..: Začala rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem a Tanvaldem :..

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Schéma docházkových vzdáleností k autobusovým a železničním zastávkám v oblasti Jablonec nad Nisou - Nová Ves nad Nisou, foto: KORID LK Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.

Využití zastávek na trati 036

  • Lučany nad Nisou: 155 osob/den
  • Jablonecké Paseky: 385 osob/den
  • Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
  • Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
  • Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den

Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK

Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.

Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.

Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.

Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.

Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.

Zdroje: iDnes.cz, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
20.08.2014 (15:19)  
ale zase opatrně, aby pak železnice nebyla dostupná jen s na kole nebo autě...

otázka: když někoho donutím (zrušením zastávky) koupit auto a dojíždět si na vlak, nepojede radši autem až do cíle? případně rovnou k metru?
20.08.2014 (15:02)  
JiP: no ale o tom to přesně je. Na pořádné parkoviště, kvalitní přestupní uzel na bus, dostatek bezpečných stojanů na kola už kvůli budování zastávek v poli nezústane dost peněz. Proto říkám, budujme železnici jako rychlou páteř systému s několika málo, zato kvalitními přestupními uzly.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
20.08.2014 (14:34)  
Jestli minuta zdržení v Nové Vsi kvůlu jednom člověku dovnitř a jednomu ven každý druhý vlak znamená rozbourání taktu, pak co teprv udělá někde parta cyklistů, jeden vozíčkář, dva kočárky a 20 běžných cestujících (třeba v Pasekách)? Ta trať bude mít grafikon napnutý jak spoďáry. Chtělo by to také zjistit jestli OPRAVDU NEJDE mít trať rychlejší, záložní výhybny a všechny zastávky (alespoň pro pár vlaků). SŽDC nám tímto vzkazuje, že lepší už to nikdy nebude.
registrovaný uživatel JiP 
20.08.2014 (14:06)  
Problem malo frekventovanych zastavek na koridorech je ale take nekde jinde. Tim ze opravite trat a nastupiste vam velke vyuziti bohuzel nezajisti. Podivejte se napr. do Uval, Pecek, Ceskeho Brodu... U nadrazi v podstate zaparkuje par aut, parkovaci kapacita prachbidna, takze nikdo prespolni nema skoro sanci zaparkovat. A mnoho zastavek diky tomu skutecne slouzi pouze mistnim. Klidne bych souhlasil na trati Kolin Praha se zrusenim nekterych zastavek (dokonce z jedne takove pravidelne jezdim), to bych ale ve zbylych musely prvni byt parkovaci domy pro stovky aut pri podmince ze parkovani pro majitele casovych jizdenek bude zdarma. To co bylo napr. predvedeno nedavno v Ceske Brode je naprosta parodie na parkovaci stani ! A toto neni problem jenom zastavek. Podivejte se treba do Pardubic, Brna. Staci abyste bydleli kousek za mestem a v ten moment je pro vas zeleznice v podstate nedostupna. A o tech prestupech bus-vlak se zde prosim nezminujte. To je pouze zbozne prani, ktere az na pestre vyjimky dneska nikoho netahne. Pro uzivatele je to velmi neatraktivni, nespolehlive a pomale. Dojizdim cely zivot, ale nikdy jsem nedojizel verejnou dopravou nekam s prestupem.
20.08.2014 (13:39)  
Jsem rád, že se to konečně spustilo!
Doufám, že někdy časem dojde i k elektrizaci, třeba v souvislosti s novou tratí do Liberce :-).

Co se týče zastávek s malými obraty,
již delší dobu pozoruji v ČR jev,
který jsem pracovně nazval
zastávkový populismus.

Krajský či komunální politik si na SŽDC vylobbuje zastávku, kterou pak využívají v nejlepším případě desítky lidí, a která zdržuje další stovky lidí sedící ve vlaku ve špičce. Stála desítky milionů Kč, které by byly potřeba jinde, a v některých případech dokonce její obsluha znamená nemožnost zavedení 60 min či 30 min taktu ve špičce.

Podle mých informací se SŽDC do budoucna hodlá zastávkovému populismu bránit důrazem na ekonomickou efektivnost investice, která se, mimo jiné, prokazuje přepravní prognózou, kolik lidí bude zastávku využívat.

Doufám tedy, že zvítězí zdravý rozum a práce s fakty nad zákulisním politikařením!
registrovaný uživatel SYN 
20.08.2014 (12:34)  
Při tom za ty promrhané prostředky byste mohl cestující z dotyčných vesnic svážet desítky let taxíky.

To je taky pravda, ovšem zase přiznejme (sebe)kriticky že žádný veřejný rozpočet nedokáže vyřešit "příspěvek obyvatelům na taxíka" (případně auto), kdežto "vybojovat" modernizaci té zastávky v polích je relativně reálnější. Samozřejmě že jsou to poměrně špatně investované peníze (s nízkou efektivitou) ale tak už to s všelijakými veřejnými penězi bývá :(
Ostaně, všelijakým lobistům kdyby se místo prosazování projektů za miliony o které skoro nikdo nestojí (ze kterých jim ale kápne pár procentíček "malou domů") zaplatilo těch pár desetitisíců rovnou tak by se kolikrát objektivně dost ušetřilo, ovšem to je jaksi morálně nepřijatelné (taky kdo to bude objektivně rozhodovat že...) takže tu kolikrát máme všelijaké zbytečné (nebo ještě spíš zbytečně předražené) "hladové zdi"...
Ideálně by se každý veřejný činitel měl k penězům o kterých rozhoduje chovat stejně (úsporně, ne jako že je přesměruje na stejný účet:) jako kdyby byly vlastní, pak už by "jen" stačilo pohlídat aby se tam nedostával nikdo s příliš bizardními postoji i k vlastním penězům...
registrovaný uživatel SYN 
20.08.2014 (12:22)  
Rok 1964 a elektrifikovanou trať jsem nemyslel tak náhodou, narážím na to, že od toho roku máme alespoň pro elektrifikované tratě vozidlo, které hustotu zastávek neřeší, a byli jsme první na světě.

Velice sugestivní, ale jaksi mimo mísu - tady totiž nejde o elektrifikovanou dvojkolejku, ale o neelektrifikovanou jednokolejku! K tomu přidáme tu informaci že vychází zastavování zhruba po kilometru, a mimochodem i to že zastávka Nová ves se nachází docela daleko od katastrálního území této obce... a začne asi být tak nějak jasné že prostě nejde vyhovět všem a všemu, ne?
Anebo tam fakt udělejte dvoukolejnou šalinu? Cena bych řekl by nemusela být vyšší, spoje skoro stejně rychlé, zato dvakrát tak hustší a zastávek půjde ještě pár přidat...

Obecně to zastavování OPRAVDU JE problém, nejde ustoupit všem a zastavovat vším všude. Odmítám příjmout premisu že ŽÁDNÁ současná zastávka není nadbytečná/nevhodně umístěná, a zároveň je jen logické že aspoň sem tam někdo by si zachování přál, z toho pak vyplývá že negativní odezva na jakékoliv rušení bude vždy. Ovšem je to třeba brát na základě rozboru situace, ne na základě negativní odezvy (pokud není skutečně masivní) protože jak říkám nějaká negativní bude vždy.
20.08.2014 (10:39)  
Tomáš Kraus: protože je to typický příklad neefektivního využívání infrastruktury, vozidel a systému jako takového. Na ostatních koridorech najdete takových příkladů více. Za desítky milionů se budují zastávky v polích, které pak kvůli několika cestujícím zdržují provoz na celé trati jenom pro to, že se tam stavělo za císaře pána. Při tom za ty promrhané prostředky byste mohl cestující z dotyčných vesnic svážet desítky let taxíky.
20.08.2014 (9:11)  
Sou tam 4 zastavky na 4 kilometrech. To je jak MHD. Pokud to tak chcete, OK. Pak je ale nesmysl jezdit tam s padesatitunovym dieselem. A taky se nikdo nemuze divit, ze to je pomaly.
20.08.2014 (9:02)  
IvaA: za ušetřené prostředky můžete vyjezdit lepší interval a optimalizovat stávající autobusové spojení. S tím, že navazující autobusovým spojením obsloužíte daleko větší území, než těch pár vesnic kolem trati.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko