..: Střet vlaku s autem, ministr chce kontroly u všech dopravců :..

Střetnutí pracovního vlaku (PMD) s osobním automobilem v Golčově Jeníkově, 21. 3. 2016, foto: Drážní inspekce Golčův Jeníkov (aktualizováno 28. 3. 5.30) — Krátce po sedmé hodině ranní v pondělí 21. března došlo u železniční zastávky Golčův Jeníkov město ke střetu pracovního vlaku společnosti Lokotrans Servis s osobním automobilem, přejezd v Mírové ulici je po dobu vyprošťování pro silniční dopravu uzavřen. Nehoda má bohužel tragické následky. „Muž a žena cestující v autě utrpěli vážná zranění, jejichž následkům na místě podlehli,“ uvedla pro ČTK mluvčí Krajského ředitelství policie Dana Čírtková. Přejezd P3706, na němž se nehoda udála, je vybaven světelným PZZ se závorami. Na trati však probíhají výlukové práce a PZZ pro vyloučenou kolej bylo vypnuté, závory byly zvednuty. Dle vyjádření policejní mluvčí byl při dechové zkoušce u strojvedoucího zjištěn alkohol v množství téměř dvě promile.

Střetnutí pracovního vlaku (PMD) s osobním automobilem v Golčově Jeníkově, 21. 3. 2016, foto: Drážní inspekce

Právě vypnuté zabezpečovací zařízení přejezdu spolu s aktuálním stavem strojvedoucího pravděpodobně hrálo roli při vzniku nehody. Ačkoliv měl jet přes přejezd se zvýšenou opatrností rychlostí 10 km/h, byla rychlost vlaku při nárazu přibližně 40 km/h. Přesnou příčinu však stanoví až vyšetřování Drážní inspekce, o jehož výsledku vás budeme informovat.

České dráhy ubezpečují cestující, že nehoda nijak neomezuje provoz osobních vlaků ani rychlíků Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Ty totiž jezdí po nevyloučené traťové koleji.

Strojvedoucí obviněn

Aktualizace 23. 3. 7.30: Jak v úterý večer uvedla ČTK, kriminalisté strojvedoucího obvinili z ohrožení pod vlivem návykové látky a usmrcení z nedbalosti. Rovněž podali návrh na vzetí do vazby. Prokáže-li se jeho vina, hrozí mu při horní hranici až desetiletý trest odnětí svobody.

Ministr dopravy chce centrální kontroly u soukromých dopravců

Aktualizace 28. 3. 5.30: V návaznosti na tuto tragickou nehodu ohlásil ministr dopravy, Dan Ťok, svůj úmysl zavést plošné kontroly drážních zaměstnanců ze strany Drážní inspekce nebo Drážního úřadu. Tyto složky nebo SŽDC smí nyní provádět svůj dohled pouze ve spolupráci s dopravci, resp. na jejich žádost. Podle něj nehoda ukazuje, že prevence pouze ze strany zaměstnavatelů je nedostačující, bude proto chtít znát, jaké kontrolní systémy mají jednotliví dopravci nastaveny. Zaměřit se chce nejen na alkohol, ale též na odpočinek mezi směnami - naráží tak na kauzu otevřenou po nehodě u Úpořin, po níž ukázalo, že někteří strojvedoucí mohou jezdit pro více dopravců, přičemž důsledné čerpání odpočinku se narozdíl od profesionálních řidičů v silniční dopravě centrálně nesleduje a jeho dodržování tak závisí pouze na vůli té které osoby.

Zdroje: ČTK [1] [2] [3], Český rozhlas, iDnes, České dráhy, Drážní inspekce


RaPa Poslat mail autorovi | 23.3.2016 (7:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
23.03.2016 (12:41)  
Lol Phirae : Trest má být přiměřený. Dá se předpokládat, že s ohledem na způsobené následky bude trest znatelně nižší

Ten opilec v službe zabil 2 ľudí, a Vy napíše takú vetu?
To mal nabúrať do Karosy plnej cestujúcich, aby boli "způsobené následky znatelně vyšší"???

OMG.
23.03.2016 (10:37)  
Lol:
No tak strojvůdce může zrovna vyhlásit osobní bankrot, pokud není z bohaté rodiny, protože do konce života už bude i tak odevzdávat jakýkoliv další výdělek... Být tam jenom ta zvýšená rychlost, je to pojištěné pochybení; ale nadrátovaný - to zatáhne do poslední koruny...
23.03.2016 (10:03)  
"Exemplární" tresty jsou pitomost. Trest má být přiměřený. Dá se předpokládat, že s ohledem na způsobené následky bude trest znatelně nižší, na druhou stranu co se týče způsobené škody a nemajetkové újmy, tohle žádné povinné ručení či pojistka "na blbost" nepokryje.
23.03.2016 (0:19)  
Lol: Asi jste úplně nepochopil, co jsem měl na mysli. Trest pro pšonka je naprosto v pořádku a patří mu. ŘP dozajista má nějakým omylem. Co si ale myslet o člověku, co sedne do lokomotivy nalitý?
Jen neslyším (případně nečtu) tak halasné volání po podobném trestu pro idiota, co vleze do mašiny s dvěma promile pod čepicí. Ostatně, jestli se třeba oba pánové potkají v nápravném zařízení, mohou si potřást pravicí. Bezmozci jsou oba.
22.03.2016 (22:22)  
Akorát ti, co křičí po exemplárním trestu pro toho pšonka ze Studénky nějak nyní mlčí.

Trest pro dotyčného (8,5 roku) - mimochodem pravomocný - je zcela v pořádku. Dotyčný je m.j. i podle vystoupení a "argumentace" před soudem natolik dementní, že především nikdy neměl dostat ŘP ani na moped, natož na věc, jako je kamion.
22.03.2016 (21:26)  
Jestli má ten fíra svědomí, tak mu musí za katrem být hodně, hodně nepříjemně... Vzhledem k okolnostem může očekávat trest v horní části sazby. A i vzhledem k tomu, jak je kauza mediálně propíraná. Akorát ti, co křičí po exemplárním trestu pro toho pšonka ze Studénky nějak nyní mlčí.
22.03.2016 (15:40)  
Sharky33 - Ve vyhlášce je jasně uvedeno, že když na přejezdu nesvítí bílé světlo, tak je řidič povinen před přejezdem zastavit a zjistit jestli něco nejede. Chová se jako by byl přejez nechráněný.

Můžete mi sdělit kde? Pravděpodobně si pletete pojmy a dojmy.

Zde se jedná o souběh pochybení jednotlivě málo závažných, které jsou však v kombinaci smrtelné. řidič musí řešit kombinaci odstavce 1 a 3. Rozhlédne se, zhodnotí možnost opuštění přejezdu. Značka STOP zde nebyla.

§28:
(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst.2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.

(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať,17) a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.

(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

§29:
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

(2) V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy11) k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.
22.03.2016 (14:32)  
@Bovlk: na mě působí tak, že by stačilo, aby nástupiště nezačínalo betonovou hranou, ale nějakým pozvolným přechodem, který by umožnil ono vytlačení auta na nástupiště.

No, ten tam přesně byl před "modernizací". (Jak už jsem psal, je to na Google Street View.) A myslím, že to celé dorazilo to nesmyslné zábradlí.

===

Jinak bych se ještě vrátil k těm předpisům - dohledal jsem D1 čl. 3566

Pro jízdy vozidel jedoucích na vyloučenou kolej, na vyloučené koleji a z vyloučené koleje musí OZOV zajistit uzavření PZZ. Není-li to možné, musí zaměstnanec pro řízení sledu zpravit strojvedoucí písemným rozkazem o jízdě se zvýšenou opatrností přes dotčené přejezdy, nebo musí být přejezdy střeženy.

Za organizaci střežení přejezdů pak odpovídá zaměstnanec pro řízení sledu.


(pokud mají podpis nalitého fíry na rozkaze, tak jsou nejspíš z obliga) a pak tedy skutečně tragicky napsaný D1 čl. 3485

U sunutého vlaku nebo PMD musí být při jízdě přes přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži a přes přejezdy s PZZ, které je v poruše nebo je vyloučeno, na prvním sunutém vozidle člen vlakové čety, popř. vedoucí posunové čety, který dává strojvedoucímu telekomunikačním zařízením pokyny pro jízdu přes přejezd. Není-li možno tuto podmínku splnit, musí být dotčené přejezdy střeženy.

Dává-li při sunutí přes přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži zaměstnanec pokyny telekomunikačním zařízením, musí doprovod vlaku jednat, jako by byl zpraven rozkazem Op, část A; při PMD musí vedoucí posunové čety jednat, jako by byl zpraven o jízdě se zvýšenou opatrností přes příslušný přejezd.


Ten se sice daného případu dle mého názoru přímo netýká (jak ho já chápu, týká se dle systematického zařazení v předpisu D1 pouze sunutých vlaků), nicméně - ať se na mě pánové z SŽDC nezlobí - ale sakra to to nešlo sepsat lépe? Týká se ten první odstavec tedy posunu mezi dopravnami, i když nejde o "sunutý vlak" nebo ne? A skutečně se ten druhý odstavec týká pouze ŽP "zabezpečených pouze výstražnými kříži", a už ne přejzdů "s PZZ, které je v poruše nebo je vyloučeno"? Vážně? A jaký je k tomu důvod?

Takhle má vypadat srozumitelný a jednoznačný předpis? Ach jo. :-(
registrovaný uživatel SYN 
22.03.2016 (12:23)  
Samozřejmě je otázka, co by se pak stalo, kdyby na tom nástupišti zrovna někdo stál.

Asi tak no, ono je to kolikrát dost otázka co je lepší... jestli střižené o hranu nástupiště nebo mezi "publikem"...
registrovaný uživatel Bovlk 
22.03.2016 (10:59)  
Ohledně nástupiště: fotka na idnesu
http://jihlava.idnes.cz/foto.aspx?r=jihlava-zpravy&c=A160321_084725_jihlava-zpravy_mv&foto=MV6212ea_20160321_083316.jpg
na mě působí tak, že by stačilo, aby nástupiště nezačínalo betonovou hranou, ale nějakým pozvolným přechodem, který by umožnil ono vytlačení auta na nástupiště.

Samozřejmě je otázka, co by se pak stalo, kdyby na tom nástupišti zrovna někdo stál.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko