Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.
Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.
Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.
ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.
A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.
Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?
Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí.
JiP:
A vy jste smlouvu na 380 viděl, že se domníváte, že je to mělo být na ŠT? Nerýpu, ptám se.
Nějaká arbitráž už proběhla a ČD v ní moc dobře nedopadly. Můj názor (čistě subjektivní) je ten, že ta smlouva je nastavená tak, že ČD tahají za kratší konec provazu.
To muze byt i problem moznosti financovani. 1mld. za koupi by museli vysolit na drevo, tedy by museli vzit uver, ktery muze byt v soucastnosti problematicky. Ale pri pronajmu se ta 1mld. rozlozi mimo banku a zadosti o uver. Nehlede na uroky.
Jinak ta strategie CD je podle me uplne jasna. Chteji do toho zatahnout Skodu, protoze stejnou procedurou bude muset projit i lokomotiva pro DB. Pronajem 10 lokomotiv by byl skutecne nesmyslem u spolecnosti velikosti CD.
POkud se nemylim, tak je to prekroceni vodicich sil.
Mýlíte se; vodicí síly za tímhle určitě nebudou - už jenom z toho důvodu, že rychlostní omezení na 120 km/h by bylo z důvodu omezení vodicích sil zcela nesmyslné a že by na DB Netz nebylo možno provozovat Vectrony, TRAXXy ani Primy. Pokud vím já, tak ono rychlostní omezení na 120 km/h je současné opatření správce infrastruktury do doby, než bude prokázána kompatibilita touto lokomotivou tažených vlaků s mostními konstrukcemi. Čili se musí výpočtem doložit, že "pod vlakem taženým stodevítkou nespadne most". Pánové od Talga by o tom mohli vyprávět své...
Oni snad ve Skode delaji pro DB lokomotivy s jinym ramem a podvozkem?
V určitých uzlech se podvozek pro 102 DB opravdu liší od 380 ČD. A ten německý asi bude o nějakou tu tunu těžší...
Tak mě napadá, jestli náhodou není záměr na pronájem Vectronů taktickým tahem ČD, kterým se snaží donutit ŠT poněkud více se zapojit do debat s DB Netz. Jinak mi totiž nepřijde - vzhledem ke stavu lokomotivního parku ČD - zrovna pronájem 10 lokomotiv na 10 let v ceně asi 7 lokomotiv nových (ale vlastních a "napořád") jako nějaký výhodný kauf...
ZAjimalo by me, jak byste reagoval, kdyz by vam doma remeslnik neco zmrvil, pozadal vas o zaplaceni opravy pokazeneho a vy jste mu na stul vysazel s usmevem par tisic s pratelskym pochopenim ze to se stane a jsem vlastne rad.
Ano, je to trochu demagogie, já sám jsem byl vždy pyšný na to, že i u nás lze vyrobit něco tak složitého, jako je lokomotiva a že to, alespoň částečně, může konkurovat zavedeným výrobcům, ale nač teď plakat nad rozlitým mlékem, pojďme si z toho vzít aspoň to něco dobrého. Na Žilinu, Budapešť, Linec a podobné výkony aspoň bude několik kvalitních lokomotiv.
A ze ŠT, která tak škodolibě ČD říká, že povolení od DB Netz už není věc, kterou musí zařídit, si pojďme dělat upřímnou srandu, až jí to DB v té jejich zakázce zavaří.
Smlouvy na takové zakázky by se uzavíraly pečlivěji, kdyby někdo měl nějakou částečnou jasně specifikovanou zodpovědnost za tyto kroky.
Asi tak. Tady to spíš vypadá, že měl někdo namísto zodpovědnosti za podpis (celkem "zajímavě" uzavřené) smlouvy nějakou provizi...
Ad Martin Grill:
...mohlo být všechno jinak - a hlavně levněji a funkčně.
I když neříkám, že to, co se děje, je v cajku, tak Vám závidím ten optimismus; znáte tzv. větu o rybách? ;-)
Podle mě je neslýchané, aby státem vlastněná organizace protěžovala nějakého výrobce jen proto, že vyrábí v ČR a mají vztahy...
Obávám se, že by stačilo pouze "lépe naslouchat", abyste se přesvědčil o opaku; když tedy mluvíte o "státních organizacích"... :-)
Ad JiP:
Ona sama Skoda bude za par mesicu potrebovat schvalit 380 v zakazce pro DB. Skodovaci si mysleli, ze to za ne udela CD.
Ani bych neřekl. Když to vezmeme fakticky, tak typ 109E(1) v Německu (tzn. u EBA) schválený je a certifikát TSI HS RST má; teď už "jen" to povolení od DB Netz. Ale to, co bude ŠT dodávat DB Regio, není řada 380 (ČD), nýbrž řada 102 (DB), resp. typ 109E(3). Něco se sice určitě bude moci převzít ze schvalování ř. 380, ale nepochybuji o tom, že minimálně procedury u EBA bude muset ŠT s ř. 102 absolvovat znovu "od nuly" - nezávisle na ř. 380. Ono je totiž mezi těmi lokomotivami odlišností nemálo...
Ad Bóřa:
„Proč koupit vozidla osvědčená, kvalitní a levněji, když lze koupit i vozidla, která nelze naplno využívat, a za víc peněz?“
A to jsou vozidla která? Resp. v době objednání 109E byla? Dnes je jedinou alternativou nové lokomotivy, která má příslušná schválení, které ČD potřebují, a příslušnou maximální rychlost, jen a pouze Vectron. Že by však šlo o levnou alternativu, o tom by se dalo debatovat, byť vzhledem k té arbitráži (a tedy k výsledku "pečlivosti při sepisování smluv v minulosti") nakonec levněji vyjít může. Ale že by šlo o osvědčenou variantu? To asi nee; taková lokomotiva - dnes vyráběná - neexistuje. Nebo takhle - kdepak mají Vectrony nalítáno "něco víc" v pravidelném provozu rychlostí 200 km/h?
Docela se těším na nastávající komedii s dodávkami do Německa a ze srdce přeju ŠT, aby ji Němci po zpackaných dodávkách pořádně podojili na smluvních pokutách. A to jsem kdysi ŠT fandil a přál jí, aby se jí podařilo propracovat mezi elitní výrobce minimálně v evropském měřítku.
MG: Zcela z Vámi souhlasím. V tržní ekonomice je absolutně nepřijatelné, aby si soukromá společnost dělala ze společnosti vlastněné státem dojnou krávu, navíc tak nehorázným a okatým způsobem, jen proto, že je to „domácí výrobce“, podle hesla: „Proč koupit vozidla osvědčená, kvalitní a levněji, když lze koupit i vozidla, která nelze naplno využívat, a za víc peněz?“
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.