..: Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda :..

380.002, ŽZO Cerhenice, foto: Chary Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.

380.002-6 + 380.003-4 + 380.001-8, Velký zkušební okruh VUZ, foto: Louis Armstrong Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.

ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.

A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.

380.002-6, Základna VUZ Velim, foto: Josef Petrák Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?

Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí. 


IR Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (6:00)
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registered user zlobr 
06.04.2016 (10:29)  
A problém je přesně co? Že 380 testy "na kompatibilitu s mosty" neprošla, nebo o ni nikdo nepožádal?

JiP:
A vy jste smlouvu na 380 viděl, že se domníváte, že je to mělo být na ŠT? Nerýpu, ptám se.
Nějaká arbitráž už proběhla a ČD v ní moc dobře nedopadly. Můj názor (čistě subjektivní) je ten, že ta smlouva je nastavená tak, že ČD tahají za kratší konec provazu.
Registered user str 
06.04.2016 (10:18)  
ythomas: zrovna pronájem 10 lokomotiv na 10 let v ceně asi 7 lokomotiv nových (ale vlastních a "napořád") jako nějaký výhodný kauf...

To muze byt i problem moznosti financovani. 1mld. za koupi by museli vysolit na drevo, tedy by museli vzit uver, ktery muze byt v soucastnosti problematicky. Ale pri pronajmu se ta 1mld. rozlozi mimo banku a zadosti o uver. Nehlede na uroky.
Registered user JiP 
06.04.2016 (10:14)  
ythomas_ct: To je zajimava informace. Je ohledne tohoto nejaky pokrok? POtvrzeni staci vypoctem a nebo musi byt overeni i prakticky :-) ?? Jenom nerozumim jak muze byt podvozek o "par" tun tezsi, kdyz 380 ma hmotnost pres 88 t. To potom musi byt zase neco o par tun lehci? Kdo ma vypocet provest. DB Netz, Skoda, nebo nekdo u CD ? TAdy si myslim, ze by to melo byt stale na Skode, coz je zrejme take puvod sporu.

Jinak ta strategie CD je podle me uplne jasna. Chteji do toho zatahnout Skodu, protoze stejnou procedurou bude muset projit i lokomotiva pro DB. Pronajem 10 lokomotiv by byl skutecne nesmyslem u spolecnosti velikosti CD.
06.04.2016 (9:54)  
Ad JiP:

POkud se nemylim, tak je to prekroceni vodicich sil.
Mýlíte se; vodicí síly za tímhle určitě nebudou - už jenom z toho důvodu, že rychlostní omezení na 120 km/h by bylo z důvodu omezení vodicích sil zcela nesmyslné a že by na DB Netz nebylo možno provozovat Vectrony, TRAXXy ani Primy. Pokud vím já, tak ono rychlostní omezení na 120 km/h je současné opatření správce infrastruktury do doby, než bude prokázána kompatibilita touto lokomotivou tažených vlaků s mostními konstrukcemi. Čili se musí výpočtem doložit, že "pod vlakem taženým stodevítkou nespadne most". Pánové od Talga by o tom mohli vyprávět své...

Oni snad ve Skode delaji pro DB lokomotivy s jinym ramem a podvozkem?
V určitých uzlech se podvozek pro 102 DB opravdu liší od 380 ČD. A ten německý asi bude o nějakou tu tunu těžší...


Tak mě napadá, jestli náhodou není záměr na pronájem Vectronů taktickým tahem ČD, kterým se snaží donutit ŠT poněkud více se zapojit do debat s DB Netz. Jinak mi totiž nepřijde - vzhledem ke stavu lokomotivního parku ČD - zrovna pronájem 10 lokomotiv na 10 let v ceně asi 7 lokomotiv nových (ale vlastních a "napořád") jako nějaký výhodný kauf...
Registered user JiP 
06.04.2016 (8:53)  
Tektro: Akorat ze ty lokomotivy stoji tolik, ze museji mit vevnitr zlate kliky. Nezlobte se ale to je typicke uvazovani ze z eraru muzeme dojit, to prece nikoho neboli. Cele to vase "budme radi" nas stalo navic dalsi 1 000 000 000 Kc, vazeny pane, coz je cena cca 8 vectronu, ktere mohli byt porizeny k tem 20 ks 380. Co se na to podivat optikou ze jsme za ty penize mohli mit 28 lokomotiv plne funknich. Ted mame za stejny peniz 20 lokomotiv s omezenim.

ZAjimalo by me, jak byste reagoval, kdyz by vam doma remeslnik neco zmrvil, pozadal vas o zaplaceni opravy pokazeneho a vy jste mu na stul vysazel s usmevem par tisic s pratelskym pochopenim ze to se stane a jsem vlastne rad.
Registered user JiP 
06.04.2016 (8:48)  
ythomas_ct: To mi prosim reknete, jaky zasadni rozdil je mezi 380 pro CD a pro DB. Respektive pojdme se bavit, na jakem parametru stoji ono omezeni v Nemecku. POkud se nemylim, tak je to prekroceni vodicich sil. To je dano samotnou konstrukci ramu lokomotivy a podvozku. Oni snad ve Skode delaji pro DB lokomotivy s jinym ramem a podvozkem? To budou potom muset zadat o nove schvaleni TSI jakozto zcela noveho vozidla. Vzhledem k tomu ze predavka zakazky mela byt ukoncena letos v prosinci tak maji ve Skode docela problem. Myslim ze na prelomu tohoto roku to bude zajimave sledovat a myslim si ze ve Skode bude situace o nekolik radu "veselejsi" nez na nabrezi.
Registered user Tektro 
06.04.2016 (8:38)  
Omlouvám se, ale přijde mi, že je článek možná až zbytečně pesimistický. Ostatně i v komentářích pode mnou se vyskytují podobné názory - a to, že když tedy řada 380 nebude schálena v Německu, tak že je skoro lepší ji poslat do šrotu (přeháním, to nikdo nenapsal, ale snažím se poukázat na onen zbytečný pesimismus). Rád bych, abysme si uvědomovali, že je na této situaci vlastně i něco dobrého. 380 nemá sice schválení pro Německo, ale tak ji prostě přesuneme na jiné mezistátní výkony, kde se těch 20 lokomotiv svým počtem vlastně úplně ztratí. Naopak tak díky ŠT budeme mít v provozu další nové lokomotivy.
Ano, je to trochu demagogie, já sám jsem byl vždy pyšný na to, že i u nás lze vyrobit něco tak složitého, jako je lokomotiva a že to, alespoň částečně, může konkurovat zavedeným výrobcům, ale nač teď plakat nad rozlitým mlékem, pojďme si z toho vzít aspoň to něco dobrého. Na Žilinu, Budapešť, Linec a podobné výkony aspoň bude několik kvalitních lokomotiv.

A ze ŠT, která tak škodolibě ČD říká, že povolení od DB Netz už není věc, kterou musí zařídit, si pojďme dělat upřímnou srandu, až jí to DB v té jejich zakázce zavaří.
06.04.2016 (8:33)  
Ad zirecek:
Smlouvy na takové zakázky by se uzavíraly pečlivěji, kdyby někdo měl nějakou částečnou jasně specifikovanou zodpovědnost za tyto kroky.
Asi tak. Tady to spíš vypadá, že měl někdo namísto zodpovědnosti za podpis (celkem "zajímavě" uzavřené) smlouvy nějakou provizi...

Ad Martin Grill:
...mohlo být všechno jinak - a hlavně levněji a funkčně.
I když neříkám, že to, co se děje, je v cajku, tak Vám závidím ten optimismus; znáte tzv. větu o rybách? ;-)

Podle mě je neslýchané, aby státem vlastněná organizace protěžovala nějakého výrobce jen proto, že vyrábí v ČR a mají vztahy...
Obávám se, že by stačilo pouze "lépe naslouchat", abyste se přesvědčil o opaku; když tedy mluvíte o "státních organizacích"... :-)

Ad JiP:
Ona sama Skoda bude za par mesicu potrebovat schvalit 380 v zakazce pro DB. Skodovaci si mysleli, ze to za ne udela CD.
Ani bych neřekl. Když to vezmeme fakticky, tak typ 109E(1) v Německu (tzn. u EBA) schválený je a certifikát TSI HS RST má; teď už "jen" to povolení od DB Netz. Ale to, co bude ŠT dodávat DB Regio, není řada 380 (ČD), nýbrž řada 102 (DB), resp. typ 109E(3). Něco se sice určitě bude moci převzít ze schvalování ř. 380, ale nepochybuji o tom, že minimálně procedury u EBA bude muset ŠT s ř. 102 absolvovat znovu "od nuly" - nezávisle na ř. 380. Ono je totiž mezi těmi lokomotivami odlišností nemálo...

Ad Bóřa:
„Proč koupit vozidla osvědčená, kvalitní a levněji, když lze koupit i vozidla, která nelze naplno využívat, a za víc peněz?“
A to jsou vozidla která? Resp. v době objednání 109E byla? Dnes je jedinou alternativou nové lokomotivy, která má příslušná schválení, které ČD potřebují, a příslušnou maximální rychlost, jen a pouze Vectron. Že by však šlo o levnou alternativu, o tom by se dalo debatovat, byť vzhledem k té arbitráži (a tedy k výsledku "pečlivosti při sepisování smluv v minulosti") nakonec levněji vyjít může. Ale že by šlo o osvědčenou variantu? To asi nee; taková lokomotiva - dnes vyráběná - neexistuje. Nebo takhle - kdepak mají Vectrony nalítáno "něco víc" v pravidelném provozu rychlostí 200 km/h?
Registered user zesp 
06.04.2016 (8:21)  
Já jen nedokážu pochopit, jak je možné, že na jednu stranu se ČD a ŠT mohutně soudí a jdou si "po krku", na druhou stranu spolu uzavírají další obchody na dopravní techniku... Ze svojí pracovní zkušenosti vím, že pokud někdy naše firma něco neplnila, neuznala to a šla se zákazníkem do soudní při, ten už si od nás nenechal převézt ani špendlík (pracuji u dopravce). To samé je i u dopravních staveb. Jeden den v TV zpráva, jak se komplikuje spor ŘSD s Eurovií ohledně D1 u Ostravy, druhý den zpráva, jak uzavřeli novou zakázku na další dopravní stavbu... Nerozumím tomu... V těchto případech tam musí být tak silná něčí "zainteresovanost", že to prostě nejde zlomit i za takovýchto průserů...
Registered user Bóřa 
06.04.2016 (7:22)  
Postup Škody Transportation je snad za hranicí všeho, co si lze představit. Přitom nebýt peněz od ČD za dodávky hromady vozidel a rekonstrukcí, byla by ŠT už maximálně provinčním výrobcem nějakých komponentů pro kolejovou dopravu. Peníze od ČD vytáhly ŠT ze dna a namísto korektní spolupráce s ČD ŠT akorát hází klacky pod nohy tak, aby se k ČD náhodou nedostalo moc vozidel od jiných výrobců. Jen si vzpomeňme na torpédování nákupu railjetů, kdy se ŠT oháněla omalovánkami, které ani nechtěla zveřejnit. Tehdy se mi z ŠT udělalo regulérně zle a na místě ČD bych dělal všechno proto, aby si už při žádné zakázce neškrla. Jako člověk zabývající se veřejnými zakázkami vím, že se to do určité míry zajistit dá, a to i v mezích zákona, jenom nesmí dělat zadávací podmínky diletanti. A propos z výsledku nedávné arbitráže je jasné, že smlouvu mezi ČD a ŠT dělal buď blb, nebo někdo, kdo za to byl královsky zaplacen z „jiných zdrojů“.

Docela se těším na nastávající komedii s dodávkami do Německa a ze srdce přeju ŠT, aby ji Němci po zpackaných dodávkách pořádně podojili na smluvních pokutách. A to jsem kdysi ŠT fandil a přál jí, aby se jí podařilo propracovat mezi elitní výrobce minimálně v evropském měřítku.

MG: Zcela z Vámi souhlasím. V tržní ekonomice je absolutně nepřijatelné, aby si soukromá společnost dělala ze společnosti vlastněné státem dojnou krávu, navíc tak nehorázným a okatým způsobem, jen proto, že je to „domácí výrobce“, podle hesla: „Proč koupit vozidla osvědčená, kvalitní a levněji, když lze koupit i vozidla, která nelze naplno využívat, a za víc peněz?“
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko