..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Hrubfr13  mail  
20.12.2015 (15:23)  
Proč je to Bdpz a ne Bdtz ??? Má to přece uspořádání jako vlak a ne jako letadlo!
registrovaný uživatel Unown  mail  
20.10.2015 (13:31)  
Ad sedačky ve vagonech - respektive kombinace, jak sedět a kterým směrem po kolika počtech. Dle mého názoru tohle mají úplně luxusně řešeno ve vlacích v Sydney - tam si vždy můžeš vybrat, kterým směrem sedět a jestli sám a nebo skupina:
https://www.youtube.com/watch?v=GmhFIemWsfg
registrovaný uživatel Antony 
18.10.2015 (12:47)  
opet debilni reseni jako v elefantech. je videt ze v CD nad ti vubec nikdo neprymysli. uplne chybi sedadla po dvou za sebou. navc na obou stranach po dvou a ne na jedne po dvou a jedne po jednom. vetsina lidi jezdi po jednom, mene po dvou a jeste mene po 4

pro vsechny zpusoby cestovani (sam, par, parta) za dokonale povazuji http://www.zelpage.cz/news_n/doic_1trida01.jpg
registrovaný uživatel Honza  mail  
18.10.2015 (2:31)  
A nejhorší je, že teď i autobus mívá sezení proti směru, a to u mě by nedopadlo dobře, protože v autobuse se mi pozadu dělá špatně :-(
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.10.2015 (1:26)  
Tak furt lepší jet pozadu ve čtyřce než ve dvojce. Ve čtyřce si kolikrát sednu pozadu i když je možnost popředu. V dobách provozu 460 na 090 jsem měl zažité "pravidlo" že směrem z Lovosic do Ústí zásadně směrem k Labi a pozadu a směrem z Ústí směrem do skal a popředu.
registrovaný uživatel pinkpony  mail  
14.10.2015 (14:59)  
Jancura sice lze z definice, na druhou stranu, Amtrak dokazal v roce 2010 objednat (u CAF, ale vyroba v USA) 130 vozu za necelych 300 milionu dolaru, co kdyz se prepocte na eura podle tehdejsiho kurzu, tak dela asi 1,6 milionu na vuz. To sice nejsou UIC vozy, ale zhruba by to srovnat jit mohlo. Jinak se nakupy novych vozu dohledavaji tezko, ale porad se da realisticky verit, ze Jancura lze tak treba jen o DPH a dalsich 10 nebo 20 procent...

(I kdyz hlavni ponauceni se taky da vzit, ze kdo dneska jeste vlastne objednava nove vozy, kdyz je vsude hromada skvele vyhovujicich...)
registrovaný uživatel bugear 
13.10.2015 (23:17)  
Problém bude v tom, že ho nejspíš za tuto cenu nekoupíte. Pokud RJ neukáže fakturu na milion €, je to potřeba brát jen jako další z mnoha velkohubých prohlášení Jančury.
registrovaný uživatel kave 
13.10.2015 (21:03)  
Lukáš Hradecký:

Za 1,09 mld. Kč neseženete od západního dodavatele 50 vozů ani náhodou. I při různých množstevních slevách se možná dostanete lehce nad polovinu, cca tak 25 - 27. Takže podezření na korupci v tomto případě nemám. S nákupem od Astry bych byl velmi opatrný, cena je totiž velmi nízká. Jedině počkat několik let, až jak se vozy osvědčí u Jančury.
registrovaný uživatel Keprt 
13.10.2015 (16:28)  
bude mít opravdu užitné vlastnosti a životnost těch západních?

To je samozřejmě důležitá otázka, ale jakýkoliv pokus o její odpovězení v tuto chvíli by byl čistou spekulací. Klišovité fráze západní výrobek = kvalitní výrobek a východní = "šmejd" neplatily absolutně ani v době RVHP a dnes je jejich pravděpodobnost pravdivosti ještě nižší, troufám si říct. Nakonec zrovna rumunské lokomotivy - ano, vím, stavěné na základě západních licencí - nebyly nekvalitní a krátkoživotné. Neboli fakt, že je postavili Rumuni, v Rumunsku, z rumunské oceli, jejich kvalitu nesnížil.
registrovaný uživatel BigDye 
13.10.2015 (16:13)  
Lukáš Hradecký: nechci znít šovinisticky, ale když koupím rumunský vagón za polovinu ceny jiných výrobců, bude mít opravdu užitné vlastnosti a životnost těch západních?
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko