..: Smlouvu na pražskou linku S34 získala KŽC Doprava :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.

Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odůvodňuje svoje rozhodnutí legislativními a právními obavami: „Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," uvedl mluvčí společnosti Filip Drápal. „Otevírání železničního trhu pro soukromé dopravce je složité,“ doplňuje radní pro dopravu hlavního města Jiří Pařízek. Těmto postojům však oponuje například Jan Šatava ze společnosti Rail system, která provozuje dopravu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze v Ústeckém kraji: „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ říká Šatava.

Rozhodnutí ROPIDu je dalším šrámem v procesu liberalizace osobní dopravy, která je i v současnosti téměř v celé České republice objednávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, na základě desetiletých smluv s Českými drahami. Takový postup umožňovala starší legislativa, po naplnění stávajících kontraktů v roce 2019 už ale podobný postup bude právně napadnutelný. Proti trendu uvolňování dopravního trhu se však staví i nový ministr dopravy Antonín Prachař, jenž vypisování tendrů na rychlíkové linky odložil navzdory plánům schváleným několika předchozími vládami. Argumenty jsou přesto odlišné: na rozdíl od rychlíků je linka S34 zapojena do Pražské integrované dopravy, a objednatel tak nemusí řešit společné odbavení – ve vlacích na území hlavního města platí zóna 0 PID. ROPID alespoň slibuje zveřejnění smlouvy, kterou hlavní město s firmou KŽC Doprava uzavřelo.

Bez ohledu na konflikty ohledně výběru dopravce lze však běžným pozorováním zjistit, že nová linka si minimálně v dopravních špičkách našla své cestující a vlaky jezdí slušně obsazené. Omezení naopak představuje vozový park: na lince dnes jezdí staré motorové vozy řady 810, které dopravce odkoupil ze Slovenska. Podle serveru iDnes.cz budou navíc tyto vlaky jezdit z centra do Čakovic možná až dalších pět let. Kritické hlasy argumentují, že na poměry moderní příměstské železnice je taková volba vozidel nevhodná, ať už svou technickou a morální zastaralostí, nebo kvůli špatné použitelnosti pro cestující s omezenou mobilitou.

Zdroje: iDnes.cz, ROPID, KŽC Doprava


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.3.2014 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu ČR Praha


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.03.2014 (21:07)  
Tak on je to zajímavý materiál. :)
http://ropid.cz/kvalita/standardy-kvality-pid---zeleznice__s218x936.html
Např. povinnost umístit logo "Eska", což ale je marketingový produkt ČD, který konkuruje "PID" od ROPIDu. :)
editor alebo admin ŽP RaPa  mail  
28.03.2014 (21:05)  
Rabín: Zajisté máte na mysli průměrné stáří vozidel a nízkopodlažnost vozového parku :-)
dopisovateľ alebo člen ŽP Rabín 
28.03.2014 (20:59)  
Jsem zvědav na hodnocení dopravce KŽC podle kritérií standardů kvality, která ROPID nedávno zavedl i pro železnici...
28.03.2014 (20:57)  
Tak pokud pojedu z Čakovic do Hostivic tak zvolím tenhe vlak, pokud pojedu z Roztok do Čakovic, tak by se hodil taky, ale na nádraží TGM se na něj můžu jenom podívat, jak odjíždí, protože jízdní řád je schválně vymyšlen tak, aby spoje nenavazovaly. Co se týče autobusu, tak tam mám možnost sledovat, jak si řidič dělá na nesmyslných kruhových objezdech z rukou vánočku, ale plynulost jízdy žádná, cesta ve stoje a mnoho přestupů.
registrovaný užívateľ mamutt 
28.03.2014 (19:02)  
Městská linka S34 mi příjde zbytečná.Zdali jet vlakem z Čakovic na Masaryčku a nebo autobus/metro.Časový rozdíl žádny a hlavně pochybuji,že se najde dost cestujících z Čakovic jenž zvolí komfort 810 místo nových autobusů SOR.
28.03.2014 (18:57)  
Hmmm, šukafon, to je opravdu metropolitní lahůdka pro fajnšmekry. :-)))
28.03.2014 (18:50)  
Jenomže ironie je, že by to tak skutečně dopadlo, v české kotlině. Lepší je, když někdo jezdí, než nic, ovšem desetiletá smlouva je poněkud nadlouho. Celá tahle linka je poněkud nesmyslná, před lety se zrušila a nechala rozkrást stanice Kojetice, dneska by se jako výhybna hodila, a tyhle vlaky mohly jezdit až do Neratovic, pak by tahle linka měla smysl. Co se týče vozidel, na přepravu cestujících do zaměstnání a za nákupy na tuhle vzdálenost zatím úplně stačí.
registrovaný užívateľ Bóřa 
28.03.2014 (17:12)  
To jsou fakt klauni... O tom "hádání" přece právě ta liberalizace je, ne? Zákon o veřejných zakázkách dává uchazečům o zakázku relativně rozsáhlé možnosti uplatňování námitek a jiných opravných prostředků proti postupu zadavatele. Jasně - trvá to pak dlouho, ale to je asi daň, která za liberalizaci železniční dopravy musí být zaplacena. Vyhnout se "hádání" tím, že na městskou linku pustím předpotopní šukafony a ještě za ně platit 76,56 Kč za vlakokilometr, když vysoutěžená cena na trase Liberec - Varnsdorf je 73 Kč, přičemž vozidlo je Desiro Vogtlandbahn, je s prominutím na přesdržku.
28.03.2014 (15:55)  
To člověk neví, jestli se tomu dřív smát nebo plakat.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko