..: Jízdní řád ČD 2015: Tarif a služby :..

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

ČD Body - na eShopu bez slevy, ale s výhodami

České dráhy slibovaly nový věrnostní program již v době, kdy na konci léta rušily dosavadní tříprocentní slevu při nákupu na svém eshopu. Nyní představily konkrétní detaily. Za každých 10 korun utracených v elektronickém obchodě ČD obdrží zákazník jeden bod, přičemž tyto body cestující dostane například i při samoobslužném zakoupení In-karty. Naopak u mezinárodních jízdenek dostane cestující paušálně 5 nebo 10 bodů podle toho, zdali se jedná o jízdenku do 50 kilometrů, či na další trasy. Body bude možné proměnit v bonusy, které budou mít podobu výrazných slev na jízdné či vstupné do vybraných železničně orientovaných muzeí či jiných míst s dopravní či drážní tematikou. Za 50 bodů tak člověk získá vstupenku do Království železnic za 30 korun, za 100 bodů například voucher na 90% slevu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Za 500 bodů už bude k mání Skupinová víkendová jízdenka za 65 korun a za 1500 bodů pak namátkou libovolná zpáteční jízdenka v 1. třídě v síti ČD rovněž s 90% slevou. Body za nákupy budou zákazníkům připsány při jakémkoliv registrovaném nákupu v eshopu ČD, v mobilním eshopu nebo i v aplikaci Můj vlak.

Kritici však poukazují zejména na to, že v bonusovém programu nebudou nijak zvýhodněni stálí zákazníci s In-kartou, jelikož systém výhod bude vázán pouze na uživatelský profil na eshopu Českých drah.

Návazné služby - ČD Parking i ČD Car

ČD Taxi, foto: České dráhy, a.s.Na již delší dobu zavedené návazné služby ČD Taxi či Airport Express České dráhy navazují zlevněným či zcela bezplatným parkováním. Po pilotním projektu v České Třebové, který již běží, se projekt nově rozšiřuje do Pardubic a v plánu je i Praha. Konkrétně v případě Pardubic budou moci cestující využít parkování zdarma zřejmě od února při zakoupení jízdenky na vzdálenost vyšší než 120 kilometrů. Podmínkou však bude, podobně jako u žluté konkurence, zakoupení jízdenky na eshopu a pravděpodobně i zvolení této služby předem.

Autobusová linka Airport Express spojující pražské hlavní nádraží s Letištěm Václava Havla bude v letní sezóně ještě dále posílena, a to na interval 15 minut ve většině dne. Mimo sezónu a v okrajových obdobích bude i nadále platit interval 30 minut. Zároveň se u tohoto spoje ruší zastávka na Dejvické.

České dráhy plánují také rozjet služby půjčování osobních automobilů na Slovensku, konkrétně ve stanicích Poprad-Tatry, Košice a Bratislava. Naopak poněkud za očekáváním zůstává nadále služba ČD Taxi. Současné ceny okolo 20 korun za kilometr jsou totiž minimálně v případě Prahy stejné nebo dokonce spíše vyšší než v případě, kdy si cestující objedná taxi sám přes dispečink většiny běžných taxislužeb.

1. třídou levněji, storno pro držitele In-karet zdarma

Po několika letech, kdy se snažily České dráhy svými kroky od cestování 1. třídou spíše odradit, přichází nyní obrat. Zatímco vloni zdražil roční časový doplatek do „jedničky“ na In-kartě o vysokých 25 procent, letos přichází zmenšení rozdílu mezi jednotlivými třídami u kilometrického tarifu. U cest nad 120 kilometrů bude nově totiž cenový odstup mezi 1. a 2. třídou pouze přibližně 30 procent, namísto dosavadních padesáti.

Je však pravdou, že rozdíl bude stejně i na dálkových trasách daleko větší, a to díky existenci Akčních a Včasných jízdenek, které existují jen pro 2. třídu. Například jízdenka z Prahy do Ostravy tak stojí 295 korun ve 2. třídě a i po zlevnění 625 korun v 1. třídě, což o více jak 100 procent vyšší cena.

Držitelům svých zákaznických karet přináší modrý dopravce také další příjemnou novinku v podobě bezplatného storna jízdenky, pokud bude částka vrácena v podobě kreditu na elektronickou peněženku na In-kartě.

Levněji do Rakouska, Německa i na Slovensko, ale…

Railjet ve Vídni, foto: ŽelPageV mezinárodní dopravě ČD snižují řadu cen Včasných jízdenek, kterými se snaží cestující motivovat k využívání železnice i při delších cestách do Evropy. Jízdenky z české metropole to Salcburku, Lipska, Grazu nebo Kłodzka tak zlevní o 5 eur, v dalších destinacích o 6–10 eur a v relaci Praha - Villach/Klagenfurt dokonce o 15 eur z 39 na 24 €. Zavádí se také nová relační sleva pro skupiny jedoucí z Ostravy do Krakova a v neposlední řadě je třeba zmínit adventní akční nabídky ČD Tip do Vídně a Drážďan, kdy přijde zpáteční jízdenka na 29, resp. 16 eur. V mírně odlišné podobě se vrací na scénu také vloni výrazně zdražená nabídka Wien Spezial, která se nově bude jmenovat Railjet Spezial a bude možné ji zakoupit mezi libovolnými dvěma stanicemi vlaků railjet v mezinárodní přepravě. Ceny však doposud dopravci nezveřejnili.

Nadále však hlavním problémem mezinárodní dopravy zůstává na naše poměry vcelku vysoká cenová hladina běžného tarifu SCIC-NRT, a to i třeba v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem, byť v tomto případě je ještě z běžného jízdného plošně uplatňována sleva. Zde jsou tak Dráhy v nemalé nevýhodě oproti soukromým dopravcům, kteří mají jednotný tarif pro celou mezinárodní linku, zatímco ČD nabízejí jen omezený počet výhodných akčních jízdenek a cestující, který přijde na pokladnu na poslední chvíli, prakticky nemá na výběr.

Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší? „Základní jízdné je běžné mezinárodní jízdné. Naše spoje jsou však uzpůsobené pro mnohé tarifní nabídky. To, že je zde určitá cenová nabídka s omezeným kontingentem je běžné i u leteckých a jiných dopravců,“ odpovídá Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Pro úplnost dodejme, že dnešní cena Včasných jízdenek se pohybuje kolem 625 korun, nová cena je 425 korun. Běžná mezinárodní jízdenka pak vyjde na částku kolem 1200 korun.

Jízdenky i pro děti do 6 let

Zatímco na Slovensku si musí nulové jízdní doklady pořizovat zájemci o bezplatnou přepravu z řad starších dětí, studentů či důchodců, u nás k tomu budou nuceni cestující s dětmi do 6 let. Tyto děti se totiž nadále sice budou přepravovat zdarma, ale pouze s konkrétním jízdním dokladem za nulovou cenu. Jako důvod uvádí Michal Štěpán z vedení Českých drah zejména získání statistických údajů o pohybech a cestách těchto cestujících.

Skupiny, nahlaste se!

Určité komplikace čekají také menší i větší skupiny, které pro své cestování chtějí použít vlaky ČD. Nově se totiž budou muset skupiny nad 5 osob 3 dny předem nahlásit dopravci, pokud budou chtít využít skupinovou slevu. I zde dopravce argumentuje potřebou získání dat a zejména možností operativně reagovat na pohyby a přepravy většího množství cestujících. Tato podmínka nebude podle sdělení Českých drah platit již od začátku platnosti nového jízdního řádu, ale ode dne vyhlášení, který dopravce včas oznámí. Naopak bonusem pro tyto cestující je možnost získání místenky zdarma, dnes se za ni platilo 20 korun za osobu.

Samotné nahlášení bude technicky probíhat tak, že cestující při registraci na internetu ČD obdrží unikátní kód, na základě kterého si poté bude moci na eshopu nebo i u pokladní přepážky nejpozději dva dny předem zakoupit jízdenku. Pokud tak neučiní, ohlášení se ruší.

Další změny

Stevardka a vlakvedoucí ve voze ARmpee, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mezi další změny v oblasti služeb se řadí například změna konceptu gastronomie na trase Praha - Ostrava - Žilina. Na většině expresů v této relaci totiž nově nebude řazen restaurační ani bistro vůz, občerstvení bude zajištěno pouze minibarem. Ten si nově budou zajišťovat dle svých slov České dráhy samy, a to prostřednictvím tzv. vlakušek, respektive stevardů. Ti budou cestujícím k dispozici také ve stanici Praha hl.n. u všech vlaků vyšší kvality v období 5:00 - 20:00, kde budou tito pracovníci poskytovat informační a asistenční servis cestujícím přímo na nástupištích u vlaků.

V průběhu roku se počítá také s rozšířením možnosti připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Kromě Pendolin a některých regionálních vlaků se tato možnost rozšíří také do všech railjetů v barvách ČD (ty rakouské by již internet na palubě mít měly) a rovněž do asi třicítky vozů na vlacích EC/IC/Ex v trase Praha - Ostrava - Žilina. Změn dozná také informační systém v jednotkách railjet, který by měl nově ukazovat aktuální informace o nástupišti a přípojích nebo zpoždění. Do budoucna se České dráhy budou snažit zlepšit a změnit právě vizuální podávání informací ve vozech na úkor jednorázových hlášení, která by se měla spíše omezit.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 13      Zpráv na stránku:   
20.11.2014 (14:42)  
MC:
V takovém případě mi taky už vychází akorát využití mimo eshop.

