..: Škoda dodá ČD RegioPantery pro rychlíky :..

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.

A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.

Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi

Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.

Cyklisté a kočárky

Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 6.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
24.08.2014 (13:15)  
Docela by mě zajímalo, jak to bude s označením nových jednotek. Dvouvozové jednotky pro osobní vlaky mají označení 650+651, třívozové jednotky pro stejné vlaky pak 640+642+641 (čistě stejnosměrná verze je pak 440+442+441). U rychlíkových verzí se pak nabízí označení 643,644,645,646,647 apod., za předpokladu, že budou všechny vozy v jednotce hnací jako u "osobákových" jednotek.
registrovaný uživatel Honza  mail  
16.08.2014 (21:49)  
Jiří Kocurek: ležet na lavicích jen tehdy, když je ve vlaku dost místa, jakmile tam chce někdo jít, musí se to uvolnit.

M 474 003: Včera jsem jel slovenským velkoprostorovým vozem na expresu (nebo letos EC?) Košičanu a světla tam příšerně pískaly taky. V jednu chcíli jedna holka dokonce řekla, "buďto mě píská v hlavě, nebo tady něco hrozně píská".
15.08.2014 (11:24)  
Pohodlí v B je často následujícího ražení: Dva chrapouni natažení na lavici v zamčeném kupé. Tímto stylem vlak probere stejně lidí, jako by bylo uspořádní 1+1. To je velmi ekonomické a nedivím se, že se to dopravci nelíbí.
Šest míst v kupé je pro dálkové* cestování asi nej, ale ruku na srdce: Jaké procento cestujících tráví v rychlíku výrazně víc než zhruba 3 hodiny?

*) dálkové cestování v rámci ČR primárně zajišťují spoje EC, IC, SC.
registrovaný uživatel Honza  mail  
14.08.2014 (19:10)  
rail_man: : jj zajímavé, že někde to jde, někde zřejmě ne.

Pokud bude na výběr i u leteckého uspořádnání čtyřka, tak proč ne, hlavně když má stolek uprostřed .
14.08.2014 (14:00)  
JB: Já pořád nechápu, proč by měl někdo ve vlaku jezdit úplně po tmě? To se snad dá vyřešit správným návrhem osvětlení - rozptýlené, neoslňující, případně regulovatelné. Na přisvětlení pak lampičky na čtení.
registrovaný uživatel JB 
14.08.2014 (13:30)  
Pár drobností ad ešus H+3V+H: Překopání interiéru je jen malá částečka celého objemu prací na projektu, zejména když se nepožaduje, aby sedadla korespondovala s okny. Jednička na každém konci vlaku by byla pro cestujícího výhodná - u osobáků vedených ešusem teď není garantováno, na kterém konci bude, a byl bych raději, kdyby to nějak předvídatelné bylo.

a k uspořádání: V kupátkách jdou většinou dosud aspoň zhasnout zářivky, i proto je někteří preferují. Proti leteckému uspořádání nic zvláštního nemám, jenom si myslím, že pro cestujícího první třídy je přecejen trochu trapné cestovat s hlavou omotanou hadrem.
registrovaný uživatel Sim 
14.08.2014 (12:07)  
Honza > To nemá, protože B s uspořádáním 4/4 při obsazení 3/3 nemá konkurenta.

ehm ... B s usporadanim 4/4 je relativne pohodlne do obsazeni 2/2 ... jakmile si ma nekdo sednout doprostred lavice, nema stranove vedeni, do zad ho tlaci zastrcena operka ruky a hlavu ma vyklonenou do strany kvuli prekazejici operce hlavy. V pripade, ze si operku ruky vyklopi aby sedel tam kde je oficialni misto, uz je to stejne pohodlne, jako pri obsazeni 4/4, protoze se stejne tuli k tomu prisedicimu na dane pulce lavice ...

Takze ne, opravdu neni mozne srovnavat velkoprostor 2+2 s kupe lavice 4/4, protoze "pohodlne" obsazeni je u kupe s lavicemi polovicni pri srovnatelnem zaboru prostoru. Coz v realu znamena, ze pokud se chceme skutecne prepravovat pohodlne, je efektivnejsi stavet takove vozy, kde to pohodlne bude i pri plnem obsazeni za cenu o neco nizsi kapacity vozu ... a ono to shodou okolnosti jde proti sobe, protoze velkoprostor ma lepsi vyuziti prostoru nez kupe, takze 80 mist ve voze velkoprostorovem bude pro cestujici prostornejsi, nez 80 mist ve voze kupe, i kdyz se budem bavit o usporadani na ctyrky ... jakmile bychom uvazovali o leteckem usporadani velkoprostoru, mista pro cestujici je pri stejne kapacite jeste vic.

Takze, jestli se chcete mackat, ruste si velkoprostory s leteckym usporadanim ... ale nepocitejte s mou podporou, ja rad jezdim pohodlne.

rail_man > s temi kombinacemi vozu zalezi, jak na to koukate; u klasickych vozu jde vetsinou o vetsi serie, takze neni problem udelat prakticky cokoliv, co bude mit efektivni vyuziti v provozu ... a jakmile od toho typu budou radove desitky, nevidim v tom problem.
Pokud se budeme bavit o jednotkach (nebo "jednotkach", ktere se provozuji jako jednotky, prestoze je to v podstate souprava klasickych vozu - typicky treba tornado), je to taky pomerne jednoduche ... vezmete si treba slona ... ten ma tri vozy, kazdy v podstate uplne jiny, takze je v podstate fuk, jak je resen interier, porad je pocet vozu jednoho typu stejny, jako pocet dodanych jednotek. Kdyz si predstavime nejakou fiktivni petivozovou rychlikovou jednotku na bazi slona, muzem to teoreticky sestavit ze stavajicich vozu H+3V+H ... a muze to do provozu. Ale bude to takto vyhovovat provozovateli, kdyz bude mit dve prvni tridy, na kazdem konci vlaku jednu? Nebude to chtit spis ve stylu cely vuz prvni tridy na jednom cele a na druhem obdobny vuz tridy druhe? Pokud ano, znamena to tak jako tak prekopani interieru ... no a v tu chvili uz je vcelku fuk, jestli by nahore i dole byl v jednicce velkoprostor, nebo treba to co jsem uvadel drive - dole kupe, nahore velkoprostor ...
14.08.2014 (9:18)  
Honza: naopak velké skupině cestujících včetně me letadlo maximálně vyhovuje. Neokopávám nikomu nohy, můžu se pohodlně natáhnout a v plném vlaku mám vždycky maximálně jednoho souseda. Nehledě na daleko větší klid v letadlovém uspořádání (lidé se na menší vzdálenost baví více potichu).
Každopádně nějaké čtyřky i v případě letadla vždycky jsou, takže nemusíte mít strach.
registrovaný uživatel Honza  mail  
13.08.2014 (17:40)  
rail_man: To letecké uspořádání bych zrušil jako první :-)

Dělat půlky vozů, to nemyslím, myslím celý vůz velkoprostor, nebo celý vůz kupé. Nebo ideálně tak, že ten vůz, ze kterého se ten "nový" vagón dělá, je kupéčko, udělat ho zase kupéčko, velkoprostor udělat velkoprostor. Nové vozy, jako úplně nové, se asi zatím žádné nedělají.
13.08.2014 (17:04)  
Honza: jsně, pokud už vagóny máte, není co řešit. Já mluvím ale o nákupu nových vozů a snažím se vysvětlit, že jakékoliv nestandardní speciality typu oddíly, kupátka, nedej bože jejich kombinace zbytečně prodražují už tak drahou malosériovou výrobu.
Raději budu mít velké množství stejných, jednoduchých, ale kvalitních vozů - velkoprostor, co nejvíc leteckého uspořádání, podélné police..., než x typů netradičně zbastlených vozů pochybné kvality.
Nakupovat různé vozy nic moc neřeší, protože máte opět malé množství různých vozů.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko