Berlín — Když v roce 1996 skupinka zájmových sdružení poprvé na berlínském výstavišti organizovala malý železniční veletrh, patrně ani nedoufali, že už při 10. ročníku budou mít problém se do rozsáhlého areálu Messe Berlin vůbec vejít. Uběhly dva roky a opět tu máme InnoTrans – událost číslo jedna pro firmy v železničním oboru bez ohledu na to, zda vyrábějí tramvaje, razí tunely nebo zajišťují občerstvení na palubě. Jak sami organizátoři rádi připomínají, dvouletá perioda veletrhu se už stihla podepsat i na samotných výrobních programech. Dodavatelé techniky nezřídka plánují vývoj tak, aby oficiální představení produktů vyšlo přesně na Berlín, a naopak množství vystavovatelů odkládá podpisy důležitých kontraktů až na září, aby tak mohli učinit před zraky celého železničního světa. Letošní InnoTrans začíná právě dnes a opět láme rekordy – venkovní výstavní plocha nebyla nikdy tak plná a seznam světových premiér produktů dosáhl 140 položek. Takové množství exponátů a prezentací nejde dost dobře pojmout při návštěvě na otočku, a tak jsme letos využili veškerých možností dostupných odborným médiím – a o největší taháky se teď, v předpremiéře chceme podělit s vámi.
Na začátek nutno zmínit: InnoTrans není akce pro fandy kalibru Czech Raildays. Výstaviště sice umožňuje široké veřejnosti navštívit venkovní výstavní plochu i o víkendu, a to dokonce s velmi výraznou slevou na vstupném; i tak je ale záběr obrovský a zdaleka ne zaměřen jen na cestující nebo nadšence do mašinek. Velkou část místního kolejiště naopak okupují pracovní stroje, servisní vozíky, specializované nákladní vozy nebo hybridní silničně-kolejová vozidla. Tem se zde budeme věnovat jen velmi okrajově. I když ale omezíme výběr pouze na tu část exponátů, s nimiž se bežně potkají cestující a fotografové u trati, má letošní InnoTrans pořád co nabídnout. Podívejte se.
Premiéry: Frecciarossa 1000, Twindexx, Omneo, Desiro City…
Je to vidět víc s každou návštěvou: ucelené jednotky táhnou, klasické soupravy ustupují. Sice jsme se v uplynulém desetiletí dopracovali k stále více univerzálním lokomotivám, použitelným stejně dobře s rychlíkem i s ucelenkou kontejnerů, obecný trend v osobní dopravě ale tradičním vagónům přeje stále méně. Stejně jako naposledy, i tentokrát na InnoTransu potkáte vozu méně, než byste napočítali na prstech jedné ruky – a i mezi nimi jsme už většinu viděli jinde.
Co ztrácí klasické vlaky, to v Berlíně vynahrazuje více než desítka jednotek, trakčních i netrakčních, elektrických a dieselových, pro přímestskou i dálkovou dopravu. U těch regionálních teď už lze hezky porovnávat dovednosti jednotlivých výrobců, snažících se prakticky o totéž.
Vysokorychlostní Frecciarossa 1000 (Bombardier/AnsaldoBreda Zefiro 300) pro Trenitalii • Siemens Desiro City pro londýnský Thameslink • jednodílný PESA LINK pro DB Regio • Bombardier Twindexx Vario pro DB • Bombardier Omneo pro SNCF TER
Letošní světové premiéry mezi železničními vozidly se drží pevně v oblasti jednotek:
- Frecciarossa 1000 – první z 50 kusu pro Trenitalii, určen na elitní výkony Frecciarossa
- Desiro City Thameslink – řada BR 700, určená pro oblast Londýna v poctu více než sta kusů
- PESA LINK DB – první z velké série motoráků objednaných přesně před dvěma lety na InnoTransu 2012
- Bombardier Twindexx Vario – první generaci náhrady za klasické IC vozy v dálkové dopravě DB
- Bombardier Omneo – pozoruhodná regionální verze pro regionální SNCF TER
Novinky, které už známe
Stejně jako v uplynulých letech jsou na venkovní ploše hojně zastoupeni polští výrobci NEWAG Nowy Sącz a PESA Bydgoszcz, první s dvojicí nízkopodlažních regionálních jednotek, druhý pak s dvojicí tramvají a lokomotivou GAMA s naprosto charakteristickým čelem. U švýcarského Stadleru teď můžeme vidět další generaci rodiny FLIRT – klasický vzhled LEO Expressu vystřídalo mnohem střídmější čelo podle norem TSI, jaké známe i z plánovaných souprav pro švédský MTR Express. Francouzský Alstom zastupuje dvojice jednotek Coradia – jedna po modernizaci, druhá zcela nová pro dolnosaského dopravce ENNO. České barvy zde hájí RegioPanter ČD rady 640, určený pro Jihomoravský kraj, zatímco slovenské ŽOS Vrútky představují zástupce druhé série jednotek ř. 861 pod novým obchodním názvem Regiomover.
A klasické vozy? Hlavně RegioJet!
Nové osobní vozy Bdmpeer ZSSK už mohl vidět každý na Czech Raildays, maďarský IC+ RIC200 zase u kolegů. To, na co ale všichni skutečně čekají, je dlouho slibovaná novostavba velkoprostorového vozu Bmpz pro český RegioJet. Po letech očekávání a spekulací může veřejnost poprvé zhlédnout výsledek spolupráce rumunské vagonky Astra, interiérového studia Clagi-Coplass a designéra Patrika Kotase – a vy budete mezi prvními hned ráno.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Bachman: Mně to připomíná Krakena, jen s lépe maskovaným rozdílem počtu pater v jednotlivých dílech jednotky.
Potešili hlavne fotky bez návštevníkov. Je super sa tam dostať deň pred :)
Ale konečne Innotrans začal, reportáže budú pribúdať.
To Omneo vyzerá trochu zvláštne (nemyslím design, ale technické riešenie oddielu s nástupnými priestormi a elektrickou časťou). Už som videl aj sofistikovanejšie riešenia.
A pozdravujem svojich kolegov v Berlíne...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.