Vídeň — Posledních 9 souprav Viaggio Comfort z šestnáctikusové opce, ačkoliv ČD objednaly jen 7 souprav, nakonec Siemens možná přeci jen vyrobí. Soupravy ale nebudou modré, jak by si mohl nejeden čtenář pomyslet, ale budou zřejmě opět v barvách rakouského národního dopravce ÖBB. Přitom právě ÖBB se původně opce na posledních 16 souprav v roce 2011 vzdaly ve prospěch Českých drah z důvodu nedostatku financí. Nyní ale rakouský dopravce zvažuje, zda nakonec odebere i posledních 9 nevyrobených souprav, ačkoliv původně se počítalo s tím, že další obnova dálkových vlaků ÖBB nebude spuštěna dříve než v roce 2020.
Šéf ÖBB Christian Kern to pro rakouský Kurier zdůvodňuje: „Ekonomika v osobní dopravě se zlepšila, takže zkoumáme, zda nemá smysl pořídit těchto devět railjetů.“ Motivace ÖBB k tomuto kroku je jasná: Vzhledem k tomu, že České dráhy odstoupily od záměru pořídit zbytek souprav, měly by tyto soupravy být poměrně levné. Nicméně, navrhovaná dohoda musí být ještě schválena dozorčí radou a také bude záviset na jednáních se Siemensem.
ÖBB považují jednotky railjet za svoji hlavní zbraň v souboji s konkurenčními dopravci. Například na trase z Vídně do Salzburgu, kde ÖBB soupeří s dopravcem Westbahn, cestovalo vlaky railjet meziročně o 1,6 % cestujících více, zatímco vlaky InterCity naopak o 3 % méně. Z tohoto důvodu tak rakouský dopravce chce co nejvíce vlaků InterCity řazených z klasických vozů nahradit právě jednotkami railjet. V případě nákupu devíti zvažovaných jednotek by tak ÖBB zřejmě opět nabídly k prodeji přebytečné vozy klasické stavby, pro které by neměly využití.
Zdroj: Kurier.at
1 2 | Zpráv na stránku: |
Rozhodně ne, občas jsou k vidění připojené "obráceně".
To platí u vlaků z centra do předměstí nebo do nějakého regionu. Ale v případě vlaků typu Praha-Vídeň se dálková poptávka mění podle sezóny; určitě ne "v průběhu dne", protože ten vlak vyjede ráno z Prahy, dopoledne projede přes Brno a v poledne dojde do Vídně (tedy on sám zažije 3 různé časové poptávky). A otázka přidávání - ubírání vozů k dálkovým vlakům po trase se tady několikrát řešila ...
varianta 1: JŘ s tím nepočítá a tedy by vzniklo zpoždění
var. 2: JŘ s tím počítá a potom není vlak konkurenceschopný
A důvod "jednotek" a souprav s řídícím vozem na Západě je mnohdy v tom, že prostě s tou mašinou není kudy objet kvůli hustotě provozu. Další důvod jsou šturcová nádraží (před pár měsíci ještě i Vídeň).
V čem jsou výhodnější soupravy, např. Railjet než jednotlivé vagony?
Podle mě mají konstantní počet vagonů a nárok na délku vlaků se v průběhu dne a týdne mění, lokomotivu potřebují oba vlaky, Railjet dokonce speciální. U soupravy se nemusí přemísťovat lokomotiva z jednoho konce na druhý, ale když jede vlak 3x za den tam a 3x zpátky, je to skutečně nutné?
Ten řídící vůz asi taky něco stojí, je spočítáno, za jak dlouho se ta investice vrátí? A není účelné tu lokomotivu aspoň občas obrátit, aby řízení na jedné straně "nezatuhlo"? :) Anebo jsou pro tyto soupravy speciální s řízením jen na jedné straně?
Co se mi nechce a nebudu to hledat ani pocitat - pocty vlaku jsou v obou obdobich stejne? Aby to nakonec nebylo treba i timto...:)
Mně se to nedotýká, já se spíš bavím při šotoušských diskusích (zde a na K-repu). Občas dokonce i ta klasická Béčka jsou (některými diskutujícími) obhajována jako "super", protože lze otevřít okna, v noci se natáhnout přes celou lavici atd ... akorát ta normální veřejnost to nějak nechápe.
k diskusi o "zanedbatelnosti" +1,6 % resp. -3 %
Já bych to zase tolik nepodceňoval ... jednak neznáme výkony Westbahnu (jsou její cestující z velké části nad objem toho, co vozily ÖBB (a tedy třeba na úkor silnice) nebo je to na úkor ÖBB?). Ale ani ta jednotlivá procenta nejsou zanedbatelná: uvažujeme-li, že mezi Vídní a Lincem jezdí 10 tisíc lidí (což je pravděpodobné) denně, jsou 3 % = 300 cestujících, tedy jeden přiměřeně obsazený vlak.
A protože ten počet cestujících je asi ještě vyšší a v úseku W-L-S se jedná o rakouskou "páteřní trať", tak bych i chápal postoj všech zainteresovaných a tím zájem nabídnout to nejžádanější.
Skutečně na tom poklesu cestujících v IC nesou vinu nasazované soupravy a ne jednoduše skutečost, že lidé cestující mezi velkými městy jsou jednoduše motivováni jet rychlým, téměř bezzastávkovým spojem (RailJet) než přece jen "couravějším" IC?
Zejména to platí ve směru jízdy od Salcburku do Vídně, kde RailJet odjíždí ze Salcburku jen několik minut před vlakem IC.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.