Praha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.
České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit. Ale opravdu se budou vlaky posilovat kvůli skupinkám šesti nebo devíti lidí, byť by jich bylo několik najednou? Neměla by hranice pro nahlášení být stanovena třeba alespoň na deset, patnáct či dvacet cestujících? A nebylo by lepší místo restrikcí spíše skupiny k nahlášení dopředu motivovat pozitivně, například právě bezplatným vyhrazením míst? To jsou otázky, na které zatím dopravce nenašel uspokojivou odpověď a nedokázal je cestujícím srozumitelně vysvětlit.
Několik věcí je jistých. Předem plánovaným zájezdům, služebním cestám nebo výletům, kde je předem znám přesný počet cestujících, tato změna přinese jednoznačně větší pohodlí v podobně bezplatné rezervace v dálkové dopravě a vyhrazení míst i v osobních nebo spěšných vlacích. Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat, například u méně kapacitních nebo trvale vytížených vlaků, případně u náhradní autobusové dopravy. Neznámou ale zůstává, jestli tomu tak v praxi opravdu bude docházet a jestli změny nepovedou spíše k odlivu zákazníků od Českých drah k jiným druhům dopravy.
Aktualizace - změna pravidel pro návratky
Nakonec se České dráhy rozhodly vyjít skupinám alespoň trochu vstříc. Nově totiž zavedly možnost snížit počet cestujících v již zakoupené skupinové jízdence či zcela jízdenku vrátit beze srážky, a to i v případě důvodů na straně cestujícího. Lze si tak dopředu zakoupit vyšší odhadovaný počet jízdenek a následně část vrátit podle skutečného počtu cestujících. Vrácení proběhne ihned na pokladně v hotovosti či na účet vázaný k platební kartě (resp. na účet EP v případě platby elektronickou peněženkou ČD), výjimkou jsou případy, kdy by pokladník neměl dostatek hotovosti. V takovém případě se požadavek odešle na Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci, která požadavek vyřídí.
Zdroje: Přepravní a tarifní věstník 07/2015, České dráhy
"České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit...
...Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat"
Na podobné téma byla zde ve starší aktualitě již odpověď od odborníků na dopravu :
Aleš Liesk. odpověděl na dotaz: "Proč by dopravce nemohl na svoje triko vypravit větší vlak, pokud by z toho koukal zisk?"
A ten zisk by se vzal kde? Z jízdného?
nebo Sharky33 to vysvětlil takto:
"žádný dopravce, ať je to soukromník nebo ČD, nebude držet lidi, vozy a lokomotivy někde ve stanici aby je mohli příležitostně, třeba jednou za rok, použít. Dokážeš si představit kolik by potom musela být dotace? Nebo si myslíš, že by to dotovali dopravci?"
Zdá se, že tyto informace všechno vyjasňují.
Důvod? Když jdu na výlet a co 30 minut mi jede dvoupodlažní City Elefant, nebudu plánovat přesný spoj, kterým pojedu (nebo snad ta jízdenka "3 dny dopředu" bude platná na všechny spoje na dané trase v den platnosti?)
Ano, dalo by se to rozdělit na více jízdenek pro méně osob, ale je to zdržení při nákupu.
Něco jiného je šukafonek do Horní Dolní, EuroCity, a relativně kapacitní příměstská jednotka (mimo špičku...)
Půl roku nato se ve vagonech začaly objevovat žluté cedule velikosti A4 s informací, že blokovací zařízení je odbráno. Vedle malé cedulky, která tam visela už v době dávno před převratem...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.