Krnov — Sobota 26. září se nesla napříč Českou republikou ve znamení oslav Dne železnice. Kromě toho je však již osmým rokem poslední záříjová sobota také dnem konání cestovatelské soutěže Křížem krážem republikou, na kterou jsme vás, naše čtenáře, zvali i zde. Právě portál ŽelPage byl totiž letos mediálním partnerem celé akce. Klání, organizované skautským oddílem Krnovská trojka, se za osm let výrazně posunulo a vyhledávají jej nejen skautské oddíly, ale také široká spektra železničních nadšenců či obyčejných cestovatelů. Letošního ročníku se zúčastnilo úctyhodných 90 týmů. Cíl byl prostý - získat co nejvíce bodů, které šlo nasbírat nejen za najeté tarifní kilometry po českých tratích, ale také za návštěvu bonusových stanic či splnění speciálních úkolů.
Mezi speciální úkoly se řadí například návštěva památky ze seznamu kulturního dědictví UNESCO, průjezd stanicí s nadmořskou výškou nad 700 metrů nad mořem či společná fotografie s průvodčím. Nejde přitom pouze o cestování po koridorech tam a zpět - pokud tým projede danou trať podruhé, počítá se mu již pouze 50 procent kilometrové vzdálenosti. Cílová stanice navíc nesmí být více než 100 kilometrů vzdálena od výchozí. Konání soutěže umožňuje nabídka Českých drah, partnera celé akce, který umožňuje na Den železnice cestovat na Skupinovou víkendovou jízdenku až pěti osobám bez ohledu na jejich věk.
Nejlepší letošní tým - Křižáci času
Jako nejlepší stratégové a tým s největší porcí štěstí se letos ukázali Křižáci času, kteří nasbírali 1945 bodů a najeli celých 1275 kilometrů. Ani oni si však svým vítězstvím nebyli vůbec jistí, jak dokládají střípky z konverzace z jejich cesty: „Vidíme, že s námi nejede žádný tým. To nás na jednu stranu mate (kam kruci všichni jeli?), ale na druhou stranu nám dává jistou naději…“. A v tom je právě kouzlo celé soutěže - je nutné zvolit ideální kombinaci počtu kilometrů, ale také bonusových stanic a doplňkových úkolů. Tradičně do soutěže také zasahují vnější vlivy v podobě zpožděných či odřeknutých spojů, náhradní autobusové dopravy či ujetých přípojů. Nikdo si tak nemůže být vítězstvím předem jistý, byť by měl naplánovanou sebedelší a sebelepší trasu.
Níže si můžete prohlédnout kompletní tabulku nejlepších cestovatelů roku 2015 a také několik fotografií z celé soutěže:
Jménem organizátora, skautského oddílu Krnovská trojka, děkujeme všem týmům za účast na letošním ročníku soutěže, doufáme, že jste si užili příjemný cestovatelský den a že se budeme moci těšit na vaší účast i příští rok!
Zdroj: Křížem krážem republikou
A mimochodem naši předci stavěli železnice v prvé řadě kvůli přepravě zboží. Na mnoha tratích se s přepravou lidí začalo později a spíš to byla taková doplňková činnost. Žádné hodinové takty, 3, 4 vlaky za den a dost.
Pokud někdo nerozumí akci, která se pořádá už několik let o víkendu, kdy se koná i celostátní "Den železnice" a která má jako jeden z úkolů přitáhnout mladé lidi k cestování železnicí, lze nad ním jen zlomit hůl. Je možné, že na jiné weby píše o tom, že nerozumí tomu, že někdo jezdí někam (mimo domov) na dovolenou, jinde se může divit, že někdo pije alkohol (jakýkoliv) či kouří - když obé je nezdravé, případně jak někdo může sázet či hrát v automatech, když přece se vždy vyplatí na výhry jen část toho, co se vsadilo...
Nehodlám otvírat debatu na tohle téma, spíš ji uzavřu. ŽelPage je magazín, který se na svět kolem dívá s optimismem, i když občas i kriticky. A u takovýchto aktualit opravdu neočekáváme negativní reakce - pokud cítíte nutnost je vyjádřit, nechoďte s nimi na ŽelPage. Ptáte se mne kam jinam? No přece na lampárnu!
Berte to, prosím, jako lehké varování. Obdobné komentáře mohou příště - i bez varování - skončit v propadlišti dějin.
Jezdím dopravním prostředkem klidně i jen pro zábavu, proč ne? Když si to zaplatím, tak není nikomu nic po tom, proč jedu, kam jedu a podobně. A tohle platí pro MHD, vlak i mnou vlastněný osobní automobil.
Tedy, myslel jsem si vždy, že jste magor. Ale až takový? Předčíte veškerá očekávání... Jen doufám, že se NIKDY A NIKDE nedostanete do nějaké funkce, v níž byste nedejbože rozhodoval o osudech jiných.
Hlavně jsem se pozastavil nad tím JAK může NĚKDO, v dnešní z*vené době, dobrovolně jezdit hromadným dopravním prostředkem jen tak pro zábavu? To není kolotoč. Pro mně je cesta utrpením, jezdím jenom když musím, pokud to jenom trochu jde, je hezké počasí a není to po frekventované silnici, tak chodím pěšky, než se rozčilovat ve vlaku.
Naši předkové nestavěli železnice pro zábavu ale pro propojení s ostatním světem, a lidi jezdili, pokud na to měli a někam potřebovali, jiní chodili pěšky podle trati, protože na to neměli, a nikdo se nevozil pro zábavu, možná první den po otevření trati, ale určitě tu cestu nějak využil.
Sim: Největší průšvih je stojící platící pravidelný cestující odněkud někam. :-) Ale jistě se to dá přežít.
Co je vetsi pruser, kdyz stoji pravidelny cestujici, nebo platici?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.