..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
10.10.2015 (10:17)  
V Bp mam najezdeno 7 let. Ty sedacky jsou jen precalounene a vymenenymi operkami hlavy - a stejne jako v prvni serii 471. Nesahlo se ani do rozmisteni, jen se vyhodilo par ctyrek - proto ta hlucha mista. Cena je za vsechny vagony! Proto se tam taky dalo co bylo. Do podvozku se muselo sahnout vice, je to jina verze GP200 - oholena. Priprava pro neosazene tlumice sekundarniho vypruzeni tam byla, co chybelo netusim. Pred lety tu doe nekdo hustil ze Bp nema na 160km/h dostatecou torzni tuhost skrine, coz byla zjevne taky informace vydloubana z nosu. :)

A konecne: Honeckery maji GP200? Tak to je nejaka blbost ne?
10.10.2015 (7:58)  
JiP: To počítáte velmi dobře, máte pravdu. Ale tipoval bych, že 160 je na těch vozech proto, že do podvozků se šáhnout muselo a rozdíl mezi rekonstrukcí na 140 a 160 až takový nebude.
registrovaný uživatel Honza  mail  
10.10.2015 (2:06)  
Na co letecké uspořádání? Možná je tam větší soukromí, ale je to ztísněný a když lidi zaberou ty po směru, tak pak zůstanou jen proti. Tohle uspořádání je dobré tak do autobusu, který jezdí jen jedním směrem.
09.10.2015 (20:20)  
Mám halucinace já, nebo se zdejší šotokomunita někde dostala k LSD?
09.10.2015 (12:59)  
Pokud se ten teleskopický vertikálně translační asistenční prostředek (:-)) nachází pod skříní vozu, tak tam asi bude v případě převrácení vozu hodně platnej (jak říká naše máti: bude tam platno hovnej).
Inspirativní vlaky metra ho mají přímo v kabině.

Kuzma: otázka pro zvědavce
Myslíte, že zvědavci to budou vědět? ;-)
09.10.2015 (9:02)  
Kuzma: Neviděl jsem výkres, ale zcela jistě to souvisí s Rozhodnutím 2011/291/EU TSI CR LOC&PAS, bod 4.2.10.4, sekce Požadavky, 9. odstavec, 2. věta
Jedná se přitom o teleskopický vertikálně translační asistenční prostředek, techniky familiérně přezdívaný "žebřík". I přes matoucí vzhled přitom nepochází z hvězdných válek, ale z OBI.

Obdobné translační asistenční prostředky i když zcela jiného typu se dají nalézt i na jistých dvoupodlažních elektrických jednotkách, přestože obvykle zcela unikají pozornosti běžných cestujících.
registrovaný uživatel JiP 
09.10.2015 (4:10)  
Stejne by me zajimalo jestli se takove modernizace vyplati. Mame dalsi nekomaptibilni serii 31 vagonu na 160 ale tech 160 je jaksi nema co tahat. Vezmu-li, ze vagony budou jezdit v souprave po 6 to je 5 vlakovych souprav na ktere potrebuji 5 novych lokomotiv. Jenom ty lokomotivy budou skoro za pul miliardy Kc. Kdyz si vezmu ze za 14 dvousystemovych interpanteru se zaplati 2.5 mld Kc, kdy obdrzim skutecne moderni nova vozidla, tak reinkarnace techto vraku jsou zkratka vyhozene penize. Za tu vice nez jednu mld Kc za rekonstrukci techto srotu mohly byt porizeny 4 5ti vozove interpantery, ktere se uz jaksi umeji sami o sobe tou 160 pohybovat a navic by se podstatne sjednotila vozidla na rychlicich, kde kazdy vagon je jiny, podstatne by se i snizila variabilita nahradnich dilu atd.. Navic jsou soupravy nizkopodlazni, maji dobrou dynamiku jizdy coz je pro casto zastavujici rychliky dost podstatny paramter.
registrovaný uživatel Kuzma 
08.10.2015 (22:03)  
Jedna otázka pro zvědavce.Pod "skříní" v tomhle voze je ukrytá jakási psychadelická ruční zbraň pocházející pravděpodobně z hvězdných válek. Napůl chromovaná a napůl plastová,neonově zelená asi teleskopická věc,která je navíc zaplombovaná. Netušíte někdo k čemu je to dobrý ???
registrovaný uživatel JB 
08.10.2015 (10:23)  
Bee/Bpee mají částečně otevírací okna, protože se na ně klimatizace dosazovala dodatečně po první částečné modernizaci a okna byla ponechána. Toto je jiný případ.

Souhlasím s názory, že nouzové větrání je často řešeno nedostatečně. U jednotek (471, 440 ...) je větrání spolu s celou klimatizací zcela závislé na běžícím řídícím systému. Při jeho selhání není možné je nouzově trvale zapnout mechanickým vypínačem a vozidlo se nevětrá vůbec nebo jen za jízdy malinkými klapkami.

Nezbývá než doufat, že jednotlivý vůz takto choulostivý nebude.
08.10.2015 (8:36)  
1) Proč zde nejsou žádné sedačky v leteckém uspořádání, které umožňuje mnohem větší soukromí?

2) Proč nejsou opěrky mezi sedadly. Kde jsou ty časy, kdy každé sedadlo mělo vlastní opěrku jako v Bmee (chápu, že v tomto uspořádání se tolik opěrek vedle sebe nevleze).

3) Proč nemají vozy částečně otevíratelná okna ve stylu Bee/Bpee?

4) Proč dlabou na všechny cestující, kteří zrovna nemíří do/z Prahy?
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko