..: Komfort, jídlo, personál 2016: Německo poprvé :..

Celodenní jízdenka region Plzeňský plus Německo, foto: Aleš PetrovskýPlzeň – Podrobné osobní zkušenosti se službami českých dopravců jsou nejlepším způsobem, jak nahlédnout za oponu marketingu a posoudit, jakou službu cestující skutečně dostává. Od ledna 2014 nás v našich redakčních testech zajímalo vše možné – od profesionality palubního personálu, přes hodnocení jídel v restauracích na kolejích až po cestování nočními vlaky. Občas naše cesty vyvolaly i reakce dopravců, které nebyly jen pozitivní. Na závěr dvouletého cyklu jsme se vydali poněkud zvláštní cestou – náš redaktor Aleš zavítal do Německa a blízkého příhraničí, aby kvalitu českých a slovenských vlaků porovnal se standardy na západ od nás.

Vítám vás u lehce neformálního přehledu kvality služeb ve vlacích několika společností. Podíváme se k Německým drahám (DB), k dopravcům Oberpfalzbahn, Vogtlandbahn (ALEX) a samozřejmě pak také k Českým drahám, LEO Expressu i Regiojetu. Všechny jízdy probíhaly v průběhu prosince 2015 a ledna 2016.

EC|ALX 354 „Franz Kafka“

Vlak EC 354 Franz Kafka do Německa, foto: Aleš PetrovskýPro cestu z Plzně do Schwandorfu jsem se rozhodl využít vlaku EuroCity, který je složen z vozů Českých drah a nachází se zde i bistrovůz. Usadil jsem se do velkoprostorového vozu řady Bdmpee, který byl příjemně vytopený a na první pohled čistý. Obsazenost byla kolem 30 %. Při detailnějším zkoumání byla znát na podlaze zašlá špína, způsobená zřejmě ledabylým úklidem. Stejně tak byly zašpiněné některé koše zvenku a ano, mnoho zaschlého a nechutného obsahu bylo i uvnitř. Wi-Fi instalována nebyla, na tomto vlaku byla k dispozici v bistrovoze řady ARmpee. Zásuvka však byla funkční, stejně jako vnitřní i vnější infosystém. Hlášení probíhalo dokonce ve třech jazycích.

Pekelně drahá snídaně u JLV, foto: Aleš PetrovskýStále jsem čekal na minibar, abych si objednal kávu a koupil si nějakou tu svačinu. Minibar se neblížil a já začal mít podezření, že posádka přijede až na německém území. A tak se i stalo: při stání v České Kubici (za stanicí Domažlice) přirachotil minibar JLV. Od slečny stevardky jsem si objednal kávu, balenou tortillu a sušenku. Nicméně výjezd až za Domažlicemi měl samozřejmě svůj důvod – minibar už prodával za „unhappy hours“ ceny, a tak jsem si kupoval snídani v této podobě za 203 Kč. No, moc jsem si za tu cenu nepochutnal; bohužel se navíc nabídka minibaru v Happy hours a při normálních cenách nedá najít na webu JLV, takže ji tu nemohu ani odprezentovat. Tak jako tak jsem si ručně psaný účet vystavil v kanceláři na nástěnku a příště si raději počkám na nádraží ve Schwandorfu, či na německý minibar, který jezdí na tom samém vlaku jako minibar JLV, ale paradoxně s mnohem zajímavějšími cenami. To, že minibar JLV neumí vyjet po nástupu množství zákazníků v Plzni, považuji za vypočítavé jednání franšízanta (jídelní vozy se servisem JLV jsou provozovány z valné většiny formou franšízy).

Toaleta ve vlaku byla uklizená a vybavená mýdlem i tekoucí vodou. Ruce byste si však sušili do soudného dne, jelikož sušák byl naprosto nepoužitelný – neúčinný. Bílý silikon ve spárách začínal na mnoha místech černat a toaletní prkénko bylo velmi zašlé, jelikož bylo pravděpodobně čištěno nevhodnými čisticími prostředky. Původně jsem se chtěl svézt ze Schwandorfu do Regensburgu vlakem ALX, ale vzhledem k jeho zpoždění jsem nakonec cestoval dále stejným vlakem až do Regensburgu.

OPB 74264, OPB 74269, OPB 74125

Jednotka Desiro Oberpfalzbahn do Martredwitzu, foto: Aleš PetrovskýAbych se nemusel příliš opakovat, rozhodl jsem se některé regionální vlaky sloučit do logických skupin a zhodnotit je najednou. Takovou skupinou jsou osobní vlaky dopravce Oberpfalzbahn, na kterých byly nasazeny motorové jednotky Desiro Classic (74264 Regensburg – Schwandorf a 74269 Weiden - Schfandorf). Obě jednotky nesly polepy produktu Trilex, který známe spíše z Liberecka.

Interiér byl uklizený, nicméně je vidět, že jednotky mají odježděno mnoho kilometrů, a proto zde naleznete spoustu znaků různých poškození a omšelých míst. Vybavení interiéru bohužel odpovídá době vzniku vozidla, a tak cestujícím nabízí poněkud spartánsky vybavený interiér bez zásuvek a podobných vymožeností, stejně jako nepříliš pohodlné sedačky, vhodné spíše pro krátké vzdálenosti. Nápisy jsou ve vozidlech vyhotoveny v němčině, češtině a angličtině. Průvodčí prvního spoje byla velmi příjemná a usměvavá, na rozdíl od průvodčího spoje 74269, který přívětivým vystupováním neoplýval. Toalety v obou spojích byly vybaveny všemi hygienickými prostředky a vodou, avšak na obou toaletách byl nepořádek na podlaze (u 74264 tak neproběhl z výchozí stanice ani obratový úklid). Teplota byla v obou jednotkách v pořádku, bohužel ale přes kabinu strojvedoucího občas při jízdě profukoval do salonu pro cestující ledový vzduch.

RE 3694, RE 3697, RE 3589

Klopidlo Německých drah jedoucí až 160 kilometrů za hodinu, foto: Aleš PetrovskýVlaky RegionalExpress DB (3694 Schwandorf – Marktredwitz, 3697 Marktredwitz – Weiden a 3589 Schwandorf - Cham) byly vedeny „klopidly“, tedy motorovými jednotkami řady 612. Hned na začátek musím zmínit, že jízda po německém příhraničí je výborná v tom, že se s těmito jednotkami svezete několikrát rychlostí 160 km/h a účinky naklápění ucítíte opravdu zřetelně.

Čeho jsem si vždy všiml při nástupu, byl prázdný „infopoint“, tedy prostor se stojánky pro různé propagační brožury a jízdní řády dopravce. Prakticky nikde nebyl ani jeden leták, ale za to zde byl například kelímek od nápoje z Burger King či jiné odpadky, které zůstávaly na svém místě po celou dobu jízdy. Musím bohužel konstatovat, že průvodčí DB jsou velmi apatičtí ke spoustě věcem a jejich chování je občas také velmi podivné. Mnozí jejich kolegové z ČD by je hravě strčili do kapsy (a to mají daleko více povinností).

Interiér všech jednotek byl čistý, ale opět poněkud omšelý a zcela nevybavený. Pronikání ostrého slunce nebránily závěsy či roletky, zásuvky také nebyly a sedačky opět patří do kategorie vhodných spíše pro krátkou jízdu. Výhodou jsou alespoň velké stolky na sedačkách uspořádaných proti sobě. Soupravy disponují „dětským oddílem“, stavebně odděleným od zbytku cestujících. Ten spočívá ve dvou čtyřsedačkách a polepu; nic více, nic méně. Ačkoliv i tyto jednotky výbavou odpovídají datu výroby, věřím, že po renovaci interiéru by byly skvělými pomocníky i pro některé naše rychlíkové tratě. Tedy alespoň v případě, že by spolupracovala SŽDC na aktivním využití systém naklápění.

Dětský oddíl podle DB, foto: Aleš PetrovskýSamotný personál spojů byl průměrný, pracující ve stylu „jednou za čas zkontrolovat jízdenky a šup ke strojvedoucímu“. Výjimkou byla průvodčí středního věku v RE 3697, která byla opravdu milá a příjemná, procházela pravidelně s úsměvem vlakem a vždy prohodila několik milých slov s některým zákazníkem.

Toalety byly všechny vybavené příslušnými proprietami, nicméně u dvou ze tří byl zřetelný zápach. Teplota interiéru byla v pořádku kromě vlaku RE 3589, který ve Schwandorfu vyčkával odjezdu s vypnutým motorem, a tím pádem i bez vytápění interiéru, takže při nástupu se jen málokterý cestující vysvlékl z kabátu či bundy. Zajímavostí bylo, minimálně pro zákazníka zvyklého na české poměry, že průvodčí DB měli stříbrné štítky se jménem (podobně jsou označeni vlakové čety také například u rakouských ÖBB), zatímco u nás či našich východních sousedů se setkáme pouze s anonymními čísly.

OPB 74125 

Čekání na vlak OPB vedený jednotkou RS1 do Furthu, foto: Aleš PetrovskýTento osobní vlak Oberpfalzbahn byl zajištěn jednotkou RegioShuttle RS1 a já jej využil pro cestu z Chamu do Furth im Waldu. Zdaleka nejpříjemnější interiér s nejpohodlnějšími sedačkami za celý den strávený v Německu. Děti jistě potěší na stěně připevněné dřevěné hry, dospělí si mohou listovat firemními magazíny, které jsou vzorně srovnané v plastových držáčcích. I toaleta nevykazovala žádné závady.

I v tomto motoráku byla průvodčí (do motoráků OPB a Waldbahn se průvodčí vrátili před několika lety), kterou jsem se svojí excelentní němčinou, čítající asi třicet slovíček, požádal o zajištění přípoje ve stanici Furth im Wald směrem do Čech kvůli desetiminutovému zpoždění vlaku OPB 74125. Průvodčí naštěstí vše pochopila, kontaktovala výpravčího ve Futhu, a tak jsem mohl v pořádku přestoupit na vlak ČD do Domažlic.

Os 5773, Os 7425

Tradiční interiér vozu ř. 810 z Furthu do Domažlic, foto: Aleš PetrovskýNetrpělivě pobublávající „osmsetdesítka“ Českých drah po přestupu jednoho cestujícího zabouchla dveře a s charakteristickým zvukem pomalu nabírala rychlost směrem do České republiky. Průvodčí zkontrolovala všechny dva cestující z Furth im Waldu a pak následovala ničím nerušená cesta do České Kubice, Babylonu a Domažlic. Vozem se vznášel naftový zápach. Vůz byl uklizen, ale k interiéru pravděpodobně není třeba nic dodávat. Snad jen záchod zapáchal více, než obvykle.

Interiér jednotky 844 Českých drah, foto: Aleš PetrovskýVe stanici Domažlice jsem velmi rád přestoupil do RegioSharku, tedy motorového vozu řady 844 Českých drah (Os 7425 Domažlice – Plzeň), který je nejmodernějším motorákem dost možná nejen na českém území, ale i celého výletního dne. Klimatizace, zásuvky, moderní interiér, Wi-Fi připojení a sedačky bez nepohyblivých područek, ze kterých vždy v zahraničních vozidlech šílím. Nechápu sice, proč je první třída stále přeznačená za druhou a raději se z ní neudělá stabilní první třída, nebo alespoň klidová zóna (tichý oddíl), když už se „jednička“ nedokáže prodat. Příjemný povídavý průvodčí se zeptal na výlet v Německu, popřál příjemnou cestu a já dojel spokojený do cílové stanice. A toaleta byla OK!

V příštím dílu se podíváme ještě jednou na skok do Německa.


Aleš Petrovský | 19.1.2016 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Služby

Weitere aus Německo Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
20.01.2016 (9:04)  
Včera jsem byl služebně v Berlíně a můj německý protějšek mi u oběda říkal, že jezdí občas vlakem do Hamburku a od té doby, co tam jezdí ČD, se palubní služby znatelně zlepšily.
20.01.2016 (6:18)  
Mě teda Žralok dost odpuzuje, když stojí ve stanici. Strašně vrčí - a to oba dva vozy. Naštěstí se vibrace motorů moc nepřenáší dovnitř, a když se zavřou dveře, tak je relativně ticho. Ale pro lidi na perónu to je, oproti Regionově, dost rozdíl. Pokud chci slyšet hlášení staničního rozhlasu, tak musím od tohoto vlaku jít hezkých pár kroků dál.
Registrierter Benutzer M 
20.01.2016 (0:19)  
Michal Jaroš - asi nepřekonatelná kombinace je Olomouc-Ostrava v SC. Možná ještě větši nepoměr by to mohl být na trase Ostrava-NěcoVýchodněOdOstravy, to jsem vlastně otestovat nezkoušel.
19.01.2016 (23:05)  
Ešus: protože se dnes už nic takového nevyrábí
A co RS1?
19.01.2016 (22:21)  
Ohledně 1. třídy - ony dráhy asi ani moc nechtějí, aby se s ní jezdilo, protože ve spoustě příkladů ta 1. třída není za 1,3 násobek 2. třídy, ale i za dvou a vícnásobek. Viz například trasa Praha - Plzeň - 2. třída Akční 105,- Kč, 1. třída pouze obyčejná 210,- Kč, tj. 200%. Kdyby ta jednička byla za 140 - 150,- Kč, třeba by si to cestující našlo (trasa je pouze ilustrační bez znalosti skutečného naplnění 1. třídy na této trase, nicméně týká se prakticky všech destinací Včasných a Akčních jízdenek, které ve vnitrostátní dopravě existují pouze do 2. třídy).
Registrierter Benutzer Ešus 
19.01.2016 (22:00)  
Taky se mi regioshark líbí, i když jsem se s ním svezl zatím jen na NDŽ v Hradci Králové. Měkké vypružení, malý hluk a vysoká akcelerace. Jen je škoda, že ten žralok tolik žere (oproti regíně).
Ostatně si také myslím, že z regíny by byl úplně jiný vlak, kdyby se vylepšilo odhlučnění, dosadily zásuvky a WiFi a něco se udělalo s vypružením. Takové vozy budou vždy potřeba, protože se dnes už nic takového nevyrábí.
19.01.2016 (21:18)  
Nechápu sice, proč je první třída stále přeznačená za druhou a raději se z ní neudělá stabilní první třída, nebo alespoň klidová zóna (tichý oddíl), když už se „jednička“ nedokáže prodat.

Zkusil bych si někdy na trati 303 nebo jinde nastoupit do některých spojů, kde jede pouze jeden RegioShark a kde se lidi v podstatě ani nevejdou v některých úsecích. To byl asi hlavní důvod přeznačení min. tady, protože se nemohlo jezdit ve spojené verzi v začátcích a když jsou jednotky na oběhy, ale ne na posílení oběhů, tak lepší řešení asi není, než těch pár míst pustit...
Registrierter Benutzer Tomáš180  mail  
19.01.2016 (21:00)  
Jen dvě poznámky - od změny grafikonu jsou na osobní vlaky mezi Domažlicemi a Furthem (a dále do Schwandorfu) místo 810 nasazovány německé vozy RegioShuttle RS1. A vlak 7420 jede opačným směrem než je uvedeno v textu, správně má být zřejmě 7425.
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
19.01.2016 (19:14)  
Ad 810 a dva cestující. Ono když se dráhy obou stran snaží nesmyslně rejžovat na přeshraniční dopravě (furth im wald - Ceska Kubice 105kč), tak ať se pak nikdo nediví. Dopravci i politici se vymlouvají, že přes hranice nikdo nejezdí a nikdo se neptá proč. Líbí se mi, že tohle výpalné třeba mezi Zgorzelec a Görlitz není.
19.01.2016 (19:11)  
Honza7887: Stejná situace je v Jihomoravském kraji v takzvaných "motografech" (854+054+954.2), kde řídicí vozy bývalé řady 954.2 mají malý oddíl první třídy přeznačený na druhou třídu. A to i ve spěšných vlacích, pokud jsou na ně nasazeny.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko