Česká Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.
Když byl na počátku léta zveřejněn první návrh jízdního řádu, ve kterém Ministerstvo dopravy projíždění České Třebové navrhovalo, zvedlo to v některých kruzích značnou vlnu nevole. Nakonec tak po sérii výměn názorů mezi odpovědnými úřady a politiky proto budou kromě zmíněných railjetů zastavovat v České Třebové i okrajové vlaky EC 273 z Prahy do Budapešti a EC 272 zpět. Připomeňme, že kromě těchto spojů zastavují ve stanici v hodinovém taktu expresní vlaky linky Ex 1 / Ex 2 směrem na Olomouc i Prahu, stejně jako spoje soukromého dopravce RegioJet. Z rychlíků zde rovněž v hodinovém taktu jezdí spoje na Prahu, po dvou hodinách pak i na Olomouc a Brno, přičemž v poslední jmenované relaci je takt ve vybraných obdobích zahuštěn spěšnými vlaky, které objednávají jednotlivé kraje. Na rychlíky Praha - Brno by se navíc postupem času měly dostat moderní nové jednotky InterPanter, jež by měly kvalitu i rychlost spojení dále zvýšit.
Otázkou však zůstává, zdali by nebylo logičtější zastavování vlaků Praha - Budapešť a Praha - Vídeň v České Třebové (respektive Kolíně) prohodit, jelikož před railjetem jede z České Třebové do Brna rychlík a v Brně lze na railjet směr Vídeň přestoupit, zatímco před budapešťskými vlaky EC většinou žádný vlak z České Třebové, který by mohli cestující využít, nejede.
Zdroje: návrh GVD 2016, iDnes.cz
2) Rychlíky jako rychlá spojení v regionální dopravě by měly být obsluhovány dostatečně kvalitními a pohodlnými vozy, zastavovat především ve větších městech (typu okresních, opět netřeba brát dogmaticky) a jezdit dostatečně často během dne. Měly by mít uzlové návaznosti vzájemně mezi sebou i na zastávkové vlaky, a společně s nimi pokud možno i na místní autobusy. Jako mezistupeň mohou sloužit spěšné vlaky, které nabídnou rychlá spojení větších sídel s obsluhou významnějších obcí. Zastávkové vlaky jako základ komplexní dopravní obsluhy by pak opět měly navazovat vzájemně mezi sebou i s autobusy. Lidé by neměli být primárně odkazováni na auto, protože jím pak pravděpodobně pojedou ve většině případů až do cíle.
3) Není možné se točit jen na vybraných parametrech a dogmatech. Vždy je třeba mít na paměti poskytnutí co nejvíce možností uživatelům. Není možné jen vyškrtnout zastavování náhodně vybraných expresů v náhodně vybraných stanicích bez doprovodných opatření. Pak to dopadne tak, že cestující žádné vhodné spojení (bez zbytečných zajížděk a prostojů, včetně počátečních a koncových, a s přiměřeným pohodlím) nenajde a bude nucen jezdit autem, jakkoli třeba unavený, nervózní, za nepříznivých podmínek. Poroste riziko nehod, tlak na více údržby, další silnice, vyšší mzdy, více zdravotní péče, protihlukové stěny, podchody, prostor... A vlaky budou mít čím dál větší problém se zaplatit, jakkoli mohou být v důsledku celkově šetrnější. Budou se dále ořezávat a rušit včetně tratí, i v souvislosti s rozkladem nákladní dopravy, kde jsou důsledky ještě mnohem vážnější. Vše to chce dělat v souvislostech a s celkovým přehledem, ne vyzdvižením jednoho zabíjet druhé, třebaže fungující.
Ale rozhodně se mi nelibí trend, že EC/IC supluje někde Rychliky (Praha - Kolin třeba), někde zase Sp supluje osobák . apod.
Neřikam, že je to fájn pro těch pár lidí, ale prostě jedna se o vHd , kde H je hromadná, tak by se podle toho měla i navrhovat. A ne, že pro 5 lidí tam pošleme šukafon, nebo zastavíme EC.
A hlavně, Břeclav je křižovatkou koridorů. Čili i kdyby měla 10.000 obyvatel, tak zastavování EC/IC je kvůli přestupu na všechny čtyři směry nutností.
Teď je situace v BV taková, že +/- nějakou minutu v každou celou hodinu zastaví z každého směru EC s návazností na regionální vlaky do směru Brno a Přerov, popř. Mikulov(Znojmo).
Jinak já považuji spojení ze SY na Brno jako ideální, vagony to sice trochu kazí, ale Béčka nebudou furt. Já celou dobu podotýkám, proč třebováci musí být privilegovaní EC, když ani nejsou tak důležité město, jen se větví tratě.
Jinak já znám zase mraky lidí, studentů (bývalých spolužáků), co jezdí do Olmu vlakem přes Třebovou.
Jinak něco málo k Břeclavi...osobně čekám, že až se postaví Brno-Přerov, tak i EC z Vídně na Polsko budou jezdit přes Brno a přestupy se budou moct realizovat tam...tudíž nebude potřeba stavění v Břeclavi.
Od doby, kdy z Kolína alespoň ve špičce prac. dne jezdí osobáky po půlhodině, se jízda přes Prahu nevyplatí. Třeba typicky když pojedu Landekem, příj. Kolín 18:58 a Libeň 19:37, kdy je osobák v Rostoklatech. Z Libně zpět 19:46, potkají se mezi Běchovicemi a Klánovicemi.
Co se tyce zastavovani pouze (i hlavne) podle velikosti mesta, na tom je snad shoda, ze je to hloupost
Natažením tratě z Podivína do Lanžhota by se tomu předešlo, stejně jako z Rabensburku do Hrušek u Břeclavi.
Neříkám PROSÍM úplně všude. Je jasný, že budou místa, kde na to budou tlačit jiné faktory a jiné mocnosti.
Třeba takový Vsetín. Je to okresní město, za ním Valmez. Ze Vsetína to jede osobním do Karlovic (žlutá / 810) a do Přerova (řada 460) - Tudíž stejně jede přes Valmez.
Proč tedy vlak Eurocity zastavuje i tam ve Valmezu? Ve městě, které není žádným Euro city.
Jde mi o co nejrychlejší spojení. Spojení, které bude lidem říkat - napovídat: Nech to smradlavé auto doma.
Pan Vlad:
ano jedna, jedna paní a ostatní musí čekat v Kolíně, než zabrzdí, než se nastoupí a vystoupí, než se zase rozjede.
Ano, jedna paní.
Radek Papež
Proč není jedna četa, která jede z Budapešti, Milana až do Berlina, Hamburku?
1 vlak v 6 ráno odjezd z Brna a další stranice je Praha: doba cestování 2 hodiny
A když to vezmu obráceně, bydlím na té trati a jezdival jsem do Ostravy, občas bylo lepší jet Os do Kolina, R do Pardubix, xC do Ovy
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.