..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.10.2015 (7:44)  
...resp. je to elektropneumatické ovládání brzdy, nikoli brzda samotná.
registrovaný uživatel JB 
06.10.2015 (6:50)  
Technická: Elektropneumatická brzda se nedosazuje "do podvozku". To je systém řízení brzdy, žádná jeho část se nenachází v podvozku.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko