..: Výběr šotoklubu - týdny 1 a 2 :..

Výběr šotoklubu Autor minulého výběru nejlepších fotografii, mimořádně nejen za kalendářní týdny 51 a 52, Matouš Vinš, mně předal štafetu na následující dva týdny. Bude se tak jednat především o fotografie, které dokreslovaly jinak chybějící zimní atmosféru a odstartovaly nový rok 2016. Během těchto 14 dní převažovaly z mého pohledu pěkné snímky, které byly častěji průměrného charakteru. Tím je míněno promítnutí fotografického řemesla a originality místa v závislosti na světelných podmínkách. Samozřejmě je podstatné i finální zpracováním fotografie v editoru. S ohledem na tyto kritéria se pokusím provést výběr. 

99 7243-1

99.7243-1, Steinerne Renne - Drei Annen Hohne, foto: Tomáš Kubovec Fotografie Tomáše Kubovce mě velmi zaujala. Možná je to dáno do jisté míry tím, že tíhnu k parní trakcím. Pokusím-li se o co nejobjektivnější pohled, tak si v prvé řadě pokládám otázku: „Kdy se podaří dostat sluneční paprsky do útrob tunelu a mít tak zřetelný a prokreslený pohled na lokomotivu přímo uvnitř?!“ Dynamiku celého záběru umocňuje rozrážející se kouř o tunelovou troubu a unikající pára z parního stroje. Lokomotiva nezapře, že je opravdu ve výkonu. Za několik let si vybavuji několik tunelových záběrů, ale nikdy v takovém podání, proto ho hodnotím jako jedinečný. Nízký úhel slunečního svitu v souvislosti s načasováním jízdy vlaku již vyžaduje určitou zkušenost fotografa. Kvalitní provedení umocňuje i použité „dlouhé sklo“ a zvolený ořez, který podtrhuje záměr autora.

Detail fotografie

831.110-2 + M 131.1513

831.110-2 + M 131.1513, Horní Háj - Hrob, foto: Tomáš Sluka Jeden z pohledů, kde je stále na co se dívat a zároveň celek tvoří určitou harmonii bez rušivých okolností. Do kompozice se Tomáši Slukovi podařilo umístit „vechtr“, most i telegrafní sloupy, které můžou působit jako určitý odkaz minulosti. Dále dřevěné pražce, které se kromě svého klasického využití staly i součástí přilehlého plotu. Dojem z prostoru budí i v popředí zakomponované duby. I když fotografii nevládnou v začínající zimě ještě bez sněhu příliš výrazné barvy, scénu dotváří měkké světlo bez tmavých stínů, které by jinak strhávaly nepříjemně pozornost. Vlak se díky výrazné červené barvě „neutopí“ ani v takto volné kompozici.

Detail fotografie

151.023-9

151.023-9, Tatce - Poříčany, foto: Chary Zaujaly mě oba záběry, které vyšly ve stejný čas. I když je dělí jeden den od pořízení, jsou vytvořeny ve stejném traťovém úseku a vyskytuje se na nich stejná lokomotiva. Člověk na první pohled přemýšlí, jestli Chary neměl rozmístěné dva fotoaparáty v terénu a při průjezdu vlaku, za pomoci dálkové spoušti, neaktivoval sekvenci. Případně třeba nevydumal vlastní vychytávku na pohybové čidlo. I když je boční pohled více do krajiny a tvoří lokální místopis, vybral jsem si verzi na dlouhé sklo. Zlatavé paprsky nízkého slunce tvoří příjemný nádech a vzhledem k bočnímu osvitu jsou objekty plastičtější. Zvolené větší ohnisko zvýraznilo reliéf trati i železniční objekty na velké vzdálenosti. Nejedná se o fotografování s lokomotivou „do brány“, což je vžitý způsob předcházející kolizím a přetnutým sloupům trakčního vedení. Proto u mě tento záběr vybočuje a poukazuje na to, že se dá pod měděnou pavučinou fotografovat i jinak, zejména v prostředí s nízkým horizontem.

Detail fotografie


Petr Holub Poslat mail autorovi | 12.1.2016 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky ŽelPage

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


13.01.2016 (19:32)  
Šepli: to je přeci blbost. Koukni na suncalc, kdy je tam násvit "do tunelu", třeba v dubnu, květnu.... kolem poledne a to už je slunce hodně vysoko ;-)
registrovaný užívateľ Petr Holub  mail  
13.01.2016 (18:52)  
Šepli Každý den? Tedy i na jaře, po změně času, za vysokého slunce v létě apod. Ano, nejezdím a o tom to taky je, nejsem třeba sám. Každopádně moje souvislost s fotkou končí.
Když si vygooglím fotografie z tohoto místa, najdu jich spoustu, ale ani tady žádná není takto zrealizovaná. Je to i o té všímavosti, co každý fotograf registruje a dokáže si to v hlavě srovnat. Jasně, může se nabouchat sekvence a pak se vybere, ale zde mi to přijde jako záměr. No a k ideálním podmínkám, svítit také pokaždé nemusí. Chladno dodává v okolí lokomotivy na efektech.

Tady pár náhledů od jiných autorů, převážně místních:
http://www.harzbahn.de/diashow_51/images/hsb_517.jpg
http://www.markusworldwide.ch/Railways/Germany/Harzquerbahn/DSC_3855_800.jpg
http://www.bahn-in-haan.de/images/hsb/997235_7.jpg
http://www.fotos-hochladen.net/uploads/20140422002v3phb4oa7r.jpg
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/27042936
http://brocken-ferienwohnung.de/wp-content/uploads/2014/03/ferienwohnung_am_brocken_hsb-schnee-thumkuhlental-wernigerode__DSC0146.jpg
registrovaný užívateľ Šepli  mail  
13.01.2016 (18:13)  
Kdy se podaří dostat sluneční paprsky do útrob tunelu? Každý den v Harzu na tomto místě. Ale tam nejezdíš...
dopisovateľ alebo člen ŽP Zlámalík  mail  
13.01.2016 (15:21)  
Petře, skvělý článek, u jeho čtení si teprve člověk uvědomí, co vše ve snímcích přehlédl nebo se mu nezdálo zaznamenáníhodné. Vy dokážete vypíchnout na každé fotce hned několik takových věcí, navíc skvělou formou, která zaujme i poučí. Tady se holt pozná, kdo je machr.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko