..: Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda :..

380.002, ŽZO Cerhenice, foto: Chary Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.

380.002-6 + 380.003-4 + 380.001-8, Velký zkušební okruh VUZ, foto: Louis Armstrong Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.

ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.

A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.

380.002-6, Základna VUZ Velim, foto: Josef Petrák Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?

Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí. 


IR Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
11.04.2016 (14:00)  
To nejde jednoznačně říci. Dokonce ani nejde jednoznačně říci, jestli na rychlíku je výhodnější odporová mašina (150), pulsní (163) či asynchronní (380).
Ale u uvedených 3 mašin to bude stejné, rozdíly budou zanedbatelné a způsobeny nepřesnostmi měření.
Výhodou 380-ky je AVV, to dovede něco energie ušetřit (když je na to čas).


nevím, kde jste přišel na to, že je rozdíl zanedbatelný. Spotřeba odporové mašiny oproti moderní mašině s IGBT měniči je naopak obrovský.
11.04.2016 (12:22)  
Dík za odpověď.
11.04.2016 (9:34)  
která z mašin Vectron, Taurus a 380 má nejmenší spotřebu elektřiny
To nejde jednoznačně říci. Dokonce ani nejde jednoznačně říci, jestli na rychlíku je výhodnější odporová mašina (150), pulsní (163) či asynchronní (380).
Ale u uvedených 3 mašin to bude stejné, rozdíly budou zanedbatelné a způsobeny nepřesnostmi měření.
Výhodou 380-ky je AVV, to dovede něco energie ušetřit (když je na to čas).

cenově vyjdou na kolik
Další otázka bez jednoznačné odpovědi. Mašiny se nekupujou jako šunkovej salám, kterej mají v Tesku o korunu levnější než v Albertu. Na mašiny se uzavírají smlouvy, kde hraje roli mnoho parametrů. Třeba i to, jestli mašinu chcete "co nejdřív" nebo stačí "až za rok", nebo jestli jich chcete 10, 100 nebo 1000, případně jestli chcete extra výbavu (např. aby nerušila 25 Hz KO) či se spokojíte s pokračováním série pro jiného zákazníka a jediná odlišnost budou české popisky v kabině.
11.04.2016 (7:56)  
Jen pro mě jako laika, která z mašin Vectron, Taurus a 380 má nejmenší spotřebu elektřiny a cenově vyjdou na kolik každá z těch mašin? Díky
registrovaný uživatel Raquac 
10.04.2016 (14:19)  
A.L.: Vectrona si schvaloval Siemens komplet samostatne, tedy vcetne Netzzugang. Vzhledem k tomu, ze byl sam (pres svoji dceru PCW) prvnim provozovatelem, mohl to udelat z tohoto titulu.
10.04.2016 (2:02)  
Ad Raquac:
...kazdy model je jen tak dobry, jak dobre je jeho zadani.
Přesně tak! My pro to máme úsloví: "Řekněte mi, co má vyjít, a já vám to napočítám..." :-)))
09.04.2016 (19:19)  
a tak Taurus i Vectron jezdí ale Škoda od toho dá ruce pryč že to už není na ně
A víme, jestli to schválení u DBnecek zajistil výrobce lokomotiv, nebo jejich provozovatel ?

tak uz po tomto neobjednam od Skody ani ohnuty hrebik
A to chcete při současné legislativě zajistit jak, pokud ŠT podá nejlepší nabídku?
Jestli výkřikem "Od Škodovky už nikdy nic nekoupíme", tak si zaděláváte na další soudní řízení s předem celkem jasným výsledkem: neodůvodněná diskriminace jednoho účastníka a úhrada ušlého zisku. Diag human a pod. ... nic???
09.04.2016 (19:09)  
Pánové, jezdím 9 let jako strojv. osobní, teď nákladní dopravu pro národního dopravce, ale ale.... měl jsem tu NEčest s Elefanty, Sysli a ke 109E jsem letmo přičichl... O 363.5 ani nemluvím...problém problém jeden velkej problém. Vím že se jedná o nové technologie, ale ani po tolika letech nejsou vyřešeny základní poruchy a f.Škoda? Dává od všeho ruce pryč. Viz esa 363.5 hned po ukončení garance není dovolání, několik druhů software, nelze ani všechny spojovat a trakční motory hoří a hoří kvůli špatné izolaci... atd.. Ale výrobce chápu, české dráhy vždy ochotně nakupují,propagují a turnusově nasazují vozidla která se teprve rodí na prknech... Škoda,... škoda mluvit
registrovaný uživatel Raquac 
09.04.2016 (17:10)  
Jiri Bajer: Nabouchat do Simpacku hmoty a umisteni vnitrniho vybaveni není takovej problem, potiz je s dalšími parametry. No, hodte s kolegy rec a uvidíte nakolik se zpravidla lisi vysledky vypoctu a potom jizdnich zkousek. Samozrejme, rec je o dynamice, ne poloze teziste apod.
09.04.2016 (8:48)  
Pánové - a není za vším jen a jen snaha S... likvidovat konkurenci?
A jako by dobýváni renty nebylo hlavním cílem dnešní ekonomiky... když už nejde vytloukat zisk jinak???
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko