..: FOTO: Tohle jsou novinky InnoTransu 2014 :..

Patrové bombardiery: francouzské Omneo a německý Twindexx, foto: Juraj KováčBerlín — Když v roce 1996 skupinka zájmových sdružení poprvé na berlínském výstavišti organizovala malý železniční veletrh, patrně ani nedoufali, že už při 10. ročníku budou mít problém se do rozsáhlého areálu Messe Berlin vůbec vejít. Uběhly dva roky a opět tu máme InnoTrans – událost číslo jedna pro firmy v železničním oboru bez ohledu na to, zda vyrábějí tramvaje, razí tunely nebo zajišťují občerstvení na palubě. Jak sami organizátoři rádi připomínají, dvouletá perioda veletrhu se už stihla podepsat i na samotných výrobních programech. Dodavatelé techniky nezřídka plánují vývoj tak, aby oficiální představení produktů vyšlo přesně na Berlín, a naopak množství vystavovatelů odkládá podpisy důležitých kontraktů až na září, aby tak mohli učinit před zraky celého železničního světa. Letošní InnoTrans začíná právě dnes a opět láme rekordy – venkovní výstavní plocha nebyla nikdy tak plná a seznam světových premiér produktů dosáhl 140 položek. Takové množství exponátů a prezentací nejde dost dobře pojmout při návštěvě na otočku, a tak jsme letos využili veškerých možností dostupných odborným médiím – a o největší taháky se teď, v předpremiéře chceme podělit s vámi.

Metro, regionální, dálková… vše v modrém na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kovác Na začátek nutno zmínit: InnoTrans není akce pro fandy kalibru Czech Raildays. Výstaviště sice umožňuje široké veřejnosti navštívit venkovní výstavní plochu i o víkendu, a to dokonce s velmi výraznou slevou na vstupném; i tak je ale záběr obrovský a zdaleka ne zaměřen jen na cestující nebo nadšence do mašinek. Velkou část místního kolejiště naopak okupují pracovní stroje, servisní vozíky, specializované nákladní vozy nebo hybridní silničně-kolejová vozidla. Tem se zde budeme věnovat jen velmi okrajově. I když ale omezíme výběr pouze na tu část exponátů, s nimiž se bežně potkají cestující a fotografové u trati, má letošní InnoTrans pořád co nabídnout. Podívejte se.

Premiéry: Frecciarossa 1000, Twindexx, Omneo, Desiro City…

Dve varianty nového Stadleru FLIRT 3 a Škoda 7Ev na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč Je to vidět víc s každou návštěvou: ucelené jednotky táhnou, klasické soupravy ustupují. Sice jsme se v uplynulém desetiletí dopracovali k stále více univerzálním lokomotivám, použitelným stejně dobře s rychlíkem i s ucelenkou kontejnerů, obecný trend v osobní dopravě ale tradičním vagónům přeje stále méně. Stejně jako naposledy, i tentokrát na InnoTransu potkáte vozu méně, než byste napočítali na prstech jedné ruky – a i mezi nimi jsme už většinu viděli jinde.

Co ztrácí klasické vlaky, to v Berlíně vynahrazuje více než desítka jednotek, trakčních i netrakčních, elektrických a dieselových, pro přímestskou i dálkovou dopravu. U těch regionálních teď už lze hezky porovnávat dovednosti jednotlivých výrobců, snažících se prakticky o totéž.

Innotrans 2014: ETR1000 a FLIRT3 ŽS Innotrans 2014: Siemens Desiro UK Thameslink, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: DB Regio 631.001, foto: Josef Petrák Bombardier Twindexx Vario pro DB - nástupce klasických IC vozu na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč Jednotka Bombardier Omneo pro regionální dopravu SNCF, InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč
Vysokorychlostní Frecciarossa 1000 (Bombardier/AnsaldoBreda Zefiro 300) pro Trenitalii • Siemens Desiro City pro londýnský Thameslink • jednodílný PESA LINK pro DB Regio • Bombardier Twindexx Vario pro DB • Bombardier Omneo pro SNCF TER

Letošní světové premiéry mezi železničními vozidly se drží pevně v oblasti jednotek:

  • Frecciarossa 1000 – první z 50 kusu pro Trenitalii, určen na elitní výkony Frecciarossa
  • Desiro City Thameslink – řada BR 700, určená pro oblast Londýna v poctu více než sta kusů
  • PESA LINK DB – první z velké série motoráků objednaných přesně před dvěma lety na InnoTransu 2012
  • Bombardier Twindexx Vario – první generaci náhrady za klasické IC vozy v dálkové dopravě DB
  • Bombardier Omneo – pozoruhodná regionální verze pro regionální SNCF TER

Novinky, které už známe

Stejně jako v uplynulých letech jsou na venkovní ploše hojně zastoupeni polští výrobci NEWAG Nowy Sącz a PESA Bydgoszcz, první s dvojicí nízkopodlažních regionálních jednotek, druhý pak s dvojicí tramvají a lokomotivou GAMA s naprosto charakteristickým čelem. U švýcarského Stadleru teď můžeme vidět další generaci rodiny FLIRT – klasický vzhled LEO Expressu vystřídalo mnohem střídmější čelo podle norem TSI, jaké známe i z plánovaných souprav pro švédský MTR Express. Francouzský Alstom zastupuje dvojice jednotek Coradia – jedna po modernizaci, druhá zcela nová pro dolnosaského dopravce ENNO. České barvy zde hájí RegioPanter ČD rady 640, určený pro Jihomoravský kraj, zatímco slovenské ŽOS Vrútky představují zástupce druhé série jednotek ř. 861 pod novým obchodním názvem Regiomover.

Innotrans 2014: Coradia Continental ENNO, foto: Josef Petrák InnoTrans 2014: Škoda 7Ev, Stadler FLIRT 3, Frecciarossa 1000 a DB Twindexx hezky za sebou, foto: Juraj Kováč Aktuální produkce polského NEWAG Nowy Sacz - motorová 222M a elektrická 36WE Impuls, foto: Juraj Kovác Konkurenti: Škoda 7Ev a Alstom Coradia Continental, foto: Juraj Kováč Lokomotiva PESA GAMA, designový nástupce LINKu na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč PESA spolecne: LINK1 DB a GAMA na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč
Alstom Coradia Continental • NEWAG 222M a 36WE Impuls • PESA GAMA

A klasické vozy? Hlavně RegioJet!

Nové osobní vozy Bdmpeer ZSSK už mohl vidět každý na Czech Raildays, maďarský IC+ RIC200 zase u kolegů. To, na co ale všichni skutečně čekají, je dlouho slibovaná novostavba velkoprostorového vozu Bmpz pro český RegioJet. Po letech očekávání a spekulací může veřejnost poprvé zhlédnout výsledek spolupráce rumunské vagonky Astra, interiérového studia Clagi-Coplass a designéra Patrika Kotase – a vy budete mezi prvními hned ráno.

Bdmpeer ZSSK na InnoTrans 2014, v pozadí francouzský Bombardier Omneo, foto: Juraj Kováč Modernizovaný vuz IC+ madarských MÁV-START (InnoTrans 2014), foto: Juraj Kováč Nový vuz Bmpz pro RegioJet od Astra Vagoane Calatori SA, foto: Juraj Kovác 

Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.9.2014 (23:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2      Zpráv na stránku:   
23.09.2014 (23:20)  
Pikehead: Tak interiér hodně závisí na požadavcích zákazníka, to je jasné... ale co se neokecá, jsou ty vysokopodlažní části, ze kterých se už konkurenti vývojově dostali.
23.09.2014 (23:17)  
Zajímalo by mě, jaké mohou být reálné šance Škodovky prodat "RegioPanter" někam mimo ČD, docela by mě zajímalo srovnat pocitově interiér s jinými regionálními jednotkami tohoto typu.
23.09.2014 (23:00)  
radar24lučenec: Koho zajíají jen mašinky na externí expozici, může za zlomkovou částku jít o víkendu.
23.09.2014 (22:12)  
noo, tak to je docela slušná pálka :-/
23.09.2014 (21:39)  
Jednodenní online 40,-€, na místě 60,-€.
23.09.2014 (20:34)  
zdravím, Kolik peněz chtejí za vlezné?
23.09.2014 (11:51)  
dohlib: Dveře byly otevřené, ale slušně jsme si dojednali fototermín až na dnes ráno. Zrovna to nahráváme.

Bachman: Mně to připomíná Krakena, jen s lépe maskovaným rozdílem počtu pater v jednotlivých dílech jednotky.
registrovaný uživatel dohlib 
23.09.2014 (10:09)  
A interiér žlutého Bmpz Astra nám neukážete ? Na fotce jsou otevřené dveře...
23.09.2014 (9:36)  
Pekná aktualita, páni. Ďakujeme.
Potešili hlavne fotky bez návštevníkov. Je super sa tam dostať deň pred :)
Ale konečne Innotrans začal, reportáže budú pribúdať.

To Omneo vyzerá trochu zvláštne (nemyslím design, ale technické riešenie oddielu s nástupnými priestormi a elektrickou časťou). Už som videl aj sofistikovanejšie riešenia.

A pozdravujem svojich kolegov v Berlíne...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko