Praha (aktualizováno 15. 7. 23.00) - Jsou tomu již bezmála čtyři desetiletí, kdy na české koleje vyjely první lehátkové vozy řady Bc z produkce firmy VEB Waggonbau Bautzen. Zatímco starší série s označením Bc842 již do pravidelného provozu s cestujícími až na výjimky nezasahuje, vozy Bc833, vyrobené později, zejména v roce 1984, stále vozí cestující v prakticky původní podobně na nočních vlacích mezi Prahou a Slovenskem. I jejich dny se však nyní pomalu blíží konci a čeká je nahrazení. České dráhy totiž v uplynulých měsících obdržely od Rakouských spolkových drah (ÖBB) devět novějších lehátkových vozů řady Bcmz834, které nyní postupně zařazují do provozu právě místo původních vozů Bc. Cestující tak mají nyní poslední možnost potkat starší řadu v pravidelném provozu, dále totiž bude řazena jen jako posila či při mimořádnostech.
Nové lehátkové vozy z Rakouska byly sice vyrobeny již v roce 1981 společností SGP Simmering, v letech 2004-2010 však prošly poslední rozsáhlou modernizací. Disponují tak například klimatizací nebo elektrickými zásuvkami. Kapacita starých i nově získaných vozů je stejná, a to 54 cestujících. Vozy jsou již nyní nasazeny například na spojích z Prahy do Krakova nebo Budapešti, naopak mezi Prahou a Košicemi na rychlíku R 442/443 Šírava nyní jezdí poslední exempláře vozů Bc. Předpokládá se však jejich nahrazení v nejbližší možné době, většina rakouských vozů totiž nebude před nasazením do provozu procházet žádnou větší revitalizací. „Nyní jsou v provozu čtyři rakouské vozy, další tři se zprovozňují a plán nasazení je srpen 2014. U dvou vozů bude provedena oprava většího rozsahu - vyvazovací oprava,“ doplnil k tématu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Zdroje: Atlas vozů, České dráhy
| 13.7.2014 (14:00)
Č(S)D jezdily WL nebo Bc pravidelně či v sezoně také do Paříže, Zurichu, Amsterodamu, Hamburku, Mnichova, Kodaně, Norimberka, Frankfurtu, Stuttgartu (již za "totáče"), Rostocku, Binzu, Berlina, Drážďan, Malmoe, Varšavy (přes Katovice i Vroclav), Štětína, Gdyně, Krakova, Moskvy, Brestu, Kyjeva, Čopu, Athén, Budapešti (Loekesházy), Bukurešti, Sofie, Varny, Burgasu, Mangálie, Beogradu, Zagrebu, Baru, Splitu, Koperu, Puly, Medzilaborců, Humenného, Košic, Popradu, Zvolena, Banské Bystrice, Štůrova, Vídně a Villachu ... občas i jinam, např. "vlak družby" do Tbilisy v roce 1988. No a zůstalo jen to tučné ... a na jak dlouho?
Dodávka "šrotu" od oebb k rozvoji nočních spojů nepřispěje (snad na čas udrží nynější rozsah). Argumentace o poklesu zájmu je poněkud zkreslená, neboť kde není nabídka, není ani poptávka. Metropol v dnešní podobě začínal před několika lety s mizernou obsazeností, dnes "praská ve švech", nesmělé začátky nočního spojení Prahy s Krakovem vyústily i při špatném vozovém parku v téměř 100% obsazenost.
Kde je tedy problém?
Ono by třeba bylo pěkné v létě vypravovat vlak 1 týdně (ve čtvrtek večer nebo v pátek ráno) k moři na Španělskou hranici (tam nejspíš přestup na busy), ale ... musel by mít alespoň 12 - 15 vozů (kapacita 1 Bc = kapacita 1 busu), vozy by musely být s uzavřeným WC, klimatizací, Vmax 160, nebo raději 200 km/h - kde je vzít? Jely by tak desetkrát za rok, co pak s nimi? Pro nějakých 18 vozů (vč. zálohy) práci v zimě nenajdete (za "totáče" postávaly od října do května desítky lehátek, určených na vlaky k moři, na velkých lokálkových nádražích a chřadly ... a když vyjely, polovina jich nesvítila, netopila, vydávala nejrůznější zvuky, měla ostrá či plochá kola ...), jiná možnost tenkrát nebyla, nějak se to ustálo.
Problém je tedy jednoznačně jen a pouze v penězích (nových kvalitních vozech - na ty není) a jejich výnosnosti (tedy efektivitě využití - ta je při jejich pořizovacích i provozních nákladech a akceptovatelných cenách naprosto nedosažitelná).
nová šance je podle mě i v autovlacích k moři, co by mohl být dobrý nápad je autovlak Praha-AT/Munchen-Rijeka
během dnešního odpoledne měl obsazenost řádově 75 % ... pan ředitel dlouhodobě uvádí obsazenost 80 %.
údaje jsem zjistil ve čtvrtek ve 14 hod. na zbytek dne.
děkuji za poučení, že údaje získané ve čtvrtek ve 14 hod. na zbytek dne = dlouhodobé... já dosud myslel, že dlouhodobé je za dobu delší než jedno odpoledne ... zkrátka jako kdysi byl jednotkou dočasnosti jeden furt, tak jednotkou dlouhodobosti je čtvrtek odpoledne a to ještě o prázdninách
např. v této chvíli , tj. 9:46 jsou ve 5 vlacích RJ z OV od 11:44 do 17:44 volných pouze 24 míst. Pak by podle Vaši teorie pan ředitel opět lhal, protože zase to není 80 %, ale pátek odpoledne asi nebude mírou dlouhodobosti
Akorát nějak nechápu smysl věty není důvod, aby obsazená místa nebyla prodána.
Nic podstatného jsem tím nemyslel, jen že třeba občas čtu jak hotely na internetu inzerují pouze pár volných pokojů bez ohledu na to, kolik jich je obsazeno. Anebo cestovky inzerují, že jsou volná pouze 4 poslední místa, a nakonec je zájezd zrušen. Anebo třeba občas čtu o restauracích s velkým obratem, a přitom je v nich pusto prázdno. Reklamní účely? Praní špinavých peněz?
Jsem rád, že nejsem sám, komu se nelíbí polopravdy :)
Co se týče vylepšování spojů na Slovensko a do Maďarska, mám pocit, že od nás jezdí celkem v pořádku i plné, jen zpátky bývají zpožděné, na tom by se dalo zapracovat, stejně jako na zmíněné propagaci. Nejsem si jist, zda podobně plné jezdí také do Vídně, tam může odrazovat tarif.
Souhlasím, že by bylo dobré zpočátku vyzkoušet další cíle pro noční vozy EN, tady bych se kromě těch rakouských směrů nebál zavést také něco do Paříže s vazbou na Londýn, případně směrem do Španělska. Tyto směry jako by dnes pro naši železnici vůbec do Evropy nepatřily, a kdo nechce letět, musí se kodrcat nočnimi zájezdovými autobusy.
Kdyz uz novy destinace, proc ne treba Benatky, Mnichov nebo Svycarsko? A samozrejme s vyuzitim rakouskych EN a ne rovnou celej vlak.
Je teda fakt, že jsem na Bc už hodně dlouho nenarazil, dříve to bylo celkem často i na obyčejném rychlíku.
nothing happened ;)
Prastraváku, já nevycházím z údajů "agentury JPP", ale z toho co prezentuje šéf (majitel a generální ředitel v jedné osobě) té firmy ... a v zásadě Vy jeho slova potvrzujete, protože ověřením na stránkách vychází, že během dnešního odpoledne měl obsazenost řádově 75 % ... pan ředitel dlouhodobě uvádí obsazenost 80 %.
Akorát nějak nechápu smysl věty není důvod, aby obsazená místa nebyla prodána. Vzhledem k tomu, že na těchto vlacích platí pro bezplatnou jízdu jen "Průkaz drážního dozoru", ta místa prodána byla.
Na druhou stranu se ukazuje, že ani nápad vozit lidi z Prahy do Ostravy za 250 Kč v luxusu a se servisem 1.třídy (byť prezentované jako "dvojka") nezajistí plnou obsazenost ani finanční rentabilitu (což říká pan ředitel a dokazují to i veřejně přístupné finanční zprávy). - čímž reaguji na myšlenku Lukáše Hradeckého ze včerejšího odpoledne (16.7., 16:42)
Není nutná agentura JPP, lze ověřit na stránkách, třeba dnes ve 14 hod.:
P - OV
odj. 15:44 10 vozů 0 volných míst
odj. 16:44 8 vozů 4 volná místa
odj. 17:44 8 vozů 34 volných míst
odj. 19:44 8 vozů 236 volných míst
OV - P
odj. 14:53 8 vozů 219 volných míst
odj. 16:53 8 vozů 231 volných míst
odj. 18:53 7 vozů 228 volných míst
Domnívám se, že není důvod, aby obsazená místa nebyla prodána
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










