..: Moderní přístroje u ČD: smartphony ano, čtečky pro strojvůdce ne :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

DB automat na jízdenky, foto: CSPSV Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.

U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.

Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.

Mobilní telefon pro vlakové čety včetně koženého obalu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.

Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.

Telefonní číslo můžete využít i pro bezplatný informační servis, foto: Aleš Petrovský / České dráhy Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.7.2014 (14:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Sim 
21.07.2014 (12:40)  
Oto > pri nakupu jizdenek u kasy vzdy jen stacilo rict, ze chci inkartovou slevu a kartu jsem davat nemusel ; na jizdence je pouze napsany typ slevy a na me je, abych se kartou s prislusnou aplikaci prokazal az ve vlaku => duvod pro vyzadani si karty musi byt jiny.
registrovaný užívateľ Oto 
20.07.2014 (22:01)  
neb pokladní si inkartu vysloveně vyžaduje a dává ji na čtečku

Pokladní chce tu kartu zřejmě proto, aby vám mohla dát cenu 990 Kč místo 1190 Kč.

no nic, IT oddělení na to hot mělo jiný názor.

Myslím, že spíš tvůrce té tarifní nabídky. Pokud by v zadání bylo, že to má jít na pokladně nahrát na In-kartu, tak by to šlo, protože technicky to problém být nemůže, vejdou se tam složitější datové záznamy, např. traťové jízdenky.
20.07.2014 (19:57)  
error404: přesně to je zdrojem mého podivu, neb pokladní si inkartu vysloveně vyžaduje a dává ji na čtečku. no nic, IT oddělení na to hot mělo jiný názor.
20.07.2014 (0:08)  
Ak je ta Jizdenka na leto kupena na pokladne tak preukazanie sa In-kartou nefunguje. Hoci je otazne preco to tak CD robia a JNL nenahravaju radsej priamo do cipu In-karty (ak ju teda cestujuci ma), co by pre neho bolo znacne praktickejsie.
registrovaný užívateľ Já 1 
19.07.2014 (14:32)  
Ten systém eTiketů funguje takto: v každém POPu (Přenosná Osobní Pokladna) je seznam jízdenek prodaných přes e-shop, pokud bylo při nákupu zadáno číslo in-karty tak při kontrole POP spáruje kartu s jízdenkou a nabídne možnost zobrazit všechny jízdenky k dané kartě, což znamená že jízdenky z e-shopu se na in-kartu nenahrávají. Problém je v tom že eshop aktualizuje seznam prodaných dokladů každých cca 15 minut a POP se připojuje k seznamu také každých 15 minut, takže pokud si koupím jízdenku na e-shopu těsně před odjezdem může to trvat i půl hodiny než se e-tiket zobrazí. Takto to funguje pro jakoukoli jízdenku koupenou pouze přes e-shop, pokud si stejnou jízdenku koupím v pokladně tak se na ten seznam nikdy nedostane.
Další problém je v tom že to připojování POPů k seznamu jízdenek funguje na stejném principu jako když v tabletu máte datovou simkartu (opravdu je v každém POPu datová simkarta) a kdo má chytrý telefon s internetem tak mi jistě potvrdí že i na hlavních tazích (nemluvě o lokálkách) existuje spousta hluchých míst co se pokrytí mobilním signálem týče (existují i místa kde sice signál pro hovory je ale pro data nikoli). A občas POPu rupne v procesoru a nestáhne seznam dokud POP nerestartujete (není problém mít seznam e-shopu starý i několik hodin).
registrovaný užívateľ E699 
18.07.2014 (21:14)  
Flexaretista: Buď mi cestující dá In-kartu, a zobrazí se to jako eTiket nebo mi dá klasickou papírovou jízdenku, s jinou variantou sem se ještě nesetkal.
dopisovateľ alebo člen ŽP Jakuza  mail  
18.07.2014 (20:16)  
J.Petrak: vcera rezervace na 1 tridu plus kolo nelze. A zrovna by se to docela hodilo. 171 byla narvaná až po střechu co se jedničky týkalo
18.07.2014 (10:46)  
dneska jsem si to schválně od průvodčího nechal ukázat všude, kde by se mohla objevit. Prostě to tam není. takže možnost B. No nic, holt 2 týdny se zmuchlaným papírkem.
18.07.2014 (9:55)  
B) nákup jízdenky na léto přes pokladny nedokáže zapsat tuto jízdenku na in-kartu (první jsem myslím kupovat přes e-shop)
Na pokladně to přeci není eTiket, tak jak by se to na inKartu mohlo dostat?
17.07.2014 (22:55)  
pokud se to zobrazuje jako ostatní e-tikety, tak jste si sám odpověděl, že A je správně a v tom případě je cosi shnilého v proškolení čet. protože oba kontrolující byli mladí lidé, nechce se mi tomu věřit.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko