Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.
A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.
Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi
Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.
Cyklisté a kočárky
Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.
Zdroj: České dráhy
Já Tě vytahám za uši, ty MEZIPOLOHO !
Kdo to má pořád opravovat???? Vem si kličku čtyřhrannou a zkus najít ten správný jistič. A zavři to za sebou a než vystoupíš tak ho zase nahoď a zase to pořádně zavři.
Tak já prosím být v rozpisu přibližně mezi 60. a 90. minutou (omlouvám se, jsem už geront). Být na řadě hned po nástupu anebo 2 minuty před výstupem není žádné terno.
Kdysi dávno 25 let tamu nazad i bolše jezdil v CCCP pantografy (пригородные поезда) do vzdálenosti 400 km, které neměly žádné WC. Zato u dveří byly schody z průhledných roštů. Co myslíte, že se dělo?
Inu nabídka určuje poptávku, na kaštany musí být přísnost. Na nás prostatiky zbude ještě dost vagonů s WC, a mladší stejně jezdí autem
Že za těmi velkými nárůsty stojí nová vozidla, jste vzal kde? I třeba samotný Liberecký kraj potvrzuje, že je to většinová zásluha lepšího JŘ (počty rostou i na tratích bez nových vozidel) a o nová vozidla jde jen v malé míře.
A že to tak nefunguje, to pro změnu účinně prokazuje Jihočeský kraj. I po nasazení nových Regiopanterů počty cestujících nadále trvale klesají.
Víte proč se nedělají velkoprostory se zhasínáním na spaní? Protože ještě nikdo odborně nedefinoval vlastnost nového vozidla takovým způsobem, aby se to dalo napsat do podmínek a bylo z toho všem jasný, co se vlastně chce.
Do zadávací dokumentace na nová vozidla nemůžete přeci napsat:
"Interiér vozidla by měl být dostatečně osvětlen, ale když budou cestující chtít spát, tak by to mělo jít ztlumit tak, aby to nevadilo těm, co chtějí spát, a ty, co spát nechtějí, aby si mohli číst."
Taky nesnáším, když jedu do práce rozchrápaný brzy ráno (půl 6) ve 471 a místo šlofíka mám vypálené oči. Řeším to čepicí, ale víte kolik lidí to naštve při denním dojíždění v rychlících od Ústí do Prahy, kde se jede přes hodinu?!
A místo toho, aby tady někdo poradil, tak se tady předháníte, kdo bude víc plakat, že ve starym se dalo zhasnout a spát. Pak má ta budoucnost železnice nějak vypadat :)
Jdu si zatáhnout žaluzie. Dobrou noc :) V.
Tak 451 už moc nejezdí a když vyřadí i poslední tak se nic nestane. Místo 451 máme přeci Elefanta.
Koženka výhody? Maximální, žádný prošoupaný, propocený, zaprášený humus. Otevírací okna jsou výhoda jen do určité rychlosti, pravda. Stále je ale dost lidí, kteří považují za samozřejmost, že ve vlaku se otevírá okno a jde tam čerstvý vzduch, nebo se kouká z okna.
OT: Jedna z vad Bček je také fakt, že při rozsvícených světlech jejich měniče odporně pískají, jednou jsem musel řešit situaci, že v sousedním kupé byli nespáči a chtěli svítit, jenže jejich světlo pískalo tak šíleně, že to šlo slyšet po celém vagóně, tak jsem jim nabídl výměnu za své kupé (mně to moc nepískalo). Přistoupili na to, já jsem zhasl a byl pokoj.
Edit: tím teda nechci říct, že bych se na nové panťáky netěšil (pokud je dostaneme zrovna my), ale jen o jaké výhody tím přijdeme.
Příště jedu koženkovym B. A jelikož často jezdím v noci, vyberu si ho tuplem. Vypínač občas umí držet mezipolohu kdy nesvítí ani zářivka ani žárovka, zatáhnu záclony a jdu spát. V moderním vlaku anprosto nemyslitelné. Jednou jsem tu cestu v noci absolvoval elefantem (dnes už tam nejezdí) a byl to očistec.
Takže moderní vlaky ano, ale nechci si v něm připadat jako mravenec v mraveništi. Líbí se mi malé oddíly, jako jsou třeba v modernizovaných BDs (které mimochodem jezděj i na výše zmíněných rychlících), ty volim při cestě přes den.
Osobně bych si do velkoprostoru nikdy dobrovolně nesedl.
výhody typu koženka, okna, zhasínání, spaní. Ještě k tomu patří zatažené záclonky a zamčená kupé.
Ano, to jsou super výhody pro ty co nastoupí jako první. Když nastoupím po cestě do rychlíku, už to jako výhodu nepovažuju, asi není nutno psát, proč...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.