..: Novinky v cestování vlaky SC Pendolino :..

680541, foto: Johník Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.

Pendolinem z Jihlavy do Ústí nad Labem

682.004-7, Mojžíř - Neštědice, foto: Patrik Jak naše kotlina a Vysočina roste, roste i počet cestujících. České dráhy sice nezveřejňují, kolik cestujících ve svých vlacích přepraví, ale zkusme jim aspoň dnes věřit. Pracovní skupina proto přišla s návrhem zcela nového vozebního ramene pro spoje SC: Jihlava – Praha – Ústí nad Labem hl.n. Původní varianta, kdy měly soupravy vyjíždět do Jihlavy z pražského hlavního nádraží byla odmítnuta, protože nedostatek nástupních hran výrazně omezuje pobyt vlaků ve stanici. Zavžovalo se v Praze zastavovat jen v Holešovicích a Libni na tangenciální trase kolem centra města, ale to by komplikovalo přestup z SC na další linky. Spoje vedené soupravou řady 680 směřující na Vysočinu budou sice kategorie SC, ale budou nést označení „Prezidentský expres". (Když může mít jeden lanovku, proč by druhý nemohl mít vlak.)

Pendolino, strašák konkurence?, foto: Duhy Zajímavá byla myšlenka některých členů pracovní skupiny trasovat SC z Jihlavy nikoliv klasicky přes Kolín, ale ve Světlé nad Sázavou odbočit a vést spoje přes Zruč nad Sázavou, Český Šternberk a Čerčany. Většina spojů by pak do Prahy pokračovala přes Říčany, cestujcí by mohli využít i nové bezbariérové nádraží Hostivař. Vybrané spoje pak pojedou přes Vrané nad Vltavou. Toto trasování má jednu obrovskou výhodu – není vedeno přes Českou Třebovou, a proto odpadnou debaty, zda v Městečku u Nádraží zastavovat či nikoliv.

681.004-8, Brandýs nad Orlicí - Bezpráví, foto: Tomáš Kubovec Tratě 210 a 212 jsou pro většinu Pražanů vůbec ty nejdůležitější v celém Česku, a proto by se mělo Ministerstvo dopravy společně s europoslanci zasadit o to, aby byly zařazeny do mezinárodní sítě TEN-T. Pak by bylo možno čerpat dotace ze strukturálních fondů Evropské unie, obě tratě zdvojkolejnit, elektrizovat a zvýšit na nich rychlost minimálně na 160 km/h. Do té doby by byly soupravy Pendolino v tomto úseku doplněny o motorové lokomotivy řady 757. Jak ve zprávě uvádí pan Petr Svetr: „Všimli jsme si, že slovenské vlaky InterCity jsou v úseku Košice – Humenné, a nejen tam, taženy pouze jednou lokomotivou řady 757. Jelikož si však nebereme příklad z východu, nasadíme lokomotivy dvě.“ Po několikahodinovém dohadování nakonec tento nápad spadl se stolu – České dráhy lokomotivy řady 757 nevlastní a jejich zapůjčení ze Slovenska zase naráží na podhodnocený kurz koruny vůči euru. Toto řešení, byť zajímavé a pro cestující jistě přínosné, bylo nakonec odmítnuto z ekonomických důvodů.

Pendolinem z Plzně do Hradce Králové a Olomouce

682.005-4, upěné - Hoštejn, foto: Zdeněk Šnajdr Druhá větev, na které budete Pendolino se změnou jízdních řádů potkávat, bude linka Plzeň – Praha – Pardubice – Hradec Králové. Některé spoje pak budou pokračovat přes Borohrádek do Olomouce. Zde se asi zastavování v Městečku u Nádraží nevyhneme. Na druhou stranu zajímavé bude zastavování v Bezpráví – bude to zastávka na znamení, podmínkou bude požádání o zastavení s předstihem minimálně 24 hodin na webu ČD. Bude zde snaha získat do vlaku zpět cestující mezi Plzní a Prahou. A stesky na rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové by za posledních několik let zaplnily rovněž spoustu šanonů. Cestující se budou ale muset připravit na jedno omezení – nebude možná přeprava cestujcích jen v úseku Pardubice – Hradec Králové (a naopak). U spojů jedoucích z Prahy do Hradce Králové bude v Pardubicích povolen jen výstup cestujcích. Stejným způsobem, jako je nyní omezena přeprava cestujícíh mezi stanicemi Ostrava hl.n. a Ostrava-Svinov. Údajně ještě probíhá velmi tvrdé vyjednávání o tom, jaké pivo bude nabízet bistrovůz. Pivo z Plzně, kde veškerý zisk jde do zahraničí, by rádi nahradili českobudějovičtí. O tom ale Plzeňané nechtějí ani slyšet. Celé jednání ale zkomplikoval svijanský pivovar, který přišel s velmi zajímavou cenovou nabídkou. Nechejme se tedy překvapit.

Pendolino se nepodívá do Ostravy ani pod Tatry

681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar Omezení počtu nasazovaných jednotek ale přinese změny i do některých současných destinací. Zcela skončí zajíždění souprav řady 680 do Ostravy, protože většina cestujcích dává přednost vlakům soukromých dopravců. A než aby vedení Českých drah stále řešilo, zda cena za jízdenku, kterou nyní po cestujcích požaduje, je dumpingová či nikoliv, rozhodlo se tuto destinaci zcela opustit. Navíc poslance KSČM ze severu Moravy se zatím nepodařilo přesvědčit, aby na své cesty z domova do Prahy začali používat vlak, stále dávají přednost letadlu (a navíc si letenky nechávají pravidelně proplácet, přesto že cesty s ČD mají ze zákona zdarma). Druhou destinací, kam se Pendolino již nepodívá, jsou Košice. Rozdíl jízdních dob mezi elektrickou jednotkou a klasickou soupravou činí jen několik minut, takže se na trať vypraví opět vlak v řazení, jak ho znáte z dob minulých, včetně autovozu. Jak říká klasik: „Nelze jít jen cestami, které někam vedou, ale je nutno jít i cestami které nevedou vůbec nikam.“ Nasazení Pendolina do Košic bylo takovou „slepou uličkou“. Vídeň, Bratislava i Brno si již na absenci Pendolin zvykly. Teď jsou na řadě Ostrava, Žilina a Košice.

Návrhy, které neprošly

SC 14 Smetana, Adamov zastávka - Blansko, foto: Tomáš Kubovec Členem pracovní skupiny byl i zástupce Asociace krajů, v tomto případě známý sběratel funkcí z jižní Moravy. Snažil se prosadit, aby Pendolino zajíždělo do všech krajských měst. Jak vidíte z výše uvedeného přehledu, zcela se mu to nepodařilo. Linka Ostrava – Olomouc – Brno – Jihlava narazila na vyčerpané kapacitní možnosti tratě mezi Nezamyslicemi a Brnem. K tomuto návrhu se pracovní skupina vrátí až po vybudování nové dvojkolejné trati mezi Brnem a Přerovem. Rovněž neprošel návrh na linku Jihlava – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Ústí nad Labem. Nepodařilo se oběhy sestavit tak, aby se soupravy na této lince alespoň jednou za týden dostaly na noc na ONJ na základní servis a důkladný úklid. Zcela nebyla zavržena linka České Budějovice – Praha. Její start byl odložen do doby dobudování 4. tranzitního koridoru. Vlaky by pak měly končit u Letiště Václava Havla na Nádraží Václava Klause. Pozitivem by mělo být, že se pak všechny soupravy projíždějící Prahou sjedou ve stejný moment na jednom z pražských nádraží a bude umožněn přestup. Takovou lahůdku pro fotografy nemá ani SNCF se svými vlaky TGV.

Zdůrazněme ale, že v tomto článku publikujeme zatím jen neoficální informace a do doby prezentace závěrů pracovní skupiny na avizované tiskové konferenci může ještě dojít k dílčím změnám. Nebo také k vůbec žádným změnám.

Že k vám Pendolino nejezdí a v dohledné době ani jezdit nebude? Nebuďte smutní! Můžete se na něj podívat alespoň v naší galerii.

