tras při konstrukci GVD, tak by si to řešila SŽDC a nenapadá mě zatím uspokojivé řešení rozdílných technických parametrů vlakových souprav.
V případě koncesního modelu na linky veřejné dopravy je to jednodušší v tom, že veřejný objednatel dopravy (třebas to MD) stanoví kromě linkového vedení, četnosti spojů a rámcových časových poloh také požadavky na kvalitu a rámcové technické parametry vozidel. Například určí minimální přípustnou hodnotu maximální rychlosti, minimální výkon v podobě parametru kW/t, ETCS, nízkopodlažnost a další nezbytné.
Na základě těchto požadavků zkreslí SŽDC trasu a máte nabídku pro dopravce. Požadavky objednatelů jsou známy již dnes a je-li objednatel rozumný, tek ví, jaké hodnoty rychlostí a výkonu potřebuje. Když například ví, že chce dosáhnout tohodle a tohodle uzlu, tak z toho ví, jak potřebuje kvaltovat a určí potřebný měrný výkon. Při nižším má šanci 163 i Vectron, protože není kam spěchat. Jakmile je je potřeba za to vzít, tak se nakreslí rychlá trasa, dá se vyšší měrný výkon a dopravce se 163 má smůlu, protože tam nemá co dělat.

Upozorňuji, že výše popsané je alternativou pro vztah objednatel, dopravce a přidělení kapacity dráhy. Pokud bychom se zabývali čistě konstrukcí za stávajících podmínek, tak se nikam nehneme, protože jak si SŽDC určí, kolik a jakých tras je potřeba? Vazby v přestupních stanicích, linkové vedení a další je věcí objednatelů a případně komerčních dopravců.
V.
22.04.2016 (9:58)  
Hrubfr13: tak jsem se zeptal na ten EMOs v Radotíně, a přišla mi tato odpověď:

"Emos se už dlouho nepoužívá ,teď máme v Radotíně LED panel s odjezdy a hlášení vlaků ovládané přes počítač a tam je jen Os"

Tak nevím, co jste viděl.

mys: připravit na všech tratích pevně daný balík tras rozložených pravidelně po celý den a se zajištěnými přípojovými vazbami, který by si pak dopravci kupovali jako celek.
To je zajímavá Myš Lenka. Ale obávám se, že celodenní balík tras je problematický: dopravce A má v úmyslu jezdit s vectronem a 6 vozy, dopravce B má v plánu loko 162 a 8 vozů - podle koho ten balík dopředu zparametrizujete?
registrovaný uživatel mys 
21.04.2016 (21:38)  
Chvíli jsem tu nebyl, tak na VencuM (12.4. 14:54) reaguji až teď. Ten postřeh o koncesním modelu je svatosvatá pravda. MD by mělo připravit na všech tratích pevně daný balík tras rozložených pravidelně po celý den a se zajištěnými přípojovými vazbami, který by si pak dopravci kupovali jako celek. Zbývající kapacita by byla nabídnuta pro komerci. Pokud by to bylo udělané pořádně, prospělo by to i propustnosti tratí a zvýšila by se i kapacita pro nákladní dopravu.
21.04.2016 (8:55)  
Hrubfr13
že tam jezdí rekošukafonovy nebo Pesy, popř. 810, tak jako všude na západě.
A to je důvod pro deelektrizaci? ;-)

Lipno-Rybník: chápu, původně Křižíkův 1,5 kV ssystém.
Těsně vedle :-)
Trať Rybník (Certlov) - Lipno byla původně zadrátována firmou Siemens Schuckert, použito bylo napětí 1280 V. Ale s tím ss jste se trefil :-)

Kategorie EMOs...Viděl jsem ji "hned vedle" Smícháče, v Radotíně
Místní historická specialitka. Něco jako "Do vypotřebování starých pozdravů: Čest práci!"
Žádný platný dokument SŽDC či ČD tuto kategorii nezná, lépe řečeno - nikde jsem to nenašel.
Ale v Radotíně se zeptám.
registrovaný uživatel zesp 
21.04.2016 (8:38)  
Tak až se konečně vymyslel ujal koncept rychlého, použitelného a kvalitního (vozy) spojení ze Zlínska na Prahu, který často i já používám z Přerova (Zlínský expres a Šohaj), takže to zase spadne do couráku a navíc s koženkama, jako Buchlov, Komenský a další "obyčejné" rychlíky. No to je snad nějaký opožděný apríl, ne???? Nabízí se jezdit s Leošem a Regijetem (což je asi účel, nahnat lidi právě tam), ale tam zas musím být vázaný na konkrétní vlak, což mě nevyhovuje... Ale asi to tak dopadne a budu muset dopravce změnit...
registrovaný uživatel Hrubfr13  mail  
20.04.2016 (14:59)  
M: Kategorie vlaku je to poslední, co cestujícího zajímá? Fakt? Takže borec v Pardubicích přijde na nádraží, vidí tam tři různý vlaky do Prahy (EC, R a Os) a protože ho nezajímá kategorie vlaku, tak sedne do prvního, co pojede?
Vzhledem k tomu, že Os je notoricky známo jako "prdelák" a R jako "rychlík, ale ne Bedno líno", zatímco EC nezná 100% populace, tak by si neznalý cestující mohl říct: ,,co je to to EC nevim ale riskovat to nebudu jedu rychlíkem,"

Aleš Liesk.: dneska možná jo, ale když se to někdy v 80. létech drátovalo, tak tam byla celkem slušná nákladní doprava
To já nevím, já jsem v 80. letech nebyl (a ani dlouho potom ne). Ale dneska asi jó, tipl bych si, že tam jezdí rekošukafonovy nebo Pesy, popř. 810, tak jako všude na západě.
Lipno-Rybník: chápu, původně Křižíkův 1,5 kV ssystém.
Kategorie EMOs ještě existuje? Kde? Naposledy jsem jí viděl na pragotronech na Smícháči.
Viděl jsem ji "hned vedle" Smícháče, v Radotíně se tak rozlišuje CElefant od mimořádný soupravy 162-A-BDs-pár béček, která ráno přijíždí odněkad z Moravy a aby se nenudila do dopoledne, tak si přes Vršovice sjede do Řevnic.

xlfd: A víte, že teď je to tak, že když nastupuju v Horní Lidči,
tak čekám na vlak, přijede Ex ze Slovenska, nasednu do něho a odjedu EC-čkem?

Něco takového jsem loni zažil u Karla Čapka z Domažlic do Pr. Hypermodrní infopapír reprezentativního vozu pro mezinárodní výkony, fenomenální B249 to měl napsáno jako:
Ex/EC 356 Karel Čapek
registrovaný uživatel xlfd 
19.04.2016 (15:58)  
A víte, že teď je to tak, že když nastupuju v Horní Lidči,
tak čekám na vlak, přijede Ex ze Slovenska, nasednu do něho a odjedu EC-čkem?
19.04.2016 (15:06)  
Aleš Liesk.: Pokud tam nezastaví původní rychlík (ať jsou důvody jakékoliv), tak tam musí zastavit něco jiného. A ano, klidně ať se to jmenuje EC. A pokud to někomu vadí, že se to jmenuje EC, tak ať u MD lobbuje za to, ať se to přejmenuje na R. Ale každému je úplně jedno, jakou kategorií se bude vlak pyšnit (pokud bude jízdní doba shodná a budou na tom stejné vagóny).

A jestli je lepší, aby vlak EC jel o X minut rychleji a vlak R Y minut, nebo aby vlak EC jel X+5 minut a R Y-30 minut, to ať si každý zhodnotí sám.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
19.04.2016 (15:04)  
Cestujícího zajímá jízdní doba podle IDOS a možná nějaké ty nové poznámky co tam teď jsou (WIFI,zásuvka,kávička,vozíček...)
19.04.2016 (14:59)  
M: Ano, nezajímá. To, co popisujete Vy, tak jsou přesně ty body, co jsem napsal já, že ho zajímají (tedy rychlost, kvalita). Typ vlaku je pouze pro orientaci.

2 Use Case:
1) Jsem cestující, co na trati jezdí pravidelně. Takový cestující ví, do jakého vlaku má sednout. Na to skutečně nepotřebuje kategorii u vlaku.
2) Náhodný cestující, tomu zase kategorie moc neřeknou a pojedou buď podle toho, co jede první a nebo se předem informovat. Ale určitě nekoukají na kategorii :)

Takže Wang mimo není, pouze M vymýšlí irelevantní pseudodůvody. Tak prosím sejměte své šotobrýle :))

P. S.: Ten cestující hlavně potřebuje vědět, jestli mu to zastaví tam, kde potřebuje, takže stejně se musí nějak informovat. Dobíhající cestující na nádraží orientující se podle kategorie vlaku je sen šotoušstva :)

P. P. S.: Neříkám, že označení kategorie je špatně. Naopak. Jen říkám, že cestující se tím neorientují. A tím ztrácí smysl debata o tom, kde má EC zastavovat. Fajn pro teoretickou debatu, ale v praxi to stejně zastaví tam, kde je to potřeba.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko