Mlýny — Rádi bychom upozornili zájemce o železniční historii na novou publikaci, která vyšla v nakladatelství POLART ke čtyřicátému výročí jedné téměř zapomenuté a svým způsobem kuriózní železniční nehody. Událost se stala v neděli 24. srpna 1975 na trati 8a (dnes 081) mezi Mlýny a Benešovem na Ploučnicí. Dvojice místních železničních nadšenců ve spolupráci s historiky, pamětníky i dosud žijícími přímými aktéry nehody celý příběh rekonstruovala, zasadila do dobových reálií a převedla do knižní publikace, aby nehoda nezůstala jen v pamětech místních obyvatel, v zaprášených archivních spisech, a neskončila tak v propadlišti dějin.
Co se tehdy vlastně stalo?
Zpočátku se zdálo, že půjde o obyčejnou letní neděli a o rutinní službu na tehdejší Severozápadní dráze. Pravidelný průběžný nákladní vlak s uhelným prachem pro kotelnu textilního podniku Velveta ve Varnsdorfu měl ale na své cestě technické potíže; liberecký „štokr“ 556.042, který tehdy stanul v čele vlaku, měl problémy s napájením kotle vodou. Cesta vlaku nakonec mimořádně skončila ve Mlýnech, kde ale anabáze s nedostatkem vody neskončila. Stroj musel jet zbrojit do České Kamenice, respektive až do Děčína. Během jeho putování za vodou se odehrálo několik událostí, které vyústily v trestuhodné selhání lidského faktoru při rutinní operaci ve Mlýnech. Jejich výsledkem byl nekontrolovaný odjezd vozů uhelné soupravy ze stanice…
Splašené vozy
Následující minuty svým dramatickým průběhem evokují například slavnou scénu z filmu „Železný dědek“ v podání Jaroslava Marvana, kterak se svou lokomotivou chytá „splašené“ vagóny. V hlavní roli našeho příběhu se tehdy ocitla děčínská lokomotivní četa, která jela vlaku na pomoc. Místo toho se snažila svým „brejlovcem“ řítící se vozy ubrzdit. Vítězily ale fyzikální zákony, a tak se za značného rámusu a balancování na hranici života a smrti rychle přeneseme z Mlýnů až na dohled Benešova nad Ploučnicí, kde celý příběh dospěje ke šťastnému konci.
Co nehodě předcházelo, co se přesně stalo, jaký průběh a následky tato událost měla, to už se dozvíte přímo na 64 stranách avizované knižní publikace. Nehoda se nezapsala do černých kronik příliš tučným písmem, protože při ní – doslova jako zázrakem – nedošlo k žádné újmě na lidských životech. Citelně ale zasáhla do životů rodin zúčastněných železničářů a dodnes vyvolává silné emoce. Rovněž materiální škody byly ohromné, především na zdemolované trati a zničeném vozovém parku. Rekordní bylo ale i tempo, v jakém byla trať znovu uvedena do provozu.
Několik slov závěrem
Strohou mluvu faktů doprovázejí dodnes živé vzpomínky pana strojvedoucího-zachránce z „brejlovce“. Text je doplněn řadou autentických fotografií přímo z „místa činu“. Dobovou kulisu a atmosféru sklonku parního provozu na trati 8a pak dotvářejí nejen speciálně zhotovené kresby od pana Zdeňka Šindlauera, ale i řada provozních snímků, které mají s naším příběhem nějakou spojitost. Většina fotografií dosud nebyla publikována. Přiloženy jsou i kopie dobových písemností, mapy, jízdní řády, listy oběhů vozidel, grafy a tabulkové přehledy. Na své si tak přijde oko železničního fandy a badatele, ale zajisté i běžného čtenáře.
Kde a jak knihu seženu?
Publikaci Srpnová neděle aneb Skoro zapomenutá nehoda u České Kamenice 24. srpna 1975 lze zakoupit v infocentrech v Děčíně, České Kamenici a v Kytlicích, dále v knihkupectví pana Šepse v Novém Boru, v prodejně železniční literatury ve vestibulu žst. Praha-Masarykovo nádraží, v prodejně TT-modeláře v Brně-Bystrci, v DHV v Lužné u Rakovníka a na Čiernohronské železničce.
Publikaci můžete zároveň snadno a pohodlně objednat přímo u autorů prostřednictvím e-mailu:
- Tomáš Provazník (tubifex@seznam.cz)
- Michal Kozuk (michal.kozuk@centrum.cz)
Autoři publikaci v libovolném počtu výtisků rozesílají balíkovou službou České pošty; lze domluvit i osobní předání. Prodejní cena je 199 Kč bez DPH. Při objednání většího počtu kusů poskytujeme slevu. Kniha není k dostání přes oficiální knižní distribuci.
Jenom drobnost, v popisku fotografie "Zdevastovaná trať před Markvarticemi" je špatný letopočet.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.