SC 508, Lupěné - Hoštejn, foto: Tomáš Kubovec 681.001-4, Ošelín - Pavlovice, foto: Duhy 682.003-9, Bezpráví, foto: Railman 680.004-8, Adamov - Blansko, foto: Miloš 681.005-5, Studénka, foto: Martin Grill 681.004-8, Bezpráví, foto: Johník 681.004-8, Adamov - Babice nad Svitavou, foto: Dobromil Retych
680, Lupěné - Hoštejn, foto: Railman 681.004-8, Blansko, foto: Miloš 680 u Bezpráví, foto: Žíža 680 004 v Ostravě Svinově, foto: Duhy 682.002-1, Bezpráví - Brandýs nad Orlicí, foto: MirKo 680.001-5, Výh. Polanka nad Odrou výhybna - Ostrava-Svinov, foto: Payus 682.007-0, Blansko - Adamov zastávka, foto: Dobromil Retych
680 + 742, Lupěné - Hoštejn, foto: Johník 680.007-2, Hoštejn - Lupěné, foto: Josef Petrák 680, Adamov zastávka - Blansko, foto: Václav Růžek 682.002-1, Bílovice nad Svitavou, foto: 350 009 680, Jeseník nad Odrou, foto: Payus 680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Raven 682.007-0, Lupěné - Hoštejn (portál tunelu Hněvkov I), foto: Tomáš Kubovec
680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Petr Adášek 680, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Bambe 680, Lupěné - Hoštejn, foto: Payus 681.001-4, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy 681.007-1, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Žíža 680, Lipník nad Bečvou - Drahotuše (Jezernice), foto: Petr Lux 681.002-2, Odb. Praha-Holešovice Rokytka - Praha-Holešovice (Holešovická spojka), foto: HonzaH
682.007-0, Výh. Polanka nad Odrou výhybna - Polanka nad Odrou, foto: Payus 680.002-3, Hladké Životice - Studénka, foto: Payus 682.005-4, Poříčany - Klučov, foto: Chary  No comment, please…; Brno-Maloměřice, foto: Miloš Šmudla se koupe; Praha hlavní nádraží, foto: CityLizard 681 002-2, DKV Praha, PJ ONJ, generálka Pendolina, foto: Andrew33  680, Odb. Praha-Holešovice Rokytka - Praha-Holešovice, foto: Pavel Martoch 

Lehké aprílové počtení.


Hrubfr13 Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 1.4.2016 (13:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Fikce a vtipy

More from Svět Evropa Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
08.04.2016 (18:14)  
Udělat z Pacifiku koridor s Vmax 160 km/h? Zajímavá myšlenka. :-)
Registered user land 
06.04.2016 (11:09)  
No ono, ve světle zpráv o nasazení autobusů !drážními společnostmi! mezi !!hlavními městy a hlavními zemskými městy!!!DB!!! se to vlastně jeví ještě jako silný záblesk rozumu a naděje - a doklad, jak hořká je realita výsledů práce všech mezinárodních železničních komisí, výborů, podvýborů, federací, vysokorychlostních tratí, ucelených jednotek s naklápěcí skříní a já nevím čeho všeho ještě.
Registered user Antony 
04.04.2016 (9:59)  
podle mne kdyby jich jezdila tak jak ted polovina a druha jezdila praha - decin a praha - ceske budejovice bylo by to lepsi. dnes jich jezdi na ostravu nesmyslne moc a nesmyslne casto. na plzen jezdi jediny jezdim s nim pravidelne
Registered user RadoB 
03.04.2016 (0:24)  
Pendolínom do Českého Šternberka... - väčšiu k.k.tinu som ešte nevidel.
Registered user Pavel Hrs  mail  
02.04.2016 (0:32)  
Ze slavného Pendolína se tak nějak stává osina v zadku
Registered user JOHNZ 
01.04.2016 (22:14)  
JiP: Tak Railjet je spoločný projekt ČD a ÖBB, takže do trasovania po Rakúsku si moc ČD nekecajú. Koncept ÖBB je zatiaľ Graz. Keď sa dostavia Koralmbahn (a zároveň skončí zmluva na prvé obdobie), potom možno na ďalších 10 rokov nastane zmena.
Registered user JK ml. 
01.04.2016 (22:01)  
A protože Pendolín je málo, dojde k seškrtání tabulkových stavů zaměstnanců na jejich údržbě na ONJ....To, že je potřeba větší počet dříve naprosto nestandardních operací ekonomické oddělení vyhodnotilo jako nepostatný detail....Myslíte že je to taky aprílová zpráva??? :-)
01.04.2016 (18:05)  
Proč nejezdit Ostrava-Přerov-Břeclav-Brno-Praha-Olomouc-Ostrava :D
01.04.2016 (17:38)  
Jiří Hovorka: Grigorij Alexandrovič Potěmkin by měl radost. Dost možná by se tetelil blahem. :D
01.04.2016 (15:05)  
...tolik práce musel dát tenhle článek a taková blbost.... bejvali jste vtipnější...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko