Gloggnitz (aktualizováno 2. 12. 19:00) – Vážná železniční nehoda se stala v úterý 1. prosince ráno v Rakousku na jižní dráze, trati mezi Vídní a Grazem / Villachem. K mimořádné události došlo podle informací rakouských drah ÖBB v tunelu mezi stanicemi Breitenstein a Semmering. Podle předběžných zjištění došlo nejprve k závadě na nákladním vlaku, který jel ve směru od stanice Gloggnitz stoupáním na Semmering. Některé zdroje hovoří o roztržení tohoto vlaku, přičemž obě části soupravy se však měly ihned zastavit v důsledku přerušení průběžného vzduchového potrubí. Za tímto prvním spojem následně zastavil další nákladní vlak. Pro ten byla ze stanice Gloggnitz vyslána lokomotiva, která jej měla stáhnout zpět do stanice. V průběhu jízdy pomocné lokomotivy směrem ke stojícímu vlaku se však tento vlak, tvořený kontejnerovými vozy, z doposud nezjištěných příčin dal do pohybu a v tunelu se srazil s právě přijíždějící lokomotivou. V důsledku nehody došlo k lehkému zranění strojvůdce lokomotivy, vykolejení několika drážních vozidel a výraznému poškození železniční infrastruktury. Zatímco prvotní odhady hovořily o obnovení provozu v řádu několika málo dnů, nynější zprávy mluví o zastavení provozu minimálně na další tři týdny.
Tato mimořádná událost se mimo jiné dotkla také linky Praha–Vídeň–Graz, na které jezdí ve dvouhodinovém taktu vlaky railjet. Ty byly v průběhu úterý operativně ukončovány v různých nácestných stanicích v Rakousku, přičemž po stabilizaci provozu nyní dochází k obratům souprav přijíždějícím z Čech ve stanici Gloggnitz, kde je přestup na náhradní autobusovou dopravu. Ta dopraví cestující do Mürzzuschlagu, kde je opět přestup na vlak ve směru Graz. Regionální vlaky jsou pak nahrazeny autobusy v úseku Payerbach-Reichenau – Semmering.
Pozitivní zprávou je, že vzhledem ke vhodné silniční komunikaci nedochází za místem mimořádnosti prakticky k žádným výraznějším zpožděním. Cestující na českém území mohou tak pocítit pouze změny v řazení souprav, kdy jsou některé vlaky vedeny českou jednotkou railjet místo té rakouské a naopak. Například v úterý 1. prosince se tak ČD railjet podíval do Vídně na spoji rj 373, naopak červenočerná souprava přijela místo té modré na vlaku rj 372. Jedna jednotka ČD railjet zůstala uvězněna v úseku Mürzzuschlag – Graz, je proto na místě očekávat, že odchylky v nasazení českých i rakouských railjetů lze z tohoto důvodu i z důvodu jiných oběhů souprav očekávat i v následujících dnech.
Odkaz na další fotografie: Bahnforum.info
Zdroje: ÖBB, railpage.net, Der Standard, ORF
Tady: http://files.orf.at/slides2/noemagazin/58797/1448979341297_f2doljo4.jpg je vidět, že vlak měl vpředu přípřež (1044 + Taurus). Podle toho by na vlaku měli být dva fírové, protože přípřež v Mürzzuschlagu zase odstupuje. Pak je ale zvláštní, že začal couvat, to by fakt museli mít zavřené brzdové potrubí a o to víc by se asi divili cestou dolů za Semmeringem. Možná to dopadlo ještě dobře.
Mapa: http://binged.it/1jyzxHm
Jeden zdroj pise ze tam boli 2 vlaky a vyslana masina na pomoc, druhy ze tam bol 1 vlak a masina vyslana na pomoc. Co je spravne?
Ak je pravda ze tam bol iba 1 vlak (roztrhnuty), ktoremu usla zadna odtrhnuta cast, tak potom je asi mensie zlo, ze tam nastastie bola ta solo masina vyslana a stalo sa iba toto. Ktovie kde by sa vysypali a co by poskodili (mosty, tuneli, nasyp, svah...) tie vagony ak by sa nezastavili na vyslanej masine, ale niekde vo velkej rychlosti vykolajili.
edit:
na tomto odkaze http://noe.orf.at/news/stories/2745313/ pisu ze sa jednalo o 2 vlaky a pomocny rusen, ten druhy sa vraj zatial z neznamych dovodov "nekontrolovatelne" spustil dozadu oproti pomocnej masine rychlostou az 60km/h.
Proč se tan zadní vlak rozjel, není známo, když na něm byla loko (prý snad i dvě), vzduch by ujít neměl. Je toho na dlouhý čtení, spekuluje se o odfláknuté zkoušce brzdy atd. Uvidíme, s čím kdo přijde.
Edit: opraveno dle nových zjištění.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.