Bratislava — Gigantické dodávky lůžkových vozů pro ruské železnice, o kterých jsme již psali, umožnily odstavit z provozu zhruba osmdesát starších lůžkových vozů řady WLABmee, dodávaných z východoněmecké vagonky DWA Görlitz v polovině 90. let. O vozy projevil zájem slovenský dopravce Wagon Service Travel, zabývající se pronájmem ubytovacích vozů a provozováním různých výletních vlaků. V průběhu roku 2015 bylo zakoupeno třicet lůžkových vozů, které se od čtveřice doposud provozovaných vozů odlišují modernizací interiéru, a vozy byly v ŽOS Vrútky podrobeny další modernizaci, jejíž součástí bylo přelakování do nového nátěru Wagon Service Travel.
Omlazovací kůrou prošel také interiér, kde byly použity například různě barevné obklady stěn. Vozy, které již omlazovací kůrou a přelakováním do barevného provedení WSBA prošly, jsou v současné době nasazovány na vlaku EN 444/445 Slovakia a od nového grafikonu se vyskytnou také na druhém páru nočních vlaků spojujících Prahu s východním Slovenskem, rychlíku Bohemia z Prahy do Humenného. Větší změny lze čekat na Slovensku, kde by tyto moderní vozy označované jako WLABmee/200/NG (NG = nová generace) nahradí zastaralé vozy řady WLAB na řadě vnitrostátních výkonů, tedy na všech relacích Bratislava - Košice/Humenné/Prešov. Za zmínku na závěr stojí, že v průběhu nákupu v 90. letech nebyly tyto vozy odebrány všechny, část vozů přešla k běloruským a ukrajinským železnicím a deset vozů připadlo roku 1997 tehdejším Železnicím Slovenské republiky, kde pod hlavičkou ZSSK dosud spojují Košice a Poprad-Tatry s Prahou. Další čtyři vozy, které byly vyrobeny pro litevské železnice, připadly v roce 2007 již zmíněné společosti WSBA, avšak oproti třicítce nových vozů neprošly modernizací interiéru.
Zdroj: Wagon Service Travel
Jinak jsem nejak nepobral, k cemu je Slovakum 30 starych luzkovych vagonu.
Místo 7-8 hodin v autě je určitě lepší 8-9 hodin přes noc lůžkem třeba Praha-Zell am See, nebo dejmetomu 9-10 hodin Praha-Fortezza...
Až na případ, kdy potřebuji vézt něco křehkého, objemného či těžkého, co aerolinky buď neudělají, či spíš si za to nechají brutálně zaplatit je vždy levnější nebo v horším případě stejně drahé letět. Třeba do Paříže, a tam si na letišti půjčit auto, protože cena za jízdenku pro řidiče a auto bude hodně vysoká. A když k tomu připočteme posádku, tak je jízda autovlakem de-facto ekonomický nesmysl. Jediné co na tom je, že je posádka auto hezky vyspinkaná, ale za jakou cenu...
Samozřejmě, taky mě naštvalo, když mi před rokem a půl v Bruseli na letišti vybrali z kufírku všechny měkký sejry, protože od 1.2. se nesměly brát na palubu (zkušební cesta 15.1. proběhla samozřejmě bez problémů ...), ale určitě bych kvůli tomu vlakem nejel.
Počet takovýchto cestujících bude dost malý.
Přitom po Evropě jezdí spousta dálkových nákladních vlaků a často v noci. Dalo by se ty lůžka připojovat k nim?
Nedalo.
Nákladní vlaky obvykle nejedou mezi např. Prahou hl.n. a Berlínem hbf., ale třeba z Uhříněvsi do nějakého nákladního nádraží u Berlína. Závlek na osobní nádraží = problém.
Nákladní vozy nemají průběžný kabel el. napájení.
Nákladní vlak (dálkový) bývá, pokud to dovolí hmotnost, sestavený na určitou max. délku (stanovenou třeba v TTP). Připojením dalších vozů by se tato délka překročila a nastaly by problémy. Krom toho, téměř určitě by se nevešel k peronům (kdyby měly osobní vozy stát u peronu, tak by ty nákladní zcela zablokovaly zhlaví stanice)
Obdobně se vlaky sestavují na určitou hmotnost, připojením osobních vozů byste jí překročil.
Nákladní vlaky jezdí obvykle do 100 km/h, což by pro dálkový noční vlak mohlo být málo - moc dlouhá jízdní doba.
Za nákladní vlak se platí (aspoň u nás) vyšší poplatek za dopravní cestu. Za nákladní vlak je považován i jinak osobní vlak, ke kterému byste připojil byť jediný "nákladní" vagon.
Strojvedoucí nákladních a osobních vlaků mají "ve znalosti" různé předpisy, třeba ten od nákladních "neví", kde zastavit s osobním vlakem u peronu.
Takže vidíte, že těch problémů je mnoho a řešení by bylo velmi složité, zdlouhavé a drahé. Za tu ušetřenou mašinu (kterých v noci bývá dostatek) to fakt nestojí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.