Brusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.
Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.
Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.
Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ
Já jen, že všechny ranní spoje směrem na Prahu vyjíždějí z Návsí/Žiliny a tudíž nevím jestli v Havířově něco nocuje (ale já nemám přehled o aktivitách RJ, jen koukám, co napovídá jízdní řád)...
rovněž bystřice je už pasé
Jinak kdyby stála VRT Praha - Brno tak čistě teoreticky kdyby tam pendlovalo něco jako Railjet (230km/h) tak tu trasu proběhne přesně 2x více než dnes. Dnes by to otočil za 6 hodin (tam a zpět), po nové trati za 3 hodiny. Pokud by třeba byl dnes s jízdným 2,00kč/osobokm rentabilní, tak na nové trati cca za 1,20-1,50Kč/osobokm. Koukněte za kolik jezdí Westbahn s pendlováním mezi Salzburgem a Vídní.
Pokud by byla v ČR páteřní síť rychlých železnic na rychlost 160-350, tak by Jančura a podobní kupovali ojeté mašiny s konstrukční rychlostí 200km/h a výkonem 6MW (vozy na tuto rychlost má), což by je stálo třeba o 50% více, ale to by z jízdného bohatě pokryli, protože by svezli se stejnými náležitostmi dvakrát více cestujících v přepočtu na kilometry.
Jinak ta belgická mašina se mi děsně líbí. Možná to bude tím, že je tady všude moc přeTaurusováno, ze tří kilometrů ani nejde poznat zda je to Taurus, nebo 380. Kdežto tahle konkrétně pro Jančurovy ojetiny nádherně sedne. Už se těším na fotky z Pováží, Liptova a Spíše. Ať žije spekulace!!!
Sharky33: Pokud jsem v té větě napsal "na obratu si je vezmu s sebou", opravdu jsem tím myslel výchozí a konečnou stanici. A samozřejmě by se nejednalo o to, že by den předem vyhodnotili, kolik zrovna jede cestujících. Tento trend, kdy povětšinou ranní spoje jsou značně neobsazené, lze pozorovat pravidelně. A proč o tom vlastně píšu? Protože pan Jančura říkal, že toto je velmi neekonomické a že tímto způsobem se určitě chovat nebude (vozit vzduch).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.