Ad skupiny:
A je někde už napsáno, jak přesně to bude fungovat?
Je opravdu jednoznačné, že ty tři dny dopředu bude nutné již zakoupit dopklad pro přesně daný počet osob?
20.11.2014 (14:40)  
V tomhle Absurdistánu, kde složení 50% vlaků je jedna 809 nebo 810, by bylo vhodné předhlašovat každou skupinu nad 5 osob, na konkrétní spoj, bez nároku na přepravu pokud se nepředhlásí a nejsou náhodou vyjímečně volná místa.
registrovaný uživatel MC 
20.11.2014 (14:33)  
0% srážka při vyplacení na EPIK je sice pěkná věc, ale co s těmi penězi na EPIK pak mám dělat? Vyplatit si je nemohu (SPPO 273) a na novou jízdenku je použít také nemohu (SPPO 65f). Chápu to správně, že ta motivace cestujících používat primárně eShop pokulhává?
registrovaný uživatel Sim 
20.11.2014 (14:24)  
bartik09 > nejak mi pripada, ze jste objevil ameriku; pokud se bavime o tom, jak je postavena sleva pro skupinku cestujicich, prijde mi vcelku normalni se bavit o tom, jake jsou alternativy a co jak vychazi. Rozhodne mi neprijde divne se bavit o tom, ze je neco levnejsi nebo drazsi, pokud se bavime o cenach a slevach. Snad jen zabednenec by resil cestovani stylem "pojedeme vlakem at to stoji co to stoji".

Jugy > problem je ten, ze pri zmene poctu cestujicich (coz je pri hlaseni par dni predem pravdepodobnost limitne se blizici 100%) o zadnou usporu (oproti o fous drazsim, ale flexibilnejsim "do peti" jizdenkam) jit nemusi. Takze se da predpokladat, ze takto to organizator bude resit, dokud se jednou nebo dvakrat nespali. Potreti uz se spali jen blb nebo ten, kdo neumi pocitat, soudny clovek se zaridi jinak. A prodela na tom nakonec ten, kdo obstrukce zavedl.

P.S.... je to tentyz (bez tentyze ;-)) vyraz ... cestina je krasna :-D

Vranitko > organizovanym skautem nejsem (mozna tak pivnim), nicmene se - pokud mi to situace dovoli - ucastnim aspon akci ve stylu vitani jara ... a potvrzuju, ze i pres "presne" pocty ucastniku predem nebylo snad jeste nikdy toto dodrzeno, takze jina sance, nez kupovat listky tesne pred odjezdem vlaku ani neni.
Objednavani busu zminuju u skolnich vyletu, na ty skautsky (a podobny) akce je to spis na mikrobus. A na tabory je zase vesmes jeden bus malo.

btw, takova vseobecna rypava otazka; jak bude resena situace, kdy si "koupim" jizdenky pro dve decka a pojedu s jednim? Bude to taky "s priplatkem", jako v kralovstvi zeleznic, kde pro 2 dospele s jednim ditetem neni mozne pouzit rodinny listek pro 2+2? ;-)

PN > dokud je skupina pohromade, je fuk, jestli si je vsechny necha organizator, nebo je rozda. Jde o to, ze pruvodci nema sanci kontrolovat skupinu rekneme 20ti osob, pokud je rozmistena ve vice nez jednom vagone. Takze v tomhle ohledu by to pomohlo. A navic, jako bonus, by slo resit, ze nekdo ma prd, jiny in25 a nekdo in 50 ...
registrovaný uživatel MC 
20.11.2014 (14:20)  
Párkrát jsme měli nutkání větší skupinu nahlásit předem, ale odmítli nás s tím, že vlak nemají, čím posílit.
Nahlašování by mělo smysl jen tehdy, pokud je dán "orientační" počet lidí. Nemusí se jednat jen o skauty, ale třeba o pěvecký sbor sestávající výhradně z dospělých či jiná umělecká uskupení. Konkrétní počet lidí je zpravidla znám až na místě (někdo onemocní, někdo nakonec nemůže zdrhnout z práce a jede o spoj později atd.); řádově s tolerancí jednotek kusů/x procent zpravidla sedí.
registrovaný uživatel PN  mail  
20.11.2014 (14:11)  
Sim: konkretni jizdenky resit jako jednotlive, aby to mel pruvodci snazsi pri kontrole
A nakonec si ty jízdenky stejně nechá vedoucí, protože dětem je nesvěří (co kdyby je ztratily, ušpinily, roztrhaly a pod.) a budeme tam, kde jsme dnes. Jinak si myslím, že co píšete má hlavu a patu, ale obávám se, že zrovna tento bod by minimálně u těch dětských skupin nefungoval.
20.11.2014 (14:03)  
Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší?

1. Opravdu bude jezdit Pendolino zcela bez dotace? Na Slovensku jede jako EC a má v něm platit i doprava "zdarma," takže předpokládám, že jde o závazkový vlak.

2. Nesouvisí snížení ceny i s tím, že dosud to jezdí 2 soupravy, na kterých jsou 2 posádky a každá souprava udělá denně jen jednu cestu a pak čeká do druhého dne? Nově to vše zajistí jedno Pendolino, které v jeden den stihne celý obrat s jednou posádkou apod.
20.11.2014 (14:00)  
Zrušením jídelních vozů ve vlacích mezi Žilinou a Prahou mě velice zklamali. Jaký je to vlak "vyšší kvality" s vozíkem s bagetami, který navíc po vyprodání zásob ani nepřijede?

Pozor, o jídelák nepříjdou všechny vlaky mezi Prahou a Žilinou. Vlaky linky Ex2 (přes Vsetín)budou mít jídelák vždy. Přes ostravu to bude zhruba půl na půl. Vlaky EC 140/141, 152/153, 154/155 a 513/514 jídelák/bistro mít budou, Ex 142-151 a Ex 540, 541 budou mít jen minibar. Důvodem stažení WRmee je údajně i nutnost sestavit náhradní soupravy pro linku do Berlína, protože WRmz mají být staženy na rekonstrukci.
20.11.2014 (13:17)  
pořád se tu oháníte skauty... (samozřejmě nejen jimi) ale je/byl někdo z vás aktivní vedoucí nějakého skautského oddílu?

Skautuji od svých deseti let nepřetržitě, takže o tom něco vím. Oddíl má běžně okolo 20 členů, na víkendovky ale i jednodeňky jezdí obvykle tak mezi 10 - 15 členy. Takže objednat si autobus je nesmysl - i když vím, že riskuji námitky, že jsou i mikrobusy s nižšími počty.

Tak jako tak počet členů přesně vím před táborem (přihlášky, platby předem, spousta byrokracie na všech frontách) - kdy nás těch 30 - 50 klidně i jede, ale ne před každou jednodenní výpravou - a to i přesto, že se ptáme "kdo pojede" - nakonec to reálně téměř nikdy nesouhlasí. Děti by i jely, rodiče mění. Pokud bych chtěl přihlášky a platby předem na každou výpravu (1x až 2x do měsíce), musel bych si pomalu najmout úředníka, který se bude starat jen o to.

Vůbec nemluvím o tom, že jako aktivní blb a šotouš jsem několikrát opravdu chtěl hlásit, když nás jelo víc než 20 a věděl jsem to - buď mi přišla odpověď, že na dané lince to není nutné. Nebo mi přišlo poděkování, že s tím budou počítat a pak jsme se stejně rvali i s ostatními cestujícími do jedné 810.
Konkrétní případ: předloni jsme jeli na jarní tábor do Hostinného (jsme z Mostu), měli jsme místenky, ohlašovali jsme, že pojedem, protože jsme věděli, že nás pojede 50! Velkými vlaky do Chlumce v pohodě a poslední vlak z Chlumce nad Cidlinou do Hostinného v klasickém složení 854+řidičák(nějaké to ABfbrdtn či jak). Cestou zpátky jsme měli aspoň vymístenkovaná sedadla, protože jsme si stěžovali. Pak se divíme, že na to kolikrát i větší skupiny dlabou?

Ještě bych povinnost hlásit bral u skupin nad 10 osob - byť by to pro nás byl stejný problém, ale do počtu pěti se vážně nemusí vejít ani větší rodina...
registrovaný uživatel 55p 
20.11.2014 (13:05)  
Jo, a vlastně nejlepší věc (pro zmiňované skautské či TOMícké oddíly, školní výlety apod.) pro je cena dětské jízdenky.
Ta se totiž rovná ceně za 4. a dalšího (nebo už 3.?) cestujícího ve skupinové jízdence.

Takže řešení? Víc jak 5 dospělých asi nepojede, dětem koupíme 20 obyčejných jízdenek, zaplatíme stejně a dráha je tam, kde byla. Případně někdo většinou tu IN25 nebo IN50 má, takže skupinu (až tak) nepotřebuje.

Stejně ale je lepší pozitivní motivace:
https://www.adam.cz/clanek_tisk-2014070059-sleva-na-veskere-jizdne-u-cd-pro-vsechny-cleny-crdm-aktualizovano-1-9-2014.html
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko