..: AKTUALIZOVÁNO: České dráhy spouští nová pravidla pro skupiny :..

Jízdenky ČD, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.

České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit. Ale opravdu se budou vlaky posilovat kvůli skupinkám šesti nebo devíti lidí, byť by jich bylo několik najednou? Neměla by hranice pro nahlášení být stanovena třeba alespoň na deset, patnáct či dvacet cestujících? A nebylo by lepší místo restrikcí spíše skupiny k nahlášení dopředu motivovat pozitivně, například právě bezplatným vyhrazením míst? To jsou otázky, na které zatím dopravce nenašel uspokojivou odpověď a nedokázal je cestujícím srozumitelně vysvětlit.

Cestující, foto: České dráhyNěkolik věcí je jistých. Předem plánovaným zájezdům, služebním cestám nebo výletům, kde je předem znám přesný počet cestujících, tato změna přinese jednoznačně větší pohodlí v podobně bezplatné rezervace v dálkové dopravě a vyhrazení míst i v osobních nebo spěšných vlacích. Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat, například u méně kapacitních nebo trvale vytížených vlaků, případně u náhradní autobusové dopravy. Neznámou ale zůstává, jestli tomu tak v praxi opravdu bude docházet a jestli změny nepovedou spíše k odlivu zákazníků od Českých drah k jiným druhům dopravy.

Aktualizace - změna pravidel pro návratky

Nakonec se České dráhy rozhodly vyjít skupinám alespoň trochu vstříc. Nově totiž zavedly možnost snížit počet cestujících v již zakoupené skupinové jízdence či zcela jízdenku vrátit beze srážky, a to i v případě důvodů na straně cestujícího. Lze si tak dopředu zakoupit vyšší odhadovaný počet jízdenek a následně část vrátit podle skutečného počtu cestujících. Vrácení proběhne ihned na pokladně v hotovosti či na účet vázaný k platební kartě (resp. na účet EP v případě platby elektronickou peněženkou ČD), výjimkou jsou případy, kdy by pokladník neměl dostatek hotovosti. V takovém případě se požadavek odešle na Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci, která požadavek vyřídí.

Zdroje: Přepravní a tarifní věstník 07/2015, České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.4.2015 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
28.04.2015 (10:07)  
Popravdě řečeno, já osobně jezdím hlavně individuálně na In kartu, jen výjimečně cestuji na skupinovou jízdenku. Je fakt, že loni po cestě z tábora v Jeseníkách nás jelo asi sedm nebo osm lidí, ale každý si řešil jízdenku individuálně.

Ale také se mi stalo loni v létě, že jsem čekal v České Skalici na rychlík do Prahy. Ve stejný čas chtěla se mnou jet skupina výletníků směrem na Český ráj, takže měli v plánu přestup. Ovšem rychlík měl zpoždění a když se ptali, jestli navazující vlak počká, bylo jim řečeno, že nepočká. Takže vrátili jízdenky a jeli autem.

Osobně věřím, že pokud skupiny nahlásí dopředu jízdu, bude se s tím skutečně počítat a nedočkají se odpovědi, že ten navazující vlak nepočká...
27.04.2015 (14:48)  
Semík: Zabývat se denní kapacitou vlaků je bezpředmětné, protože skupina chce jet jedním konkrétním vlakem, ne průběžně po částech celý den.

Když někdo dělá skupinovou akci, tak to snad dává vědět lidem dopředu a ne ráno 10 min. před odjezdem vlaku.
Pořadatel účastníkům ano, obráceně ne vždycky.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
27.04.2015 (14:36)  
Radek Strnad: Zrovna JŘ 2006/2007 byl zlatou érou, kdy se přešlo na takt a objednalo se snad nejvíc vlaků co kdy tu po kolejích jezdilo. Na 030 to je hezky vidět, Os i R každé 2h denně odnevidim do nevidim. Všechno navazuje, všechno jezdí, ale řazení tehdy bylo stejné jako dnes (totéž 040,070), souhlasím ale, že na koridoru byly vlaky delší, jenže nebyli soukromníci, tak ve vlacích bylo víc lidí a ještě byly příplatky za EC/IC a SC mělo zvláštní tarif.
registrovaný uživatel Semík  mail  
27.04.2015 (13:44)  
Je to jednoduché, moje domovská trať 346, posledních několik let přeznačená na 341 Újezdec u Luhačovic - Luhačovice.
Každopádně souhlasím s požadavkem větší skupiny hlásit dopředu. Otázka zní, jestli od 5 osob nebo až od 15 osob.
Pokud mám skupinu do 5 osob, většinou jedu autem. Pokud nás je 7 už jedeme vlakem, protože jinak 2 auta, 2 řidiči, 2x dálniční známka, 2x poplatek za parkování atd. Je potřeba si uvědomit, že těch 5 lidí jsou jen tatínek, maminka a 3 děti. Pokud chtějí vzít s sebou dědu a babičku, tak je jich 7. A babička kolikrát hodinu před odjezdem neví jestli pojede. Prostě udělat povinné hlášení skupin od 15 lidí.
27.04.2015 (13:00)  
Nevím, kde kolega Semík našel své informace, ale stačilo by se podívat do jízdních řádů a hned by věděl, že počet třeba rychlíků ČD, o moc menší nebyl. Já teď mám před sebou JŘ 2006-07 a dívám se na tratě namátkou např.120,130,160,030,040,250,300 a počet rychlíků je zhruba stejný. Na 010/270 je v současném JŘ vlaků o několik víc. Na ŽP lze dohledat řazení vlaků několik let nazpět a vysledovat, jak vozy ubývaly. Trať, kde jezdil tenkrát 1 rychlík a teď je jich 6 hledám marně. Je také třeba pochopit, že takový výlet třeba skupiny 60 lidí se nerozloží do celkové denní kapacity vlaků na konkrétní trati, ale směřuje právě na jeden konkrétní vlak a to většinou v přepravní špičce(pátek odpoledne, sobota ráno, dopoledne a navečer, o prázdninách třeba i neděle ráno a samozřejmě neděle navečer. Já jsem prostě jednoznačně pro. Včera jsem měl tu čest cestovat vlakem 9206 na trati 212 a být svědkem toho, jak to vypadá, když se rozhodne skupina cyklistů cestovat s koly vlakem(ze Sázavy Č.B.), který přijede v řazení 4xB. Zatarasené snad všechny představky, nejde se dostat do vozu, z vozu, na WC. Nezávidím pak situaci průvodčím, kteří se mohou snažit sebevíc, být ochotní a ohleduplní a stejně schytají hromadu nadávek od ostatních cestujících. Možná kdyby byla skupina hlášená, dalo by se něco pro zvládnutí situace podniknout(třeba zařadit ještě v Praze vůz BDs).
registrovaný uživatel Semík  mail  
27.04.2015 (10:12)  
Pro ty co píšou, že před 10 lety nebyl problém, že vlaky byly delší. Je to nesmysl. Před deseti lety jel 1 rychlík denně a měl 8 vagónů. Dnes jich jede 6 a mají 3 vagóny. Čili v zimě jede o 10 vagónů víc, v létě jezdí se 4-5 vozy tedy o 200% větší denní kapacita než před deseti lety.
Když někdo dělá skupinovou akci, tak to snad dává vědět lidem dopředu a ne ráno 10 min. před odjezdem vlaku.
Můžu se zeptat. jak si objednáte ten autobus, když nevíte 10 min. před odjezdem kolik vás pojede?

A to s přidáváním vozů u Jančury je pro 99% lidí cestujících vlakem nepodstatná věc.
27.04.2015 (0:25)  
tak svoji logiku toto opatreni ma, aspon nebude dochazet k preplnovani vlaku a muze dojit k jejich posileni
26.04.2015 (22:16)  
Jako organizátor turistických výletů pro širokou veřejnost (cca 3-4 x do měsíce)změnu v uznávání skupinových jízdenek považuji za pohrdání cestujícími. Vlaky jsme jezdili z toho důvodu, že jsme se ráno sešli na nádraží a koupili si jednoduše skupinovou jízdenku. Pokud jsem věděl, že pojedeme nějakou lokálkou, tak jsem toto dával předem vědět na KCOD v Ústí/Labem či ve Varech (jsem ze Sokolova...) a ČD nám vycházely vstříc s navýšením kapacity spojů (pokud to tedy bylo možné). Bohužel teď budu muset předem shánět od účastníků výletů přihlášky, peníze apod. Pokud s organizováním výletů budu mít tyto starosti, tak si rovnou objednám autobus! Je sice hezké, že nám ČD nabídnou místenky zdarma, ale co se bude dít v případě, že nám ne naší vinou ujede přípoj? To se nám stalo např. tuto sobotu, když jsme se vraceli ze Strakonic a v Plzni nám ujelo Pendolino do Chebu. Mé tvrzení o pohrdání cestujícími potvrzuje i to, že např. GW Train Regio nabízí skupinovou slevu 50% od 15 cestujích či DB právě od 6 cestujích.
26.04.2015 (20:53)  
Přesně tak. Vlaky ČD jsou čím dál kratší. Stačí se podívat na řazení rychlíků před např.deseti lety a teď. Teď už téměř není kde ubírat vozy. Paradoxně p. Jančura vozy přidává. ČD se tak dostávají do situace, že v důsledku optimalizace kapacity pak jakýkoliv výkyv směrem k většímu počtu cestujících působí problém. Málokdo si svojí cestu vlakem představuje tak, že bude několik hodin sedět v šesti(osmi)v kupé nebo v tak ČD prosazovaném velkoprostoráku s tlupou rozhýkaných dětí nebo partou připitých turistů jedoucích na výlet. Ostatní cestující jsou pak otrávení a když se jim to samé přihodí dvakrát, třikrát, tak zvolí jiný druh dopravy nebo dopravce. Takže za mně souhlas s nahlašováním skupin. Chápu, že skupinám se to o něco zkomplikuje, ale zase ti ostatní by mohli mít šanci cestovat jako lidé, což o víkendech, prodloužených víkendech, prázdninách byl v některých vlacích leckdy problém.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
26.04.2015 (10:39)  
Moje zkušenosti : Dřív, když vlaky jezdily delší,tak nebyl problém vejít se ve Važci do osobáku s 130 dětma.Po nějaké době ,když na Bilinku přišlo víc lidí vzít zálohový bafík a jet.Nikoho jsme se nemusely ptát.A dnes se přižene skupina dětí na školním výletě, nikdo to neví dopředu, a hned je problém.Hodně lodí nechce pochopit,že se změnila doba.Ovšem na druhé straně je potřeba najít optinální počet cestujících pro skupinovou přepravu.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko