..: České dráhy obdržely od Libereckého kraje další pokutu :..

Motorový vůz řady 810 v Jablonci nad Jizerou s vnějším informačním panelem na oknem, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.

Infosystém vozu řady Apee, foto: Aleš Petrovský České dráhy samotnou výši pokuty i její odůvodnění principiálně odmítají, podle nich je sankce nemravná. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského chce dopravce s krajem dále jednat, ačkoliv splatnost částky byla již koncem dubna. Vůli k jednání vyjadřuje ústy náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka i Liberecký kraj. Zajímavé je také vyjádření známého zaměstnance ČD a člena železničních odborů Jindřicha Berounského, které poskytl České televizi. Ten tvrdí, že podobné systémy jsou prakticky zbytečné: „Vlakvedoucí dokáže cestujícím pomoci se zavazadly, vyhlašuje normálně zastávky. ČD tak vlastně paradoxně provozují mnohem lepší službu, než podle smlouvy,“ uvedl Berounský. S tím souhlasí i Šťáhlavský: „Smlouva neříká, že vlaky musí být vybaveny elektronickým audiovizuálním systémem. Naše vlaky byly vybaveny vizuálním systémem ve formě tabulí. Audio, tedy hlasová informace, byla poskytována vlakovým doprovodem.“

Ať už je však pravda kdekoliv, celý konflikt vyústil v urychlené vybavení vybraných motorových vozů řady 810 dvěma vnitřními LCD obrazovkami pro zobrazování časů odjezdů a jednotlivých zastávek, dvěma vnějšími LED panely a hlásičem. Stalo se tak ale až vloni po více než dvou letech od začátku platnosti smlouvy, proto je pokuta tak vysoká.

Motorová jednotka 844 (PESA Link II) Českých drah, foto: Robert VelechovskýKromě Libereckého kraje uplatňoval ve větší míře sankce také například Plzeňský kraj, který udělil Českým drahám pokutu 3 miliony korun za pozdní nasazení nových motorových vozů typu PESA Link. Naproti tomu některá jiná hejtmanství, například to středočeské, neudělila dopravci pokutu ani jednou. Důvodů může být několik — od nedostatečných specifikací a kvalitativních požadavků v desetiletých smlouvách až po jistou míru tolerance při postihování jejich porušování. Pokuty uděluje drahám také Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu. Výše pokut je však vzhledem k rozsahu provozu spíše symbolická, za loňský rok to bylo přibližně 500 tisíc korun. U rychlíků však sankce od státu meziročně poklesly.

Zdroje: České dráhy, Liberecký kraj, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.5.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
19.05.2014 (14:22)  
Podepsali podmínky, které nedodrželi, tak musí zaplatit. Co na tom ČasuDost nechápou?
registrovaný uživatel SYN 
19.05.2014 (13:17)  
A nebude to třeba náhodou tak že se předpokládalo že na těch spojích už budou jezdit nová vozidla. tím pádem neměl být s IS žádný problém - a oni nová vozidla pořád nejsou (nebo jsou jinde) a tak z toho zůstalo tohle porušení podmínek v nějakém relativně triviálním bodě?

Jinak na obrázku zase jednou klasika - vysokopodlažní vozidlo na nástupišti s výškou TK+0 :(
19.05.2014 (13:07)  
Pokud se nepletu, tak úplně stejný problém se řešil na slovensku mezi objednatelem a Regiojetem. Ve vlacích do Komárna nefungoval v začátcích provozu IS a když to chtěl objednatel sankcionovat, tak RJ přišel s protiargumentem že ve smlouvě sice je, že vlaky mají mít IS, ale už tam není uvedeno že má být funkční a aktivní. A pak se divíme, že na jakoukoliv blbost dnes musí být smlouva jak Vojna a mír.
19.05.2014 (12:39)  
Já neobhajuji postup ČD, je to silně diletantské. Na druhé straně určitá vzájemná vstřícnost by byla prospěšná, byť ne stylem "my vám počkáme", "ok, tak my na to kašleme". Ono je sice hezké, že ty peníze možná skončí opět na železnici, ovšem je třeba si uvědomit, že ČD ty peníze budou muset někde ušetřit, není to pár drobných. Je to jako kdyby část výkonů příští rok jezdily zdarma, pokud tedy kraj nevybere dopravce jiného. Obávám se, aby to šetření nedopadlo stylem "potřebujeme přidat peníze anebo zrušit spoje". Osobně jsem radši, když něco jede, třeba jen s analogovým hlášením (fakt nepotřebuju koukat cestou na televizi), než když proto, aby jeden spoj měl tyto vymoženosti, pojede po čtyřech hodinách místo po dvou. To pak můžu některé cesty rovnou zabalit. A tady vidím chybu kraje, že nezvolil jiný způsob sankcí, například vypovězení smlouvy a jejímu konci předcházející nalezení jiného dopravce.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
19.05.2014 (11:00)  
Sice těmihle spoji jezdí lidé, kteří to tam znají jako své boty, ale v noci to může být fakt problém a přejet zastávku lze velmi snadno.

Antony: 810 zachránila mnoho lokálek a myslím si, že jich stále dost zachraňuje. Na uvedených tratích o délce do 20km je to ideální vozidlo.

Michal Janko: Smlouva je smlouva a ČD mají s krajem komunikovat. Můžou jej předem varovat, že třeba nasazování audiovizuálních systémů nebude tak rychlé jak předpoklávali, ale zajistí jiný dočasný způsob informování, přídají jinou výhodu. Prostě vstřícnost tomu, kdo mu sype, snaha se domluvit, dělat kompromisy a společně se snažit o co nejlepší službu jakou aktuální možnosti umožňují. To je něco co ČD a SŽDC a většina politiků neumí, přestože bez těhle vlastností by žádná větší soukromá společnost nepřežila ani jedno účetní období. Za ty peníze se pravděpodobně objednají výkony na příští rok a zachrání se tak některé spoje, takže okraden nikdo úplně nebude.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
19.05.2014 (10:40)  
Michal Janko: Pokuta v nehorázné výši? Vy jste tu smlouvu mezi krajem a ČD četl, že víte, že ta pokuta je nehorázná? Asi tam možnost takové sankce je, jinak by ji kraj nevyužil, nemyslíte? Chápete vůbec, co je to smlouva a že je závazná pro obě smluvní strany? Tady je to fakt občas jak na šotoušském sjezdu :-)
19.05.2014 (10:40)  
Michal Janko: Nesouhlasím. Pokud ČD s celým svým právním oddělením podepsaly nějakou smlouvu, tak jí mají dodržovat a podobné kličky a výmluvy jsou nanejvýš trapné. Pokud to neměly v úmyslu zavádět, tak to neměly dráhy podepsat. A kraj původně podle mých informací nechtěl pokutu zaplatit, ale chtěl místo toho třeba nějakou jinou výhodu - například dřívější nasazení jiných nových vlaků a podobně. A reakce ČD prý byla něco ve smyslu že kraj má ještě něco doplatit jim, tak to pak chápu, že žádají pokutu zaplatit.
registrovaný uživatel Antony 
19.05.2014 (10:22)  
nemravne je nasazovat vlaky 810 i vlaky regionova na trate a vubec tyto vlaky provozovat! CD uz fakt nevedi jak vsechny stvat a lidi z vlaku vyhnat. audiovizualni system je ta nejposlednejsi blnost. dulezitejsi je klimatizace, zasuvky, plna nizkopodlaznost, a nejaka uroven cestovani kterou tyto vlaky postradaji.
19.05.2014 (10:12)  
Chyba je na obou stranách. ČD nemají trapně kličkovat, když porušily smlouvu. A Liberecký kraj nemá chtít pokutu v tak nehorázné výši, protože tím okrádá (nejen) cestující ve všech ostatních krajích hned dvakrát.
registrovaný uživatel thingie  mail  
19.05.2014 (10:11)  
Audiovizuální něco na hlášení zastávek mělo být povinné už ze zákona, pro jakoukoliv linkovou a městskou dopravu. Bohužel, jsou tam výjimky, takže to vypadá jak to vypadá. Papír a živé hlášení průvodčího samozřejmě stačí, ale fakt nevěřím, že to někdo skutečně dodržoval. A co když za tu 810 přidáte vůz?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko