Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.
Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.
Využití zastávek na trati 036
- Lučany nad Nisou: 155 osob/den
- Jablonecké Paseky: 385 osob/den
- Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
- Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
- Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den
Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK
Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.
Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.
Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.
Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.
Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.
Zdroje: iDnes.cz, KORID LK
2) Zastávka neleží v polích, a bez ohledu na vzdálenost k Nové Vsi má vazbu na část Jablonce (jiná věc je její nízké využití). Hlavně jsem ale zvědavý, kde mají lidé z toho autobusu z Nové Vsi přestoupit na vlak, když jediný na mapě znázorněný přestupní bod, zastávka Nová Ves nad Nisou, bude zrušen. A vázat použití veřejné dopravy na nutnost dojížďky autem je blbost z principu.
3) Když odbočím, Tatenice (ne Tatce) asi při rovnání tratě zachovat nešly (opět jiná věc je efektivita toho rovnání versus chybějící VRT), ale proč se jim budovala drahá zastávka v lese, když se současně přiblížila krasíkovská nástupiště oběma obcím, nechápu. Doufám, že k podobné zhůvěřilosti nedojde v Brandýse nad Orlicí, kde si turistiku rehabilitantů přes kopec na vlak, nemluvě o pravidlené dojížďce do relativně velkého městečka, nedovedu představit, a kde jen stačí mírně přizpůsobit variantu přes město jeho přáním.
A kolik casu byste si na krizovani u patnactiminutoveho useku predstavoval? Treba 5 minut? Nebo pro jistotu 10, at si kastani pockaj?
Pokud ale kterákoli část tohohle řetězce nebude fungovat, lidi sednou do aut... a vyvolat přestup z auta do hromadné dopravy už je hodně náročné.
No asi tak nějak. Někteří tady říkají, že díky elektrickým jednotkám se zastávky řešit nemusí. Ale co bychom chtěli od vozidla s 1/3 hnaných náprav.
Autobusový přestup hrana je samozřejmě nutný, ale o tom to všechno je. Raději stavět menší množství kvalitních přestupních uzlů.
Jestli má vlak fungovat jako rychlá páteř, musejí na něj navbazovat ta "žebra" v podobě autobusové vymetací dopravy od vlaku a k vlaku. Užívám si toho v IDS JMK, a jakkoli tím nejsem nadšen (místo někdejších přímých autobusů nucené přestupy na vlak ve stanici bez perónů, bez čekárny a bez přístřeší...), musím uznat, že to prostě funguje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.