..: SŽDC otevřela u Prahy šest nových zastávek :..

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

Zastávky jsou shodně vybavené prefabrikovaným betonovým přístřeškem v úpravě, která by měla minimalizovat možnost poničení, což jim však ubírá na estetickém dojmu. Suma 6,2 milionu také pravděpodobně nestačila na vybavení všech zastávek cyklostojany, které jsou pouze na třech z pěti zastávek, na zajištění košů na tříděný odpad či na informační systém, který bude dle slov SŽDC instalován až v průběhu příštího roku a to na těchto malých zastávkách jen ve zvukové podobě. Důvodem současné absence audiosystému je podle správce infrastruktury chybějící informační centrum, do kterého by bylo možné systém napojit. V oblasti informování cestujících má mezery také dopravce České dráhy. Ten totiž zatím „nenaučil“ palubní informační systém jména nových zastávek, takže se cestující na lince S65 dozví pouze názvy ostatních stanic a nikoliv těch nově vybudovaných. Zavádějící je také pokyn informačního systému k obsluze tlačítka Zastávka na znamení i ve stanicích typu Praha-Zličín a Hostivice, kde vlak vždy s jistotou zastavuje.

Celkový pohled na zastávku Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageCelkový pohled na zastávku Jinočany, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVlak linky S65 čeká na svůj pravidelný odjezd v Rudné u Prahy, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOznámení ve stanici Praha-Smíchov, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Jednoduchá není situace ani v otázce tarifního odbavení cestujících na lince S65. Ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavení cestujících, nicméně vozidla nejsou vybavena prodejním automatem jízdenek a z vlastního zjištění oproti předpokladům řada cestujících nedisponuje předplatními kupony Pražské integrované dopravy. Proto musí tyto cestující odbavovat strojvedoucí, nicméně to závisí na jeho časových možnostech v rámci grafikonu i samotném přístupu k celé věci. Setkat se tak můžete jak se strojvedoucími, kteří ve výchozí stanici projdou celý vůz a cestující kompletně zkontrolují, tak s jinými, kteří toto zřejmě neberou za svoji starost. U ranních vlaků, které jsou navíc kromě motorového vozu posíleny ještě o vlečný vůz řady BDtax, je problém odbavování ještě o to složitější. I přes zmíněné nedostatky si však zatím organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, stejně jako České dráhy, provoz linky a obsazenost velmi pochvalují. Další provoz má být vyhodnocen na základě probíhajícího sčítání, které provádějí v úseku Praha-Zličín - Rudná u Prahy přímo pracovníci společnosti ROPID.

Bubeneč a Podbaba

451 v zastávce Praha-Podbaba, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mimo výše zmíněný soubor pěti zastávek byla dne 29. srpna otevřena také zastávka Praha-Podbaba, která nahradila dosavadní zastavování na nádraží Praha-Bubeneč, a dala tak vzniknout novému terminálu, který umožňuje přestup mezi vlakem, tramvají a autobusem. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice za téměř 30 milionů korun. Jedná se o zastávku se dvěma bočními nástupišti na dvoukolejné trati, z nichž je v současnosti v provozu jedno (vlaky zde zastavují obousměrně), druhé bude dobudováno během letošního prosince.

Další chystané zastávky

Přestup na metro od vlaků ze směru Vrané nad Vltavou umožní nová zastávka Praha-Kačerov, která by měla být dostavěna do konce tohoto roku za zhruba 17 milionů korun. Zastávka by se mohla stát součástí nové sítě tangenciálních linek, které mají za úkol spojit okrajové části Prahy, doplnit síť MHD a zahustit intervaly. V plánu jsou první tři tangenciální linky, a to Praha-Radotín – Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Vysočany, Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice, Praha-Vysočany – Praha-Malešice – Praha-Hostivař a právě linka Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice.

Dalšími chystanými zastávkami jsou Praha-Zahradní Město, Praha-Eden a zastávka v Praze-Běchovicích, posunutá blíže k centru obce než stávající nádraží. Ve stádiu úvah je zastávka v Rajské zahradě či na pražském Výstavišti. Pokud se podíváme do okolí Prahy, zde získá druhou zastávku v nejbližší době i zmiňovaná obec Chýně.

Zdroje: ROPID, České dráhy, SŽDC


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 17.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
22.09.2014 (8:27)  
Petr Adamecký: slučuješ dvě rozdílné věci. Zastavování provozu na některých žel. tratích je způsobeni tím, že kraje tam nechtějí vlaky objednávat, chtějí své peníze utratit jinak. U velkých dálničních investic nejde o to, že by nebyly peníze (na tak voličsky a stavařsky atraktivní akci by je "našla" každá vláda), ale o to, že ty stavby nelze realizovat/mají dlohá zpoždění - z různých příčin - není připravená projektová dokumentace, neprobíhají soutěže, když už proběhne, reší se odvolání neúspěšného, když už se něco postaví, pokulhává kvalita (mimojiné protože nefunguje technický dozor investora). Nemám pro to důkazy, nejsem insider, ale plyne mi z toho, že největší slabina je personální obsazení ŘSD+SŽDC. V SFDI vloni zbylo 20 % rozpočtu, z výše zmíněných příčin.
registrovaný uživatel Kakov 
21.09.2014 (23:14)  
Dale Cooper:

nejde o to, co se bude líbit, ale o to, kde je pravda....

v podstatě silniční doprava dotuje stát a ten třeba díky tomu má na platby pro ČD

jste si jist, že se na mýtu, příslušné části spotřební daně a DPH, silniční dani vybere víc, než kolik stojí výstavba a udržování silnic???
21.09.2014 (22:07)  
Leinad: aby auta platila mýto na všech cestách(tedy i ve městě), ale nikoli kvůli vyhnání lidí do VHD, ale jen kvůli tomu, aby se zmenšily státní příspěvky na silnice
Asi toho ještě moc nevíte. To vaše "mýto" se již platí, mimo jiné třeba ve spotřební dani z paliv, v DPH. Taktéž živnostníci a právnické osoby platí silniční daň, dále mýto platí na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích I. třídy i autobusy MHD/VHD - což je kravina, neboť jejich provozovatelé opět inkasují od státu úhradu prokazatelné ztráty.
Též byste si měl něco přečíst o rozpočtovém určení daní; seznal byste například, že příjemcem spotřební daně z paliv není ŘSD, SFDI, ale přímo státní rozpočet. Takže v podstatě silniční doprava dotuje stát a ten třeba díky tomu má na platby pro ČD.
Chápu, že zde se to asi líbit nebude, ale silniční doprava je spíše plátcem, než příjemcem. Jako např. ČD a SŽDC.
registrovaný uživatel Leinad 
21.09.2014 (12:02)  
Ale je to rozdělení zbytečné a irelevantní. - já bych naopak považoval za správné, kdyby se spárovaly příjmy a výdaje státního rozpočtu. Bylo by víc vidět, co kolik stojí, jaké jsou možnosti.
Proč to tedy potom stát dodnes neudělal a nedělá? - protože voliči maj raději žabomyší války a po nás potopa. Zatím je rating ČR v pohodě, dluhopisy se daj prodávat za rozumnou cenu i splácet, ale jak dlouho to vydrží?
21.09.2014 (9:52)  
Zmíněný dluh na údržbě silnic není dluh z nějaké půjčky. Je to investice, která nebyla provedena s tím, že se čeká na rozpad stavby. Oprava potom může vyjít mnohem dráž. Ale ani ten dluh, který vznikne při vykonávání údržby, není správný.

Platit jen silnice z pohonných hmot, když významná část železniční dopravy tyto hmoty také spotřebovává, a do kolejí by z toho nic nešlo, mi nepřijde spravedlivé. Co třeba satelitní systémy? Když už nepřerozdělovat...

Pokud by se snížilo využívání aut (ne na nulu, ale snížilo) a současně zvýšilo využívání VHD, pravděpodobně by zrušená místa vyvolaná automobilismem nahradila jiná, vyvolaná VHD. Možná by klesly platy, ale zase by lidé utratili méně za dopravu. A ke zdražení banánů - třeba by železnice nabídla přepravu levněji, sice asi trochu pomaleji, zato bychom je nekupovali ještě zelené. A výhodnější by byly místní zdroje.
registrovaný uživatel Petr 3 
20.09.2014 (18:41)  
Mnohdy se ruší a omezuje málo využívaná VHD (např. Kozí, Švestková dráha). A to protože na sebe nevydělá, prodá se málo jízdenek (cena je včetně DPH), a musí se na ni doplácet ze st. rozpočtu, tedy z jiných daní!

Na druhé straně . Silnice jsou mnohdy využity až do krajnosti (D1) a člověk by si řekl, že při takovém využití této investice nebude problém vybrat pohádkové sumy peněz na opravy a i rozšiřování. Ale ouha, kdo by to čekal!
Je jich zase málo!

Nedostatek peněz řešíme tedy dalšími výdaji na stavbu a údržbu a kontrolu funkce systému mýtných bran + příslušenství ve vozidlech.

Nebylo by nejlépe řešit zmíněný paradox tak, že náklady na silnice se rovnou započítají do ceny pohonných hmot?
Zemědělci svou zelenou naftu už mají, a tak by to bylo celkem spravedlivé - čím větší auto tím roste spotřeba.
Nehledejte v tom mouchy (elektromobily a pod.). Zamysleme se jen nad tím - že ten paradox je dost úsměvný ne?
registrovaný uživatel jva 
20.09.2014 (18:36)  
M 474 003: Předpokládám, že sajrajt z brzdových špalíků letitých vagonů nazýváte "tělu prospěšné stopové prvky"...

Jinak bych moc rád viděl financování VHD (a jiných sociálních projektů), kdyby ti "zlí autíčkáři" do VHD vlezli, čímž:
a/ by ji zahltili, čili by bylo potřeba její kapacity - vozidla, dílny, infrastrukturu - výrazně posílit (přičemž na mnoha TT v Praze či Brně je to už teď na hranici kapacity a - na rozdíl od železnice - jaksi nemáte okolo pole k rozšíření)
b/ více než polovina ceny PHM jde do státní kasy, což by vypadlo (u Vašich "milovaných" SUV jsou to při městském provozu min 2Kč/km do eráru, což nějaká roční šalinkatka ani náhodou nevyrovná)
c/ padne či výrazně poklesne průmysl s automobilismem spojený (a to je spektrum hodně široké), z toho plyne nezaměstnanost a další nároky na státní kasu.

Co s tím, mohu-li se extremistů zeptat? Není lepší dát každému na výběr, v rámci (i finančních) možností VHD zlepšovat a přesvědčovat tedy spíš cukrem než bičem?
registrovaný uživatel Jackub 
20.09.2014 (18:23)  
Leinad: Hezká teorie, ale DPH na banán se nesníží, nesníží se ani daň z příjmu. Zvedne se mýto a tím (nejen) banán zdraží. A jestli jdou peníze na silnice z daní, nebo se na ně čerpá dluh? To je nezjistitelné. Ano, můžeme si fiktivně říci, že tohle a tohle a tohle se zaplatí z toho, co stát vybere na daních a na zbytek si půjčí. Ale je to rozdělení zbytečné a irelevantní.

Myslíte si, že pak by třeba bylo možné výdaje, na které si stát půjčuje, zrušit, či omezit? Proč to tedy potom stát dodnes neudělal a nedělá? Prostě pro stát jsou potřebné ty výdaje všechny. Neumí šetřit a chovat se hospodárně. Takže k těm už beztak nehorázným daním tahá lidem/firmám z kapes peníze ještě i jinými způsoby, např. tím mýtem/dálničními známkami. Tyto peníze nejdou na rozvoj infrastruktury, ale prostě zmizí v rozpočtu. Musel by na ně být speciální účet a to není. Existuje SFDI, ale do něj jdou peníze z rozpočtu. Tedy jsou do něj přerozděleny poté, co se smíchaly se všemi ostatními vybranými daněmi, poplatky, mýtem, atd.
registrovaný uživatel Leinad 
20.09.2014 (16:44)  
Jakub: Kdyby ty daně adekvátně tomu mýtu klesly, tak ani nepípnu - peníze na údržbu silnic jsou z jiných daní nebo ze zvyšování státního dluhu? V prvním případě je snížení ostatních daní i moje nutná podmínka.
veškeré mýto se promítne do cen - sníží se DPH na banán, zvýší se cena kterou chce dopravce. V důsledku sice za banán stejně zaplatím trošku víc, ale sníží se mi i daň z příjmu. Jsem na 0 a dopravci se víc šťáraj v ceně mýta, řeší jestli se silničáři chovaj efektivně.
20.09.2014 (15:57)  
Jackub: Prosperita nemusí vznikat (a také naštěstí nevzniká) jen skrze silnice. Navíc, jak se v posledních letech ukazuje, vytváří se v údržbě silnic značný dluh, takže ono to s tím pokrytím z daní nebude tak horké. Nabízí se zde elegantní možnost, jak současně chybějící peníze najít, a ještě podpořit využívání jiných druhů dopravy - tam je ovšem třeba součinnosti více opatření.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko